Eläimet ja raskaus.

Meillä eristetään kissat pois makkarista sit kun vauva syntyy. Meidän toinen kissa varsinkin on sellainen että se nukkuu mun tyynyllä ja mielellään tunkee naamaan kiinni.. Lisäksi se on vielä niin pentu että se rupeaa herkästi leikkimään esim jos varpaita liikuttaa unissaan... Mä en ainakaan pystyis olemaan rauhassa jos tietäisin että olis mahdollisuus että kissa menee vaikka vauvan naaman päälle nukkumaan tai raapis kun vauva vähän liikahtaa..
 
Tirppa81, mikä toi SSSCAT on? Meillä tuo nuorempi kissa ei meinaa tajuta ollenkaan että pöydille ei hypitä..
 
http://www.mustijamirri.fi/tuote/pe...itin/006677/?gclid=COuVyqiEicMCFWTecgodJmMAcA

Tuossa esimerkiksi. Eli on tommonen n. hiuslakkapullon kokonen puteli, jossa on liikkeentunnistin. Kun kissa tulee lähelle, niin suihkauttaa. Siinä on siis ihan vaaratonta kaasua, ja lähinnä jo tuo ääni saa kissan pysymään kaukana. Meillä ainakin nuo on niin fiksuja, että pysyivät poissa pöydiltä, kun ihmiset oli näkyvissä. Mutta oppivat, että voi siellä silloin käydä, kun ihmisiä ei ole kieltämässä (öisin tai kun oltiin pois kotoa). Ihan parista kerrasta kyllä oppivat, kun tuon otti käyttöön. Eli oli mun mielestä hintansa väärti.
 
Ompa vain kätevän kuuloinen vekotin tuo. :)

Meillä on kans suunnitelmissa eristää kissat makkarista kun vauva tulee, vaikka vähän surettaakin kun saan aina paremmin unen kun toinen hurisee siinä tyynyn vieressä.. Ja syynä just että mieki pelkään että kissa menee vauvan päälle makaamaan, kun tykkäävät meidänkin syleissä ja päällä maata. Lisäksi tuo isompi rontti on sen verran painava (5kg) että itsellänikin on mahakipuja jos se käy leipomassa mahan päällä, kunnon murskaajatankki :D
 
Meillä on kaksi kissaa ja vähän jälkeen plussatun raskaustestin evättiin kissoilta pääsy meidän sänkyyn (petivaatteisiin). Syynä neuvolan ohjeistukset ja mun aika paha toksoplasmoosi-pelko. Muutosta helpotti ehkä se, että oltiin just muutettu uuteen kotiin ja kissojen totutut arkirutiinit menivät muutenkin uusiksi. Onneksi kissat vaikuttavat sopeutuneen tähän oikein hyvin. Annetaan huomiota niille sitten muulla tavoin. Ajateltiin myös asiaa siten, että parempi kieltää kissoilta nukkuminen meidän kanssa jo nyt, jotta eivat yhdistä kieltoa myöhemmin vauvaan ja rupea sen vuoksi ongelmakäyttäytymään. Toivotaan vauvan olevan kisuille mieluinen kaveri ja toisinpäin.

Toksoplasmoosista vielä sen verran, että multakin se testattiin heti raskauden alussa ja negatiivista näytti. Ihmeellistä, vaikka olen mullassa möyrinyt, kissojen kanssa peuhannut, matkustellut paljon ym. Eli mun neuroottisesta pelosta huolimatta tokson saaminen on aika epätodennäköistä.

Itsessäni olen huomannut, että mua on alkanut ärsyttää kissojen karvat entistä enemmän ja furminaattorilla vetelen niitä vimmatusti, jotta pohjavillaa irtoaisi. Muutenkin olen muuttunut hygieenisemmäksi, siivoan ja puunaan. Ehkä se on jotain viettipohjaista "pesänrakennusta" tms. Onko muilla ollut vastaavaa?

Mun mies muuten eilen etsi netistä paljon hyviä tutkimuksia siitä, miten lemmikkieläinkodeissa kasvaa terveitä ja vähäallergisia lapsia. Myös tavallista flunssaa, lapsuusiän astmaa ym. pitäisi olla vähemmän, jos lähellä on eläimiä. Tutkimuksissa ei osattu sanoa mistä se johtuu, mutta on epäilty, että syy löytyisi nimenomaan eläinten karvoista ja niille altistumisesta, joka tapauksessa mahtava uutinen meille lemmikkiperheille (ks. http://healthland.time.com/2012/07/09/study-why-dogs-and-cats-make-babies-healthier/) :book1.
 
Meillä lääkäri epäili, että pojalle tulee vaikeita eläinallergioita, kun miehelläkin on ollut ja on osittain edelleen. Meillä ei ole tässä kotona mitään lemmikkiä, mutta ihan vauvasta asti oti pojan mukaan tallille, kun siivosi tai puuhailin hevosen kanssa. Ollaan myös lähes päivittäin paljon tekemisissä mun vanhempien koiran ja kissojen kanssa. En oo koskaan varonut tota eläinten läsnäoloa allergioiden pelossa ja nyt näyttää siltä ettei esikoinen ole millekään allerginen. :)
 
Sinuski, meillä on myös tarkoitus muuttaa ennenkuin vauva tulee, ja aikomuksena ihan samallailla ja samasta syystä vieroittaa kissat makkarista samalla :) Great minds think alike jne :D

Musta on kyllä tosi hyvä, että lapsi oppii ihan pienestä pitäen olemaan eläinten kanssa ja kunnioittamaan niiden rajoja, samalla kun hoituu tuo allergia-asia :)
 
Meillä on kaksi kissaa ja vähän jälkeen plussatun raskaustestin evättiin kissoilta pääsy meidän sänkyyn (petivaatteisiin). Syynä neuvolan ohjeistukset ja mun aika paha toksoplasmoosi-pelko. Muutosta helpotti ehkä se, että oltiin just muutettu uuteen kotiin ja kissojen totutut arkirutiinit menivät muutenkin uusiksi. Onneksi kissat vaikuttavat sopeutuneen tähän oikein hyvin. Annetaan huomiota niille sitten muulla tavoin. Ajateltiin myös asiaa siten, että parempi kieltää kissoilta nukkuminen meidän kanssa jo nyt, jotta eivat yhdistä kieltoa myöhemmin vauvaan ja rupea sen vuoksi ongelmakäyttäytymään. Toivotaan vauvan olevan kisuille mieluinen kaveri ja toisinpäin.

Toksoplasmoosista vielä sen verran, että multakin se testattiin heti raskauden alussa ja negatiivista näytti. Ihmeellistä, vaikka olen mullassa möyrinyt, kissojen kanssa peuhannut, matkustellut paljon ym. Eli mun neuroottisesta pelosta huolimatta tokson saaminen on aika epätodennäköistä.

Itsessäni olen huomannut, että mua on alkanut ärsyttää kissojen karvat entistä enemmän ja furminaattorilla vetelen niitä vimmatusti, jotta pohjavillaa irtoaisi. Muutenkin olen muuttunut hygieenisemmäksi, siivoan ja puunaan. Ehkä se on jotain viettipohjaista "pesänrakennusta" tms. Onko muilla ollut vastaavaa?

Mun mies muuten eilen etsi netistä paljon hyviä tutkimuksia siitä, miten lemmikkieläinkodeissa kasvaa terveitä ja vähäallergisia lapsia. Myös tavallista flunssaa, lapsuusiän astmaa ym. pitäisi olla vähemmän, jos lähellä on eläimiä. Tutkimuksissa ei osattu sanoa mistä se johtuu, mutta on epäilty, että syy löytyisi nimenomaan eläinten karvoista ja niille altistumisesta, joka tapauksessa mahtava uutinen meille lemmikkiperheille (ks. http://healthland.time.com/2012/07/09/study-why-dogs-and-cats-make-babies-healthier/) :book1.

Minä kun kyselin tätä toksoplasma-asiaa neuvolassa niin sanottiin, että mihinkään testeihin ei ole tapana lähettää ja että "kyllähän ne kissat liikkuvat ympäri asuntoa, petivaatteissakin". Eli aika maalaisjärkinen asenne. Tämä asia stressasi mua valtavasti ekassa raskaudessa, koska jouduin (ja joudun edelleen) olosuhteiden pakosta putsaamaan kissojen vessat. Kävin silloin työterveyden piikkiin siinä verikokeessa ja tulos oli negatiivinen. Jos en ole saanut toksoplasmaa sisäkissoiltani viimeisen 10 vuoden aikana niin on kyllä tooodella huonoa tuuria, että saisin sen nyt. Eka raskaus päättyi keskenmenoon, mutta tämä asia ei varmasti liity siihen mitenkään. Nyt olen rauhallisin mielin ja uudelleen raskaana. Luotan vessojen siivouksessa hyvään hygieniaan. Silti (jos ja kun) raskaus etenee normaalisti, olisi kiva käydä myöhäisemmillä viikoilla uudessa testissä "varmuuden vuoksi", vaikka sitten omakustanteisesti jos ei kertakaikkiaan muuten pääse. Se on kuitenkin vain yksi verikoe.
 
Oon miettinyt myös tuota allergia asiaa kun miehelläni on kaikki mahdolliset eläinallergiat ja astmat yms... Mutta olen järkeillyt asian niin että on aika epätodennäköistä että meidän lapsella olisi allergiaa kun pienestä pitäen tottuu eläimiinkin, eikö se näin ole? Tosiaan samassa taloudessa lapsen kanssa tulee asustamaan kissoja, koiria ja hevosia.
 
Pientä muutosta oon meidän labbiksen käytöksessä huomannut. Enemmän seurailee kotona ja varsinkin yöllä jos käyn wc:ssä niin herää ja tulee mukaan. :D ja tuntuu myös että aina kun tulen kotiin niin on aiempaa innokkaampi koira vastassa :)
 
Meillä oli kaks kissaa kun esikoinen synty, nartusta olin päättänyt luopua jo ennen esikon syntymää mutta uutta kotia ei tuntunu löytyvän. Lopettaa en halunnu tervettä ja kilttiä kissaa, onneks lopulta sille löyty koti lapsiperheestä maalta missä sai jatkaa sohvalla löhöilyä ja hiirien jahtaamista. Syy miksi halusin siitä eroon, oli se että näin jo raskausaikana niin paljon painajaisia siitä kuinka se tukehduttaa vauvan, ja olin asiasta ihan hysteerinen. Jos sohvan tai sängyn päällä oli joku vaate tms, se meni aina nukkumaan siihen, jos puhtaat pyykit oli kotiin jääneet viikattuna tai viikkaamatta, meni se siihen. Vaikka luvallisiakin paikkoja oisi ollu, niin se meni just sinne minne halusi vaikka tasan tiesi ettei saisi, hyppäs aina kiireesti pois jos joku meni siihen tilaan. Olin niin 100% varma et se menee vaunuun tai vauvan sänkyyn nukkumaan, että en pystynyt laskemaan sitä enää sisälle vaan se oli ulkona kunnes sille luojan kiitos löytyi koti. :Heartred

Kissaverkko ei tullu kysymykseen koska koin sen ite niin hankalana, yöllä siirrellä ensin sitä ja sit vsta sais vauvan syliin. Pelkonsa kullakin, mulla ainakin parani yöunet välittömästi kun kissa sai uuden kodin :)
 
Musta on erikoista jos odottava äiti ei pääse toksoplasmoosi-kokeisiin. Mä kun soitin täällä Espoossa neuvolaan ja sanoin, että haluaisin testiin, niin sain lähetteen saman tien. Sanoivat myös, että tarvittaessa testaavat uudelleenkin jos aihe pyörii mielessä. Suomessahan tokson kantajia on jotain 40%, mutta esim. Ranskassa tai Espanjassa luku on paljon suurempi. Siellä jokainen odottaja testataan automaattisesti ja jos tulos on negatiivinen, testi uusitaan joka kuukausi raskauden loppuun saakka, näin olen kuullut.

Mutta siis samaa mieltä olen siitä, että tokson saaminen Suomessa raskauden aikana on todella huonoa tuuria ja senkin mahdollisuuden voi minimoida aika tehokkaasti. Esim. medium-pihvin syömisestä voi tokson saada varmaan paljon todennäköisemmin kuin sisäkissan kakasta.
 
Kävin just neuvolassa, enkä sit muistanut ottaa tota tokso-koetta esille... Mulle ei oo siis tarjottukaan sellaista koetta...
 
Meillä koiran ruokahalu on parantunut mun raskauden myötä ja nukkuu mun mahaa vasten :)
Vanhalle rouvalle tämä on jo 3. Ihmisraskaus, hän tietää jo mitä tapahtuu.
Kissat elää meillä normaalia elämää, emme siis kiellä päästyä mihinkään vauvan vuoksi, nuo on mulle ihan yhtä vauvoja myös.
Pinnikseen nämä ei mene mutta vaunujen tavarakorissa hengailee.
Hevonen on vielä vieraan tallissa, omaan pihaan se kyllä haluttais.
 
Mulla myös haaveissa saada hevoset (3kpl) omaan pihaan ennen lapsen syntymää, helpottais paljon kun ne olis lähellä ja mieskin pystyis auttamaan niiden hoidossa.. Nyt hepat vieraan tallissa jossa joudun tekemään joka ilta iltatallin ja hoitamaan samalla tallin muutkin hevoset.. Kyllä alkaa tuntumaan se lumihangessa rämpiminen jo hevosia sisälle hakiessa!
 
Meillä on 1½ vuotias uroskoira, ja mielestäni se on kyllä vaistonnut odotuksen. Ennen ei ole koskaan nukkunut meijän kanssa sängyssä 5 minuuttia pitempään. Nykyään herra hakeutuu meidän väliin nukkumaan tai mahdollisimman lähelle minua. Muuten on kyllä oma energinen ja vallaton itsensä :) Itsellä mietityttää, että kuinkahan tuo osaa rauhottua kunhan vauva syntyy. Herra osaa nimittäin olla erittäinen villi, varsinkin ku tullaan kotiin töistä tms. Lapsia kohtaan se on ollut kiltti ja vauvat varsinkin kiinnostavat erittäin paljon, luultavasti hajujen takia :)

Onko kellään kokemusta villihköstä koirasta ja tulevasta vauvasta? Kuuntelisin mielelläni vinkkejä, joilla vois koittaa totuttaa koiraa tulevaan..
 
Täällä myös vinkit villin koiran totuttamiseen ovat tervetulleita! Meillä myös varsinkin kotiin tullessa koira(t) ottavat vastaan varsin iloisina. Koira on maailman kiltein, mutta innostuessaan osaa olla hyvinkin villi ja vallaton.
 
Dino älä huomioi koiria ennen kun ne on rauhoittunut. Tervehdi niitä omilla ehdoillasi. Meillä koirat tietää, että me ei moikata jos häsläys ei lopu
 
Niin mä aiemmin toiminkin, mutta nyt oon jotenkin alkanut lipsumaan tuosta tavasta.. Pitää ruveta taas toimimaan noin että koirat oppii ennen vauvan tuloa.
 
Takaisin
Top