Meillä on kaksi kissaa ja vähän jälkeen plussatun raskaustestin evättiin kissoilta pääsy meidän sänkyyn (petivaatteisiin). Syynä neuvolan ohjeistukset ja mun aika paha toksoplasmoosi-pelko. Muutosta helpotti ehkä se, että oltiin just muutettu uuteen kotiin ja kissojen totutut arkirutiinit menivät muutenkin uusiksi. Onneksi kissat vaikuttavat sopeutuneen tähän oikein hyvin. Annetaan huomiota niille sitten muulla tavoin. Ajateltiin myös asiaa siten, että parempi kieltää kissoilta nukkuminen meidän kanssa jo nyt, jotta eivat yhdistä kieltoa myöhemmin vauvaan ja rupea sen vuoksi ongelmakäyttäytymään. Toivotaan vauvan olevan kisuille mieluinen kaveri ja toisinpäin.
Toksoplasmoosista vielä sen verran, että multakin se testattiin heti raskauden alussa ja negatiivista näytti. Ihmeellistä, vaikka olen mullassa möyrinyt, kissojen kanssa peuhannut, matkustellut paljon ym. Eli mun neuroottisesta pelosta huolimatta tokson saaminen on aika epätodennäköistä.
Itsessäni olen huomannut, että mua on alkanut ärsyttää kissojen karvat entistä enemmän ja furminaattorilla vetelen niitä vimmatusti, jotta pohjavillaa irtoaisi. Muutenkin olen muuttunut hygieenisemmäksi, siivoan ja puunaan. Ehkä se on jotain viettipohjaista "pesänrakennusta" tms. Onko muilla ollut vastaavaa?
Mun mies muuten eilen etsi netistä paljon hyviä tutkimuksia siitä, miten lemmikkieläinkodeissa kasvaa terveitä ja vähäallergisia lapsia. Myös tavallista flunssaa, lapsuusiän astmaa ym. pitäisi olla vähemmän, jos lähellä on eläimiä. Tutkimuksissa ei osattu sanoa mistä se johtuu, mutta on epäilty, että syy löytyisi nimenomaan eläinten karvoista ja niille altistumisesta, joka tapauksessa mahtava uutinen meille lemmikkiperheille (ks.
http://healthland.time.com/2012/07/09/study-why-dogs-and-cats-make-babies-healthier/)
.