Eka neuvola

Eka neuvola yleensä ajoittuu viikoille 8-10 :) et ihan normaaliin aikaan sulla on. Käytännössä ei oo katsottu olevan tarvetta aikaisemmalle käynnille.:)

Joo, niinhän se taitaa olla :) No nyt on välissä toi varhaisultra, niin ei tunnu niin pitkältä odottelu :)

Mulla eka neuvola 7.11. ja jo seuraavana päivänä lääkäriaika ja sillon pitäis olla 8+2. Jännittävää, onhan tää ihan eka kerta ;)

Kävin neuvolassa 4+0 tekemässä raskaustestin. Samalla varattiin ekalle neuvolakäynnille aika, joka on 7+0. Perjantaina neuvolantäti soitti ja kysyi haluanko käydä jo 6+0 hänen luona kurkkaamassa ultralla näkyiskö jo syke :) tietenkin halusin. Mun neuvolantäti on siis kulkenut tässä pari vuotta jo mun kanssa tätä lapsettomuuden tietä ja tuntee historian oikein hyvin. :)

Mä varasin ekan neuvolakäynnin oikeastaan heti plussattuani. En edes tajunnut ajatella, että jättäisin myöhemmälle :D Varsinkin toisaalta, kun mulla on diabetes ja piti heti selvitellä, sopiiko käyttämäni lääkkeet raskauden ajalle. Neuvolantäti vaikutti tosi mukavalta, ja sain ensimmäisen ajan marraskuun alkuun, eli silloin rv 8+2. Tuntuu, että sinne on tosi pitkä aika! Olen kyllä sitä tyyppiä, että menen heti asioiden edelle, eli rauhassa odottelu ja päivä kerrallaan tuntuu kyllä tosi vaikealta.
Olin tosi yllättynyt jotenkin siitä, että julkiseen terveydenhuoltoon kuuluu tosiaan vain kaksi ultraa! Jotenkin aina kuvitellut, että niitä olisi paljon enemmän :O

Moikka. Täällä odotellaan jännityksellä huomista. Eka neuvola! Myös ensimmäinen raskaus kyseessä. Soittelin neuvolaan heti kun olin tehnyt kaksi plussatestiä (illalla ja aamulla). Tästä nyt pari viikkoa aikaa.
Mä niiin toivon että ultrattais ja tulisi konkreettisemmaksi tää homma. Nyt vaan ihmetyttää kaikki ja mietityttää että onko tuolla oikeesti joku.

Mua kiinnostais kovasti nää eka neuvolat että ultrataanko kun oon käsittänyt että se ei siihen kuulu, täällä Varsinais-Suomessa (eikä tuttavan raskaudessa Helsingissäkään) ei neuvolan palveluihin kuulu ultraaminen ollenkaan. Että onko tää valtakunnallinen käytäntö joissa on yksittäisiä poikkeuksia

Mua kanssa kiinnostaa paljon muiden kokemukset ekasta neuvolakäynnistä! :) Olis niin kiva päästä kyllä ultraan, mutta mainitsin varhaisultran mahdollisuudesta yksityisen puolella avomiehelleni ja hän oli sitä mieltä, että kyllä me jaksetaan odottaa, ettei tarvitse siitä niin paljoa maksaa. Samaa mieltä olen kyllä itsekin toisaalta, mutta ois niin kiva tietää jo, onko kaikki hyvin. Mulla ei ole kauheasti kanssa ollut mitään oireita muuta kuin palelua (tosi kylmät sormet koko ajan, vaikka yleensä mulla on aina kuuma) ja menkkojen tapaisia kipuja. Tuntuisihan se todellisemmalta, jos pääsisi jo ultraan aiemmin.

Normaalisti raskauteen kuuluu vaan kaksi ultraa, niskapoimu-ultra vko 10-12 ja rakenneultra vko 19-21.

Pienemmillä paikkakunnilla käsittääkseni saatetaan ultrata neuvolassa jos siihen on mahdollisuus mutta se ei taida olla kovin yleistä. Helsingissä ei ultrata neuvolassa.

Ekalla kerralla yleensä siis vaan jutellaan. Käydään läpi asioita raskauteen liittyen ja muuta.

Muistaakseni ekalla käynnillä ei otettu edes pissanäytettä tai hemoglobiinia, joita myöhemmin sitten seurataan, juteltiin ja täytettiin lappusia. Näin toisella kierroksella tuo eka käynti ei oikein innostaisi, työvuoroja joutuu todennäköisesti säätämään ym, eikä siellä varsinaisesti mitään tapahdu. Vauvan sydänääniäkin kuunnellaan vasta ekan seulontaultran jälkeen. Muuten kyllä pidän neuvolasysteemiä tosi hyvänä ja hyödyllisenä juttuna.

Mä oon kyllä hyvin malttamaton tän raskauden kanssa.. Olis jo neuvola ja kaikkee että konkretisoituis tää homma :-D varhaisultraan ei mennä kun ei ensimmäisestäkään menty.. Täällä joskus joidenkin ekassa neuvolassa neuvolantäti on suostunut ultraamaan, toivottavasti myös mun kohdalla..

Mäkin ootan ekaa neuvolaa, sekä innolla että pelolla. Ehkä vähän itekkin tajuu tätä tilannetta sit kun siellä neuvolassa on käynyt. Tai no ehkä sitä alkaa tajuumaan jo torstain varhaisultran jälkeen. Vähän pelottaa kun mulla on ylipainoa ja jännittää miten neuvolatäti reagoi siihen. Verensokerit mulla on kanssa ollut vähän yläkanttiin (ei kuitenkaan diabetesta) ja sekin jännää et mihin suuntaan ne lähtee raskauden aikana. Sokerirasitukseen nyt ihan varmasti joudun jossain vaiheessa mut sen oon jo kahesti kärsinyt, joten ehkä mä kestän.

Sain soitettua neuvolaan. Ensimmäinen kerta on jo 31.10. Ja la ois 6.6, eli viikkoa aikasemmin kuin mitä ite oon laskenu. Se ei oo kyl mahdollista, mies ei ollu kotona noihin akoihin :D

Mäkin ootan ekaa neuvolaa, sekä innolla että pelolla. Ehkä vähän itekkin tajuu tätä tilannetta sit kun siellä neuvolassa on käynyt. Tai no ehkä sitä alkaa tajuumaan jo torstain varhaisultran jälkeen. Vähän pelottaa kun mulla on ylipainoa ja jännittää miten neuvolatäti reagoi siihen. Verensokerit mulla on kanssa ollut vähän yläkanttiin (ei kuitenkaan diabetesta) ja sekin jännää et mihin suuntaan ne lähtee raskauden aikana. Sokerirasitukseen nyt ihan varmasti joudun jossain vaiheessa mut sen oon jo kahesti kärsinyt, joten ehkä mä kestän.

Sokerirasitus on kyllä niin syvältä.. mulla meinas ensimmäisen kerran lähtee taju siitä litkusta ihan hirveetä.. nyt se on kuulemma taas hieman muuttunut se litku :D saa nähdä

Noniin tänään eka oli neuvola käynti. Lähinnä se oli juttelua ja niiden lippulappusten (jotka tuli etukäteen kotiin täytettäväksi) purkua. Ei ultraa. Vasta viikolla 11 ja rakenneultra sit vko 20 tienoilla. Hemoglobiini ja verenpaineet mitattiin. Ihan mukava nuori nainen neuvolan"tätinä". Oli kiva kyllä jutella oloista ja fiiliksistä. Mieheni ei tullut tähän vielä mukaan ja musta se oli ihan hyvä.
Mutta vielä joutuu tosiaan sitä ultraa venailla. Rv 7+1 ja la näillä näkymin 4.6. Vähän harkitaan sitä omakustanteista ultraa.. Sanoi että kasi tai ysiviikolla vois mennä siihen jos ei jaksa odotella. Täytyy vähän selvitellä hintoja.

Mulla oli kans sokeri rasitus viimeksi ja se oli ihan kamala kokemus! :(

Sama homma mulla, hirveän heikko olo tuli sen litkun jälkeen ja jouduin tyhjään labrahuoneeseen makoilemaan. Rasituksen arvot oli onneksi hyvät. Täällä mun kotikunnassa taitaa jokainen yli 25-vuotias joutua sokerirasitukseen.

En oo vielä varannu neuvolaa, kun viikkoja vasta 4+4. Enkä oikein tiedä milloin varaisin... Ehkä parin viikon päästä sit joskus 6+ viikolla.

Taitaa olla ihan valtakunnallinen suositus et jos on a)sukurasite b)ikä yli 25v tai c)ylipainoa niin joutuu rasitukseen. Ekasta en joutunu mutta nyt iskee ikä vastaan :D

Takaisin