Haikaranyytti, voit tutustua vaginaaliseen pyyhintään (vaginal swab c-section). Se on Suomessa vielä aika harvinainen ja viimeisen 1,5 vuoden aikana ehkä tullu ns. tietoisuuteen. Voit kysyä henkilökunnalta, voivatko tehdä tämmöisen jos vauva syntyy sektiolla. Välttämättä he eivät "suostu" sellaista tekemään koska asiaa ei ole mukamas riittävästi tutkittu, vaikka käsittääkseni se on ulkomailla paljon yleisemmässä käytössä ja tutkimuksiakin käsittääkseni on.
Ootko käyny synnytysvalmennuksessa ja olet tietoinen eri kivunlievityskeinoista ja onko sulla vielä ajatusta, miten otat supistukset vastaan? Käynnistetyssä synnytyksessä supistukset saattavat usein olla terävämpiä ja rajumpia, itselläni oli jumppapallo jonka päällä istuin koko avautumisvaiheen, meditaatiolevy joka auttoi keskittymään hengitysharjoituksiin (normaalisti kuuntelen huomattavasti raskaampaa musiikkia, mutta koin että en välttämättä pääse sen kanssa tarvittavaan rentoutus/keskittymistilaan). Kauratyyny, akupunktio, lopulta ilokaasu. Vaihtoehtoja on monia. Itsellenikin epiduraali oli vaihtoehdoista se ns. viimeisin.
Tens-laite on myös kokeilemisen arvoinen, mutta se pitää laittaa riittävän ajoissa, koska se ei tunnu hyvältä jos sen ottaa käyttöön liian myöhään. Synnäreillä saattaa olla sellainen mutta ainakaan täällä sitä ei tarjottu jos ei ite osannu pyytää. Myös jos ammeeseen pääsee niin suurin osa on sitä kehunut erinomaisena kivunlievityskeinona. Itse en sinne saanut mennä. Joissakin synnäreillä ja saleissa on myös langattoman anturat ettei tarvii olla ns. piuhoissa ja muistelen että niiden kanssa sais vissiin mennä ammeeseenkin. Hoitohenkilökunta osaa näihin varmasti vastata. Itse olin kaksissa piuhoissa joten periaatteessa avautumisvaiheessa pääsin vaan kerran vessaan, muutoin keinuttelin jumppapallon päällä. Mä en olis ikinä selvinny niistä suppareista ilman vahvempaa kivunlievitystä, jos ois pitänyt istua vaikka keinutuolissa tai maata sängyssä.
Onko sulla synnytyksessä sitten mukana läheinen tai tukihenkilö, joka vois auttaa sua niiden suppareiden kanssa?