Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Haikaranyytti: Tsemppiä synnytykseen, hienosti se menee! :-)

Ilpuri: Mulla on muutama mammakaveri, joilla on on ollu ennen raskautta enemmän kiloja, niin usein niiden paino ei ole noussut niin paljon. On varmaan joku luonnon oma säätelyjuttu. Mikä sektiossa eniten mietityttää? Loppujenlopuksi sinne joutumisen voi omin keinoin välttää tosi huonosti, koska siihen on niin monet syyt. Mutta ymmärrän, että mietityttää. Itse olin aivan kauhuissani, kun jouduin ekaan sektioon, koska jotenkin tuli puskista, koin etten ollut saanut valmistautua. Se oli viimeisin vaihtoehto mulle henk.koht., enkä todellakaan ajatellu, et sinne joutuisin. Lopuksi olin kuitenkin helpottunut, että synnytys päättyi vihdoin :-) Tokan kanssa tiesin, et riski on olemassa ja tehtiin tarkat suunnitelmat synnytykseen, et miten eri tilanteissa edetään. Silloin sektio ei ollutkaan niin paha vaihtoehto, vaikka meni teknisesti huonommin kuin eka :-)

Ihana kuulla susta haikaranyytti!
tsemppiä synnytykseen! :)
Miten on elämä rullannut nyt? Tuu kertoo kuulumisia kun ehdit :)

tosi ikäviä kokemuksia neuvolasta monilla :( inhottavaa. Mulla onneks oli ihana neuvolatäti.

Haikaranyytti tsemppiä koitokseen. Oon ihan varma, että synnytys menee hyvin. Mäki pelkäsin ihan hitokseen, mutta yllätyin kun olinkin itse synnytyssalissa rauhallinen. Keskityin kuuntelemaan kätilöä ja luotin häneen. Pyysin heti kipulääkettä kun siltä alkoi tuntua ja sitä myös sain. Jälkeisten synnytys ei tuntunu miltään, koska vauva oli rinnalla ja itkin miten ihana hän on. Samantien alko kyyneleet valua kun pieni syntyi, siinä samassa unohtu kivut ja kaikki.
Sanoisin näin, että ole avoin ja yritä rentoutua vaikka tiedän kokemuksesta, että se on vaikeaa. Varsinkin sen ihottuman kanssa. Ite raavin itteeni vielä synnytyksen jälkeen kuukauden. Ennenku se ihottuma lähti pois, niin se meni jalkapohjiin ja ai helvetti ku se kutisi. En pystyny edes kävellä ku joka askeleella jalka oli kutinasta tulessa. Menthol spriitä levittelin jalkoihin ja se jonkun verran autto. Tuo kyllä varjosti hiukan sitä onnea, että olin just synnyttäny.
Tsemppiä kovasti!

Tsemppiä synnytykseen haikara!!

Tulipa itselle paha mieli kun luin lääkärin selostuksen omastakannasta. Mulle on 15vuotiaana tehty 2 aborttia. Vituttaa kun niistä on pitänyt jaaritella. "Vähättelee asiaa".. tuli sellainen olo, että siksi ei enää lapsia mulle. . huoh. Tästä 11vuotta.

Haikaranyytti, hyvin se menee. Itse jos olisin saanut päättää, niin olisin siirtynyt sektioon jo puoli vuorokautta aikaisemmin kun synnytys vaan venyi ja venyi ja lopulta pysähtyi. Mua ei kyllä se pelottanut, oli vaan ihanaa saada vauva ulos ja lopettaa se turha odotus ja pinnistely ja kivut.

Voimia ja tsemppiä synnytykseen Haikaranyytti! Nyt ollaan lähellä! :)

Mimmma, tuliko nuo sun abortit jotenkin ilmi jossain?

Lemon, mäkin toiveajattelen et mun paino vois pysyä suhtkoht samassa, mun yks kaveri joka oli suunnilleen saman kokoinen kun minä ennen laihduttamisen ja paino nousi raskaudessa 600g :D ja sit kun tuli kotiin oli -10kg. En kyllä oo viittiny kysyä mut mun silmään on kyl tullut korkojen kanssa takas..
Sektion ymmärrän tietenkin et jossain tilanteissa se on ainut järkevä keino ja ilman muuta sit olen sielle avoin. Mut mua ahdistaa ajatus esim epiduraalista :D oon sanonu mun miehelle et mun selkään ei mitään piikkejä laiteta! Se sanoo mua hulluksi :D entä jos se meneekin väärin. Voipi olla et vaihdan vielä mielipidettä kun pääsen tosi toimiin :D
Mut siis mua ahdistaa just et ei välttämättä lähde palautuu niin nopeesti ja maito ei välttämättä nouse niin nopeesti, kroppa on tosi pitkään kipeä ja tälläsiä. Oon miettinyt myös et saako vauva sektiossa niitä hyviä bakteereja mitä alatiesynnytyksessä saa. Ja mitä se vaikuttaa tuöevaisuuden sairasteluun.
Mutta siis suurin syy on että mä en ole se kuka saa pienen ekana syliin ja pitää lähellä. Musta tuntuu jotenkin epäreilulta et oo nii kauan toivonut ja odottanut ja sit kantanut vauvaa ja mä jäisin makaa vielä leikkauspöydälle kun pieni viedään pois.
Mä en pelkää alatiesynnytystä, oon tosi kipu herkkä mut kestän kipua tosi hyvin. Tokikaan ei oo mitään hajua synnytyskipujen voimakkuudesta muuta kun sillon kun tehtiin aukkari ja se sattuu ihan tautisesti eikä varmaan ollut pieni murto-osakaan yhden supistuksen kivusta. Mut jotenkin on tosi lohdullista et naiset on synnyttäneet aina ja se kipu tulee loppumaan jossain kohtaa.
Mut joo, näin ajattelen kun en mistään mitään tiedä. Katotaan kun eka supistus tulee huudan jo epiduraalia :D

Pikakommentit taustalta:

Kylläpä on osa terkkareista aika tunteettomia noiden painokommenttien kanssa :mad: miksi ei voi asioista nätisti ja hienotunteisesti sanoa?

Meritähti, eikä! Kylläpä oli tädillä paska huumori :(

Haikaranyytille isot tsemppirutistukset! Mitä muuta sulle kuuluu? Vastahan se oli kun plussasit!!!

Ihanaa viikonloppua upeat naiset ja plussatkaa nyt edes joku!

NAPAA: En taidakaan testata huomenna. Tänään alkoi tuttuun tapaan tuhru eli menkat on täällä lähipäivinä. Noh, ensi viikolla pääsen soittelemaan polille ja kyselemään meidän sijoitusta ivf-jonossa sekä lääkärin mielipidettä että pitäisikö laparoskopia tehdä ensin. Jotain kertoo viimeaikojen kivuista, kun toivoo pääsevänsä leikkaukseen...

Larissa kp 28, dpo 11 tai 12

Haikaranyytille tsempit synnytykseen, hyvin se menee! :)

Larissa: voi hitsin tuhru.. Toivottavasti pääsette eteenpäin asioissa piakkoin joko uuteen ivf:ään tai laparoskopiaan.

On: menkkajomot on kadonnu ja oikeastaan kaikki muutki pms oireet. Ajattelin että testaan varuiksi maanantaina jos ei menkat oo vielä alkanu...

Pätkis dpo 14

Pätkis, toivotaan että menkat jää sinne tulematta :) mie oon ihan hyvillä mielin vaikka menkat varmaan alkaakin. Suoraan sanoen uskon, että leikkaus ja endon siistiminen sisuksista voisi olla paras ratkaisu ennen uutta ivf:ää

tsemppiä kaikille.

tääl varmaan ke asti tytön kans kahestaa ku ukko oliivinkorjuus äiteensä apuna, no me ollaa herkuteltu perunamuusil ja lihakastikkeel sekä sitruunamuffineil. vuoatki tein ite leivinpaperist. iski siivousintoki ni keittiön kaapit koki siivouksen ku oli sekas. huomen jatkuu siivous inshaAllah. 10+3 tänää. ukko vissii huolissaa miten pärjätää, meil o tyttöjen viikko ja ns kissanpäivät ku syödää mitä halutaa.

Muokattu viimeksi:
Pahoittelut kaikille joille eilen nega tuli :sad001 Oli niin paljo luettavaa ku tänään ja eilen ei oikeen oo ollu aikaa käydä täällä kunnolla, niin nimet unohtu jo tässä välissä..

Tosi törkeitä neuvolatätejä/terkkareita ollu teillä! Kuullu meiänki tk:sta kavereilta paljo tuota että arvostellaan alusta asti mitättömistä asioista.

Larissa minkalaiselta sulla ne endokivut tuntuu? Oliko sulla siis nyt jotain kystaa siellä vai niitä kiinnikkeitä/muuta? Mulla menkat loppumaan päin, tänään vaan tuhrutellu mutta kivut juurikin sen oletetun kystan kohdalla vasemmalla jatkuu ja oikeella paljo laajemmalla alueella. Alan uskoa että kyllä siellä on se kysta minkä yksityinen gynekelogi bongaa heinäkuussa, muut ei vaan löydä sitä.. Mulla siis nyt jomottelee, ikäänku polttelee välillä ja vihlasee ku äkkiliikkeen tekee. Autolla jos ajelee yllättäen koloon/monttuun niin ai ku tekee kipeetä. Menkkojen aikaanhan se kipu on kokoaikasta mut pakkohan tässä on olla jotai ku kipuilee vielä ku vuoto jo melkeen loppu?

Tosiaan miehen kans juteltiin ja aateltiin, että käyn vielä siellä kystakontrollissa tuolla meidän tk:ssa ennenku sinne väestöliittoon otetaan yhteyttä. Soitan maanantaina että jos sen sais jo ens kuulle joulukuun sijasta ku ollu nyt niin kovia kipuja. Tuntuu että tässä kierrossa ei ees jaksa yrittää, mutta pakko kai se on ovista tikutella että tietää lääkärille kertoo et onko sitä vai ei.

Triana kp 6/25.

Triana, ultrassa on todettu noin 4 cm kokoinen kysta vasemmassa munasarjassa ja viime kerralla näkyi uutena jotain kiinnikettä(?) myös oikealla. Kivut tuntuu pääasiassa tuolla vasemmalla, lievimmillään ärsyttävää jomotusta/polttelua jonka kanssa pärjää päivällä mutta se pitää hereillä öisin. Pahimmillaan se kipu tuntuu siltä että munasarja räjähtää. Lisäksi on ajoittain polttavaa kipua rakon tienoilla etenkin pissatessa. Menkkojen aikaan on kipuja myös suolistossa ja maha turpoaa palloksi. Mulla toi kysta oireilee läpi kierron juuri noin niin kuin itse kuvailet tuntemuksiasi. Ovulaatiokivut on ehkä hirveimmät ja tärinäkipua on myös :/ kannattaa vaatia tutkimuksia kun on kovia kipuja! Niin minäkin olen tehnyt ja teen taas, jotta pääsisin leikkaukseen! Tämän sairauden kanssa tuntuu menevän niin että omaa asiaa on pakko ajaa raivolla ja sinnikkyydellä eteen päin jotta ottavat lekurissa tosissaan...

Larissa, kuulostaa niin samanlaiselta ku mulla! Ovulaatiokipuja oli aiemmin ja piti ottaa sillonki lääkettä että pysty nukkumaan, nyt ei oo muutamassa kierrossa ollu sitä. Maha turpos pari päivää ennen menkkoja ja on vieläki turvonnu, huh :eek: Mitä sulla on lääkityksenä ja auttaako se ollenkaa? Joo täytyy maanantaina olla lujana ku soitan, mä vaan niin helposti sit luovutan jos mua ei oteta tosissaan ja aattelen että ehkä mä sit vaan oon liian kipuherkkä tai jotain.

Menkkojen aikaan burana 600 ja litalgin, muuna aikana vaan panadol 1g, kun burana voi estää oviksen sekä kiinnittymisen... ja panadol ei auta paskaakaan :/ nyt olen vetänyt surutta Buranaa kun en raskauteen usko

Larissa, toivotaan nyt et pääsisit siihen leikkaukseen eka niin sit vois niin paljon rauhallisemmalla mielellä jatkaa ivf. Harmi kun tuhru tuli, mut tällästä se on :(

Pätkis, kyllä menee jännäksi sulla!

Haikaranyytti, voit tutustua vaginaaliseen pyyhintään (vaginal swab c-section). Se on Suomessa vielä aika harvinainen ja viimeisen 1,5 vuoden aikana ehkä tullu ns. tietoisuuteen. Voit kysyä henkilökunnalta, voivatko tehdä tämmöisen jos vauva syntyy sektiolla. Välttämättä he eivät "suostu" sellaista tekemään koska asiaa ei ole mukamas riittävästi tutkittu, vaikka käsittääkseni se on ulkomailla paljon yleisemmässä käytössä ja tutkimuksiakin käsittääkseni on.

Ootko käyny synnytysvalmennuksessa ja olet tietoinen eri kivunlievityskeinoista ja onko sulla vielä ajatusta, miten otat supistukset vastaan? Käynnistetyssä synnytyksessä supistukset saattavat usein olla terävämpiä ja rajumpia, itselläni oli jumppapallo jonka päällä istuin koko avautumisvaiheen, meditaatiolevy joka auttoi keskittymään hengitysharjoituksiin (normaalisti kuuntelen huomattavasti raskaampaa musiikkia, mutta koin että en välttämättä pääse sen kanssa tarvittavaan rentoutus/keskittymistilaan). Kauratyyny, akupunktio, lopulta ilokaasu. Vaihtoehtoja on monia. Itsellenikin epiduraali oli vaihtoehdoista se ns. viimeisin.

Tens-laite on myös kokeilemisen arvoinen, mutta se pitää laittaa riittävän ajoissa, koska se ei tunnu hyvältä jos sen ottaa käyttöön liian myöhään. Synnäreillä saattaa olla sellainen mutta ainakaan täällä sitä ei tarjottu jos ei ite osannu pyytää. Myös jos ammeeseen pääsee niin suurin osa on sitä kehunut erinomaisena kivunlievityskeinona. Itse en sinne saanut mennä. Joissakin synnäreillä ja saleissa on myös langattoman anturat ettei tarvii olla ns. piuhoissa ja muistelen että niiden kanssa sais vissiin mennä ammeeseenkin. Hoitohenkilökunta osaa näihin varmasti vastata. Itse olin kaksissa piuhoissa joten periaatteessa avautumisvaiheessa pääsin vaan kerran vessaan, muutoin keinuttelin jumppapallon päällä. Mä en olis ikinä selvinny niistä suppareista ilman vahvempaa kivunlievitystä, jos ois pitänyt istua vaikka keinutuolissa tai maata sängyssä.

Onko sulla synnytyksessä sitten mukana läheinen tai tukihenkilö, joka vois auttaa sua niiden suppareiden kanssa?

Takaisin