TiikeriLuukas, meillä tosiaan kun nuorimmat oli reilu 2-vuotiaita ja vanhimmat sitten jo 4,5-vuotiaita, niin kaikilla oli kyllä vähintään yksi vanhempi mukana. Yhden äiti (lapseni tuleva päiväkotihoitaja isojen ryhmässä) kysyikin, että onko tarkoitus että lapsi tulee yksin? Juuei...:D Jos nää olis ollu jo niin isoja ettei vanhempia enää tarvita, niin porukan koko ois ollu ihan ok, mutta nyt kun vielä vanhemmatkin tuli, niin kyllä täällä vähän oli ahdasta ja "kaaosta" vaikka osa ajasta oltiin ulkona. Osa oli vaan reilun tunnin, osa oli sitten kolmisen tuntia. :) Mä en ainakaan huomannut että hirveesti kukaan ois jäänyt yksin. Tietysti vanhin lapsista oli vähän yksinäisen oloinen, koska ei oikeastaan tuntenut muita lapsia ja ei muutenkaan tykkää isommasta porukasta, mutta leikki kyllä sitten muiden kanssa kun päiväkotikaverit olivat lähteneet. Onneksi hänen äitinsä oli mukana ettei ihan yksin jäänyt. Oli myös yksi perhe (2 lasta), jotka eivät oikeastaan tunteneet muita lapsia (lasten äiti tuntenut mieheni jo ennen minua), mutta tuntuivat ihan hyvin menevän silti siellä menossa mukana. Mä meinasin pyytää "naapuria" tulemaan shettiksen kanssa vetämään talutusratsastusta tytöille, mikäli poni on vielä kotosalla mut ehkä se ois ollu liikaa... :D 10 lasta kutsuttiin ja 6 tuli.Ja voi kuvitella, kun yksi innostuu kiljumaan niin mitä ne muut tekee perässä...
Ensi vuotta ajatellen tiedän, että tarjottavat pitää olla valmiina ennenku vieraat tulee (nyt unohdin laittaa suurimman osan tarjottavasta tarjolle, varsinkin lapsille varatut unohdin). Eli kaupassa ei todellakaan ehdi enää samana päivänä käymään. Ja mieluummin jakaa porukat sit vaikka päikkykavereihin ja harrastuskavereihin - kuten alunperin ajattelin. Multa jäi vielä tekemättä vaikka kuinka paljon tarjottavia...:D Vähän vissiin karkas mopedi... mut mä en oikeesti tykkää järjestää mitään juhlia ja ahdistun niistä, osallistun kyllä mielelläni. Me ollaan nyt 11 vuoden aikana nykyisessä kodissa järjestetty tuparit, yhdet kynttiläkutsut, yhdet käsilaukkukutsut, yhdet kaverisynttärit, mies silloin tällöin kutsuu kavereitaan saunomaan. Nimiäiset ja häät on ollu pitkälti ns. ostopalveluina muualla. Lapsella on kyllä sukulaissynttäreitä ollu mut sitä en laske jos ei ole perheen ulkopuolisia.
Lapsella on muutenkin ollut 3 vuoden aikana kotona käymässä kavereita noin yhdellä kädellä laskettava määrä ennen tätä. Pitäis kunnostautua...varsinkin kun kaverit on hänelle tosi tärkeitä.
Jotta mentäis itse ketjun aiheeseen niin sisarusasioista on kyselty niin neuvolassa lapsen 2,5-vuotiskontrollissa kuin päiväkodissakin lapsen 3-vuotisvasukeskustelussakin.