Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Enni, etkö saa mitään kautta kuvaa laitettua testistä? :rolleyes: Varsinkin tässä ketjussa on niin ihanaa tutkia toisten plussa tikkuja kun ei sellasta itselle tule!

Pätkis, mä " luovutin" yrittämisen viime kierrossa. Sen verran tein että tikutin ovista kahtena päivänä (kp 11 & 12) ja ovis oli kp 12 niinkuin yleensä aina. Tallettelut jäi siihen yhteen päivään oviksen tienoilla. Tämän kierron olen tikuttamatta kokonaan. Vitamiineja olen ottanut harvakseltaan, kun vain olen muistanut. Miehellä ei ole ollut mitään vitskuja käytössä (kun minä en ole muistutellut). Aamulla laskin kp:n ja ovis tod näk on huomenna. Jos ei tallettelut tule luonnostaan niin saa jäädä. Asia on mielessä päivittäin mutta näillä mennään nyt tällä hetkellä! Ajattelin ottaa miehen kanssa keskusteluun aukkarin ja jos päätetään etten käy niin vauva haaveet loppuu siihen (ainakin konkreettisesti).

Elaffy: kaikilla elämäntavoilla on vaikutusta kaikkeen. Kiitos. Kyllä tässä on 28 v aikana saanu käydä läpi vaikka millasta ja aina niistä on noustu. Kiitos.

Muurahainen: Sanoppa elä muuta. Tuntuu että tämä raskaus aika on menny liian nopeasti ei oo oikeen kerenny tajuamaan ees koko asiaa kun se jo kohta on ohi. Pitkä yritysaika ni olis toivonut että vois sitten pitää masua pitempäänkin. Mutta kyllä se vaavi sylissäki tuntuu hyvälle. Sekään ei kestä kuin hetken vaan kun on jo iso. Että kyllä siinä sitä masua jää ikävä...

Kyllä on hyvä että teillä avoimesti keskustellaan noista asioista. Ja mies ymmärtää sun tuntemukset kun näkee esim. Vauvan sun miehen sylissä. Se vahvistaa suhdetta ja ylläpitää onnellisuutta kun on se jonka kanssa voi avoimesti keskustella eikä tartte pelätä vastateaktiota jos jostain sanoo. Meiltä puuttuu tuo keskusteluyhteys kokonaan vaikka sitä on harjoiteltu 7 vuotta. Nyt onki menossa se kriisi vuosi ja vauvan syntymä tuo oman lisänsä siihen. Olen kuitenkin ennakkoon tiedostanut asian enkä aio heittää lisää vettä kiukaaseen sen takia. Mennään näin tämä 7.s vuosi ja ens vuonna sitten puhaltaa uudet tuulet toivottavasti.

Pätkis: kilppari arvot onko ok? Itsellä nyt raskauden aikana noi kilppari arvot meni pieleen ja sain lääkityksen. Pystyn ajattelemaan nykyään paljon selkeämmin asioihin enkä ole koko aikaa niin alamaissa ja en elä murehtien. Aion pyytää että saan edes kokeilla lääkitystä raskauden jälkeenkin.

Tallettelu oli ainoa jota enää halus tehä... muuten oli niin luovuttanut ja halut poissa.

Lucky, jotkut lääkärit ohjeistavat tiputtamaan kilpirauhaslääkityksen synnytyksen jälkeen heti tasolle joka oli ennen raskautta - tai lopettamaan kokonaan. Sitä en suosittelisi tekemään koska pielessä olevat kilpirauhasarvot vaikuttavat myös maidon riittävyyteen ym. jaksamiseen vauvan kanssa. Pikemminkin arvoja ja oloja seuraten katsoo sitä lääkitystä ajan kanssa.

Lucky87, mulla otettiin kilppariarvot huhtikuussa. Ne oli ihan normaalit. Tsh 1.42 ja t4v oli 14. En tiedä riittääkö nuo arvot vai olisko pitänyt ottaa vielä jotain muitakin kilppariarvoja... Lääkärin mielestä se olis turhaa. Muutenkin vähätteli ihan kaikkea...

Diabolicat : juu näin ajatteli ja neuvolassakin sanoivat että lopputurnaukseen otetaan seuraava kontrolli koe elleivät jo kysillä halua ottaa. En kyllä halua lopettaa ellei mene liikatoiminnan puolelle. :)

Pätkis: sulla Tsh on alle 2 joka raskautta yrirtävällä on... tuohon t4v... 14... en tiedä suhteuttaa tuota tuohon Tsh arvoon. Voisi kai olla vähän korkeampi?? Tai sitten on hyvä. Kuitenki viite arvojen sisällä ovat. Yleensä tk:ssa tms. Eivät puutu ellei ole niin paljon häikkää että ovat persiillään arvot. Mutta onko muita oireita joita kuuluu vajaatoimintaan tms. Monesti olo vaikuttaa paljon asiaan myös. Itsellä atopia parani huomattavasti ku lääkityksen aloitin. Samoin mieliala tasaisempi. Sokeritasapaino parani kans. Saanut sokerit pidettyä entisellä ruokavaliolla kurissa. Kun ennen lääkitystä arvot heitteli härän pyllyä...

Hei! Sopiiko liittyä seuraanne keskustelemaan? Olen jo pari kuukautta seuraillut ryhmäänne. Esikoisesta haaveillaan ja nyt on menossa yk 9. Viime jouluna sovittiin, että vauva on tervetullut. Ei ihan niin nopeasti ole tärpännyt, kuin ajattelin, mutta ei tässä ihan olla vielä toivoa menetetty, vaikkakin vaikeita vaiheita on ollut.

Pyysin lääkäriltä lähetettä labrakokeisiin, kun on väsymystä ja lievää masennusta ollut koko kevään ja kesän. Tarkastettiin perusverenkuva, sokerit ja kilpirauhasarvot. Kuinka ollakkaan, kilpparissa sitten jotakin pientä häikkää oli. Nyt, kun teillä muutenkin siitä on täällä keskustelua, ajattelin liittyä joukkoonne. Mulla oli TSH hieman koholla 4,9 oli arvo. Ja raja-arvot kuulemma 0,3-4,5. Sit se T4 oli 13, kuulemma normaali. Lääkäri suositteli sitten Thyroxin 25mg/pvä kuukauden lääkekokeilua ja sitten verikokeisiin uudestaan. Tänään aloitin lääkkeen. Nyt olen vasta alkanut tutkimaan enemmän kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ym. Onkohan tuo voinut olla syy siihen, etten ole tullut raskaaksi? Tai jos en ovuloi ollenkaan? Kerran yritin tikuttaa ovulaatiota, mutta en saanut hymynaamaa. Nyt yritän jälleen. Kp 10 menossa nyt, ei ovulaatiota ainakaan vielä. Kuinka pian alkoi tuo lääke muuten auttamaan muihin oireisiin teillä?? Odotan jo innolla alkaako mieliala tästä lääkkeestä kohonemaan! Masennusdiagnoosi on toinen vaihtoehto. Kyllä mä mielummin tästä vajaatoiminissa pysyisin!

Mimmi!: onhan se paljon mahdollista että kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa raskaaksi tulemiseen sinulla. Ja masennuksestakin pääset eroon thyroxinilla. Tsemppiä yritykseen! Itsellä arvot pielessä vasta raskauden aikana, muutoin viite arvojen sisällä olleet.

Mimmi!: Tervetuloa mukaan! :)

Mulla väsymystä ja lievää masennusta tai ehkä enemmän alakuloa, palelen herkästi, aina kylmät kädet ja jalat. Aina on tuntunut siltä että mä jaksan vähemmän kuin kaikki muut. Mutta mulla nuo oireet/tuntemukset on ollu niin kauan kun vaan osaan muistaa joten en tiedä voisko ne edes liittyä kilpirauhaseen. Kun olen silloin ennen tullut vähän liiankin helposti raskaaksi. Tosi epätodellista kun suurimman osan elämästä keskittyy pitämään huolta siitä ettei vaan tule raskaaksi. Nyt sitten yhtäkkiä ei tule mitenkään raskaaksi.

Mutta nyt ihan vuoden sisällä on ollu näitä muistivaikeuksia, keskittymisvaikeus, valtavaa hiustenlähtöä, oudot kuukautiset, painonnousu joka ei laske millään...

Kiitos lucky87!

Voihan se Pätkis olla, että ei näy vain kokeissa nuo kilpirauhasongelmat. Ainakin monta juttua nyt lukeneena, moni on aloittanut hoidon pelkästään oireiden perusteella. Kysele rohkeasti vaan lääkärin mielipidettä! Mä en olisi itse aloittanut lääkitystä, ellei lääkäri olisi tosissaan suositellut tuota. Kysyinkin vielä, että onko sitä nyt pakko alkaa syömään? Alkoi vähän lekuria naurattamaan, että joo, kokeillaan nyt vaan. :D

Mulla ei oo ollut muita oireita, kuin tuo saamattomuus, väsymys, masentunut olo. Osittain varmastikkin ihan pelkästään lapsettomuuden surun myötä tullutta, mikä on varmasti ihan "normaalia" ilman mitään sairauttakaan. Mutta nyt, kun edes lomalla hienona päivänä en haluaisi asunnosta poistua, alkoi kyllä mietityttämään oma terveys. Enkä vieläkään tiedä uskonko nyt että nuo oireilut johtuu pelkästään kilpirauhasesta vai onko mulla todellakin puhkeamassa masennus tai syökö tämä elämäntilanne muuten ihmistä sisältä. Lapsen kaipuu on kyllä niin selittämätön tunne..

Saakohan tuon thyroxin lääkkeen käytön aikana juoda sen lasillisen greippimehua, kun se on ollu nyt myös kokeiluna tähän lisääntymisen maksimointiin. :D? En löytänyt mitään selkeetä vastausta netistä..Ei mitään virallista kieltoa ollut. Monissahan on, että greippi saattaa maksimoida lääkkeen vaikutuksen jopa 10-kertaiseksi ym. Mutta en kyllä löytänyt kilpirauhaslääkkeiden kohdalla semmoista.. Tietääkö kukaan?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1884777/

Conclusions
Grapefruit juice may slightly delay the absorption of levothyroxine, but it seems to have only a minor effect on its bioavailability. Accordingly, the clinical relevance of the grapefruit juice-levothyroxine interaction is likely to be small.

Tämän tutkimuksen mukaan greippi saattaa hieman hidastaa thyroxiinin imeytymistä. Mutta se on niin vähäistä että sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä.

Mimmi, greippimehu voimistaa tosiaan joidenkin lääkkeiden vaikutuksia (esim. Kolesterolilääkkeet), mutta thyroxinin kanssa sitä voi käyttää :)

Ensimmäinen kierto takana terojen kanssa ja hyvin vissiin tetot ainakin toimi kun vikan pillerin otin toissa päivänä ja tänään alko kp 1 :) jospa ens kierrossa sais oviksenkin tulemaan!

Esikko1, wau sullahan terot toimii sitten hyvin. :) mulla meni 4päivää viimeisen tabletin jälkeen että alkoi vuoto. Saa nähdä meneekö samoin tässä kierrossa.

Pätkis dpo 13

Pätkis, noi oireet kyllä kuulostava kilpirauhasen oireilta. Itsellänikin oli lapsuudesta lähtien kaikenlaisia oireita, aattelin että mä nyt vaan oon tämmönen, kun terveyskeskuksesta sai aina terveen paperit. Moni oire helpotti heti aloitettuani lääkityksen, osa oireista oli sellaisia etten edes tajunnut niiden liittyvän kilpirauhaseen, ennenkuin ne katosivat. Mä tosin aloitin Liothyrininilla, joka on nopeavaikutteinen. Thyroxin on hidasvaikutteinen joten ihan päivässä parissa ei välttämättä vielä muutosta huomaa ja usein suositellaankin kontrollikokeita aikaisintaan 6 vk päästä lääkityksen muutoksesta, jotta ne ehtivät näkyä veriarvoissa.

Nyt ei mulla mee niinku strömsöössä. Huomenna tai siis tänään on lapsen ekat kaverisynttärit. Mä jännitän niitä niin, etten oo saanut silmällistäkään unta. Ajattelin myös leipoa kakun itse...

Muokattu viimeksi:
Toivotaan, että palaset loksahtelee paikoilleen jokaiselle ketjussa, löytyy oikeat avaimet lapsettomuuden kanssa kamppaileville ja sitten niitä pysyviä plussia ketjuun!!!

Kuulostaa haasteelliselta nuo kilpparijutut, kun oireiden perusteella käy "kamppailuun" lääkärin kanssa. Taidan olla porukan harvinaisuus, koska mun kilpparilääkitys lähti liikkeelle yllättäen kehittyneen struuman perusteella. Struuma parikymppisenä ei sinänsä tullut yllätyksenä, koska kaksoissiskollani oli jo ja hän oli samoihin vuosiin osuneiden raskauksien myötä saanut lääkityksen. Itselläni ja siskollani ehkä huomattavin huonon hoitotasapainon oire on turvotus ja painonnousu. Ne ei kuulu normaaliin asiaan "läpip*skoilla" terveellistä ja kevyttä ruokaa syövillä ihmisillä. Toki mielialankin kanssa on ollut kamppailua, mutta ei ole ollut ruusuilla tanssimista esim. lapsettomuuden kanssa, tai siskollani perhetilanteen vuoksi. Vaikea sanoa mikä mistäkin sitten on johtunut.
Diabolicat, kivaa päivää sinne - olkoon onnistuneet synttärit :) !!!

Takaisin