Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Vastavirrassa, uskon että ihminen tietää, milloin alkaa olla aika lopettaa. Meijän jokaisen on pystyttävä se päättämään, mikä kenellekin on "kaiken yrittäminen" (keinoja on satoja, ne ei lopu). Takarajan asettaminen kyllä helpottaa jonkin verran, mutta tietysti asettaa paineita sille jäljellä olevalle yritysajalle.
Meillä päätettiin viime kesänä keskenmenon jälkeen, että enää vuosi - takarajana kesäkuu 2016.
Tsemppiä kaikille ja plussia ketjuun!!
Katjusha rv. 21+0

Me on kans mietitty, että kauan tätä "jaksaa". Nyt takaraja on julkisen tarjoamat 3 hoitoa. Ajattelen näin, mutta pieni osa takaraivossa sanoo, että ehkä joskus vuosien päästä myös yksityinen voisi tulla kyseeseen jos julkisen hoidot jää tuloksettomiksi. Joka tapauksessa jokin tauko näihin juttuihin sitten tulee, joko nyt raskaus tai sitten kolmannen hoidon jälkeen laparoskopiahommat.

Hileinen kp 1, yk 24, 2.ivf:ää odottaessa

Tsemppiä ja plussa tuulia yrityksren kaikille..

Omaa kiertoa (tai voiko kieroksi edes sanoa,koska ei ole sellaista)
laskeskelin ja olen lähellä kp40 .
Lääkärin ohje oli ,kun kp40 testaa, kun nega -> aloita terot.
Polille soitto kp 1 ja ultraan 2-3 , laskin päiviä ja ikävästi olisi osunut viikonlopulle, joten aloitin törkeästi terot jo tänään .

Pääsee joskus tässäkin eteen päin ja reseptin kouraan ja uusia talletuksia kohden...
Letro* nimisestä lääkkeestä oki puhe..

Onko siintä lääkkeestä tullut, mielialanvaihteluja tai jotain muita oireita?

Lucky, ootko miten osannu valmistautua synnytykseen? Mä en nyt mitenkään muista, oliko tää sun esikoinen?

Omaa napailua. Olen nyt Sulamo -nimisen sovelluksen avulla seurannu syömisiäni juhannusviikosta lähtien. Aluksi tuntui tosi hankalalta, mutta koko ajan helpottaa. On auttanu hahmottamaan tosi paljon, miten mä syön. Juu mä en ole säästöliekillä, en todellakaan. Mä syön pääosin hyvin, mutta ihan liikaa. Sen ansiosta jäi sunnuntaina grilliruoka hakematta ja maanantaina kun oli huonosti nukuttu yö alla sekä se aika kuukaudesta kun tekee mieli mässäillä, otti käsi jo suklaalevyn ja jäätelöpuikon koriin aamukaupassa - mutta vein ne takaisin. :) Ei tartte ihmetellä miks paino nousee, jos syö ihan jäätävästi yli oman tarpeen. Saattaa olla osittain myös totuttu tapa pumppausajoilta, jollon tarvitsin sitä energiaa maidontuotantoon. Ja mässäily sitten repes kun lopetin maidottoman imetysdieetin. Joku ilta lähdin myös koirien kanssa metsälenkille, kun syömäni energiamäärä vilkutti punaista...

Nyt tekis mieli avautua palstaan aiheeseen liittyen mutta en uskalla, ettei tuu nuolastua ennenku tipahtaa. Musta on monta kertaa tuntunu siltä, että oisin ite vesittäny potenttiaaliset kierrot sillä, että mahdollisen kiinnittymisen aikaan mä oon mässäilly kaikkea epäterveellistä ku on tehny mieli. Jäätelöä, suklaata jne. Ja reilulla kädellä. Eilenkin alkoi töissä tekemään hirveesti jäätelöä. Varsinkin kun tiedän että pakkasessa on kaks pakettia (alotettua). Sen sijaan tein smoothien. Puolikas avokado, banaani, viherjauhetta, raakakaakoata, hamppurouhetta ja proteiinijauhetta sekä hunajamelonia. :) 20160706_140034.jpg

Muokattu viimeksi:
Mä oon sellanen että teen kaiken niin, että voin jälkeen päin katsoa peiliin pää pystyssä ja todeta, että tein parhaani - ihan oikeasti.

Katjuska sitä mä tässä sitten "pelkäänkin" että se kaiken yrittäminen on se, että keinot on loppu..ja sitten sä kerrot että niitä on satoja.. :D ;)

Mutta joo, kyllä sitä alkaa jo vähän mielessään hahmotteleen rajoja ja on ehkä kuitenkin helpompi tehdä se päätös, kun ei kuitenkaan tarvitse elää kokonaan lapsettomana vaikka antaisi asian olla.

Vastavirrassa, mä voin kertoa, että on tullut vastaan jo kymmenittäin erilaisia ohjeita miten pitäisi/kannattaisi olla, elää, ajatella, hengittää, liikkua, syödä, välttää, suosia - en usko, että olen kaikkea viimeisen 10 vuoden aikana kohdannut, mitä tässä fyysisessä tai henkisessä maailmassa on keinoiksi tarjolla ;) haha, ja paras on, että antaa vaan olla - aika moni pariskunta on lapseton, kun antaa vaan olla. Toki ihmeitäkin sattuu, mutta sen varaan en omalla kohdallani 100% luottanut.
Meillä oli päätettävä valitaanko luonnollinen lapsettomuus vai yritetäänkö kuitenkin. En usko, että olisimme ilman valtavia toimenpiteitä onnistuneet. Pidetään peukut, että tyttö meidän perheeseen vielä syntyy!
Hileinen, te tiedätte sen sitten, miten kannattaa menetellä, jos näillä ei onnistu. Luottavaisin mielin vaan eteenpäin :)
Tsemppiä kaikille ja pysyviä plussia ketjuun!!
Katjusha rv. 21+0

Muska: on matalat paineet ja korkea pulssi :D

Diabolicat : ei oo kun toinen. Oon mä mielessäni käynyt läpi synnytystä. Just niinku tota että miten pärjään jos yksin joudun synnyttää. Muuten en synnytystä pelkää. Sit toinen jota mietin on se saanko vanhemmat kiinni jos lähtö tulee yöllä ja yksin joudun lähtemään. Ja millä menen kun tunnin matka sairaalaan. Ja milloin pitää lähteä jos ei vaikka lapsivedet menekään niin luin esikoisesta meni.

Heippa! Taustamla oon hetken aikaa jo lueskellut teidän juttuja ja nyt vihdoin uskaltaudun hypätä mukaan :D. Esikoinen syntyi 12/14 ja ehkäsy jätettiin pois 3/15 eli reilu vuosi ollaan toista lasta yritetty. Helmikuusta asti tikuteltu ovista sitä kuitenkaan löytymättä. Tänään kävin yksityisellä gynellä, kun täällä ei päässy terveyskeskukseen, koska ei ole akuuttiasia gyne määräsi clomifenit, joten kokeillaan löytyisikö niiden avulla kadonnut ovulaatio.

Synnytys- ja imetyshapatusta, ne jotka ei halua lukea, hyppää yli!

Lucky (ja muut), hyviä lähteitä synnytykseen valmistautuessa on mm.:
http://www.aktiivinensynnytys.fi/
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3 (kaupallinen sivusto mutta silti hyvää infoa paljon)
http://www.voimaannuttavasynnytys.fi/ (kaupallinen sivusto)
http://katilonkasista.blogspot.fi/search/label/kätilöpohdintoja (kätilön blogissa paljon hyviä juttuja).
http://suomendoulat.fi/ (mikä on doula?)

Jos susta tuntuu että mies ei ehkä pääse synnytykseen ja kaipaisit sinne tukea, onko mahdollista ottaa sinne joku ystävä? Myös doulaa kannattaa harkita. Toki ammattidoulat maksavat enemmän, mutta doulaa käyttäneet ovat yleensä tyytyväisiä ja kokevat saaneensa koko rahan edestä. Myös Ensi- ja turvakotiliiton kautta voi kysellä doulapalveluita (ymmärtääkseni edullisempi) ja moni doulaopiskelija tekee doulaamista kulukorvauksella. Itse kävin kyllä synnytysvalmennuksen mieheni kanssa, mutta koska synnytys käynnistettiin arkipäivänä, yrittäjämieheni pääsi paikalle tuntia ennen vauvan syntymää. Pärjäsin hyvin yksinkin, mutta koen että jos seuraava kerta tulee niin ottaisin mielelläni doulan mukaan. Silloin en ajatellut lainkaan doulaa, mutta nyt kun olen tutustunut upeisiin douliin ja vähän siihen, mitä doula tekee, niin haluaisin sellaisen kyllä mukaan. Sitä paitsi tukihenkilön saa ottaa mukaan vaikka lapsen isäkin olisi synnytyksessä. Doulan tehtävä ei ole korvata isää vaan tukea koko perhettä perheen toivomalla tavalla.

Myös, jos on mahdollista saada kätilöopiskelija synnytykseen, se kannattaa ottaa vastaan koska usein kätilöopiskelija on synnyttäjän kanssa koko synnytyksen. Varsinaiset kätilöt kun ei kauaa ehdi olla yhden äidin luona niin silloin saattaa joutua olemaan pitkiäkin aikoja yksin.

Milloin uudelleensynnyttäjän pitäisi lähteä sairaalaan?
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=31
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...oin-sairaalaan/supistukset/Sivut/default.aspx
https://www.perheaikaa.fi/jutut/lapsi-tulossa/synnytys/milloin-lahtea-synnytyssairaalaan/
http://www.phsotey.fi/fi/terveyspal...stot/synnytyosasto/milloin-lahden-sairaalaan/

Eri sairaaloilla on myös hieman eri käytäntöjä. Jossain käsketään sairaalaan 24h/kuluessa vesien menosta, omassa synnytyssairaalassa pitää lähteä heti näytille ja osastolle kun vedet menee. Mulla vettä läikkyi vähän housuihin/siteeseen, jouduin osastolle kahdeksi päiväksi odottelemaan synnytyksen käynnistymistä. Mieluummin olisin tuon ajan viettänyt kotona ja käynyt vaikka kontrolleissa. Tuo pitkä matka sairaalaan tuo toki omat haasteensa. Kuinka nopea synnytys sulla oli ensimmäinen, jos siitä nyt voi jotain päätellä? Usein, jos vauvan tarjonta vaan on hyvä, uusi synnytys etenee nopeammin kuin edellinen. Jos on esim. syöksysynnyttäjä niin silloin ei paljoa kannata jäädä kotiin odottamaan tai se tulee kotiin/matkalle. Toisaalta taas liian aikaisin sairaalaan meno saattaa usein hidastaa synnytyksen etenemistä. Hankala tilanne siis.

Jos vauva joutuu vaikka eroon äidistä syystä tai toisesta, ja sinulla on kuitenkin toive imettää vauvaa, on tärkeätä saada maidontuotantoa käynnistettyä (eli joko ensi-imetys tai pumppaus alotettava) 2-6 h kuluessa synnytyksestä, jotta maidonnousulle ois parhaimmat edellytykset (ja siitä sitten ahkea pumppaus, jolla saadaan maito nousemaan vaikka vauva ei rinnalle pääsisikään. Multa voi kysellä vinkkejä jos tilanne vaatii). Usein näissä poikkeustilanteissa, kun lapsi joutuu esim. teholle, usein äiti unohdetaan ja maidonnoususta huolehtiminen jää toissijaiseksi asiaksi. Itse esim. pyysin heti synnytyssalissa pumppua, kun selvisi että lapsellani on sairaus, jonka vuoksi häntä ei voi imettää. Mulle sanottiin että ei sillä ole kiire, lepää nyt ja katsotaan sitä sitten huomenna. Sain siis pumpun vasta vuorokausi synnytyksestä. Ensisynnyttäjänä tyydyin vastaukseen enkä osannut vaatia, enkä myöskään silloin tiennyt riittävästi asioista. Pääsimme täystuotantoon vauvan ollessa 3,5 kk ja sopimattomasta korvikkeesta päästiin eroon.

Toivotaan että saat lapsenhoitokuviot järjestymään silloin. :)

Muokattu viimeksi:
Kuinkahan pian oletettavasta kiinnittymisvuodosta vois olettaa että raskaustestissä saattais jotain näkyä? Onko siihen mitään nyrkkisääntöä olemassa edes?

Tuo kätilön käsistä blogi on mun kaverin pitämä. :)

Mä oon saanut viivaa 3+3, nyt ois 3+1 tai 3+2. Tein aamulla testin:

9f0b67cfa37de1468114c9bec5e82128

Ja iltapäivällä, joka kerkee kuivua, kun unohdin, kun ruokaa tein samalla.

6bbc602c645e0c80bc87d83557fcb750

Huomenna uusiksi, oishan se kiva saada plussa, kun huomenna on meidän 4-vuotishääpäivä ja kuopus sai alkunsa 4 vuotta sitten. :)

Diabolicat : kiitoksia linkeistä ja vinkeistä :D

Viipsukka : kuvissa näkyy todella hailakat haamut. Jospa sulla näkyisi livenä paremmin ja tarkoittaisi oikeaa plussaa! ♡

Pätkis : tsemppiä tuntemusten kanssa

Viipsukka: toivottavasti viivat tummuu! Ois aika kiva ajoitus! :)

Pätkis85: jännitä vaan loppuun asti, älä nyt vielä noilla päivillä luovuta tätä kiertoa! Eihän sitä koskaan tiedä..

Mulla alkoi loma, jee! Plussatuulia kaikille :)

Eltsi kp 4/25

plussatuulia kaikille!!! :)

lucky tsemppiä synnytykseen sit ku aika tulee :)

pätkis älä luovuta.

on: täällä on tänää kp 1/X ku eka kierto alko yllättäen, ihmeen helpol päässy ku ei kipui alhamdulillah. meillä tyttö on flunssassa ku ukko käytti tytön pesulla toissailtana. unet jäny vähii ja ukko pisti mun syyks kaiken taas vaihteeks. minä kuulemma taas vaihteeks tuhoan hänen elämän hohhoijaa. no jotai positiivista mun isästä tuli keskiviikkona muslimi alhamdulillah. eid ei menny yllättäenkää iha niinku oisin toivonu, ke oli hyvä mut to ja pe meni penkinalle.

Viipsukka, mä en noissa testeissä näe mitään, mutta luotetaan siihen, että muut näkevät ja varmasti näet itse livenä selkeät viivat :) Itselleni ei ole koskaan tullut haamuja testeihin, vaan ovat olleet joko puhdas nega tai niinä kahtena plussauskertana todella selkeät viivat.

Tervetuloa uusille!

Luckylle tsemppiä viimeisille viikoille ja päiville! Hurjaa, kohta sulla on vauva :)

Diabolicat, kuulosti herkulta tuo sinun smoothie! Pitäisi tehdä niitä enemmän, kunhan aina keksisi mitä hyvää voisi laittaa sekaan :)

Mä olen kans niitä, jotka jaksaa toivoa parasta, mut niinkuin joka kierto tähän mennessä, taas sai pettyä. Nyt itse asiassa petyin enemmän menkkojen ajoitukseen, koska tuhru alkoi, kun oltiin perheen kesken huvipuistossa ja vesipuistoon menossa eikä mulla tietenkään ollut mitään suojia mukana, kun eihän mulla pitänyt kp 22 mitään alkaa :sad001 Onneksi pysyi vain pienenä pyyhkäistessä paperiin tuhruna ja hanat aukesi vasta seuraavana päivänä kotona. Samaan aikaan sain myös oksennustaudin ym. vatsavaivat, joten kaikki paska kasaantui yhteen osoitteeseen.

Anycase, mun takaraja on se 40vee, sit hankin hormonikierukan auttaa näiden vuotojen suhteen. Katotaan nyt tapahtuuko ikinä enää mitään, mieli tahtoo olla skeptinen.

Nyt kp 3/22-32, yritystä 5/05 lähtien.

Takaisin