Ei tää voi olla näin vaikeeta!

kiitos nenna, kohtapuolinha teille on tulossa pienokainen mut varo vaa ettei tul tuollai nelijalkanenki ihanuus jos ukko innostuu eläimistäki :)

kiitos larissa :)

tarkotus on tosiaan myydä yhtä lukuunottamatta kaikki kukot ja osa kanoista, meil yks kana hautoo munia parhaillaa. myös meille tuleva uuhi saa luvan saada karitsoi inshaAllah. osa myydään kun alkaa katras kasvaa inshaAllah.

Kiitos Nenna! Juu aika hektistä on välillä, mutta onneksi on väliin noita lomia akkujen lataukseen :)

Larissa lyhyellä kaavalla mennään.

Onpa Juntturalla myös jännä vaihe! Pidetään huippualkiolle peukkuja!

Osaako kukaan muuten sanoa, mitä meidän mahdollisesti pakkaseen päätyville alkioille tapahtuu, jos niitä jää ns. yli? Eli jos saadaan se kakkonen ja pakkaseen jää alkioita. Ollaan nyt siis julkisella, ja jos joskus jopa kolmannesta haaveiltais niin sitähän ei julkisella enää kustanneta. Mutta voitaisko saada ne omat pakastealkiot käyttöön yksityiselle?

Kaakao, jos saatte alkioita pakkaseen julkisella niin saatte käyttää ne myös julkisella. Eli kun sanotaan että julkisella lapseton pari saa 3 ivf:ää (tai icsi:tä) niin siihen lukeutuu myös pakastealkioiden siirrot jokaisesta ivf:stä :) mutta eivät kylläkään niitä huuruneniä loputtomiin säilytä. Onkohan se 3 vuotta mitä meidän hoitosopimuksessa oli mainittu. Näin minä olen asian ymmärtänyt. Vai muuttuuko asia jos saa ivf:llä toisen lapsen ja jää huuruneniä pakkaseen? Eihän ne voi mennä alkioita pakasteesta roskiin heittämään? Parempi tietty omalla polilla tarkastaa käytäntö. Itse en ole tuolta kannalta ajatellut asiaa kun se esikoinenkin on vielä haave saati sitten että saataisiin toinen tai kolmas :D

Mikä se teidän aikataulu nyt on eli milloin alkaisi hormonien piikitys? Parin viikon sisään? Kannattaa tosiaan tilata lääkkeet apteekkiin, mutta hakea ne vasta kun on satavarma että niitä tarvitaan :)

Muokattu viimeksi:
Pk seudulla on (ainakin ollut) näin: Hormonihoitoja ei tehdä enää jos on kaksi yhteistä lasta. Pakkasessa olevat alkiot voi käyttää vaikka niitä olisi paljonkin. Kerrallaan alkioita pakastetaan se 3v ja sen jälkeen sopimuksen voi uusia. Sitäen tiedä kuinka monta kertaa sopimuksen voi uusia. Jos siis pakkaseen on jäänyt 9 alkioa niin sulatusta ja siirtoa on mahdollista yrittää sen 9 kertaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Näin oli silloin kun esikoista tehtiin mutta kaikki muuttuu aina...

Ja kyllä se niin on että "loput ylimääräiset" heitetään roskiin jos niitä ei halua antaa tutkimuksiin tai lahjoittaa lapsettomalle parille. Siis sen jälkeen kun pakastus sopimukset päättyy tai pari ei enää halua lapsia.

Kaakao,en tiedä onko ketjun parasta uutinen mutta ainakain ihana sellainen :)
Tänään ei menkat alkaneet mutta odotan huomiseen saakka koska viime menkat alko 23pvä. Kaikki raskausoireet hävinneet paitsi kurkkukipu olut jo 4 päivää/yötä.

Mami; pahoittelut menkoista :sad001

Junttura; Toivottavasti nyt tärppää, peukut pystyssä täällä :nailbiting:

Gatusa; Onpa ihania elukoita teillä :)

gatusa voi ihana mikä lurppakorva! :grin

Mami, suuret pahoittelut uudesta kierrosta. :sad001

kaakao, onnea miehellesi työpaikasta ja kiva kun tyttö viihtyy tarhassa. Ihanaa vielä kun on matka mitä odottaa. Menee ainakin piinapäivät nopeammin.

Junttura sanos muuta, kyllä aika kuluu vaikka kun eteenpäin katsoo niin tuntuu että päivät matelee. Tosi hieno tulos teidän tokassa IVF:ssä, kyllä nyt saa joku tarttua matkaan!

On. Tänään taas ulkokiipeilyä upeassa säässä. Ostin jo raskausvaljaat, mutta vielä en ole käyttänyt niitä. En ole oikein saanut tietoa, milloin pitäisi vaihtaa valjaat. Masu on edelleen aika pieni eikä normivaljaat paina, ja kohdun korkein kohta jää vielä remmin alapuolelle.

Kiitos infosta Larissa ja Pipanat! Tuon tiesinkin, että ne kolme julkisella tajottavaa ivf-sykliä sisältää myös ne välissä tapahtuvat mahdolliset pakastesiirrot aina per sykli. Olisipa hienoa, jos täälläkin toimisi noin, että mahdollisia pakkaseen jääviä alkioita voisi vielä myöhemmin luomukiertoon siirtää, vaikka olisikin kaksi lasta. (Ai miten niin menen asioiden edelle?! :) )

Niin ja Larissa, tällä viikolla tod.näk alkaa Menopur (kp 2).

Beislalla on ainakin upea kiipeilykeli!

beisla juu eiks oleki, taitaa mein lähipiiris tai ukon tuttavapiiris olla kateuttaki ilmas ku yks ukko sano et mein päkä ku kasvaa ni on vaarallinen koska sille on tullu jo sarvien paikat, ukko kerto ja oli vissii huolissaa ni mä vaa totesin et kuule se on pässi ni tottakai sillä on sarvienpaikat jo alusta asti herranjestas. ukolle se on alkan vähä jo puuskuttelee kuulemma ku uros ni totesin et johtuu siitä ku mä oon tytön kans sen hoitajat ei se ni se pitää meitä perheenään lähinnä ja suojelee meitä :)

muoks. nonii nyt on koko konkkaronkka käyny pesulla eli minä, tyttö ja päkäki kävi kylpemäs, kiltti poika se on ku suostuu kylpemään, sit korvien putsaus ja kuivauski iha ok ja harjaus ettei takkui. eipä muut varmaa näin ol siitäkää huolehtin ni onko ihme et on mein perään :)
itellä vaa pesul käynti on vähä kivuliast ku eilen aamul kaatu teet rinnuksille ni paloin tuost rintakehäst ja kaulast mut välil käy vahinkoi.

Muokattu viimeksi:
Beisla, hauskaa kiipeilyä! :) Miten pitkään sitä muuten saa harrastaa raskaana vai onko mitään rajoitusta?

Kaakao, mullakin alkaa puregonin piikittely toivottavasti keskiviikona eli aika samoissa mennään :)

Heippa kaikille! Ajattelin tulla esittäytymään tänne, nimittäin keskustelun nimi kertoo enemmän kuin tuhat tuntemusta.. Kävimme ensimmäisellä käynnillä yliopistollisessa sairaalassa lapsettomuuspoliklinikalla viikko sitten ja lääkäri ehdotti hakeutumaan ihmisten seuraa ketkä käyvät samaa läpi.
Koko yrittäminen kun alkaa jo tuntumaan todella epämiellyttävältä ja koko lapsettomuus erittäin hankalalta asialta käsitellä. En tiedä, olenko oikeassa ryhmässä, ja toivonkin etten negatiivisella ajattelullani pahoita kenenkään mieltä ja halua yrittää. Aihe on hankala minulle ja haluaisinkin päästä keskustelemaan samaa käyvien läpi tuntemuksista, jotta voisin ehkä ymmärtää että tämän hetkisen tuntemukset ovat normaaleja ja saada tsemppiä täältä ryhmästä.
Esikoista mieheni kanssa olemme yrittäneet 8/2015 lähtien ja nyt olen jo aivan finaalissa ja kyllästynyt koko touhuun. Tämä ei varmastikaan ole mitenkään uutta tai että aika on vielä lyhyt verrattain heihin jotka yrittävät monia vuosia, mutta haluaisinkin kuulla niitä asioita, mitkä auttavat jaksamaan läpi nuiden laskelmoivien ja turhauttavien kiertopäivien, kuukaudesta toiseen.

Kiitos jo etukäteen ja jaksamisia kaikille!

Kyfi, tervetuloa mukaan :) Käy muuttamassa itsellesi nimimerkki niin muistetaan sut paremmin ;) Meillä tulee kohta 2 vuotta täyteen yritystä ja olemme aloittamassa ivf-hoitoa. Meillä lapsettomuuden syyksi löytyi endometrioosi, miehellä on onneksi kaikki ok. Onko teidän lapsettomuuden syy vielä selvinnyt? Tsemppiä kovasti sinne! Tänne saa purkaa tuntojaan, me kyllä ymmärretään. Ensimmäinen vuosi lapsettomuutta oli mulle ainakin pahin. Nyt kun ollaan hoidoissa niin olo on ollut paaaaaljon kevyempi :) Ikinä ei olla plussaa tikkuun saatu, mutta nyt on sellainen olo, että meilläkin on siihen mahdollisuus. Ja toisaalta ollaan todettu, että elämä on hyvää kahdestaakin. Tämä koettelemus on vahvistanut meitä parina paljon <3

NAPAA: Kävin ostamassa ensimmäisen satsin puregonia, jolla toivottavasti päästään kasvattelemaan munasoluja keskiviikosta alkaen. Vähän jännittää jo pistäminen, mutta eiköhän se suju :D Oli aika kallis lääke, 235€, mutta vielä kalliimpi olisi ollut ilman kela-korvauksia; 390€.

Larissa kp 3, pv 18 synarelaa ja keskiviikkona 0-ultra

Kyfi, tervetuloa! Käyhän tekemässä nimimerkki niin on helpompi muistaa sut :) Täältä saa tukea, vinkkejä ja kaikkea mahdollista. Toivotaan että teillä pian tärppäisi! :) Tehtiinkö teille jo jotain tutkimuksia?
Auttaa kyllä kun saa täällä jutella ihmisten kanssa jota ymmärtää.

Mami kp 3/27-29 Yk 23 jaiks kohta 2 vuotta jo täynnä :cool:

Mami juu onhan se! Mutta jos joudun vielä toisen satsi tota ostamaan niin tulee lääkekatto täyteen ja loppu vuonna on kaikki kela-korvattavat reseptilääkkeet 2,50€ :D Eli pessimistinä ajattelen, että jos syksyllä joudutaan uusimaan ivf niin lääkkeet on lähes ilmaiset ;) Ps. meillä tuleekin näemmä yhtä aikaa 2 v yritystä täyteen <3

Kiitos, ajattelinkin että tänne voisi olla liittyä ja kuulla muidenkin kokemuksia ja tuntemuksia. :) se kun tuntuu hankalalta jutella heidän kanssa jotka eivät ymmärrä mitä käy läpi. Tsemppaus yritykset "kyllä se vielä joskus onnistuu" ja "onhan teillä aikaa" alkaa olemaan jo kuluneet lainit, tiedätte varmasti:)

Meille suositeltiin suoraan IVF-koeputkia hoitoja. Tarkkaa syytä ei osattu sanoa, miehen siemenneste näytteessä eteenpäin liikkuvien siittiöiden määrä alhainen ja minulla liikaa rakkuloita munasarjoissa( lääkärin mielestä ei kuitenkaan huolestuttavan isoja kooltaan).

Lääkärin mielestä tulokset eivät paperilla kuitenkaan olleet niin huonot etteikö luomusti voisi saada lapsia, mutta 25% lapsettomuuksistahan johtuu juurikin syistä joita ei ole.

Tämä lääkärin uutinen ja suositus tuli isona pommina, ja nyt meillä vielä auki mitä tehdään. Mieheni haluaisi jatkaa luomusti yrittämistä vielä, mutta minä en tiedä kestääkö hermoni enään.

Ja kiitos Larissa, ehkä juurikin tämä että "tässäkö me sitten ollaan loppuelämä kahdestaan" ajatus kuulostaa vielä liian järkyttävältä :D toki rakastan miestäni älyttömästi, ja varmasti jos niin käy, niin pystymme nauttimaan myös elämästämme kahdestaan. Tällä hetkellä ajatus siitä tuntuu vain liian ahdistavalta, olenhan aina ajatellut oman perheeni sisältävän lapsia.

Olen kuullut että juuri se ensimmäinen vuosi on se inhottavin vuosi. Rakkauden täyteinen yrittäminen ja ajatukset rullaa vain lapsissa, nimissä ja tulevaisuudessa. Jo pelkkä yrittäminen tuo onnellisuuden tunteen.
Kunnes aikaa kuluu, kaikki ne onnellisuuden tunteet, haaveilut ja ajatukset lytätään ja mieleen tulee että entä jos emme saakkaan.
Sen jälkeen myöntäminen ja ääneen toteaminen ettei se nyt näytä tärppäävän, jonka jälkeen tulee hakeutuminen lapsettomuusklinikalle ja shokkina lääkärin kysymys " laitetaanko teidän koeputkihedelmöityshoito jonoon"

Bridezilla, pahoittelut shokkiuutisista. Itse näen, että IVFllä voidaan monien parien mahiksia selkeästi parantaa. Vaati sulattelua, mutta on siinä jonossakin aikaa sopeutua. Osa stressistä tippuu pois, kun on konkreettinen suunnitelma. Onnea matkaan metodista riipumatta.
Katjusha ja IVF-ihme Pikku-Iippo rv. 14+4

Takaisin