Ei tää voi olla näin vaikeeta!

diabolicat, siitä on aikas paljon aikaa kun siskon 19 vuotias lapsi oli vauva, :grin mut sen muista et ne kyllä aika raakasti antoi korviketta. Ja sit muistan että mun sisko sano että hän uskoo että se maito maistuu "happamalta" vauvan mielestä kun se ei sitä enää halua. Mut onhan tuo varmaan aika selvä mikä on ollut ongelma. Yleensä ne eka antoi korvikkeen ja sit tissiä. Ja siis kyl se yritti vähän myöhemmäksikin imettää, muistan et sit varmaan just siinä 4 kk iässä ne alko antaa kiinteitä, nin ne eka antoi sen soseen, sit 2 dl korviketta ja sit rintaa. Mut siis en mä nyt oo ihan varma, mut tällänen mielikuva mulle jäi. Et ei maitoa tullut, kun ei tullut meidän äidilläkään. Oon niin ihmetellyt just sitä kun mun kaikki tutut on imettänyt vuoden tai ainakin melkein. Oon ajatellut et tosi harmi että mä en tod.näk. siihen kykene, enkä ole asiaa nyt mitenkään selvittänytkään kun ei ole ollut ajankohtainen. Varmaan jos oiskin tullut raskaaksi niin sit olisin selvitänyt. Mut nyt kun kuitenkin luin nuo sun jutut, niin oon ihan fiiliksissä! Joten suurkiitos, mulle ainakin oli tosi tärkeää infoa! :) Voi tossa mun siskon tapauksessa olla myös se että se tykkäs vetää röökiä ja varmaan ikävöi alkoholiakin. Muistan et se just ja just pysty olee polttamatta sen ekat 12 vk ja sit se vähän poltteli kyl joka päivä.

Tuosta alkoholista tuli mieleen mun äitihän veti röökiä koko mun odotusajan ja nyt kun ne kävi meillä niin juteltiin niistä ajoista. Mikähän puoskari sillon on ollu lääkärinä, tai eikö tietoa ole ollut, mut mun äidille oli määrätty puoli lasillistä kotiviiniä päivittäin koska hänen verensokerit oli niin alhaiset! :laughing025 ihan oikeesti! Tässä kun alkaa miettimään omaa terveyden tilaa niin mitkäköhän kaikki mahtaa johtua röökittelystä ja kotiviinistä?! Kyllä oikeesti rupee suututtaa! Ei tullu mieleen ne rautatabletit sille lekurille...???

PikkuMinski, hienoja päätöksiä! :)

Hienoja uutisia, Gatusa!

Maggie, voi hyvänen aika! Maailman ihanin ultrakuva! Oon nin onnellinen sun puolesta! :Heartbigred

Mymmelisti, harmi flunssa mut talletuksillakin voi onnistua!

Mannikka, siistiä et pääset jo ens viikolla! JEZ!

Minni, hyvältä kuulostaa sunkin ultrakuulumiset, toivottavasti nappaa nyt mukaan!

Muurahainen, oireet kuulostaa hyvältä, viel muutamia päiviä odottelua

Täällä ei kummempia, vielä ois 2 päivää lomaa. Kävin kyllä tänään töissä pyörähtämässä, koulutin vähän mun työntekijää ja laitoin omat kynnet kuosiin. Kohta saunaan ja jääkiekkoa oon tuijottanut :rolleyes: Mun menkat on jotenkin tosi runsaat, ei oo ennen ollut. Ja tänään tulu yhtäkkiä tosi huono olo, meni vatsa ihan sekaisin .Varmaan jostain mitä söin.
Iloista iltaa naiset :p

Ilpuri kp2/28-32, yk24

Nenna, joo meillä on 20päivä se käynti taas naistenklinikalla. Nyt vaan toivotaan parasta et plussaan ennen sitä tai et sieltä saisin jokin avun tai jotain avuksi vaikka kierto mulla onki tasanen.
Mä oon luonteeltani taas aika laiska, mut kun saan itteni sohvalta ylös esim siivouksen suhteen ei mua pysäytä. Ehkä siksi myös innostun larissan viesteistä ku siitä saa aina kuvan et touhuu paljon :)

Minni, tosi hyvä uutinen et kohtu on tyhjentynyt ja johtofolli näkyvissä!!!<3 ehkä ei mee kauaa kun tarraa uusiksi vahvemmin kiinni! ;)

Minski, ihanaa et saat ne jo heti tai no jos vielä kierto kamuja ollaan ni ei mee kun 2viikkoa? :) varaat sitte heti kp1 sen ajan sinne kp10!! <3

Ilpuri, siis ei oo todellista! On siis ollu varmaan hirveen pätevä lääkäri kun viiniä oikeen määräs raskaanaolevalle ja joka päivä.. Mun äiti kanssa poltti kun mua odotti, mulla on kyllä kaks isosiskoo joilla molemmilla 2 lasta.. Mua ennen (ja jälkeen) tehtiin abortteja ja käytettiin jälkiehkäsypillereitä. Ei niillä välttämättä mitään tekemistä minkään kanssa, mutta mistäs sitä tietää. Toisin äiti ollut ainakin hirveen hedelmällinen.

-Mymmelisti kp 24/30 yk 41/1

Ilpuri, ei siitä niin kovin kauaa ole kun raskaana oleville suositeltiin ihan virallisesti mm. konjakkihörppyä iltaisin. Todennäköisesti meistä hyvin monen äiti on ottanu raskausaikana jonkun alkoholiannoksen lääkärin määräyksestä. Nopeasti on ohjeet ja tiedot muuttuneet. Tosin eihän sitä vieläkään tiedetä aiheuttaako pieni alkoholiannos lopulta yhtään mitään riskiä. Suositus on nollatoleranssi, koska turvallista rajaa ei tiedetä.

Mannikka, mahtavaa! Onnea plussasta :)

Maggielle ja Minnille onnittelut ultrakuulumisista! Ihanaa Maggie että syke löytyi ja kaikki hyvin :) Minnillä on ovis jo ihan kulman takana, talletukset käyntiin ja parin viikon päästä pysyvä plussa tikkuun!!!

Täällä odotellaan ovista tulevaksi lähipäivinä.

En kyllä enää muista minkä takia, mutta miun mummoni käskettiin lääkärissä raskausaikana juomaan joka ilta joku konjakkipaukku, tästä siis aikaa n. 50v :D :D

Ilpuri, toivottavasti menee huonovointisuus pian ohi! Kohta pääsettekin jo taas tallettelemaan :)

Mymmelisti, hyvä ett pääset pian sinne lääkärille ja toivottavasti antaa esim letrot (miun mielestä niitä määrätään vaikkei varsinaisesti ovuloimattomuuttakaan olisi kyseessä) avuksi :)
Mie kans oon aika laiska toisinaan, mut sit ku alan tekemään niin oon oikeesti aika tehokas :P nyt tahtoisin tehdä vaikka ja mitä, mut olo ei oikein anna myöden :S

Nyt tulee pitkä tarina banaanista; :P
Maistoin tänään banaania melkein 15v tauon jälkeen (aina siis oon pitäny banaania tosi pahanmakusena ja -hajusena) ja aloin itkemään kun ei se ollutkaan niin pahaa! :D ajattelin jo nimittäin pahoinvoinnin ilmaantuessa ett banaanit ois ehkä kaikista kätevimpiä välipaloja, ku niitä ei tartte "valmistaa" etukäteen, ei tartte pestä jne. ja harmittelin pitkään miehelle kun vihaan niitä niin paljon. Tänään sit mies osti niitä suutuin koska minun kodissani ei banaania syödä sen kamalan hajun takia :D mut maistoin ja ne olikin oikeestaan aika jees, pahanhajusta se on edelleen, mut ehkä makuun vaikutti kun oli luomu-banskua? Noh, mie alan niitä nyt sit popsimaan joka välissä :)

Omaa napaa.... Tein tämmöisen tänään illalla 4,5 tunnin pidätyksellä.

67d2d9985224a690696211ddedf1babb

Viipsukka kp 26/32 dpo 10

Viipsukka, ihan selkeä haamuhan siellä näkyy!! Jee!!! :grin

Nenna, voi miten ihana banaani-yllätys!

Varmasti on ollut eri suositukset sillon 80 luvulla kun mua on ootettu alkoholin suhteen mutj otenkin hirveesti suututtaa kun miettii omaa tilannetta. Itse jotenkin yrittäisi olla niin varovainen kuin suinkin, mut rupesi vaan huvittamaan :)

nenna banaani on hyvää, älä mieti sitä hajua ollenkaa syö vaik silmät kiinni se :)

viipsukka onnea tuo on haamu jo tai no haalea viiva jo eikä haamu eli vahvistumista mashaAllah :)

ilpuri jopas on ollunna kaikenlaisia ohjeita. no 80-luvul ny oli meno vähä mitä oli ja tiedot vähä mitä oli, äipälle sanottii ettei saa hankkia lisää lapsia koska epilepsia, nykyää sit kysytää miks on vaa yks ja sit et miks hällä ei ol ajokorttia.

kohta ukko kotona alhamdulillah. pääsee tämäki mamma nukkumaa sitte vihdoinki, oon kyl iha rättiväsyny.

Imetyshapatus jatkuu

diabolicat, siitä on aikas paljon aikaa kun siskon 19 vuotias lapsi oli vauva, :grin mut sen muista et ne kyllä aika raakasti antoi korviketta. Ja sit muistan että mun sisko sano että hän uskoo että se maito maistuu "happamalta" vauvan mielestä kun se ei sitä enää halua. Mut onhan tuo varmaan aika selvä mikä on ollut ongelma. Yleensä ne eka antoi korvikkeen ja sit tissiä. Ja siis kyl se yritti vähän myöhemmäksikin imettää, muistan et sit varmaan just siinä 4 kk iässä ne alko antaa kiinteitä, nin ne eka antoi sen soseen, sit 2 dl korviketta ja sit rintaa. Mut siis en mä nyt oo ihan varma, mut tällänen mielikuva mulle jäi. Et ei maitoa tullut, kun ei tullut meidän äidilläkään. Oon niin ihmetellyt just sitä kun mun kaikki tutut on imettänyt vuoden tai ainakin melkein. Oon ajatellut et tosi harmi että mä en tod.näk. siihen kykene, enkä ole asiaa nyt mitenkään selvittänytkään kun ei ole ollut ajankohtainen. Varmaan jos oiskin tullut raskaaksi niin sit olisin selvitänyt. Mut nyt kun kuitenkin luin nuo sun jutut, niin oon ihan fiiliksissä! Joten suurkiitos, mulle ainakin oli tosi tärkeää infoa! :) Voi tossa mun siskon tapauksessa olla myös se että se tykkäs vetää röökiä ja varmaan ikävöi alkoholiakin. Muistan et se just ja just pysty olee polttamatta sen ekat 12 vk ja sit se vähän poltteli kyl joka päivä.

Tuosta alkoholista tuli mieleen mun äitihän veti röökiä koko mun odotusajan ja nyt kun ne kävi meillä niin juteltiin niistä ajoista. Mikähän puoskari sillon on ollu lääkärinä, tai eikö tietoa ole ollut, mut mun äidille oli määrätty puoli lasillistä kotiviiniä päivittäin koska hänen verensokerit oli niin alhaiset! :laughing025 ihan oikeesti! Tässä kun alkaa miettimään omaa terveyden tilaa niin mitkäköhän kaikki mahtaa johtua röökittelystä ja kotiviinistä?! Kyllä oikeesti rupee suututtaa! Ei tullu mieleen ne rautatabletit sille lekurille...???

Ilpuri kp2/28-32, yk24

No siinä hän on kyllä tehnyt ihan oikein, että on antanut ensin korviketta ja sitten vasta rintaa. Tällä tavalla vähennetään riskiä, että vauva hylkäisi rinnan, kun kylläisyyden tunne tulee rinnasta eikä pullosta. Tosin jos hän on ensin antanut paljon korviketta, niin vauva ei ole välttämättä enää jaksanut imeä rinnalta tehokkaasti, kun on tullut jo korvikkeesta kylläiseksi. Tämä siis taas oletus.

Tällä hetkellä 3-5 kk ikäiselle lapselle korvikepurkin kyljessä lukee laskennalliseksi tarpeeksi 700-1200 ml korviketta vuorokaudessa. Joten jos ajatellaan että vauva on saanut vaikkapa lusikallisen sosetta ja kiinteiden päälle 200 ml korviketta vaikkapa 5 kertaa vuorokaudessa, voidaan laskea, onko vauvalla ollut enää mahdollisesti ns. tarvetta tai haluja imeä tehokkaasti tai ylipäätään tulla rinnalle. Alle puolivuotiaan vauvan laskennallinen äidinmaidon tarve on 30ml/h, eli 3 h maidontarve olisi tällöin n. 90 ml. Mulla on muistikuva suurimmasta maitoannoksesta kerrallaan 150 ml, jota itse annoin vauvalleni. Ja sekin on mun nykytietämyksen mukaan ollut turhan runsas.

Korvike ei myöskään sula vauvan suolistossa yhtä nopeasti ja helposti kuin äidinmaito, joten senkin takia vauva voi tuntua "tyytyväiseltä" pidempään korvikkeen päälle ja saattaa nukkua pidempiä unia. Toisaalta vauva voi myös reagoida negatiivisesti korvikkeeseen ja sopivan löytyminen on myös vähän kuin bingoamista. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.

Pullosta myös helposti annetaan liikaa, koska vauvalle tulee pullon tuttiosan osuessa kitalakeen ns. refleksinomainen imu. Eli tavallaan vauva juo vielä vaikka ei olisi nälkäinenkään. Ja kun vauva nielee suullisen, tulee pullosta jo suu täyteen maitoa eli taas täytyy niellä. Tämän takia nykyään puhutaan myös tahdistetusta pulloruokinnasta, johon kannattaa tutustua. Minäkään en siitä tiennyt aikoinani, vaikka toki ruokintatapamme sitä hieman onneksi muistutti. Mä olen toimittanut mm. erään pulloruokkimisvideoni sitä ajatellen, että sitä olisi käytetty havaintomateriaalina aiheessa pulloruokinnan stressin merkit, mutta valitettavasti videoni ei sisältänyt riittävästi stressimerkkejä, jotta sitä olisi opetusmielessä voinut käyttää. :) ). Toki siinä mä lähinnä kuvasin siis sitä, kun vauva oli sylissäni jalat kissan päällä ja leipoi kissan turkkia samalla kun syötin vauvaa. <3

Alussa suositellaan antamaan ensin rintaa, sitten kiinteitä. Tämä sen takia, että vauva ei vielä tunnista kiinteitä ns. ruoaksi. Kun rinnalla tyydytetään pahin nälkä, vauva jaksaa myös keskittyä kiinteisiin paremmin. Kun vauva on jo oppinut, että kiinteät ovat ruokaa, ei imetyksellä ennen kiinteitä ole tämän kannalta enää merkitystä. Mutta jos vauva syö mielellään ja paljon kiinteitä, ne vievät helposti tilaa imetykseltä, mikäli imetys tapahtuu kiinteiden jälkeen. Olen kuullut myös perustelun, että äidinmaito ennen kiinteitä vatsassa suojaa suolistoa, mikä on kyllä ihan järkeenkäypä ajatus. Tässäkään ei siis ole mitään yhtä kultaista keskitietä, vaan jokainen varmasti löytää sen oman parhaan tavan. :) Ja toisaalta, vauvan elämä on vaiheesta toiseen siirtymistä, joten se mikä toimii tällä viikolla, ei enää välttämättä toimi kahden viikon päästä. :D

Itse olen tupakoinut viimeksi 20 vuotta sitten paikallisen nuorisopaikan takametsissä, joten varmaan turha sanoa, mikä on mun henkilökohtainen mielipiteeni tupakoinnista ylipäätään. Mutta tämänhetkisen tiedon mukaan kuitenkin rintamaidon hyödyt on edelleen niin vahvat, että kannattaa imettää vaikka tupakoisi, jos vaihtoehtona on vaihtaa korvikkeeseen. En nyt just muista, oliko siinä joku 10 vai 20 savuketta/vrk se ns. turvaraja, jolloin vielä ajatellaan että imettäminen kannattaa silti. Tupakoinnissa vaikuttaa myös vaatteisiin ja ihoon tarttuvat tekijät, eli vauva altistuu tupakalle joka tapauksessa, imetti äiti tai ei. Tärkeintä on just että polttaa vasta imettämisen jälkeen ja pesee kädet ennen vauvaan koskemista jne. Ja tietenkään perhepetiä ei voi suositella, koska tupakointi perheessä nostaa kätkytkuolemien riskiä, vaikka äiti ei siis itse tupakoisi (vaan kumppani tupakoisi). Toki kaikkein paras vauvan kannalta olis, jos kukaan ei perheessä tupakoisi, tai ei edes äiti ja jos tupakasta ei pysty irtautumaan, niin polttaisi mahdollisimman vähän ja pitäisi polttamisen ja imetyksen välillä taukoa, huolehtisi hygieniasta ennen lapsen käsittelyä jne.

Alkoholi on oikeasti raskausaikana aika paha. Pienetkin määrät. Näissä on ajallisia ja kulttuurillisia eroja, esim. Irlannissa ollaan odottavien äitien alkoholin käytön suhteen paljon vapaampia kuin Suomessa. Mut just tuolla stressilääketiedekurssilla, mitä suoritin syksyllä, käsiteltiin asiaa. Ihan siis pienikin määrä alkoholia voi vaikuttaa lapsen kehitykseen. Mun pitäis käydä materiaali uudestaan läpi, ennenku lätisen enempää koska muisti on hatara. Luennoitsijat oli ylilääkäreitä ym. johtavia lääkäreitä eli ei mistään huuhaakurssista ollut kyse. Itse olin aika varma negasta, joten join kyllä tässä kierrossa pari lasia viiniä, yhden saunalonkeron ja maistoin mm. viikonloppuna hieman viiniä ja boolia juhlissa (eli yhteensä alle lasillisen, ku olin kuskina).

Ilpuri, mitä tulee siskoosi ni näistä ei ehkä kannata hänelle hirveästi kertoa, ellei hän itse ole kiinnostunut. Hänellä saattaa olla isokin imetyspettymys taustalla, asiat eivät ole ehkä menneet niinkuin hän olisi toivonut. Ja voi olla tosi kova paikka saada tietää, että pienillä muutoksilla olisi voinut käydä toisin. Reaktio voi olla yllättävä. Imetysasiat ja vauvan ruokkiminen ylipäätään on äideille niin herkkä paikka. Toki hänen kanssa voi imetysasioista keskustella, mutta täytyy tarkkaan miettiä, miten asioista puhuu ettei hän koe että häntä arvosteltaisiin. Hän on aivan varmasti tehnyt parhaansa sen pohjalta, minkälainen tietämys hänellä on silloin ollut aiheesta. Pitää muistaa, että 20 vuotta on tässä tietoyhteiskunnassa pitkä aika, ja nykyään tietoa on saatavilla paljon enemmän ja paljon helpommin. Ja tosiaan tässä on vasta pintaa raapaistu, imetysasiat sinällään eivät ole mun ydinosaamisaluetta, vaan enemmänkin pumppaamiseen liittyvät asiat.

ps...arvatkaas vaan luinko eilen iltasatua neidille ääneen "...Niiskuneiti ryntäsi pystyyn ja unohti koko imetyspettymyksensä." Eiku....pettymyksensä.

Muokattu viimeksi:
Mitä siis tulee vaiheesta toiseen siirtymisessä, niin meillä alussa vauva söi ihan missä vain. Auton takapenkillä, kaupan penkillä, grillipartyissa, ihan missä vain. Sitten kun vauva alkoi kiinnostumaan liikaa ympäristöstään, ei voinutkaan enää kaupassa ruokkia vaan tuli kiire kotiin, jolloin ei ollut liikaa häiriötekijöitä. Eli nää pätee ihan yhtälailla pullovauvoille ku imetetyille. Toki se pullo on Myös kiinteitä syödessä oli eri vaiheita. Milloin vauva piti julkisella paikalla asemoida niin, että kaikki äksöni oli kasvojen puolella, ettei lusikalle tarjoutunut pelkkää takaraivoa eli selkä seinään päin, ihmisiä ei saanut jäädä selän puolelle. Välillä on tarvittu ruokarauhaa, kkoska muuten vauva ei malta syödä. Välillä taas on tarvittu mahdollisimman paljon häiriötä. On ollu duploeläimiä ja leluja tarjottimella ja toisessa kädessä, oma lusikka toisessa, äidillä toinen, katsottu ruotsinkielistä esteratsastusta, koska lapsi malttoi syödä kun oli riittävästi häiriötekijöitä ja söi siis "vahingossa"...:D Ja lapsi on siis täysin heppahullu, joten pääasia oli että näkyi heppoja, kielellä ei niin väliä. :D

Meillä siis aloitettu ensin soseilla 5,5 kk iässä ja sormiruokailtu jostain n. 7 kk iästä lähtien (vasta kun uskalsin istuttaa tuettuna syöttötuolissa). Jos siis uudelle kierrokselle vielä joskus päästään, en enää stressaa kiinteiden aloitusajankohdan kanssa vaan odotellaan tyytyväisenä se puoli vuotta kasaan ja mietitään sitten vasta asiaa.

ps. kp 1.

Mä en oikein tiedä pitäiskö mun onnitella Viipsukkaa, kun jotenkin mä uskon vasta kun näen tikussa kunnon viivan. :D Kyllä mä tuossa haamun silti näen! :cool05

Nyt ehkä taisi vähän alkaa jännittämään, koska menkat tarkoittavat siis ensimmäistä lapsettomuushoitoa tässä kuussa.

Muokattu viimeksi:
Miten hyvä alkuvuosi täällä on ollutkaan!! :D

Onnea Mannikka ja Viipsukka plussista! :)

Maggielle onnittelut! Mahtavaa! Nyt vaan mahaa kasvattelemaan ❤️

Minnillekin onnittelut ultratuloksesta. Ei muuta ku uutta, pysyvää plussaa kohden :)

Ja muurahainen, olisko kuitenkin plussa eikä luget?!? ;)

Nyt heti kaikki plussaamaan ni voi sitten pitää piiiiiitkän kesäloman ;)

Takaisin