Imetyshapatusta, jos ei kiinnosta saa hypätä yli. :)
Diabolicat, hieno info! Mä oon kuulunu aina niihin maitoa tulee jos on tullakseen -porukkaan. Mutta tosin oon mietiny kun moni mun tutuista on imettänyt vuoden ja mä muistan et mun äiti ei oo imettäny mua yhtään kun ei tullu maitoa ja mun sisko imetti poinkaansa 19 vuota sit vaan 3 kk, kun sit kuulemma se ei "tykännyt" enää rintamaidosta. Joten mun silmiä sun info aukaisi tosi paljon, kiitos!
Taas kerran koko tarinaa tietämättä, karkeasti karrikoiden ja mutkat suoriksi vetäen ja olettaen...:) Eli jos vauva on hylännyt rinnan 3 kk iässä, niin tulee mieleen, onko vauvaa ruokittu myös pullolla? Jotkut vauvat hylkäävät rinnan, koska tuttipullosta saavat maidon helpommin eivätkä halua nähdä vaivaa maidon eteen -> alkaa rintaraivaroinnit. Monessa tapauksessa vauvan saa vielä palautettua rinnalle, vaikka se työtä vaatiikin ja erilaisia kikkakolmosia. Pulloruokinnallekin on vaihtoehtoja, ja on erilaisia keinoja, joita noudattamalla vähennetään riskiä, että vauva alkaisi hylkimään rintaa vaikka söisi myös pullosta. Mutta taas, kaikki ei toimi kaikille. Ja vastaavasti jotkut vauvat eivät suostu juomaan pullosta ollenkaan, ja toisille käy kaikki ruokintatavat. Tulee mieleen myös 4 kk hulinat, jolloin vauva alkaa kiinnostumaan jo niin paljon kaikesta ettei oikein malta enää keskittyä syömiseen päiväsaikaan. (
http://www.imetys.fi/index.php/tuke...vauvavuoden-vaiheita/538-nelikuisen-yohulinat). Ja tosiaan 3 kk iässä on tyypillisesti myös tiheän imun kausi, jolloin vauvan käyttäytyminen rinnalla(pullolla) muuttuu (
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/asiaankuuluvat-rytmihairiot).
Myös jokin äidin syömä saattaa muuttaa maidon makua niin, että maito on pahaa. Itse menin esimerkiksi syömään pari litraa karviaisia elokuvan ääressä ja sit pumppasin ja ihmettelin, miksi vauva ei tahdo juoda. Puoliväkisin syötin ja ihmettelin että mikä tässä mättää, ei maidossa mitään vikaa ole! Kunnes maistoin....kyllä mulla meni varmaan pari kolme pumppaussatsia viemäriin, koska karviaiset muutti värin vähän violetinsävyiseksi ja maun pilantuneen tyyppiseksi, tosi happamaksi. Vaikkei äidinmaito nyt omaan suuhun koskaan miltään herkulta maistu, niin tosta karviaistissimaidosta voi sanoa että se oli PAHAAAA!!!!
Tässä siis muutamia ajatuksia, mutta en siis tosiaankaan voi väittää että nyt jostain näistä on ollut kyse, kun koko tarina ei ole tiedossa. :)
Tässä myös ihan hyvä kooste vauvan elämästä numeroina:
http://rinnalla.vuodatus.net/lue/2015/06/imetys-numeroina
ps. Isimieskin oli selvinnyt koko päivästä neidin kanssa vaikka sitä vähän etukäteen pelkäsikin. Hampaat jäi pesemättä, lähtivät liikenteeseen ni kilauttivat anopille että mitä tälle puetaan päälle, neiti oli ekaa kertaa juonut kokonaisen trippimehun ku kävivät kaffeella. Tähän asti ei yleensä ole halunnut edes maistaa. Pari kertaa on maistanu mehua mutta ei oo sen enempää juonu aiemmin. Eikä kiukuttelua esiintynyt ennenku äiti tuli kotiin... isimies on siis yrittäjä ja paljon töissä eikä siis ole ennen ollut näin pitkää aikaa kahdestaan lapsen kanssa.