Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Nenna, meillä oli ainakin neuvolan kautta imetysneuvontaa raskauden aikana.. Lisäks imetyksen tuki ry kannattaa tsekata.

Haikaranyytti osanotot :(

Diabolicatillä paljon tietoa imetyksestä, samaa mieltä oon noista vääristä ohjeista. Niitä kyllä jaellaan vieläkin joissain paikoin. Itse en saanut kätilöiltä apuja/neuvoja, vaan kaikista eniten omista mammaryhmistä..

Maggie, juu tarkoitukseni ei ole mitenkään mollata julkista terveydenhuoltoa, mutta tuoda ilmi sen, että vaikka kaikki vanhemmat ovat oikeutettuja tasalaatuiseen ja tutkittuun näyttöön perustuvaan ohjaukseen, niin tällä hetkellä se ei täyty vaan ohjaus on hyvinkin kirjavaa. Sitä en tiedä, kuinka paljon vääristää se, että tietoon tulee lähinnä ne väärät ohjeet. Kun on itse vähän kartalla näistä asioista, pystyy paremmin arvioimaan saatuja neuvoja, jotta onko ne kokeilemisen arvoisia vai ovatko puhdasta hevonhumppaa, urbaania legendaa ja "aina ennenkin on näin tehty". Varmasti löytyy paljon asiansa osaavia henkilöitä, mutta etukäteen sitä ei oikein voi tietää.

Mä kun keskustelin aiheesta neuvolaterveydenhoitajani kanssa, niin hänelle tuli ns. yllätyksenä se, että koin saaneeni puutteellista ohjausta. Sairauden takia sain kyllä kuuntelevaa korvaa ja pitkiä neuvolakäyntejä normaalia useammin, mutta sitten se, missä koin tarvitsevani enemmän apua, jäi saamatta. Toisaalta hän sanoikin, että mulla on vahvat mielipiteet ja otan asioista selvää eli heille jäi vaikutelma että kaikki on hyvin, enkä mä osannu itse tuoda ilmi, että missä mä olisin tarvinnut apuja. Eli rohkeasti suu auki vain, ei ne ajatustenlukijoita ole. :) Toisaalta hän kyllä sanoi että mulla on näistä aiheista parempi tietämys kuin heillä. Niin nyt, ei ollu silloin.

Ei niillä välttämättä ole siellä synnärillä myöskään aikaa perehtyä tapauksiin. Meillä esim. kun on sairaus, joka estää lähes 100% tapauksista imettämisen, niin sain siitä huolimatta rintakumin (ilman opastusta, miten sitä käytetään mutta ei sitä olis ees voinu meidän tapauksessa käyttää) sekä kaksi kertaa kieltäydyttiin antamasta lisämaitoa ja kehoitettiin imettämään. Jep, "Imetä sitä!"....voitte arvata fiilikset. :crybaby2:cussingJos olisin saanut pumpun heti synnytyksen jälkeen sekä riittävää pumppausohjausta, ei olis tarvinnu pyytää lisämaitoa.

Tässä mm. neuvolaterveystyön käsikirja: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114371/Opp200414.pdf?sequence=1

Muokattu viimeksi:
Haikaranyytti, me valettiin tinat mutta merkitykset jäi vähän pimentoon :grin Mies sai jotain joka näytti siiveltä, lehdeltä tai sulalta. Mulla tuli 2 kappaletta joista toinen näytti kanalta tai koiralta ja toinen merihevoselta :grin

mannikka, kyllä siinä haamua näkyy! varovaiset onnittelut!

Haikaranyytille osaanotot :sad001

Täällä alkoi tuhru kuten aina eli onneksi on ne letrot ensi kiertoon :)

Puhvis, mulla kanssa kierrot heitelleet 28-55. Mutta nyt kun on toi luge lääkitys niin on pakko tikuttaa ovista, sen takia tietää tarkkaan monta päivää on kiertoa jäljellä. Tämä nykyinen kierto on ollut täysin yllätys ilman lugeja tää kierto kestäisi vaan 26 päivää. Koskaan ei näin lyhyttä kiertoa mulla ole ollut. :)
Kiitos siitä kuuluu lääkkeiden ja painon pudotuksen. :)

Haikaranyytille osanottoni <3

Mannikka!!! Jes jes jes!!! Vuoden ekalle selkeällä haamulle vahvistumisia, vai olisko toi jo plussa? Paljon onnea kuitenkin!!! :) :) mikä kp tai dpo? :)

On: vitsi tässä alkaa taas elätellä toiveita, et josko nyt jo tulisi se haamu minunkin testiini... Viikko vielä tarttee kärvistellä... :)

Muurahainen kp 18, dpo 6, yk 23, testaa 10.01

Larissa kiitos :)
pöh ei sitä tuhrua sinne ..

Haikara, osanottoni :(

Diabolicat, mahtavaa kun täällä on joku joka todella on selvittänyt asioita ja haluaa jakaa tietoaan. Taatusti hyödytään vielä kaikki :)

Mannikka, vau mikä viiva, onnea! :)

Larissa, hus pois tuhru!

Murkku, apua kui jännittää siun puolesta!! :)

Oo Mannika! Mulla ei ole minkään valtakunnan viivalaseja, mutta tuossa on ihan selvä viiva! Onnea :happy:

Äklöjuttuja:

Aiemmin kun on ollut sitä voidemaista vv:tä. Niin tänä aamuna lorahti ennen kuin sängystä pääsin ylös ihan vetistä vv:tä, tuntu kuin ois pisut tullu housuun... :o
Ihmettelen vaan...

Muurahainen kp18, dpo 6, yk 23, testaa 10.01

Murkku!! Kuulostaa niiin hyvälle nimittäin täällä oli just tommosii lorahteluja viime viikol!! :D

haikaranyytti osanottoni menetyksen johdosta, jaksamista.

mannikka se on viiva!!! onnea tuhannesti mashaAllah :)

anteeksi ku oon lähinnä napaillu. no minäpä tiesin taas ennalta mitä tuleman pitää ja tänää äippä laitto mulle sit rahaa...mut minä autan sillä et ukko pääsee takas maanantaina inshaAllah eli juristille menee seki pääosin. kyllä olen nyt hyvä vaimo kuulemma, eilen olin paholainen ja kauhea jota ei kestä.

Larissa no voi ei kun tuhru tuli taas. :sad001 Seuraavaan kiertoon paremmilla eväillä!
Toivon että letrot toisi teille avun. Itseä vähän pelottaa tuo sun väestöliiton sivuilta laittama teksti. Jos noin monella letrot tai clomit tuo avun, ja täällä on jo kuudes letrokierto meneillään, ehkä mussa tosiaan on muutakin vikaa esim. munasolujen laadun tai kiinnittymisen kanssa.

MrsC, sunkin vuosi kuulostaa ihan kammottavalta. :sad001 Sulla on ainakin ihania ystäviä, toivon niin että ensi vuosi on parempi.

Ilpuri, jos ei vv haise tai kutise, niin se voi olla merkki hyvästä! Ehkä sun kilppariarvo on kohdallaan tässä kuussa.

nenna, ei ihme jos olo on epäuskoinen. Turha sitä pakkottaa itseään olemaan onnellinen, kyllä se onni sieltä tulee. :)

Jellis jes, onnea o-plussasta!

diabolicat, hyvää tekstiä imetyksestä ja samaa mieltä olen. Tai no omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta imetys kiinnostaa joten olen lukenut siitä aika paljon ohjeita jo. Täällä foorumillahan on myös nykyään osio "kysy imetystukihenkilöltä". Me ajateltiin mennä Imetyksen tuki ry:n tilaisuuksiin jo ennen vauvan syntymää, jos siihen asti siis päästään.

Niksu, mulla on vähän sama kuin Katjushalla ja Maggiella. En osaa tsempata itseäni (puolisoni osaa välillä, välillä taas ollaan molemmat samassa suossa) mutta pakotan itseni lähtemään urheilemaan ja tapaamaan kavereita vaikka yhtään ei huvittaisi. Yleensä se toimii ja saan ajatukset muualle, ja sitä kautta paremman mielen. Ja tosiaan, tähän tottuu, ikävä kyllä. Ajan kanssa toivo ei enää niin nouse, vaikka ei sitä täysin voi estää.

Minni tsemppiä testailuun, toivottavasti ovis tulee ajallaan. Ja menkat saa pysyä poissa reissun aikana, mieluiten plussan takia.

Mannikka mahtavaa, nyt näkee puusilmäkin sun testissä väriä! :grin

murkun valkovuoto kuulostaa lupaavalta! :)

Gatusa, no onpa reilua jos oot muka hyvä vaimo vaan kun rahaa saa. :rolleyes:

On. Eilen meni kierron viimeinen letro, ja varmaan viimeinen letro ylipäätään. Luovuttaja lupasi vielä viimeisen koti-inssin ennen IVF:ää. Ollaan menossa muutamaksi päiväksi sukulaisiin niin jännitin ensin josko ovis voisi tulla sinä aikana, mutta nyt näyttää että palataan kp11 (loppiaisena) joten olis kyllä suuri ihme, jos ovis tulis ennen sitä.

Murkku!! Kuulostaa niiin hyvälle nimittäin täällä oli just tommosii lorahteluja viime viikol!! :D
Oliko?!? :o nyt alko jännittää!!!

Gatusa, on noi kulttuurierot kyllä niin erilaiset kuin täällä. Voimia sinne!

Beisla, mä taas toivoisin sulle lugeja sun kiinnittymistä tukemaan... Itsehän söin neljä kiertoa clomeja, eikä mitään tapahtunut... Ihanan sitoutunut teidän luovuttaja kyllä on! :)

On: nyt alkoi tosissaan jänskättää toi vv:n muuttuminen... Huih! Voi kumpa. Tosin sitä en voi kuvitella, kun se tapahtui konkreettisesti. :) hih!

Muurahainen kp 18, dpo 6, yk 23, testaa 10.01

Murkku, joo! Ja monta "lorahusta" sängystä noustessa! Ja muutenki "lorahtelee" ja sit on pakko mennä kattoo et näkyykö verta :rolleyes: mut valkkaria ollu vaan..

Takaisin