Ei tää voi olla näin vaikeeta!

pakko vielä kysyä.. miten te saatte itsenne aina kasattua kun nega pamahtaa tai täti kohtaa?? tää alkaa kerta kerran jälkeen olla vaikeempaa...anteeksi tämä valitus,tänne on vaan niin helppo purkaa ja kun on ainut paikka jonne voi...

WM ja helinä pahoittelut negoista. :(

Larissa, sinä tunnet mun yrityshistoriaa aika hyvin. Tuli vaan mieleen että mulla on nyt kp 1:n menkkakivut koventuneet tässä lähiaikoina, sängyssä mieluiten menee se päivä kauratyynyn kanssa ja särkylääkkein. Aloin pohtimaan, että olisiko minulla missään tutkimuksessa voinut tuo endo tulla vastaan? Pitääkö sitä varten ehdottaa aivan itse että se tutkitaan myös? Suvussa meillä on endoa, mutta ihan lähisuvussa ei ole. Pitäisikö tämä mainita myös lapsettomuushoidoissa ennen OI:tä?

Pakko sanoa tohon tuntemuksiin nega testeihin et kyllä se aina harmitti ja sattui niinkuin kuukautisten alkaminenkin. Kun oli mennyt enemmän aikaa niin siihen turtui tavallaan. Normaalia oli olla lapseton ja saada ne menkat joko helvetin kuukausi. Siksi ehkä tää on niin omituista et mä oon muka nyt raskaana.. Mulla laukussa ollu normi-ja yöside mukana varmaan viimeset 10-11vko, ehkä voisin ne jo jättää kotiin..? :D
Muoks. Huomasin et edelleen epäileväinen kun "muka" oon raskaana.. Milloinkohan sitä alkaa uskomaan? :D

Helinäkeiju, niinkuin Mymmelisti sanoi siihen turtuu ettö sieltä ne menkat taas alkaa. Musta tuntuu että olen jopa jollakin tavalla kylmä sisältäni, enemmän yllätys olisi se raskaus. En itseasiassa edes testaa ellei menkat ole myöhässä, mitä ne harvoin on ollut. Nyt kun ollaan ivf hoidoissa en edes nyt usko että voisin raskautua. Siirtojen jälkeen pakolliset verikokeet tuntuu ihan turhilta kun tietää jo tuloksen. Kaikki tää rupeen oleen jo niin rutiinia että päällimmäisenä tunteena on välillä viha.

Helinäkeiju, komppaan muita. Olen jo täysin turtunut ja kyyninen koko yrittämiseen joten menkat ja negat ei tule enää yllärinä. Mitään ei jaksa/uskalla enää toivoa jotta ei petykään. :/ Menkat on mulle sitä normaalia, plussa tikussa ja raskaus olisi jonkun toisen elämästä, kun ei sitä meille näytä tapahtuvan.

Murkku, ei endo välttämättä tule missään perustutkimuksissa ikinä vastaan! Ultrassa, magneettikuvissa, sisätutkimuksissa, aukkarissa yms se ei välttämättä näy. Mulla näkyi ultrassa vain koska kasvain oli jo niin iso. Muussa tapauksessa laparoskopia on ainoa keino tulla varmaksi siitä että endoa ei ole. Mulla on nykyään kp 2 se pahin. Kivut on jotain hirveää, suolisto on sekaisin, olen turvoksissa tissen alta nivusiin asti ja en pysty kävelemään suorassa. Ja joskus myös silmissä pimenee. Jos sulla on suvussa endoa ja menkat menee kipeämpään suuntaan niin siitä kannattaa mainita lääkäreille. Muoks. kylläpä on ollut epäselvyyksiä näytteen annossa :mad:

Mymmelisti, oot ihana :D <3

Muokattu viimeksi:
Mymmelisti mulla oli ehkä rv 16 saakka kuppi jokapaikassa mukana kunnes uskalsin jättää sen kotiin :D

Simpukan sivuilla oli ihan hyvä kuva tästä kun puhuttiin, mitä sanoa lapsettomille.
ImageUploadedByVau Foorumi1462985707.972204.jpg

mymmelisti otan osaa suruusi isäsi johdosta. onnea kuitenkin hyvistä ultrakuulumisista mashaAllah :)

onnea katjusha hyvistä ultrakulumisista mashaAllah :)

tääl liian kuuma alotus mut huomen tippuu sen 12 astetta. tänää on 37 astetta suunnillee ja tuuli saharasta voi luoja kuinka tukala olo... huomen pitäs lähtä jo jossai 5 aikaa aamulla reissuun ukon tädin luo hohhoijaa... no jotai positiivista jos vaan saan tarvittavat mausteet...teen viipurinrinkelei inshaAllah :)

Mymmelisti, miullakin oli ekoihin potkuihin asti aina siteitä mukana :D

Helinäkeiju, komppaan todellakin muita. Ekan puoli vuotta tuntui tietysti turhauttavilta kun menkat alkoivat mutta oli sentään normaali olo, seuraavat puoli vuotta meni vielä turhautuneemmin ja silloin pelko nosti päätään; jospa kaikki ei olekaan kunnossa, vuoden rajapyykin kohdilla olin vain ja ainoastaan vihainen itselleni ja maailmalle kun menkat alkoivat, mutta muutaman kuukauden päästä tilanne tasottui; sehän oli aivan normaalia että menkat alkoivat eikä se oikeastaan tuntunut enää miltään. Lapsettomuus oli tullut jo tutuksi, turvalliseksi ja luonnolliseksi osaksi kuukautiskiertoa ja elämää. Plussa se vasta maailmaa järkyttikin; miten lapseton osaa olla raskaana? Menkat oli jo siinä vaiheessa luonnollinen päätös kierrolle, ei plussa.

Murkku, no johan oli sähläystä :o onneks se on nyt annettu ja ohi, toivottavasti tulokset tulee pian ja ovat priimaa! :)

Wm; Pahoittelut negasta :sad001

Helinäkeiju; Mie kävin joku aika sitten yksityisellä gynellä, jossa normi tutkimuksen lisäksi lääkäri halusi ultrata samalla. Poissulki ns. yleisimmät ja helpoimmin todettavat syyt, eli pcos ja endo. Tästä tais olla puhetta jo aiemmin. Hän ainakin sanoi, että vasta vuoden rajan täyttyessä laittaa lähetteen lisätutkimuksiin. Tohon toiseen kysymykseen onkin vaikeampi vastata. En oikeastaan osaa vastata mitään, miten pääsen siitä aina yli. En varmaan hyvin ainakaan.

Mutta ei se ehkä ole niin paha, kun ei enää "toivo" sitä sillä lailla, kun alussa. Ajattelen ennemmin normina, että aijaa menkatkin alkaa taas huomenna. En edes jännitä, etteikö muka alkaisi. Ei pety niin pahasti, kun ei odota mitään. Jos tapahtuukin, on ainakin tosi iloinen yllätys. Meillä kun ei ole miehestä käsittelemään asiaa sillä tavalla, josta miule olis hyötyä. Auttais varmaan, jos vois puhuu jonkun kanssa, siis oikeesti keskutella. Ei niin, että valitan ja itken ja surkuttelen, ja mies höpöttää, että älä nyt taas kyllä se vielä tulee, rauhotu nyt. Se ei auta :wacky: Että pääsisin "eteenpäin" ja saisin menneet taka-alalle mielessä. Jotenkin sitä vaan taas intoutuu itkujen jälkeen uuteen yritykseen, kun viikot kuluu.

Mymmelisti; Hassu :hilarious:

Ihme sekoilua muurahainen teillä näytteiden annossa :eek: nyt pitää vaan toivoa parasta, että tulee hyvät tulokset!

Liikaa negoja ja tätejä taas ihmisillä :sad001 pahoitteluni teille, ketkä jouduitte taas uuteen kiertoon :sad001

Helinäkeiju, kannattaa varmaan odottaa, että vuosi tulee täyteen, mutta oma kokemukseni on, että yksityinen voi ottaa tutkimuksiin aikaisemminkin! Itse ja mies käytiin tutkimuksissa Väestöliitolla, kun oman laskuoppini mukaan oli yritystä ollut vuosi, mutta koska menkat alkoi vasta 4kk yrityksen aloituksesta (lasten välissä siis), lääkärit laski vuoden kuluneeksi vasta sitten menkkojen alusta. Eli helpommin selitettynä: meillä oli lääkäreiden laskujen mukaan yritystä takana vasta 8kk, kun kävin tutkimuksissa. Mulla kyl varmaan painoi toi endodiagnoosikin että siksi eivät ainakaan hanttiin laittaneet vaikkei hoitoja sit suunniteltukaan aloitettavaksi ennenku vuosi tuli täyteen.

Mymmelisti, nenna ja Minni, mulla oli kummankin kohdalla välillä side pöksyissäkin, kun tunteet aaltoili hyvästä olosta ja varmuudesta epävarmuuteen ja järjettömään menettämisenpelkoon. Sit kun tuli peräpukamia ja niistä pientä vuotoa, olin jo ihan varma et nyt alkoi keskenmeno. Mua tosissaan pelotti syntymättömän vauvan menettäminen, koska mietin vaan et mitä mä sitten teen jos niin käy ja kuinka kauan joudun yrittämään ennenkuin tulee uudelleen raskaaksi:confused:

Katjushalla mahtavia ultrakuulumisia! Mymmelistillä myös, pahoittelut isäsi menehtymisen vuoksi.

Tuohon jatkuvaan pettymiseen.. mä jotenkin turruin esikoista yrittäessä ekan vuoden jälkeen, kun ainoa, mitä sain oli endodiagnoosi. Toisen vuoden alussa oli vähän toivonkipinää, kun ekan tähystysleikkauksen tehnyt lääkäri sanoi, että raskaus on mahdollinen ja jos ei tärppää, sit meitä pitää auttaa. Kolmas vuosi meillä meni parisuhdekriisissä ja endo riehaantui uudelleen, ja viimein neljännen alussa olin jo niin luovuttanut, etten edes odottanut mitään raskautta. Ja puskistahan se mulle tulikin.. lopetin testailut ekan vuoden jälkeen ja luulin aluksi et kaikki se väsymys ja menkkojen puute johtui stressistä ja työpaikan vaihdosta, kunnes sit kaverin kehotuksesta jotain rv 7-8 teinkin ekan plussatestin ikinä. Kuopuksen kohdalla eka vuosi meni toivoessa, et kun kaikki sanoo et kakkonen tärppää helposti.. sit kun menkkojen alkamisesta oli vuosi kulunut, olin taas niin tottunut menkkoihin ja turta pettymyksiin, et odotin vaan hoitoihin pääsyä. Ja puskista tuli toinenkin raskaus, joskin arvasin et kun menkkoja ei tullut ja nukuin tolkuttomia määriä et raskaana olin. Nyt on taas mennyt vuosi yrityksen aloittamisesta ja olo on oikeastaan enimmäkseen haikea.. jossain määrin teen luopumistyötä, et ehkä en voi odottaa liikoja, kun on jo ikää ja endokin.. psyyke suojelee ja toisaalta en jaksa itsekään enää sukeltaa niin syvälle alakuloon menkkojen alkaessa. Mä en testaa mitään ennenkuin menkat on tosiaan myöhässä. Mun menkkoja edeltävät oireet muistuttaa raskausoireita, mm. kohtu turpoaa ja painaa pissarakkoa niin et juoksen vessassa jatkuvasti, oon kuolemanväsynyt, tunneherkkä, kiukkuinen, you name it. Nyt mä pystyn uppoutuu kaikkeen tekemiseen niin, etten alun haikean ai-ei-sit-taaskaan-tunteen jälkeen oikeastaan enää kauheasti putoa mistään. Mietin silloin sitä mitä mulla jo on, ja sit pääsen taas siihen pisteeseen, etten oikeastaan pahemmin sure asiaa.

Mitä yritys-asiasta puhumiseen tulee, puhuin vain ja ainoastaan miehelle, siskolle ja yhdelle hyvälle ystävälle. Vanhemmat tiesi endosta, samoin kaveritkin, mutta yrityksestä en halunnut puhua. Mua ahdisti ajatus, että multa kysellään et milloin tulee lapsia ja miksi ei jo tule ja että kaikkea mun sanomisia, tekemisiä ja olemisia yritetään tulkita jotenkin.. Olin niin rikki, etten tiennyt, miten olisin reagoinut tai käyttäytynyt. Eikä kukaan kai uskaltanut enää lopulta kysyäkään, koska en osoittanut myöskään mitään mielenkiintoa toisten ihmisten vauvoja kohtaan ja välttelin raskaana olevia kavereita ja kavereita, joilla oli vauva (isommat lapset kestin). Jälkeenpäin mietittynä kamalasti tehty multa, mut sitä ei silloin muuta mieti kuin että miten satuttaa itseään mahdollisimman vähän.

Huh, nyt tuli pitkä sepustus! Mulle tai meille ei mitään ihmeitä, kp20 ja maanantaina oli "viikko menkkoihin"-nivuskivut. Tää viikko on mennyt työreissujen parissa ja kun oon ollut työpaikalla, on päivä ollut niin hektinen, että huomaa iltapäivällä et "ai tää loppui jo tää työpäivä".

nyt on kävästy taas lapsuudessa, viipurinrinkelit tehty ja hyvää on vaik mausteit ja sokeria onki vähä vähemmän ku piti ku ite pitää jauhaa jne. ukko taas mikä on. nyt alko ukkostaa ja satamaa.

tsemppiä ja plussatuulia kaikille :)

Kiitos teille kaikille :Heartpink
Kylllä tämä kovasti helpottaa oloa kun te olette ymmärtämässä.. vieläkin on pahamieli mutta ei ihan niin kamala. Pitää vaan jättää tämä taas taka-alalle ja koittaa turtua.... Välillä päästän sen vauvakaipuun ja toivon vain liian lähelle ja tunteisiin.
Onhan nämä isoja asioita ja todella iso kriisi elämässä jos ei lasta saakkaan,ja se pelko alkaa nosta päätään pikkuhiljaa kun vuosi lähestyy,ja toivo hiipuu.. miten opin elämään ja hyväksymään sen asian ilman katkeroitumista,kun aina on ajatellut lapsia saavansa ja halunnut perheen. Noh pitää vain yrittää unohtaa nyt kokoasia kun ei se sillä murehtimalla parane ja keskittyä muuhun.
ja jos jotain positiivista niin menkat ei oo vielä alkaneet ja on dpo11 eli luteaali on edes vähän pidempi kuin ennen. Onneksi tulee kesä!!!

Mulla on yleensä alkanut työ-aikaan menkat nii siin ei oo ollu edes aikaa miettiä muuta ja ollut itselle ehkä pelastus. Illalla on ollut eri fiiliksiä riippuen kaikenlaisista asioista.
Tällä kertaa olin sillä fiiliksell ett nyt kun alkaa ni siitä se selvitys lähtee.
Parempi olla tietonen kun epätietonen.

Ensi viikon tiistaina tosiaan eka käynti terveyskeskuksen selvityksiin.
Jännittää ihan sikana, mutta tehdäänkö ekalla kerralla juuri muuta kummallekkaan kun esitietojen täyttö ?
Tuskin tässä vaiheessa mieheltä simppanäytteitä oteta?
Tietämättömyys turhauttaa mutta tyhmiä täällä uskaltaa kokeneilta kysyä... ;)

Niksu; En tiedä tarkemmin, mutta miule ainakin lääkäri sano, että eka tutkimus on aukiolotutkimus ja simppanäyte. Kun kävin ultrassa keväällä, hän sanoi, että noista kesällä aloitetaan jos ei raskautta ala kuulua.

Meillä meni Jyväskylässä näin: eka perhesuunnitteluneuvolan sairaanhoitajalle, joka kyseli päihteidenkäytöstä, painosta, muuten terveydestä jne ja sit lähetteet verikokeisiin ja itse täyty simppanäyte käydä otattamassa yksityisellä. Sairaanhoitaja laitto sit lähetteen p.s.neuvola lääkärille joka sit olis laittanu lähetteen naistenpolille jne, mut ku se olis venyny monta kk nii "oikasin" vähän ja heti simppatuloksen ja verikokeiden saatua kävin yksityisel gynel joka sit laitto lähetteen suoraa naistenpolille ja päästii sinne sit lopulta 2viikossa kokeiden jälkeen. (Perhesuunnitteluneuvola lääkärin kautta olis venyny useampaan 3-4kuukauteen.)

Mymmelistille osanotot suruun.

Dpo 8. Tiedän ettei tästä kierrosta tärppää mutta tyhmä pääni pitää silti yllä toivoa. Eli sitten taas tiputaan kun menkat alkaa. Ärsyttävää.

Gatusa, ihanaa kun jaksat leipoa siellä! :) Mites teidän kasvimaa? laita kuvaa taas jossain vaiheessa :) Miten olet muuten nyt voinut? Onko ollut parempi mieli?

Tiikeriluukas, oletko ajatellut testata jossain vaiheessa? ;)

Helinäkeiju, nämä on rankkoja asioita ja kyllä se ottaa oman aikansa (ja monet itkut pettymysten jälkeen) että pääsee sen asian kanssa sinuiksi ettei raskautuminen olekaan helppoa (mutta ei mahdotonta!). Mulle tämä on ollut kyllä tähän astisen elämäni isoin kriisi ja vielä siitäkin syystä että endo löytyi taustalta. Nyt kun ei ole päivittäisiä kipuja, on ihana kesä, tarpeeksi tekemistä ja hoidot alulla niin olen päässyt johonkin seesteiseen pumpuli-mielentilaan :D Ajattelen, että toivoa on mutta en oleta liikoja vaan nautin myös meidän tämänhetkisestä elämästä <3 Tsempit ja halaukset lähetän sinne :)

Niksu, terveyskeskuksessa eivät mitään sen kummempia tutkimuksia ala tekemään, varmaan lähinnä keskustellaan sun kierrosta, teidän elintavoista, miten pitkään on yritystä yms. Sulle ehkä sisätutkimus (jos sitäkään), lähete labroihin ja sitten lähetettä lapsettomuuspolille. Polilla tehdään sulle alkuun kierron kartoitus (ovuloitko, onko kaikki hormonit ok), miehen simpat tutkitaan ja sulle ehkä aukkari. Näin ainakin täällä Kuopion alueella. Tsemppiä! :)

Pätkis, toivotaan että plussa pääsisi yllättämään :) Milloin aattelit testata?

Napaa: Nyt alkaa synarelan vaikutukset vähitellen tuntua. Tänään on ollut pikkuista päänsärkyä ja kolotusta ympäri kroppaa. Niitä hikipuuskia ootellessa :D

Mullahan vaihtui vasta työpaikka ja tänään meinasi itku tulla onnesta, kun sain edellisen työn viimeisen tilinauhan. On pelottanut että miten rahat riittää tulevaan hoitoon ja lääkkeisiin, mutta lopputili oli isompi kuin kuvittelin. Tämä pelasti mun päivän (ja koko kuukauden) kun kaikki säästöt ei menekään lääkkeisiin :) Nyt voi hyvillä mielin mennä kasvimaalle puuhaamaan <3

Larissa kp 23, sumuja takana 7 päivää ja vajaa 2 viikkoa vielä edessä

Larissa, testaan aikaisintaan ensi viikon viikonloppuna, silloin on meinaan menkat kunnolla myöhässä:p Emmä kyllä sinne asti ikinä pääse, kun mulla alkaa tiputtelu useimmiten kp26-27. Mulla taitaa olla jotain tikkutestejä vielä jäljellä muutaman kuukauden takaa, kun kierto venyi ja testasin kp30, tiputteluhan alkoi ennen kuin ehdiin purkkiin pissiä :wtf:

Takaisin