Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Julianna, raskautta yrtittävällä tsh:n pitäisi olla lähellä 1.
Näin sanoi mua hoitava kilpparilääkäri. Mulla itsellä on hashimoton tauti, kilpirauhasen vajaatoiminta siis. Samoin multa tarkistetaan aina myös ft3 ja ft4 mutta niihin arvoihin en ota kantaa, kun täällä on eri mitta-asteikko.

Mymmelisti, nyt on kp 29, dpo 14 ja viimeksi eilen testasin negan niin jätin luget pois. Ainahan sitä voi haaveilla, mutta eiköhän ne menkat ala perjantaina... En tiennytkään että sulla on ollut kemiallinen! :O

Nenna, toivotaan että huono olo hellittäisi lähi viikkoina! Ei kuulosta kivalta :/

Kiva! Laitoin kaverin asialle kun ei netti oikein skulaa täällä. Hän oli laittanut sinne yo apteekin chattiin kyselyä sekä käynyt itse apteekissa kysymässä niin alkuraskaudessa ei saisi ottaa ollenkaan imodiumia koska se aiheuttaa epämuodostumia! Että näillä mennään :(

Minni, arvaa kuinka olisit soimannu ittees jos olisit ottanut ja selvittänyt jälkikäteen! Tosiaan nyt voi olla eri ohjeistus ku vaikka 1v sitten.

Nenna, Voi ei! Oksennatko sitte ihan kunnolla kaiken ulos? Huomaa että sulla ollu sit tosi huono olo aikasemmin kun kerran nyt voit hyvin :D :D
Oon vettä juonu tässä koko aika :)

Larissa, kyllähän mä siitä sillon kuvaakin laitoin, mut tosiaan siitä jo joku 10kk ni et varmaan muista, tai sitte olit tauolla :) niin se oli just sillon ennen kun mentiin ensi käynnille.

Erikoista,että apteekin ja terratologisenkeskuksen ohjeet eroavat:think005 Eihän ne jatkuvaa käyttöä suositellut. Mutta jokainen todellakin tekee omat ratkaisut kaikkien lääkkeiden yms kiellettyjen/suositusten suhteen.

Maalaisjärki mun mielestä on ihan hyvä juttu noiden suositusten ja kieltojen kanssa. Jos ihan tarkkaan alkais kattelee syömisiään,niin eihän raskaana ollessa sais nauttia mitään. Jos otetaan ruoka-aineissa käytetyt lisäaineet yms huomioon. Jouluna maistelin graavilohta pienen annoksen ja pihvit olen medium plussana syönyt. Ja kontrolli ultrissa on kaikki tähän saakka ollut hyvin. Olen sitä mieltä,että odottavia äitejä pelotellaan ehkä vähän liikaa ja säikytellään.
Olen omalla kohdalla huomannut,että sitä vaistonomaisesti on vältellyt tiettyjä asioita raskauden edetessä jotka haitaksi sikiölle.

Sori törkee napailu, mutta nyt niin moni on sanonut et hailura näkyy aamuisessa testissä, että tulin siihen tulokseen, että vauvalan herkätkin testit niitä vale hailuroita tekee... :( no siitäs sain, mitäs testailen liian aikaisin...

Minni, toivottavasti lomasta jää kuitenkin kivat muistot vaikka loppu olikin noin kurjaa.

nenna voi ei, kamalalta kuulostaa oksennella noin pitkään. :sad001

Larissa joo, mäkin olen koittanut kirjoittaa oloja ylös, mutta silti sitä miettii että kyllä tämä kramppi oli varmasti erilainen. :rolleyes:

Mymmelisti, laitan kyllä tietoa jos saan. :)

muurahainen, tyhmiä tollaset valehailurat. :sad001

On. Liikkumattomuus alkaa hermostuttaa. Olin jo innoissani että kohta pääsee taas urheilemaan kun punktio on ohi. Meinasin repiä pelihousuni kun hoitaja ivf-neuvoja antaessa sanoi, että jopa viikko punktion jälkeen pitää vielä ottaa rauhallisesti! :eek: Ilmeisesti puhkotut follikkelit täyttyvät nesteellä ja yhä on kiertymän vaara. Plaah.

Beisla, no onpa hyvä tietää tuo panacodista! Harmi egt joudut rajoittaa liikkumista, mut hyvän asian eteenhän se menee :)

Diabolicat, ei hyvänen aika!!! Siis tuo horrostila ajaessa on niin tuttu! Me ennen mun miehen kanssa asuttiin useampi vuosi eri kaupungeissa ja mä yleensä tulin mun miehen luokse, 250km suunta, joka viikonloppu. Ja mulla oli ihan hirveitä ongelmia pysyä hereillä, koska vaivuin juurikin horrokseen.

Nenna, hyvä et pahoinvointi on ainakin jossain määrin helpottanut!

Lounas ystävän kanssa oli ihana! Sain myöhästyneen synttärilahjan, hienon melko ison lyhdyn. Päivä meni kyl nopeeta ja nyt kun tulin kotiin mun mies oli asentanut meille kaikia hyllyjä ja koukkuja mitkä on roikkuneet monta kuukautta odottamassa :)

Soma, käsittääkseni kukaan ei ole nyt kysynyt teratologisen kantaa. Ohjeistus on hyvin voinut muuttua tässä välissä, tai sitten kyse on tulkintaeroista.

Toivottavasti nukutte sitten kaksinverroin sikeämmmin tänä yönä Murkku ja Larissa. Minä nukahdin - oi ihmeiden ihme - salamana sänkyyn päästyäni ja nukuin hyvin koko yön.

Pipanat: kiitos tsemppaamisesta! :)
Mrsc, Beisla ja Ilpuri: Minä pidän the Soil Wine Roomista (herkullisia tapaksia, kaupungin parhaita!) myös, mutta suosikki on silti, yhä edelleen, Latva. Sen viinivalikoima on parempi kuin Soilin ja viinin seuraksi saa ihania sapaksia. Myös oluesta pitävät ystäväni viihtyvät Latvassa. Molempia ravintoloita tosin vaivaa meluisuus, eli romanttisiin illanistujaisiin ne eivät oikein sovellu. Muita suosikkeja ovat Vin Vin ja Carelia, jonka kellarissa on idyllinen viinikellari ja maisteluhuone. Ja nyt pääsi unohtumaan iki-ihana Kombo Sörnäisissä! Vaikka paikan symppis Kiko-koira kuolikin vanhuuteen, niin paikassa on edelleen espanjalaista charmia. Minä olen kulkenut viinitiellä pitkän matkan siitä, kun tilasin viinejä tyylillä "kuivaa valkoviiniä ja täyteläistä punaviiniä". Suosikkiviinejä tällä hetkellä ovat Valpolicellat, Ripassot, Riojalaiset (sekä punaiset että valkoiset), petroliset Rieslingit ja ehdottomasti erityisesti Burgundyn Chardonnayt ja Pinot Noirit. Rakastan myös jälkiruokaviinejä: kevyitä Moscato d'Asteja ja Brachettoja sekä nektarimaisia jalohomeviinejä. Viime aikoina mielenkiintoisia ovat olleet alkuviinit ja oranssit viinit. Me myös matkustellaan paljon viinin perässä: Chianti, Piemonte (Barolot ja Barbarescot... vierailtiin jopa siellä Sukulojen viinitilalla! :) ), Ribera del Duero, Rioja, Burgundy...

Sitten omat kuulumiset. Nukuin tosiaan yllättävän hyvin viime yönä ja aamupalakin maistui. Kahvinkin ehdin juomaan rauhassa, vaikkei sitä saa juoda tuntiin ennen punktiota (voi vaikuttaa lääkkeiden tehoon). Mies piti koko päivän vapaana, joten mentiin yhdessä klinikalle, jossa meidät vietiin odotteluhuoneeseen, jossa oli neljä verhoilla eristettyä sänkypaikkaa. Yhdessä oli jo pari ja toiseen oli tulossa myöhemmin nainen yksinään. Toisen pariskunnan miestä jännitti niin, että pyysi päästä vessaan. Miehet! :)

Minua alkoi jostain syystä vähän itkettämään, mutta äkkiä se meni ohi enkä vuodattanut kyyneleitä. Hoitaja tuli sitten kertomaan proseduurista ja kehotti käymään vessassa. Laittoi sen jälkeen vasempaan käteni paikan tipalle ja teippasi katetrin kämmenselkääni. Ei sattunut kamalasti, mutta oli kyllä hieman epämukavampaa kuin olin odottanut. Sain myös kaksi Panadolia ja sitten odoteltiin.

Edellisellä parilla meni sen verran pitkä aika punktiossa, että päästiin hoitohuoneeseen hieman myöhässä. Sitä ennen minua pyydettiin vielä käymään vessassa. Ihan hyvältä tuntui huomata, että edellinen nainen oli punktion jälkeen tolpillaan ja tolkuissaan.

Hipsuttelin sitten toimenpidehuoneeseen, jossa mieheni auttoi minua riisumaan housut ja laittoi jalkaani mukaan ottamani villasukat (minulla on kylmät jalat ja sukat tuovat lohtua. Lääkäri sanoi, että sepä olikin hyvä idea). Sitten menin hoitopöydälle ja nostin jalkani telineille Mieheni istui tuolilla takanani. Lääkäri tsekkasi ensin ultralla molemmat munasarjat ja limakalvon, ja sitten minulle annettiin kipulääkettä. Se tuntui kevyenä huminana päässä, mutta ei sen kummempaa. Sen jälkeen sain puudutuspiikin munasarjoihin ja se ei tuntunut juuri miltään.

Punktio aloitettiin oikealta, joss oli vain yksi 10-12 millin follikkeli. Se kuitenkin tyhjennettiin ja sain kuulla melkein heti, että sisältä oli löytynyt munasolu. Sitten siirryttiin vasemmalle ja siinä vaiheessa punkteeraus kyllä tuntui. Ei niin paljon kuin olin pelännyt, mutta enemmän kuin mitä olin odottanut. Täysin siedettävissä olevaa kipua kuitenkin, vaikka hieman huokailemaan pistikin (ei siis huolta ainakaan minun kokemukseni perusteella Beisla ja Ninukki!). Sain siinä vaiheessa lisää kipulääkettä ja mies piti kädestä. En älynnyt katsoa toimitusta ruudusta, vaan keskityin katon tuijotteluun ja hengittelyyn. Mies sanoi, että oli näyttänyt mielenkiintoiselta.

Toimenpide kesti varmaan noin 10 min ja sen jälkeen minut vielä tsekattiin vuodon varalta. Sen jälkeen menimme takaisin käytävän toisella puolella olevaan lepohuoneeseen, jolloin minua hiukan huippasi. Jännitys varmaan vaan laukesi. Makoilin sängyllä jalat ylhäällä ja hoitaja toi minulle särkylääkettä ja appelsiinimehua. Biologi kävi puolestaan kertomassa saaliin: yhdeksän munasolua! Paljon enemmän kuin odotin, paljon enemmän kuin pelkäsin. Helpotus.

Kohdun limakalvo oli kuitenkin edelleen vain 6 mm, joten Lutinuksen lisäksi aloitan huomenna Progynovan, eli estrogeenitabletit. Niitä syödään raskaustestiin saakka. Huomenna saamme lisätietoa (kuinka moni hedelmöityi) ja perjantaina vielä lisää (kuinka moni jatkoi jakautumistaan normaalisti). Ja maanantaina on siirto, jos siirrettävää vielä on ja jos alkiot ovat kehittyneet normaalia vauhtia... niin, ja jos limakalvoni näyttää tarpeeksi paksulta.

Kotiin pääsin reilu parin tunnin kuluttua klinikalle menosta ja olo on kaikin puolin siedettävä. Vuotoa ei ole ollut, eikä inhottavia kipuja. Vasenta puolta kyllä jomottelee koko ajan ja olen ihan tyytyväinen, että oikealla oli vain se yksi ronkittava follikkeli. Sain kaksi päivää sairaslomaa, mutta menen kyllä töihin jos vaan olo on OK huomenna.

Kaiken kaikkiaan hienosti meni, tulos oli parempi kuin odotettu ja traumoja ei jäänyt. Nyt vain päivä kerrallaan eteenpäin.

Positiivisia testituloksia, sikeitä unia ja onnellisia odotuspäiviä!

Muokattu viimeksi:
Murkku, oliko tämä nyt sama testi minkä teit aamulla ja josta laitoit 3 kuvaa tonne toiseen ketjuun? Aamun kuvassa en nähnyt mitään, mutta noissa uusissa kuvissa ihan kuin olisi jotain. Toi on kyllä tosi kummaa että saat ihme hailuraa vaikka mihin testeihin! :O mulla on noi Vauvalan testit (sekä 10 mlU että 25 mlU) olleet ihan vitivalkoisia negoja.

Ilpuri, voi onpa sulla ollut kiva päivä :)

Beisla, harmi että liikkumista joudut rajoittamaan. Mutta ainakin on hyvä syy! :)

Soma, oon sun kanssa samaa mieltä että maalaisjärjellä menen varmasti minäkin jos joskus raskaudun :)

Dolcetti, Wau mikä tarina, todella mielenkiintoinen! Hienoa että kaikki meni hyvin :) nyt vaan toivotaan että alkiot kehittyy mallikkaasti ja limis myös!!!

Muokattu viimeksi:
Dolcetti, kiitos upeasta punktiotarinasta! Jännittäviä aikoja! Ja kiitos myös ravintola suosituksista, pitää kirjoittaa ylös! :)

Larissa, testasitko sä jo tänään? Kyllä mulla on harva pää :D

Mymmelisti, juu kaiken oon oksentanu yleensä, siks olo niin heikko on toisinaan ollutkin kun ei mitään oo oikein ehtinyt imeytyä ruoasta/vitamiineista ennen oksentamista, mut ei voi mitään. Nyt kyllä menee jo hyvin ja kerkeen saamaan energiaa ruoasta jonka syön. Sovittiin kropan kanssa uutena vuotena ett tässä kuussa loppuu oksentelu :D

Murkku, pöh turhia haamuja! :(

Dolcetti, mahtavan tarkan kertomuksen päivän kulusta maltoit meille kertoa, kiitos, onneksi olkoon hyvästä saaliista ja toivottavasti maanantaina limis näyttää hyvältä! :)

Soma, samaa mieltä maalaisjärjenkäytön kanssa. Jos oikeasti nyt kaikkea ei-suositeltavaa ja kiellettyä välttäis niin aika vähän mitään saisi syödä :P mut tosiaan jos järjen pitää mukana valinnoissa niin pitkälle pääsee :)

Beisla, harmi ett vieläkin joudut lepäilemään :/ sit kun pääset taas kunnolla liikkumaan, on se todella ansaittua ja tuntuu varmasti todella hyvältä! :)

Ilpuri, kuulostipa mahtavalta päivältä :)

Ilpuri en testannut :D eilen oli kerta nega niin oottelen nyt niitä menkkoja. En tiiä pitäisikö varalta testata huomenna (dpo 15)... Perjantaille siis niitä menkkoja ootan viimeistään. Saisit itse jo testata! ;)

Larissa, no tässä just kärvistelen kun mulla on yks liuskaa. Et pitäiskö kokeilla huomenna mut jotenkin en oikein uskalla. Kattoo nyt alkaako menkat. Tänään moneen otteeseen tuntunut hyvin kosteelta paikat mut ei ole mitään näkynyt. Haluisin ehkä odottaa perjantaihin testaamisen kanssa kun sit alkaa vapaa. Ja tokihan ne menkatkin voi alkaa aiemmin

Minni: larissan sanoin voi perse. Ehdottomasti hoitoon kun oot raskaanaki! paranemisia ja ota se imodium. Enemmän tosta ripulista on sikiölle ja sulle haittaa ku kroppa kuivumisen takia kovilla.
Ja itku helpottaa! Kohta näät sun koirulin!!! Ja tosta epämuodostumista. Pitäis lääkäriltä kysyä. Kun Dalacin ei saa käyttää ennen 12 viikkoa ni lääkäri määräs kun tärkeämpää hoitaa tulehdus kuin olla hoitamatta....

Murkku: dpo 8 ja kiinnittyminen :D

Dolcetti: ihanaa! Aloin itkemään sun munasolu keräily kokemusta. Miehesi on ihana tuki sinulle! ♡ suorastaan satumaista! Ja sulla on ihana viini harrastus. Olen kateellinen sulle! ♡

Anteeksi oma napa, mutta pakko hehkuttaa! Sain viimein progesteroni tuloksen tästä kierrosta. Luomuna se oli 21,7 eli ok, mutta ei mikään huippu. Nyt se oli 43!!! Eli todellakin ovuloin letroilla ja kunnon keltarauhanen kehittyy! Olen niin happy! :) :dance011:dance018 :cool05:smiley-bounce013:smiley-bounce022

Sitä en tajua, että mistä se tiputtelu johtuu (endosta?) ja miksi luget auttaa siihen, mutta pääasia että auttaa :wink

Larissa kp 29, dpo 14, letro-kierto 1

Muoks. Mulla oli aamulla ihan krapulainen olo ja naureskelin itsekseni, että johtuikohan se tästä vilkkaasta punkku-keskustelusta :grin

Diabolicat olen kysynyt itse sieltä keskuksesta Imodiumin käytöstä. Ja ohjeistukset voivat muuttua.
Itse kysyin esim viimeksi yliopistonapteekin puhelinneuvonnasta ohjeistusta, kun sain Amorion kuurista ihottumaa raskaana ollessa,niin sieltä en saanut mitään apua. Sieltä vastattiin,että heidän valtuudet eivät riitä antamaan lääkkeen käytössä ohjeita vaan lääkärin puoleen käännyttävä. No kysäsin lääkäriltä,niin sanoi että voi jatkaa lääkkeen käyttöä.Eli käytäntöjä on varmasti monia...
Ja vaikka linjaukset olisivat samat joka paikassa,niin ne eivät aina valitettavasti päde. Tämä luo taas itselleni olon,että mihin tietolähteeseen voi nykyisin oikeasti luottaa?

Takaisin