Ei enää niin ensisynnyttäjät ;)

Enpä ole juurikaan pohtinut...ainakaan vakavasti.

Mutta meillä poika perhepäivähoidossa, täyttää keväällä 3. Ja olis sit syksyllä siellä ns vanha, harva yli 3v on siellä. Sit taas en tiiä kuin on järkee maksaa täydet tarhamaksut. Osa-aikasena vois olla, mut hoitotäti meinas et tarhassa sit taas ryhmäytyminen ja askareet vaatis tiheempää läsnäoloo. Nyt meillä ollu 9-14 hoitopäivää kuussa.
Onhan sitä sit seuriksen kerhot olemassa yms, mihin vois roudata mutta mutta... ?
 
Itse olen kovastikin pohtinut asiaa, että pidänkö pojat hoidossa kun uus tulokas tulee. Tietysti kesän saisivat lomailla mutta viedäkö hoitoon sitten syksyllä...
Esikoinen oli kotona, kun (tällä hetkellä) kuopus syntyi, kun aattelin että olisi helpompaa kun saa sumplia aikataulunsa ihan itse. Tietysti hoitomaksunsakin oma oma juttunsa. Jotenkin sitä ajattelee, ettei saisi viedä poikia hoitoon jos itse kerta olen kotona. Esikoinen sitä hoitoon menoa enemmän jäisi kaipaamaan kun siellä on kaverit ja tekemistä. Mutta tämä toinen on niin eri tyyppinen.

No onneksi on vielä aikaa pohtia..
 
Meillä menee esikoinen eskariin ensi syksynä ja nuoremman tulevan isosiskon ajattelin ainakin pitää kotona vauvan ja minun kanssa. Keksitään harrastuksia ja käydään kerhoissa. Ollaan jo nyt leikkipuistojen suurkuluttajia.
 
Meillä 3 vuotias menee sitte syksyllä seurakunnan kerhoon. Tarhassa on kesään asti. Mammaloma alkaa toukokuun alussa ja varmaan sitte poika on lyhyempää päivää tarhassa. Tämä jos raskaus sujuu hyvin eikä ole lopussa mitään isompia ongelmia.
 
Kun meillä toinen lapsi syntyi, kävi ensimmäinen tarhassa parikertaa viikossa - oli meille huono ratkaisu- toi mukanaan kaikki pöpöt ja taudit tarhasta (joka toinen vikko oli jokin tauti päällä, eikä vähäisiäkään päiviä saatu täyteen, tyhjästä sai maksaa). aamuisin piti kuskata kun olisi voinut aikataulutta nauttia kotonaolosta.. Sen kokeilun jälkeen olen nauttinut kaikkien lasten seurasta kotona kun siihen mahdollisuus, aika nopeasti sitä kotielämään tottuu kaikenikäiset, lapset sopeutuu hirmunopeasti! seurakunnan kerhoja on kyllä tilaisuudentullen käytetty, siellä ei samoja ongelmia ole es tautien ja MAKSUJEN kanssa :)!
Kaikki tekee niinkun parhaalta tuntuu, mutta tuo tautipaine on kyllä aika merkittävä pointti meidän perheessä ollut. aina oltu huomattavasti terveempiä kun ollaan kotielämässä.
Vapaus mennä ilman aikatauluja on myös ollut erittäin iso plussa kaikkien ollessa kotona. Koululaisten kanssa se kuitenkin muuttuu taas.
Isommat lapset myös viihdyttää vauvaa erittäin tehokkaasti- omasta mielestä on huomattavasti raskaampaa olla yksin vauvan kanssa kun kera kaikkien.. päivä-yörytmi tulee vauvalle nopeasti selväksi kun päivän täyttää meteli..

Tässä jokunen pointti kaikkien lasten pitämisestä kotona!
Meillä on kuitenkin aika kattava ystävä/sukulaisverkko lähellä, se vaikuttaa toki paljon myös.
 
lambi: tuossa taitaa olla kyllä perää! En tullut edes ajatelleeksi niitä kotiin kulkeutuvia pöpöjä! :eek: meillä on siis haettu päiväkotipaikkaa kun mun piti alunperin palata töihin toukokuussa, mutta nyt kyllä saa miettiä uusiksi ottaako paikkaa vastaan ollenkaan..
 
Joo, se on kyllä iso juttu, pikkuvauvaa kun ei mieluusti altista kaikille kulkutaudeille. tarhaan kuitenkin menee paljon puolikuntoisia tai sairaitakin lapsia kun vanhempien oltava töissä..
Ja mä en todellakaan pode mitään pöpökammoa, päinvastoin!
 
no meillä on niin pieni päiväkoti ettei vielä ainakaan ole tullut sitä kautta mitään pöpöjä. Mutta luulen että pidän kyllä tytön kotona, jotenkin on mukavampi ottaa rauhallisemmin aamusin eikä yrittää kiirehtiä päiväkotiin. Ja jos kuitenkin vaan saisi olla sen puoli päivää päiväkodissa niin tyttö olisi aina vihainen kun hänet haetaan kotiin ennen muita... Pitää sitten paremmin tutustua eri kerhoihin mitä täällä on tarjolla, olis kuitenkin hyvä joutua olemaan myös ilman äitiä välillä!
 
En mäkään oikein osaa pöpoistä stressata, esimerkiksi nyt elokuusta eteenpäin tyttö ei ole ollut päivääkään poissa tarhasta sairauden takia, vaikka on siis pienten ryhmässä, jossa kaikki pöpöt kulkee.

Olen pohtinut todella paljon tätä tarha-asiaa. Esikoinen on noin 3v4 kk kun tämä uusi tulokas syntyy. Kesän on tietysti kesälomalla, mutta jatko mietityttää. Tyttö on energinen (ja siis todellakin myös tarhantätien mielestä, tämä ei ole semmoinen perusäidin kommentti "meidän lapset on kyllä niin paljon villimpiä kuin muut" :grin) ja vaatii todella paljon touhua. Rakastaa tarhaa, on sitä rakastanut ihan alusta asti. Lomillakin kyselee voitaisiinko jo mennä tarhaan, riippumatta siitä mitä lomalla touhutaan. Ja kaverit on jo tärkeitä.

Kotoa oloa kun miettii, niin meillä ei ole tutuilla saman ikäisiä lapsia, että saisi helposti seuraa lapselle. Ja emme kuulu kirkkoon, joten seurakunnan kerhot eivät todellakaan ole vaihtoehto.

Tällä hetkellä alan kallistua siihen suuntaan, että pidettäisiin tyttö tarhassa 2-3 päivää viikossa. Varmaa päätöstä ei kuitenkaan olla asiasta vielä tehty.
 
sulla on hyviä pointteja satsuma, nyt kun luin sun kommenttia niin muistu mieleen millaista oli olla viimeiset kuukaudet kotona tytön kanssa. Koko ajan olis pitänyt olla jotain tekemistä tai tyttö kiipeili seiniä pitkin. Todella aktiivinen tapaus myös joka tarvitsee paljon virikkeitä. Ja siis viihtyy todella hyvin tarhassa, aina kun kysyn haluaako tarhaan niin vastaus tulee heti JOOOO. Eikä meilläkään taida olla saman ikäisiä tuttuja jotka olis päivisin kotona, tietenkin puistossa usein on muita lapsia mutta hän on myös aika arka muita lapsia kohtaan ennen kuin tutustuu paremmin. Ja onko se sitten niin että noihin seurakunnan järjestämiin kerhoihin voi mennä vaan jos kuuluu seurakuntaan? En muista kerhoista tiedä mutta esikoisen kanssa käytiin tuollaisessa äiti-lapsi kahvilassa missä lapset leikki samalla kun vanhemmat istu vieressä juttelemassa. Siellä ei kukaan ikinä tarkistanut mitään nimiä tai muuta sellaista. Varmaan sitten eri asia jos haluaa lapsen jättää yksin hoitoon kerhoon missä on ilmoittautumiset ja kaikki.
 
Mäki oon miettiny tuota et olis kiva jos poika pääsis esim 2 pvä/vko käymään päiväkodissa. Mies vois viedä aamusin kun menee töihin ja mä hakee iltapäivällä... Mut tosiaan ne pöpöt. En oo mäkään niitä ajatellut.
Pojalla sitä virtaa riittää niin olis kiva kun sais parina päivänä purkaa niitä ikäistensä kanssa ja sais ite pari päivää keskittyä vaan uuteen tulokkaaseen... Mä jään äitiyslomalle vasta 19.5. niin poika on toukokuun hoidossa varmaan ihan normaalisti.. tai ehkä muutetaan siihen 15 pvä/kk, mut sitte onki kesäloma, isyysloma, äitiysloma.. joten tää tulis ajankohtaiseksi ehkä siellä syyskuussa.. mut pitäähän sitäki jo hakea. Pitänee alkaa keskustelemaan miehen kanssa.

Miten äippä81 nuo seurakunnan kerho toimii.. me ei kuuluta kirkkoon... Tulisko sellasesta ongelma? :grin Onko minkään muunlaisia kerhoja tms olemassa?
 
Kyllä seurakunnan kerhot on avoimia kaikille vakaumukseen katsomatta! Itse käyty naapurikunnan kerhoissa, kun ystäviäkin ollut siellä.
Mutta lienee ihan totta että kovin yksinäinen 3-6 v lapsi kaipaa kovasti seuraa jos ei kotoa/lähipiiristä löydy.
meillä oli nyt viimekerralla kotona vauvan kanssa vajaa 4vuotias, aamupäivät oli luxusaikaa kera äidin ja vauvan ja sitten tulikin jo koululaiset kotiin viihdyttämään.. aamupäivisin tehtiin kauppa/kerhoreissut pienellä kokoonpanolla.

tuon kakkosen syntyessä oli eka vain 2 v, ja vaikka kovin sosiaalinen ja eläväinen poika onkin, oli tarha turha meidän tapauksessa. 2 v on kuitenkin kovin pieni vielä! mutta kaikki taplaa tyylillään:grin! jäänyt vaan itselle niin vahvasti mieleen se miten oletti tarhan olevan se hyvä vaihtoehto vilkkaalle leikki-ikäiselle, mutta olikin lopulta iso murheenkryyni ja täysin turha. Itselle kun ei oikein aikanaan avattu vaihtoehtoa siitä että kotonakin on hyvä ja opettavainen lapsen olla! (nollakokemuksella lähdin lapsiasiaa pyörittämään:rolleyes:)
Myös viimekerralla oli tarhatädit kovaa ottamassa meidän leikki-ikäistä heille kun mä olin kotona.. ÄRH:wink,
nyt on itseluottamus omien lasten asioissa kuitenkin kohdallaan ja pystyi sanoa miten me EI haluta.. tarha on meillä ihan kodin vieressä ja toisinaan käytiin tarhanpihalla samaan aikaan leikkimässä muiden kanssa.
Joissakin kaupungeissa on myös avoimia tarhoja, kunnat näitä varmaankin järjestää? Niissä lapset käy kuten tarhassa, mutta lienevät usein vaan ulkona(?) Kunnan nettisivuilta luulisi löytyvän?
 
Joo tämähän on ehdottomasti asia, jossa jokainen tekee omat ratkaisunsa. Se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Mutta tosi kiva että tästä aiheesta keskustellaan, saa uusia näkökantoja itselleenkin. :)

Seurakuntien kerhoihin saavat toki kaikki mennä. Itse kävin kerran tutustumassa, ja ei, en vie lastani jatkossa. Sen verran uskonnollista touhua se täällä oli, etten halua vielä tässä vaiheessa sellaisia vaikutteita lapselleni. Ja niinhän sen seurakunnan kerhon tietysti kuuluukin olla, mutta tarkoitan vaan, että meidän kaltaiselle perheelle se ei sovi.

Kunnalla on tarjolla leikkikerhoja 3-5 -vuotiaille. 2 kertaa viikossa reilut 2 tuntia kerralla. Näihin on tuttujen kokemusten mukaan todella vaikea päästä. Yllättäen kun ovat ilmaisia. Joten ei voi luottaa siihen, että niihin niin vaan laitetaan lapsi.

Mutta tosiaan, pari päivää viikossa tarha tuntuu tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta, mutta pitää vielä miettiä... Tosin kohta se hakemus pitää täällä laittaa kuitenkin, yritetään samalla vaihtaa tarhaa lähitarhaan ja täällä on piiiitkät jonot tarhoihin.
 
Meillä jää pojat kotiin tarhasta kun mulla ä-loma alkaa. Ihan jo sen takia, että pojat on vuoropäiväkodissa, jossa ei saa pitää jos ei sille vuorohoidolle ole todellista tarvetta eikä viittitä alkaa vaihtaa sitten päiväkotiakaan, kun vuorohoidolle on taas perhevapaiden jälkeen tarvetta. Esikoiselle toivottavasti saadaan seurakunnalta kerhopaikka, mutta tolle kakkoselle (joka on vasta 2v vauvan syntyessä) ei ole tarjolla mitään :/ Toki sen ikäinen viihtyy vielä kotonakin, mutta pojat on niin tykänny olla päiväkodissa ja kavereista. Me asutaan täällä jumalan selän takana eikä ihan lähellä ole samanikäisiä leikkikavereita. Onneksi on sentään sitten perhekerho kerran viikossa...
 
Meillä kanssa esikoinen jää kotiin, kun äittäri alkaa. Tampereella onneksi paljon kerhoja ja muuta, joissa käytiin jo pojan vauva-aikana. Lisäksi täällä hoitopaikan voi laittaa ns. jäihin, eli jos pitää lapsen vähintään 4 kk pois, niin paikka säilyy. Että otan kotiin silloin kun itse huhtikuussa jään kotiin ja jos syksyllä tuntuu, että uusi nappula ei nuku ollenkaan tms, niin sit katsotaan jos laitetaan parina päivänä viikossa hoitoon. Todennäköisesti kuitenkin mennään ihan kerhoilemalla.
 
mustakin on ihana kuulla toisten ajatuksia tästä aiheesta, etenkin kun tuntuu että sut niin helposti leimataan huonoksi äidiksi jos olet kotona ja viet lapsen hoitoon. Etenkin vanhemmat lapset kuitenkin jo kaipaa sitä leikkiseuraa että harvemmin äidit kai itseään miettii kun sen päätöksen tekee. Lasten ja koko perheen parastahan tässä mietitään.

Ja hassu kokemus teillä satsuma tuosta seurakunnan kerhosta. Mulla oli hirveesti ennakkoluuloja näitä kerhoja kohtaan ja kesti pitkään että uskalsin käväistä siellä ja yllätyin ihan täysin kun siellä ei kertaakaan edes mainittu mitään kirkkoon liittyvää. Ainoa muistutus oli raamattu joka oli kynttilän ja enkelin kanssa pöydällä. Ja siihen kiinnitin huomioita vaan sen takia kun tyttö halus vetää sen enkelin lattialle joka kerta kun oltiin siellä :/
 
Noita seurakunnan kerhoja on varmasti erilaisia, tämä saattoi hyvinkin olla "pahimmasta päästä", eli jonkun toisen mielestä "parhaasta päästä". :wink

Mutta täällä päätös varmistui tänään. Tämä kaupunki päättää taas ajaa lapsiperheiden asiaa. Ensin lopetettiin kuntalisä, nyt tuli päätös että kaikki leikkikerhot ja avoimet päiväkodit lopetetaan. Säästösyistä. :mad:

No mutta tämä sinetöi päätökseni ja laitoin hakemuksen max. 10 pv kuukaudessa hoitoon.
 
Satsuma kiehuis mullaki. Noi idiootit säästää ihan vääristä paikoista.. Tääl ei oo kuntalisää ja ainut mikä järjestää kerhoja on seurakunta ja perhekerhossa oon pojan kanssa käynykki aina ku on passannu.
 
En kyllä itse pysty ymmärtämään tuoko tämä oikeasti säästöä kaupungille. Veikkaisin että on aika monia, jotka harkitsi käyttävänsä avoimia päiväkoteja, mutta nyt kun ne loppuvat, päätyy hakemaan tarhapaikkaa. :sad001

Mutta en kyllä ymmärrän tämän kaupungin säästökohteita muutenkin, kaikki suurimmat säästöt kohdistuu lapsiperheisiin, niin pieniin lapsiin kuin nuoriin. :mad:
 
Lapsista on kaiketi helppo säästää, EIHÄN NIITÄ OLE PAKKO TEHDÄ :wink, vähän niinkun karkkivero..
Saa nähdä koska lapsilisä lakkautetaan.
 
Takaisin
Top