Ehkäisy

Niin siis lääkäri nimenomaisesti sanoi, että ei kannata kokeilla, kun pitäisi saada vuoto pienemmäksi ettei endo pahene. Ja miulla on synnytysten jälkeen pahentunut kaikki vaivat. Hormonaalinen ehkäisy on ainoa mikä on helpottanut kipuihin, mutta siis nyt toivotaan toista lasta niin en tietenkään käytä sitäkään.

Lääkäri kyllä sanoi minullekin ettei suosittele, mutta itselle ollut ylivoimaisesti paras ehkäisy. Olemme tietysti kaikki erilaisia ja joku mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Mulla on ollut e-pillerit, minipillerit ja kuparikierukka. Pillerit aiheutti painonnousua ja mielialan heittelyä, ei jatkoon. En halua enää mitään hormonaalista ehkäisyä. Kierukka oli pari kuukautta vähän kivulias, mutta helpotti sitten. Se ehti olla noin puoltoistavuotta ennen kuin alkoi luisumaan pois paikaltaan, ei jatkoon.

Nyt onneks ollaan lastentekovaiheessa ja haluan nimenomaan pienellä ikäerolla lapset, joten ehkäisyä ei tarvii miettiä, mutta oon jo valmiiks kauhistellu, että mitähän sitä keksii sitten kun lapsiluku on täynnä. 🙈

Hei! Tietääkö kukaan, jos haluaa poistaa kierukan yksityisellä, näkyykö siitä tiedot ehkäisyneuvolaan missä se on alunperin laitettu? Tai jääkö siitä mihinkään merkintöjä.. mä haluaisin otattaa pois kun ei sovi, mutta en haluaisi mennä enää meidän kunnan ehkäisyneuvolaan, koska (long story short) on liikaa historiaa sen ihmisen kanssa ja antoi sen vaikuttaa kierukkaa laittaessa, oli maailman hirvein ja kiusallisin kokemus. En tiennyt hänen työskentelevän siellä.. niin jos kävisin muualla, niin saako hän tietää siitä? 😂

En usko, että kukaan ammattilainen saa ilman lupaa katsoa kenenkään tietoja. Sitä en osaa sanoa mitkä tiedot näkyy ja kelle. Ikävä tilanne, että hoitosuhde ei oo ollu turvallinen tai siis ainakaan tuntunut siltä.

Uskoisin, että Omakantaan tulee merkintä, mutta se on ihan erillinen, eikä esim jatko siihen merkintään mikä on kirjattu neuvolassa. Ja jos et aio enää mennä ko. ehkäisyneuvolaan, niin lähtökohtaisesti tällä henkilöllä ei ole enää ikinä mitään tarvetta (tai oikeutta) käydä lukemassa mitään sinun Omakanta-juttuja.
Mutta onpa todella ikävä tuollainen tilanne! :sad-face:

Hei! Tietääkö kukaan, jos haluaa poistaa kierukan yksityisellä, näkyykö siitä tiedot ehkäisyneuvolaan missä se on alunperin laitettu? Tai jääkö siitä mihinkään merkintöjä.. mä haluaisin otattaa pois kun ei sovi, mutta en haluaisi mennä enää meidän kunnan ehkäisyneuvolaan, koska (long story short) on liikaa historiaa sen ihmisen kanssa ja antoi sen vaikuttaa kierukkaa laittaessa, oli maailman hirvein ja kiusallisin kokemus. En tiennyt hänen työskentelevän siellä.. niin jos kävisin muualla, niin saako hän tietää siitä? 😂
Terveysasemaahan saa vaihtaa halutessaan! Ei tarvitse mennä yksityiselle asti, jollei tietysti erityisesti halua. Pitää ilmeisesti vaihto tehdä kirjallisesti jonnekin, mitä palvelua nyt oma alue käyttääkään.

Toiste tietoja ei saa katsella ilman selvää syytä, ja tällainen syy voi olla käynti. Jos välttelet tietyn ihmisen käynnit niin hän ei voi katsella tietojasi. Jos epäilet asiaa, voit pyytää selvityksen että ketkä katsovat tietojasi. Julkisella puolella on myös omavalvonta tähän ja häly tulee jos ilman hoitosuhdetta katsellaan jonkun tietoja.

Muokattu viimeksi:
Terveysasemaahan saa vaihtaa halutessaan! Ei tarvitse mennä yksityiselle asti, jollei tietysti erityisesti halua. Pitää ilmeisesti vaihto tehdä kirjallisesti jonnekin, mitä palvelua nyt oma alue käyttääkään.
Jep! Jos vaihtaa toiselle palvelualueelle niin vaihto on voimassa aina vuoden kerrallaan. Vaihto koskee sitten myös esim hammashuoltipalveluita. Ja syytä vaihtoon ei tarvitse perustella.
Pääasiallisen huoltajan lapsella tapahtuu vaihto samalla.
Vaan ensiapuun saa mennä aina lähimpään julkiseen vaikka matkalla ollessa Suomen toisella puolella.

Jokaisella meistä on myös oikeus kieltäytyä määrätyn henkilön osallistumisesta omaan hoitoonsa.

Omien tietojen näkyvyyttä muille kun hoitavalle taholle voi noissa sähköisissä järjestelmissä rajata/ estää. Niin olen itse tehnyt ja kuljetan tarvittaessa paperisen tulostaan mukanani, jonka tarvittaessa toiselle taholle näytän.

Kiitos viesteistä! ❤️

Sinänsä hankala tilanne, kun kyseessä on pieni paikkakunta, ja tämä henkilö työskentelee myös lääkärinä neuvolassa, siis esim raskausaikoinani olen ollut hänen kanssaan tekemisissä. Ja meillä EHKÄ olis vielä haaveena yksi lapsi.. niin joutuisin silloin viimeistään selittämään mihin se kierukka on hävinnyt 😅 mutta jos yksityisenkin käynnit merkitään Omakantaan, niin eipä tässä sitten voi vältelläkkään asiaa.. kylläpä hän sitten huomaa, että olen muualla käynyt sen poistattamassa.. toki ehkä yritän nuo neuvolalääkäri käynnit saada jollekkin muulle ihmiselle myös, jos tässä vielä lapsia siunaantuu.. en tiedä miten ja kelle, mutta ehkä joku mua kuuntelee 🫣 kaikkea sitä kans joutuu miettimään 🫠

Kiitos viesteistä! ❤️

Sinänsä hankala tilanne, kun kyseessä on pieni paikkakunta, ja tämä henkilö työskentelee myös lääkärinä neuvolassa, siis esim raskausaikoinani olen ollut hänen kanssaan tekemisissä. Ja meillä EHKÄ olis vielä haaveena yksi lapsi.. niin joutuisin silloin viimeistään selittämään mihin se kierukka on hävinnyt 😅 mutta jos yksityisenkin käynnit merkitään Omakantaan, niin eipä tässä sitten voi vältelläkkään asiaa.. kylläpä hän sitten huomaa, että olen muualla käynyt sen poistattamassa.. toki ehkä yritän nuo neuvolalääkäri käynnit saada jollekkin muulle ihmiselle myös, jos tässä vielä lapsia siunaantuu.. en tiedä miten ja kelle, mutta ehkä joku mua kuuntelee 🫣 kaikkea sitä kans joutuu miettimään 🫠
Joo nää on tosi haastavia pienellä paikkakunnalla. Itsellä ei oo ollut mitään ikäviä tilanteita, mutta meidän pikkupaikan ainut julkisen puolen gyne on meidän perhetuttu ja tuntuu aina hieman kiusalliselta käydä siellä tarkastuksessa tms. Jos tämä olisi iso ongelma, niin ajelisin gynekäynneille varmaan läheisen ison kaupungin neuvolaan, kun on kuitenkin sama sotealue.

En voi tietenkään tietää minkälainen "historia" teillä on lääkärin kanssa, mutta itselle tulee mieleen, että hittojako se edes sille lääkärille kuuluu, jos käy kierukan poistamassa jossain. Jos se ei sovi sun kropalle, niin ei sovi, ja eipä sitä tarvii kellekään selitellä. Mutta helppo näin huudella tietämättä taustoja.
Tähän liittyen muuten, jos vaan kierukan langan päät on hyvin saatavilla, niin myös terkkari voi hoitaa kierukan poiston, eikä tarvii mennä lääkärille. Ainakin meillä poisto olisi onnistunut terkan kanssa, mutta mulla oli niin lyhyet langat, ettei terkka saanut niitä hyppysiinsä ja oli pakko varata aika gynelle, että sai paremmilla välineillä kierukan pois.

Minulta poisti kierukan terkka, langat olivat kyllä livahtaneet sisään, mutta hän sai ne näyteharjalla ongittua kohdunkaulan paremmalle puolen, ja sieltä sitten nappasi ne kiinni.

Tsemppiä pikkupaikkakunnan touhuihin! Jos vaihtaa terveysasemaa niin äitiyspalvelutkin voi vaihtaa sinne. Entäs jos ottaisi käynnille mukaan vaikkapa miehen? Olen kokenut et kun mies on matkassa niin saan parempaa kohtelua ja olo on varmempi.

Joo niitä lankojakin yritin tunnustella, mutta muistelisin, että mulla on niin korkealla kohdunsuu(?) Etten itse lankoihin ylety tai niitä tunne.. ehkä varaan ajan yksityiselle, näkyy sit omakannassa tai ei. Hän on vaan mua kohtaan tympeä/ilkeä ja on melkeen samaa ikää kuin minä ja paljon draamaa ollut hänen puoleltaan minua/kumppania kohtaan, niin vähän itsestä on kiusallista enää toista kertaa hänelle haaroja levittää 😅

Minulta poisti kierukan terkka, langat olivat kyllä livahtaneet sisään, mutta hän sai ne näyteharjalla ongittua kohdunkaulan paremmalle puolen, ja sieltä sitten nappasi ne kiinni.

Tsemppiä pikkupaikkakunnan touhuihin! Jos vaihtaa terveysasemaa niin äitiyspalvelutkin voi vaihtaa sinne. Entäs jos ottaisi käynnille mukaan vaikkapa miehen? Olen kokenut et kun mies on matkassa niin saan parempaa kohtelua ja olo on varmempi.
Meidän tapauksessa ehkä mies triggeröi häntä vielä enemmän kuin minä 😆

Joo niitä lankojakin yritin tunnustella, mutta muistelisin, että mulla on niin korkealla kohdunsuu(?) Etten itse lankoihin ylety tai niitä tunne.. ehkä varaan ajan yksityiselle, näkyy sit omakannassa tai ei. Hän on vaan mua kohtaan tympeä/ilkeä ja on melkeen samaa ikää kuin minä ja paljon draamaa ollut hänen puoleltaan minua/kumppania kohtaan, niin vähän itsestä on kiusallista enää toista kertaa hänelle haaroja levittää 😅
Apua, joo en menisi itsekään enää tuollaisen vastaanotolle!!

Juu, ehdottomasti sitten yksityiselle tai toiselle terveysasemalle. Myös mahdollisen raskauden ajaksi. Lääkäriä voi myös vaihtaa, jolloin omalääkäriksi valikoituu joku muu. (Tämä on kirjattu ihan potilaan oikeuksiin! Ei tarvitse edes perustella miksi haluat jonkun muun hoitavan sinua) Kai terveysasemalla on joku muukin lääkäri välillä vuorossa? Kierukan poisto taitaa olla ihan lääkäreiden perusjuttuja. Hänellä ei ole asiaa Kantaan lukemaan sinun tietojasi, jos hän ei hoida sinua.

Kuulostaa aivan järkyttävältä, väärältä ja hirveältä! Tee potilasasiamieheen yhteyttä ja tee valitus henkilöstä!! Sinun asiathan ei kuulu hänelle tippaakaan!

Juu, ehdottomasti sitten yksityiselle tai toiselle terveysasemalle. Myös mahdollisen raskauden ajaksi. Lääkäriä voi myös vaihtaa, jolloin omalääkäriksi valikoituu joku muu. (Tämä on kirjattu ihan potilaan oikeuksiin! Ei tarvitse edes perustella miksi haluat jonkun muun hoitavan sinua) Kai terveysasemalla on joku muukin lääkäri välillä vuorossa? Kierukan poisto taitaa olla ihan lääkäreiden perusjuttuja. Hänellä ei ole asiaa Kantaan lukemaan sinun tietojasi, jos hän ei hoida sinua.
Ei taida meillä olla neuvolassa kuin hän ja sit lastenlääkäri, terveydenhoitajia kaksi. Terveyskeskus on meillä erikseen. No, katsotaan miten tehdään. En voi kuitenkaan yhden ihmisen takia ressata nii paljon, että jäisi esim lapsi vielä tekemättä 😅 pienellä paikkakunnalla on nii paljo hyviä puolia, saa nopeasti aikoja ja apua mut sit jos sattuu tämmönen tilanne eteen, nii tuntuu ettet voi tehä muka yhtään mitään 😆

Mä tiedän tuon! Meillä oli neuvolassa pitkään yksi mukava lääkäri(mies), jonka vastaanotolla minäkin oon käynyt. On jotenkin kiusallista ensin esitellä haaruksia jollekin vieraalle miehelle, vaikka miten olisi lääkäri, ja sitten moikata häntä seuraavana päivänä kaupassa 🙈 niin saatika jos siihen liittyisi jotain muuta draamaa tai säätöä.. toivottavasti löydät toisen lääkärin joka hoitaa asian!

Takaisin