Ehkäisy

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä ehkäisyä käytätte? Mitä kaikkea olette kokeilleet, plussat ja miinukset?

Minulle ei oikein mikään ehkäisy sovi. Teininä oli kondomit ja sitten yhdistelmäehkäisypillerit. Nyt on migreeni ja en kyllä muutenkaan missään nimessä haluaisi enää pillereitä, lihottivat. Vaikka toimivat kyllä silloin nuorena enkä tullut raskaaksi, luojan kiitos. Kumeilla pelaaminen on hyvin kömpelöä. Siksi seuraavaksi varmaan vuorossa on sterilisaatio.
 
Käytössä on olleet yhdistelmäehkäisypillerit, minipillerit, kondomi ja kuparikierukka. Ehdottomasti parhaat pisteet kuparikierukalle, joka on tälläkin hetkellä käytössä. Vaikka olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta, kuparikierukka ei varoitteluista huolimatta ole kumpaakaan lisännyt. Ei myöskään ole ollut tähän mennessä muutakaan haittaa tästä, olen ollut tyytyväinen. Kuparikierukan otin lääkärin varoitteluista huolimatta siksi, koska en halunnut hormonaalista ehkäisyä. Yhdistelmäpillerit olivat joitakin vuosia, sinänsä ihan siedettävät, mutta päänsärkyjä, välivuotoja ja mielialan melkoisia heittelyitä oli, jotka loppuivat pillerit lopettuani. Kokeilin muutaman vuoden aikana useita merkkejä, joista paras oli Gestinyl. Sain myös useamman munasarjakystan pillereiden syömisen aikana, sen jälkeen ei ole tullut. En silti tiedä varmaksi liittyikö pillereihin. Minipillerit eivät sopineet ollenkaan, olin aivan kauhea hirviö, tuli runsaasti välivuotoja, mielialat heitteli, olin kiukkuinen, hiukset rasvottui, finnejä tuli... Kamalia. Kondomit ovat omasta mielestä ihan ookoo, mutta onhan se hauskempaa ilman niitä eikä mies tykkää.
 
Eka oli pari vuotta yhdistelmäpillerit, jälkikäteen ajateltuna ei sopinut, aikamoisia mielialan vaihteluja tuli niistä + verenpaineet oli silloin yli suositusten.
Tokan ja kolmannen lapsen jälkeen oli ensin minipillerit ja sitten hormonikierukka. Pillerit sopi ihan ok, olen vain niin hajamielinen etten voi luottaa muistavani ottaa niitä ajallaan joka päivä. Hormonikierukka sopi myös todella hyvin, mutta on aika kallis vaihtoehto tälläiselle lapsiluvusta mieltä nopeasti muuttavalle (kierukat ollut vain 4kk ja 10kk).

Tämän tulevan neljännen lapsen jälkeen syön varmaan jonkin aikaa minipillereitä ja katsellaan rauhassa halutaanko yrittää vielä lisää lapsia, vai hankitaanko jotain pidempiaikaista tai jopa pysyvämpää ehkäisyä.
 
Meillä käytössä kondomi. Kokeilussa ollut e-pillerit, minipillerit ja kapseli, näistä kaikista tullut eniten vaikutuksia omaan mielialaan, kapselista lisäksi jatkuvaa vuotoa. Tästä syystä ollaan päätetty miehen kanssa mennä ilman hormonaalista ehkäisyä ja kun lopullinen lapsiluku päätetty, mies menee kuulemma sterijonoon.
 
On ollut kondomi, yhdistelmäehkäisypillerit, minipillerit, kuparikierukka ja nyt hormonikierukka. Mikään ei varsinaisesti sovi, mutta hormonikierukka on vähiten haitallinen. Migreeni, verenpaine ja tulehdukset ovat olleet muissa suurimpina haittoina. Migreeniä on nytkin, mutta tasaisemmin kuin aiemmin.
 
Siis mikä??
No, joskus ennen muinoin vähän yritettiin kumilla pelata, mutta onhan se..
Keskeytetty toiminut meillä riittävän hyvin, vaan pari vahinkoa :p
, jotka ei varsinaisesti liittyneet itse keskeytettyyn vaan sen jälkeiseen toimintaan.
Varmat päivät ei toimineet, pitäisi olla kauhean hyvä kirjanpito...
Hormonit ei kuulosta mun jutulta, eikä kierukkakaan houkuta.
 
Aloitin teininä yhdistelmäpillereillä, mutta migreenin takia vaihdoin minipillereihin. Ne teki musta vuodottoman, mikä oli kiva plussa. Nyt mulla on kolmen vuoden ehkäisykapseli, jossa on samaa hormonia kuin tossa minipillerissä. Menkat tuli pari viikkoa laiton jälkeen ja sen jälkeen, nyt puoli vuotta, ei ole tätiä näkynyt kylässä. Tää kapseli on kyllä helppo ja huoleton, kun ei tarvi muistaa ottaa päivittäin mitään. Kierukkaa en kokenut omaksi jutuksi ollenkaan.
 
Käytössä ollut kumit ja minipillerit, kummatkaan ei oikeastaan sopinut. Kumit ärsytti limakalvoja ja minipillerit teki raivohulluksi. Toivon, että minipillereistä löytyy joku paremmin sopiva merkki jahka tämän toisen lapsen syntymän jälkeen ehkäisy on taas ajankohtaista. Raskaaksi en enää ikinä halua, joten toimiva ehkäisy olisi melkein pakko löytää.
 
Kumit, yhd.ehk.pillerit, minipillerit, kaikenlaiset kapselit ja mikään ei sovi. Steriin olen jonossa, mutta korona jarruttaa leikkaukseen pääsyä.
 
Kondomit oli ihan ok. Siinä vaan oli se ongelma, että kun piti olla nopea toimissaan niin vauva herää jo siinä ajassa, kun ruetaan miettimään sen laittoa. :laughing002

Minipillerit jotenkuten sopi mulle, mutta niiden jälkeen ei meinannut menkat tulla luonnostaan ja vähän viivästyttivät lapsensaantia.

Täytyy katsoa millä mennään tämän toisen jälkeen, kun väliä aiotaan pitää. :)
 
E-pillereitä käytin ennen lapsia ja niiden välissä. Tuntui, että ne on ihan ok. Kuopuksen jälkeen oli puolisen vuotta minipillerit ja ne ei sopinut. Ensin ei tullut menkkoja muutamaan kuukauteen, mutta loppuajan oli jatkuvasti tiputtelua ja menkat parin viikon välein. Lopetin ne ja nyt on menty kumilla ja varmoja päiviä laskemalla.

On ollut yllättävää huomata hormonittoman ehkäisyn positiivinen vaikutus seksielämään ja omiin haluihin. Tällä hetkellä tuntuu, etten enää halua palata hormonaaliseen ehkäisyyn, mutta saapa nähdä. En usko, että lapsiluvun ollessa sopiva uskaltaa enää luottaa varmoihin päiviin, tuskin myöskään kumilla säätämiseen. Ja sterilisaatio taas ei tällä hetkellä tunnu itselle/puolisolle sopivalta.
 
Nuvaring oli ja se sopi ihan hyvin - halusin sellaisen jossa hormonivaihtelu on mahdollisimman vähäistä. Mutta ai että kun halut katosi 70%:sti.

En aio enää ottaa mitään hormonaalista.
Tjottaillaan nyt, imetys on pitänyt plussat poissa aivan hyvin.
 
Käytössä ollut kumit ja minipillerit, kummatkaan ei oikeastaan sopinut. Kumit ärsytti limakalvoja ja minipillerit teki raivohulluksi. Toivon, että minipillereistä löytyy joku paremmin sopiva merkki jahka tämän toisen lapsen syntymän jälkeen ehkäisy on taas ajankohtaista. Raskaaksi en enää ikinä halua, joten toimiva ehkäisy olisi melkein pakko löytää.
Mäkään en kumeista oikein tykkää. Liukkarilla läträämiseen en ole oikein ihastunut.
 
Minä olen käyttänyt yhdistelmäpillereitä jo vuosia, ja hyvin on sopinut. Jonkin aikaa yritin synnytysten jälkeen tulla toimeen minipillereillä, mutta ne aiheuttivat aivan järkyttävät kuukautiskivut. Koska en imettänyt, siirryin sitten lääkärin siunauksella takaisin yhdistelmiin.
 
Kumit eivät ole minun juttuni ollenkaan, yhdistelmiä minulle ei määrätä ja minit eivät sovi ollenkaan. Aiheuttavat jatkuvaa vuotoa, kaikki halut häviävät (ehkäisynä siis hyvin tehokas) ja olen ihan raivohullu. Sama vika oli hormonikierukassakin. Yksi kupari on asennettu väärin ja se aiheutti ongelmia, mutta nykyinen kupari on ollut oireeton. Toki lisää vähän vuotopäivien määrää ja jonkun verran kipuja, mutta ei mitenkään ylettömästi. Mieluummin tämä kuin mikään muu vaihtoehto.. Kohta ehkä saa jättää kaiken pois, kun miehellä on taustalla rankat sädehoidot, joten vahinko olisi enemmän toivottu kuin vahinko, jos sellainen on nyt ylipäänsä edes mahdollista käydä.
 
Takaisin
Top