Ehkäisy

Minäkään en ole syönyt koskaan yhtään pilleriä tai ollut muutakaan ehkäisyä käytössä. Ollaan menty kondomilla ja keskeytetyllä. Lapsia on viisi, mutta jokainen on kyllä ihan tekemällä tehty 🤭

Tuntuu että kaikki on huonoja vaihtoehtoja. En halua mitään vierasesineitä kroppaani enkä halua käyttää hormoneja. Kierto oli nuorempana epäsäännöllinen eli varmoihin päiviin ei voinut luottaa. Kumilla me nyt ollaan pelattu vaikka se onkin vähän kökkö. Mies joskus puhui vasektomiasta, mutta ei ole nyt maininnut asiasta mitään. Hyvä niin, koska en tiedä vielä haluanko lisää lapsia 😁
 
Meillä oli ennen kumpaakin raskautta käytössä vain keskeytetty ja toisinaan varmat päivät jos olivat oikeasti varmat eli ajoissa jo varottiin ettei käynyt vahinkoja. Kondomista en jostain syystä tykkää.
Vaikka tuo meidän tapa ei tilastollisesti kovin varma olekaan niin kummatkin raskaudet ovat suunniteltuja ja heti ehkäisyn pois jäätyä alkaneita. Ja kun lapsiluku on täynnä niin mies haluaa mennä nipsaisemaan piuhat poikki. Ihan reilu ajatus mun mielestä. Naisella kun on riittävästi hommaa näissä raskauksissa niin mies haluaa hoitaa ehkäisyn sen jälkeen😊
 
Mä olin jo ajatellut, että seuraava ehkäisy olisi hormonikierukka. Mutta nyt tuon ballonkikokemuksen jälkeen en kyllä halua mitään vietävän mun kohdunsuun läpi aikoihin 😬 minipillereistä tuli viimeksi jatkuvat välivuodot (tyyliin kaksi viikkoa vuotoa, viikko taukoa) ja yhdistelmät ei käy imetyksen takia. Kortsujen kanssa pelaamisen tiedän johtavan siihen että joko meillä ei sen jälkeen harrasteta lainkaan, tai sit se jää pukematta ja mennään taas riskillä, joka todennäköisesti jossain kohtaa muuttuu tärpiksi epäsäännöllisten kiertojen ennustamattomuuden takia. Ehkäisykapseli jää vaihtoehdoista jäljelle, ajatus vähän ahdistaa siitäkin.
 
Nuorempana ennenkuin aloitettiin yrittämään esikoista oli käytössä ehkäisypilleri muutaman vuoden. Ekan raskauden jälkeen oli hormonikierukka vuoden verran ennenkuin aloitettiin yrittämään toista. Toisen raskauden jälkeen oli kuparikierukka käytössä 7 vuotta, joka otettiin nyt kesäkuussa pois, kun aloitettiin yrittämään kolmatta lasta. Halusin kuparikierukan, koska en halunnut enää mitään hormonaalista ehkäisyä ja olin siihen todella tyytyväinen. 1-2 päivää vähän runsaampaa vuotoa, mutta ei mitenkään häiritsevää. Jos vielä kolmas lapsi saadaan, niin haluan kyllä sen jälkeen kuparikierukan takaisin.
 
Mä oon käyttänyt ehkäisynä minipillereitä. Se on ollut siitä hyvä että vie pois kuukautiset. Nyt alettiin sitte yrittää toista lasta ja pari päivää minipillereiden lopettamisen jälkeen huomasin että haluan paljon enempi seksiä kun en syö minipillereitä. Muisteltiin kans miehen kans aikoja, kun seurusteltiin ja kun yritettiin ykköstä, niin en silloin syönyt minipillereitä niin olin todella seksuaalisesti halukas. Mies sitte nyt ehdotti, että jos saadaan toinen lapsi niin sen jälkeen käytettäs varmoja päiviä ehkäisykeinona kun hän tykkää että oon halukkaampi nyt pillerittömänä. Oon tarkkaillu mun kiertoa ja kehoa ykköstä tehdessä jota tehtiin 9kk. Nyt kakkosta yrittäessäkin oon aloittanut kierron ja kehon tarkkailun. Saattaisi kierron tarkkailu toimia siis toiseenkin suuntaan eli ehkäisynä, ettei tiettyinä päivinä kuukaudesta harrastaisi yhdyntää vaan muunlaista seksiä. Olin yllättynyt miehen ehdotuksesta mutta kyllä asia mulle käy. Jos varmat päivät pettäisi ja kolmas saisi alkunsa niin ei se mikään katastrofi vaan sopeuduttas tilanteeseen.
 
Onko kukaan hormonikierukkaa käyttänyt huomannut painonnousua?
Itsellä laitettiin raskauden jälkeen Mirena ja paino on vaan noussut sen jälkeen ja karistetut raskauskilot kerrytetty takaisin. Minulla oli sama kierukka käytössä ennen raskauden yrittämistä enkä muista että painon nousu olisi ollut ihan näin dramaattista silloin. Toki kehon hormonitoiminta on raskauden myötä varmasti muuttunut ylipäätään verrattuna aikaan ennen raskauden yritystä.
Vuodot ovat kyllä loistaneet poissaolollaan, mikä on ehdottomasti plussaa. Toki voihan se olla että yritän tässä vain keksiä tekosyitä painon nousulle, mutta luin että Mirenan käytön yhteydessä painonnousu on kuitenkin suhteellisen yleinen sivuoire.
 
Mulle laitettiin viime syksynä hormonikierukka ja tänä kesänä huomasin painon nousseen. Ei mitenkään dramaattisesti, mutta osa viime kesänä sopineista kesävaatteista ei enää sopinutkaan. Syytin siitä imetyksen lopetusta, mutta todellista syytä voinee vain arvailla.
 
Mä imetin vielä useamman kuukauden kierukan laiton jälkeen, ja ylipäätään haaveilin että imetys auttaisi kilojen karistamisessa, mut tasaisesti on kertynyt koko ajan vuoden ajan.

Ehkä yritän nyt tsempata vielä vähän kovempaa noiden syömisten ja liikkumisten kanssa jos se auttaisi, ennenkuin lähden poistamaan kierukkaa. Mä en oikein mitään muuta (hormoni)ehkäisyä haluaisi käyttää joten sit tulee kotona neuvottelu että onko varmat päivät riittävä miehelle 😅😅
 
Mulla on ollut yhdistelmäpillerit, minipillerit, Natural cycles ja ehkäisykapseli. Nyt on toinen kapseli menossa, eka oli ennen kun alettiin yrittämään nykyistä lasta.

Natural cyclesiin voisin vielä vaihtaa, se oli kyllä tosi toimiva eikä vahinkoja käynyt. Perustuu siis ruumiinlämpöön, algoritmi oppii kierron aamulämmön perusteella ja määrittää sen mukaan, tarviiko kondomia käyttää.
 
Mä oon käyttänyt ehkäisynä minipillereitä. Se on ollut siitä hyvä että vie pois kuukautiset. Nyt alettiin sitte yrittää toista lasta ja pari päivää minipillereiden lopettamisen jälkeen huomasin että haluan paljon enempi seksiä kun en syö minipillereitä. Muisteltiin kans miehen kans aikoja, kun seurusteltiin ja kun yritettiin ykköstä, niin en silloin syönyt minipillereitä niin olin todella seksuaalisesti halukas. Mies sitte nyt ehdotti, että jos saadaan toinen lapsi niin sen jälkeen käytettäs varmoja päiviä ehkäisykeinona kun hän tykkää että oon halukkaampi nyt pillerittömänä. Oon tarkkaillu mun kiertoa ja kehoa ykköstä tehdessä jota tehtiin 9kk. Nyt kakkosta yrittäessäkin oon aloittanut kierron ja kehon tarkkailun. Saattaisi kierron tarkkailu toimia siis toiseenkin suuntaan eli ehkäisynä, ettei tiettyinä päivinä kuukaudesta harrastaisi yhdyntää vaan muunlaista seksiä. Olin yllättynyt miehen ehdotuksesta mutta kyllä asia mulle käy. Jos varmat päivät pettäisi ja kolmas saisi alkunsa niin ei se mikään katastrofi vaan sopeuduttas tilanteeseen.
Täällä samat syyt miksi en enää voi käyttää pillereitä. Mielialaan ei mulla vaikuta, mutta halukkuuteen hyvin voimakkaasti ja siksi mieskin oli helpottunut, kun luovuttiin hormonaalisesta ehkäisystä ja siirryttiin ns. Varmoihin päiviin. Varmistelen vielä joka kierrossa ovistikkujen kera ettei osuisi liika lähelle.

Tämä kierto kyllä yllätti, kun ovulaatio tulikin aikaisemmin ja nyt sit joutuu ehkä ekaa kertaa vähän jännätä. 😅 Ennen tätä kiertoa on tullut hyvin säännöllisesti, joten vähän järkytyin. Mut jos oikeasti tärppää ja meillä on taustalla vaikeuksia saada lapsi alulle, niin sit on kyllä tarkoitettu.

Silti pitäisi olla epätodennäköistä vielä…
 
Täällä samat syyt miksi en enää voi käyttää pillereitä. Mielialaan ei mulla vaikuta, mutta halukkuuteen hyvin voimakkaasti ja siksi mieskin oli helpottunut, kun luovuttiin hormonaalisesta ehkäisystä ja siirryttiin ns. Varmoihin päiviin. Varmistelen vielä joka kierrossa ovistikkujen kera ettei osuisi liika lähelle.

Tämä kierto kyllä yllätti, kun ovulaatio tulikin aikaisemmin ja nyt sit joutuu ehkä ekaa kertaa vähän jännätä. 😅 Ennen tätä kiertoa on tullut hyvin säännöllisesti, joten vähän järkytyin. Mut jos oikeasti tärppää ja meillä on taustalla vaikeuksia saada lapsi alulle, niin sit on kyllä tarkoitettu.

Silti pitäisi olla epätodennäköistä vielä…
Juu, itsekin ajattelen että jos varmojen päivien laskemisesta huolimatta raskautuis niin siinä ois kyllä joku suurempi voima mukana ja niin ois sitte kyllä tarkoitettu. Mulla ei oo koskaa ollu hirveen säännöllinen kierto että me varmaan jouduttas aina välillä jännittää 🤭 mutta mullakin vähän vaikeutta raskautua ja ikää tulee koko ajan lisää että ihme jos yhdestä kerrasta tärppäisi.
 
Mä päätin nyt kuitenkin ottaa ne minipillerit, kun neuvolasta sai puolen vuoden satsin ilmaiseksi. Ajattelin aloittaa syömisen vasta sitten kun sänkyelämä virkistyy. Nyt on niin rutikuivat limakalvot, ettei edes liukkarin kanssa tuntunut kovin hyvälle kun testattiin. Tulee siis varmaan kestämään toi yksittäisiä kertoja varten tähän alkuun hankittu kumipaketti ikuisuuden, kun ei tee mieli harrastaa 🙈 Olis mukava myös odottaa ekat menkat ennen hormonaalisen aloittamista. Vuoteen ei saisi nyt raskautua, eli kumit alkuun ja sit jossain välissä minipillerit siihen asti, että tehdään päätös kolmannen lapsen yrityksen suhteen.
 
Natural cyclesiin voisin vielä vaihtaa, se oli kyllä tosi toimiva eikä vahinkoja käynyt. Perustuu siis ruumiinlämpöön, algoritmi oppii kierron aamulämmön perusteella ja määrittää sen mukaan, tarviiko kondomia käyttää.
Tosta Natural Cyclesista mä vähän haaveilen. Mulla oli se käytössä, kun yritettiin lasta ja silloin toimi tosi hyvin. Otin kuitenkin lapsen syntymän jälkeen tän hormonikierukan, koska uskoin sen olevan tehokkaampi, kun bbt mittailut ei oo kovin luotettavia, jos/kun on heräillyt vauvan kanssa monta kertaa yössä. Nyt pikkutaapero nukkuu jo vähän paremmin, joten mietin että uskaltaisiko tuon ottaa jo takaisin käyttöön.
 
Kahdet eri minipillerit ensin kokeiltiin, mutta molemmista suurin haittavaikutus oli todella voimakkaat mielialan vaihtelut. Itkin siis aivan jatkuvasti. Välissä mentiin sitten kumilla. Viimeisimpänä ehkäisynä ehkäisyrengas joka vuoden kokemuksella todella hyvin itselle sopi.
 
Mulla oli ensin mercilon merkkiset pillerit, jotka aiheuttivat mulla tosi rajuja mielialan vaihteluita, joten ne vaihdettiin sitten zoely merkkisiin. Niitä söin 8 vuotta. Olin käytännössä mies. Aina tasainen mieli ja ei kuukautisia. Olin niihin tosi tyytyväinen muuten, mutta ne vei pikkuhiljaa seksihalut. En edes tajunnut sitä ennen kuin jätin ne pois, ja ihmettelin, että mitäs tää halukkuus nyt on. 😂 Hormonikierukka oli käytössä 4 vuotta ja sekin oli kyllä mielestäni ihan jees. Pillereihin verrattuna halpa ja ei tarvinnut olla hakemassa koko ajan reseptiä tai ostamassa niitä pillereitä. Tosi huoleton. Miinuksena se, että eka puoli vuotta asennuksesta juili ja kipuili jonkin verran. Ja kierukan poisto on vähän isompi toimenpide kuin pillerien lopetus. Mutta aika positiiviset fiilikset jäi sekä noista toisista pillereistä että hormonikierukasta.
 
Tekisi mieli ottaa joku kierukka, mutta koska minipillerit eivät sovi yhtään, en viitsi riskeerata.
Nykyään menkat ovat yhdistelmäpillereillä kellontarkat, joten en halua mitään ”tulee koko vuotoa koko ajan ” tai vuoto tulee ihan miten sattuu.
 
Tekisi mieli ottaa joku kierukka, mutta koska minipillerit eivät sovi yhtään, en viitsi riskeerata.
Nykyään menkat ovat yhdistelmäpillereillä kellontarkat, joten en halua mitään ”tulee koko vuotoa koko ajan ” tai vuoto tulee ihan miten sattuu.
Kuparia suosittelen! Ei vaikuta kiertoon lainkaan. Ja mun kohdalla ainakin pelottelut runsaista menkoista ja kivuista oli höpönlöpöä, 3. kuparikierukka jo menossa.
 
Kuparia suosittelen! Ei vaikuta kiertoon lainkaan. Ja mun kohdalla ainakin pelottelut runsaista menkoista ja kivuista oli höpönlöpöä, 3. kuparikierukka jo menossa.
Tämä on todella yksilöllinen, että kelle sopii. Minun lähipiirissä ei ole sopinut oikein kellekään vaan tullut juurikin toooodella runsaita vuotoja. Miulle lääkäri ei tosin tätä edes suositellut, kun on lähtökohtaisestikin runsaat vuodot ja endometrioosi.
 
Tämä on todella yksilöllinen, että kelle sopii. Minun lähipiirissä ei ole sopinut oikein kellekään vaan tullut juurikin toooodella runsaita vuotoja. Miulle lääkäri ei tosin tätä edes suositellut, kun on lähtökohtaisestikin runsaat vuodot ja endometrioosi.

Mulla on aina ollut erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset, jotka onneksi synnytysten jälkeen rauhoittuneet huomattavasti. Kierukka ei pahentanut kumpaakaan, eikä vaikuttanut oikeastaan millään tavalla. Suosittelen kokeilemaan.
 
Mulla on aina ollut erittäin runsaat ja kivuliaat kuukautiset, jotka onneksi synnytysten jälkeen rauhoittuneet huomattavasti. Kierukka ei pahentanut kumpaakaan, eikä vaikuttanut oikeastaan millään tavalla. Suosittelen kokeilemaan.
Niin siis lääkäri nimenomaisesti sanoi, että ei kannata kokeilla, kun pitäisi saada vuoto pienemmäksi ettei endo pahene. Ja miulla on synnytysten jälkeen pahentunut kaikki vaivat. Hormonaalinen ehkäisy on ainoa mikä on helpottanut kipuihin, mutta siis nyt toivotaan toista lasta niin en tietenkään käytä sitäkään.
 
Takaisin
Top