Edelliset synnytykset

Mulla eka synnytys käynnistyi vesien menolla ja vauva syntyi n. 12h myöhemmin. Oli avotarjonnassa ja imukupilla lopulta yli tunnin ponnistusvaiheen jälkeen avustettiin ulos. Ei mikään paras kokemus ollut sekään. Varmasti tulee jännittämään uuden synnytyksen lähestyessä.

Mulla esikoisen synnytys kesti kipeiden supistuksien alusta laskien yhteensä 19 tuntia. Käytiin jo edellisenä päivänä näytillä kun oli tiheitä muttei vielä hirveen kipeitä supistuksia. Olin sormelle auki mut muuten kaikki normaalisti. Takaisin kotiin odottelemaan. Sain syötyä ja nukuttua ja sit maanantai tiistai välisenä yönä Alko oleen niin tukalaa et lähdettiin 12 aikaan sairaalaan. Siellä ensin lämpöpusseilla mentiin aamu neljään asti, sit kipulääkkeet suun kautta joista ei mitään apua. Suihkussa olin tunnin ja vähä helpotti. Sit sain kipupiikin joka oli aivan ihana ja veit pahimman kivun ja sain pari tuntia nukuttua. Sit olinkin 4 cm auki ja saliin. Kokeilin ilokaasua mut siitä tuli niin huono olo ettei siitä ollut mitään apua. Sit pyysin epiduraalia. Ei saatu supistuksia piirtymään kunnolla käyrälle,kalvot puhkastiin ja laitettiin vauvan päähän se antura. Lapsivettä aika vähän ja vihreää. Kalvot puhkastiin klo 10 aamupäivällä ja siitä meni sit vuoroin oksitosiinia ja vuoroin epiduraalia 18 asti jolloin sain alkaa ponnistaa. Kipuja ei ollut yhtään epin jälkeen mut tunsin kuitenkin ponnistustarpeen. Vauva ei meinannut millään tulla ja sit ultrattiin niin oli avosuisessa tarjonnassa. Sit yhtäkkiä vauvan sydänäänet laski joten nopea päätös imukupista, välilihan leikkaus ja vauva pihalla yhdellä työnnöllä. Vauva painoi 4688g ja oli 53 cm pitkä. Ei tullut repeämiä ja väliliha parani niin nopeaa että jo seuraavana päivänä istuin normaalisti eikä tarvinnut mitään kipulääkkeitä. Kätilöt oli aivan mahtavia kaikki vaikka ehti pariin kertaan vaihtumaan ja sit itse synnytyksessä oli mukana opiskelija joka oli aivan ihana ja tsemppas koko ajan. Sanoin heti seuraavana päivänä et voisin synnyttää vaikka heti uudestaan ja edelleen oon samaa mieltä :)

Vauva syntyi siis viikoilla 39+5

Muokattu viimeksi:
Mä myös tykkäisin avautua salaisella puolella enemmän mutta lyhyesti:

1. synnytys käynnistettiin 39+3 raskausmyrkytyksen takia. Kesto reilu 6h ja kaikki meni suht hyvin. Lopussa meinasi kiire tulla kun vauvan syke laski liikaa.
2. synnytys käynnistettiin 38+0 koska vauva arvioitiin noin 4 kiloiseksi. (Mulla radi) Poika oli syntyessään 4,05kg mutta kaikki meni ihan hyvin, synnytys kesti 3-4 tuntia.
3. Synnytys käynnistettiin myös koon takia 41+0 (ei ollut radia). Tyttö syntyi alle kolmen tunnin ja painoin 4,3kg mutta synnytys oli kaikkein helpoin.

Vain ekassa synnytyksessä olen ehtinyt saada epiduraalin, muut syntyneet ilokaasun voimalla :)

Esikoisen synnytys oli melko pitkä ja kivulias (no tottakai synnytys sattuu! :D )
Maanantaina 40+3 kävin puolen päivän aikaan koko kontrollissa (arvio n. 4200g), jossa sisätutkimuksen jälkeen lähti limatulppa. Illalla alkoi supistukset ja ma-ti yöllä (40+4) lähdettiin sairaalaan. Siellä supistukset laantui laantumistaan ja lähdettiin klo. 14 kotiin hakemaan vauhtia. Klo. 18 takasin synnärille, 3cm auki ja päästiin saliin, salissa otin ekana ilokaasun (toimi hyvin!) ja sitten jatkumona oikeestaan kaikki mitä vaan tarjottiin.
ke aamuyöstä (40+5) syntyi 20min ponnistuksen jälkeen täydellinen pieni poika (3565g ja 52cm) kolme toisen asteen repeämää ja tikkejä _paljon_.
Mitään kammoa ei jäänyt ja "koska vaan" voisin tehdä sen uudestaan, eli toivottavasti kesäkuun puolen välin jälkeen pääsee taas tositoimiin:Heartbigred

Esikoisen synnytys oli sivusta katsojalle (eli miehelle hurjan rankka), itse koen sen luonnollisena, enkä oo edes sairaalassa kärsiessäni valitellut sen enempää. Kipeät supistukset alkoi 16.5.-15 aamulla ennen kuutta, välit jotain 10-15min luokkaa, välillä saattoi olla 20min. Yhdeksän aikaan nousin ylös, ja menin ruokkimaan elukoita (2 koiraa, 2 hevosta ja about 100 kania). Tiputin heinävintiltä kanilan puolelle arviolta neljän päivän heinäsatsin (eli paljon!), ruokin kaikki, kannoin vettä verstaasta 100m päästä noin 80l jaettavaksi ja vielä 60l hollille valmiiksi. Siivoilinkin joitain häkkejä kanilassa päivän mittaan.

Illalla klo 18 ehdin istua alas kellottamaan supistuksia, 30sec + max 10min välit. Otin ison kasan jätskiä. Klo 21 kestot oli 45sec, ja välit 5-8min. Päätettiin lähteä ajelemaan, kun sairaalalle kuitenkin se abouttiarallaa tunti matkaa. Päästiin perille joskus 22.20, ja suoraan käyrille. Välit 3-5min ja kestot 45-50sec. Kohdunkaula noussut niin taakse, ettei ylttänyt kokeilla paljonko auki.

Siirryttiin kammariin, ja sain kipupiikin n klo 23.20, koska käyrillä ollessa oli huomattu minulla rytmihäiriöitä supistusten aikana. Kipupiikistä meni pää aivan totaalisesti sekaisin, ja tuntui että tipun jopa sängystä. Sain nukuttua n 20min. Kahden aikaan soitin kelloa, koska kipupiikin vaikutus oli lakannut, ilmeisesti sen pitäisi vaikuttaa vielä seuraavatkin 3 tuntia, joten ainoa vaihtoehto oli painua sihkuun. Tässä vaiheessa yhdelle sormelle auki. Suihkussa vietin varmaan seuraavat 3-4 tuntia, osa supistuksista lukitti hengityksen. Hieman ennen klo 7 käyrille, kestot 45-60sec ja välit 2-4min. Auki 4 sormelle. Siirryttiin saliin. Sain ilokaasun käyttöön ja se auttoikin. Jonkin aikaa.. Supistukset muuttuivat parissa tunnissa niin rajuiksi, että kestot olivat 60-90sec, ja välit 2-3min. Näiden supistusten aikana en saanut hengitettyä lähes ollenkaan, keskityin vaan selviämiseen, enkä supistusten aikana edes kuullut mitään. Päätös epiduraalista klo 10. Jota iskettiin selkään 9 kertaa. Sen onnistuttua kuitenkin alkoi heti helpottaa. Kestot lyhenivät 45sec ja välit 3-5min. Auki 5. Tunnin päästä lisättiin mukaan oksitosiini, koska piti saada vauhtia hommaan. Edelleen auki 5. Tunninkin päästä edelleen auki 5, ja kello oli yli puolen päivän. Kello oli muistaakseni jotain 13.30, kun epiduraalia laitettiin toinen annos, auki 6, puhkaistiin kalvot. Oksitosiinia oli nostettu jo nelinkertaisesti aloitusmäärään nähden, eikä se tehnyt oikeastaan mitään, avautuminen ei edistynyt. Kello 15 edelleen auki 6.

Neljältä kävivät 'herättelemässä' vauvaa, jotta saataisiin käyrille poikkeavuutta. 16.30 taas tsekkaus ja olinkin yhtäkkiä täysin auki. Muistan sanoneeni ''EI VIELÄ, ei sen pitänyt vielä, en haluu vielä ponnistaa!'' :'D Alettiin kuitenkin pikkuhiljaa kyljellään ponnistelemaan, vähän hakemaan tuntumaa että miten ja millä lihaksilla. Aktiivinen ponnistusvaihe kesti n 20min, väliliha leikattiin ja poika syntyi klo 17.17, 17.5. Siitä saanut vitsillä nimekseen ''Sjuttons pojke''. Tikkejä tuli järjetön määrä, episiotomian lisäksi oli muistaakseni yksi tai kaksi repeämää, jotka lääkäri kävi tikkaamassa, episiotomian ompeli opiskelija. Repeämiin tikkejä tuli 9kpl, ja episiotomiaan sain laskettua 25, kunnes puudutus loppui, ja päädyin vetämään pään täyteen ilokaasua. Jossain vaiheessa ilokaasumaski revittiin pois mun käsistä ja mulle yritettiin puhua, mutta kerroin, etten kuule yhtään mitään ilokaasun takia, ja pyysin odottamaan hetken.

Toivon hartaasti, että toisen synnytys etenisi hieman nopeammin. :)

Voi tulispa se salainen puoli meille jo, en millään haluais tänne jakaa kaikkea synnytyksestä mutta olis kiva silti päästä avautumaan :D

Mäkin mieluummin salaisella puolella kertoisin. Kunhan pääsis sinne :-D. Te muut varmaan ootte jo siellä kun täällä puolen melko hiljaista. Mut lyhykäisyydessään eka raskaus meni yliaikaiseksi, synnytys alkoi vesien menolla, oli pitkä ja kivulias, kesto päälle 30h. Kaipaan jotenkin että toinen mahdollinen synnytys "eheyttäisi" ekassa saadut traumat ikään kuin.

Salaisella hyvin hiljaista vielä, mutta ehkä pikkuhiljaa tulee väkeä :)

Mulla ensimmäinen synnytys vkolla 38, olisi käynnistetty raskausmyrkytyksen takia jos ei olisi lähtenyt itsestään käyntiin juuri tuona päivänä. Kesto 28h ja kaikki mahdolliset kipulääkkeet tuli saatua. Kovasti toivoisi tällä kertaa vähän lyhyempää ja aktiivisempaa synnytystä :D

Mieki tahtosin salasellepuolelle, mut kun en tiedä la niin en voi sitä listaan lisätä niinku salasenpuolen säännöt vaatii.

Mieki tahtosin salasellepuolelle, mut kun en tiedä la niin en voi sitä listaan lisätä niinku salasenpuolen säännöt vaatii.
Jos vaan laitat parhaimman veikkauksen? Mullaki se tulee muuttumaan myöhäsemmäksi mitä nyt on merkattu.

Niin toki, viimosista tuhruista ois ollu la 3.6, mut sillon pikkusen kasvu heitti 2 vko pienemmäks. Siis ultrassa tarkistettuna ja selvyyden tuohon saan ens maanantaina.

Mulla synnytys kesti vähän yli 23h toki olin jo edellisen yön valvonut kauhean närästyksen kanssa puudutuksia en ottanut eli ilokaasulla ja ammeella mentiin ponnistusvaihe kesti noin 15 min toisen asteen repeämiä tuli muutama tyttö syntyi klo 7.56 ja painoi syntyessään 3600g itse en synnytyksestä paljoa muista olin semmoisessa puoli horroksessa sen yön mutta mies on sanonut etten kauheasti näyttänyt kärsivän ja oma fiilis on semmoinen että voisin synnyttää uudelleen vaikka heti

Kaksi sektiota takana. Hätä ja suunniteltu. Esikko syntyi jo rv 27+5 hätäsektiolla. Kuopus syntyi rv 39+0 suunnitellulla sektiolla. Sektiot olleet musta helppoja. Ainoastaan haavat paranee erittäin huonosti.
Tämäkin tulee sektiolla jos niin pitkälle pysyy mukana :)

Mulla edellinen käynnistyi vesien menolla 39+4. Synnytys oli pitkä ja kivinen, myöhemmin lisää :D pojan mitat 4430g ja 53cm.

Esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla. Oli perätilassa ja isokokoinen! Kesäkuussa toivoisin todella kovasti pääseväni synnyttämään alateitse. Omalla kohdalla sektio oli tosi kova pettymys ja nyt innolla odotan synnytystä!

Eka synnytys kesti kaikkinensa vajaa 3h... Ponnistusvaihe 7 min...
Toinen vajaa 2h (ajelin itse vielä sairaalaankin) ja kolmas syntyi 10 min sairaalaantulon jälkeen...

Näistä aikaa yli 12 vuotta, vähän jänskättää miten tämän (toivottavasti) tulevan kanssa käy...

Mulla oli viikon kestänyt käynnistys ja oli jo leikkuriaika varauksessa kun ei meinannut suostua supistelemaan. Käyrillä piirtyi peräti kaksi supistusta. Lopulta kuitenkin lapsi syntyi alakautta avotarjonnassa tahdon voimalla. Ponnistusvaihe kesti 32 Min ja olin täysin puhki, kun viikon lähes tulkoon valvonut putkeen. Sain repeämiä ja epi oli pitkä. Tikannut lääkäri ei suostunut kertomaan tikkien määrää, joten niitä tikkejä oli reilusti kun kursimiseen meni 50 Min ja leikkuri oli edelleen varattu.

Pelkopoli on mun osoite ennen seuraavaa synnytystä ja toivoisin kovasti että saisin kokea "tavallisen" synnytyksen myös.

Mulla käynnistettiin rv 41+4 muistaakseni ja synnytyksen kokonaiskesto oli noin 5h. Käynnistettiin tipalla joka alkoikin toimimaan heti ja iski päälle kamalat supparit. Koko synnytys meni niin sanotusti täydellisesti ja repeämäkin oli jokin todella pieni. Ainut mikä mua jäi jälki käteen häiritsemään on se, etten kunnolla muista mitään koska se kipu oli niin järkyttävää sen koko 5h ajan, että keskityin vain selviämiseen:D

Elina_ Saitko mitään kivunlievitystä? Sun synnytys kuulosti aika mun synnytykseltä, paitsi mulla päätyi sektioon kun oli niin rysäyksellä auki paikat..

Takaisin