Dobbler

En ole vielä oikein saanut päätettyä tuoko tuo doppler mielenrauhaa vai viekö se sitä :) Mulla oli viikonloppuna paha mahatauti, ja jostain syystä pään perukoille jäi pieni tyhmä huoli, että ei kai se vaan sittenkin ollut joku sellainen ruokamyrkytys, mikä olis vaarallinen sikiölle. No, ajattelin sitten hälventää tuon pikkuhuolen kuuntelemalla eilen illan päätteeksi sydänääniä dopplerilla. Ja tiedättekö, ei kuulunut, ei mitään! Paniikki kasvoi ja kasvoi, kunnes lopulta vasta noin puolen tunnin etsimisen jälkeen sain sydänäänet kuulumaan ja huokaisin helpotuksesta kun tasainen jumpsutus kuului. Ei ole koskaan mennyt noin kauan niiden löytämiseen (nyt rv 13+2). Tuo doppler on ehkä vähän vaikeakäyttöinen mulle vielä tässä vaiheessa, kun nt-ultrassakaan ei mitään näkynyt vatsan päältä, on kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu. Ehkä siksi sydänääniäkin on vaikea paikantaa kun sikiö on vielä jossain tuolla takana piilossa. Tuntuu ehkä myös, että sikiöstä on tullut aika taitava karkaamaan dopplerin alta. :)
 
Onhan tuo välillä huolestuttavaa tuo kuuntelu. Minun Tuk-tuk on vaihtanut paikkaa äärivasemmalta keskemmälle, ja sehän ei oikeastaan helpota kuuntelua ku just siinä on paksummin fyllinkiä. :D Sen olen huomannut et aamulla on helpompi saada sydän kuuluviin, kun illasta kroppa on enemmän turvoksissa ja suolistokin lorisee ihan eri tahtiin kun on iltapalat pupellettu.
 
Enpä tullut ajatelleeksi että aamulla voisi kuulua paremmin. Illalla on ollut helpompi rauhottua kokeileen. Tuntuu että itselläkin on äänet hukassa kun niitä etsii. Täytyypä kokeilla joku aamu, jos löytyis helpommin.
 
Vauvan aktiivisuus kasvaa tässä vaiheessa ja tekee melkoisia kuperkeikkoja ja uintiliikkeitä. Lisäksi se sydän on vielä tooooosi pien, joten sykkeen löytäminen on välillä haastavaa. Myöhemmin kun tila kohdussa pienenee vauvan kasvettua, löytyy sykkeet taas helpommin.

Mä oon oppinut kuunteleen myös vauvan liikkeitä dobblerista. Sekin rauhoittaa mieltä ja välillä voi kuulua pari tykytystä kun toinen ui kroolia ohitse.

Kaikille sykkeiden kuuntelu ei sovi henkisesti. Mutta mä mielummin menen ultraan tai neuvolaan tarkistuttaan tilanteen, jos en kotona kuule ääniä. Enää koskaan en aio viikkoja kantaa kuollutta sikiötä sisälläni, yksi kerta riitti.
 
Ensin luulin niitä suoliston ääniksi...että pieru menee. Sellaista nopeaa plumps ääntä...tosi vaikea kuvailla. Sitten sen varmaan paremmin tajuaa, kun samalla tuntee vauvan. Ei siis tasaista ääntä vaan kuin jokin liikkuu vedessä tyyppisesti. Heh, käsittääkö tästä mitään.
 
Hmm, olisinkohan mäkin sit kuullut sillon niitä vauvan liikkeitä! Sieltä kuului nimittäin viimeksi sen puolen tunnin etsimisen aikana jatkuvasti semmosta tosi hassua liikkuvaa "poreilevaa" tai "kuplivaa" ääntä mitä en oo kuullut koskaan aikasemmin. Maha oli muuten aivan rauhallinen joten ihmettelin kovasti miten muka suolisto yhtäkkiä pitäisi niin kovaa ääntä, ja ainoastaan kohdun kohdalla. Mut asia tosiaan selviää sit varmaan siinä vaiheessa kun ääniä voi verrata tuntemiinsa liikkeisiin :)
 
mun täytyy kyllä sanoa että dopplerin osto oli mun kohalla ainakin "tarpeellinen." alkuun sai kyllä etsiä välillä pitkäänkin ennen kun löysi kaverin mut äskönkin kun kokeilin niin löyty samantien:) näin siis kamalaa unta et sain keskenmenon niin oli pakko kuunnella et tyyppi on viel oikeesti matkassa mukana :Heartred
 
Ihan vertailun vuoksi... (ja toki huvin) ni ainahan voi kuunnella dopplerilla miehen vatsaa, jotta saa selvän et miltä se alavatsa normaalioloissa kuulostaisi. :D Ehkä siitä voi sitten ajatella et kaikki ne erot äänissä vois olla sitä vauvan elämöintiä. :)
 
Nepeta Cataria lämmin kiitos vinkistä kokeilla doppleria aamusta,tein niin ja tänään ekaa kertaa kuulin sykkeen dopplerilla :Heartred hyvin erotti myös liikkeet,tumpsahteli Jännästi.Nyt siis 14+6ja ilmeisesti taakse kallistuva (?) kohtu.Toissapäivänä neuvolan laitteella kuului syke hyvin,mutta nyt siis ekaa kertaa kotona.
 
Mäkin kiitän tuosta vinkistä kokeilla aamulla, äänet löytyi huomattavasti helpommin! Olen nyt myös melko varma, että ne välillä kuulemani humahdukset ja kuplinnat johtuu vauvan liikkumisesta. :Heartred Aluksi sain saman tien sydänäänet pariksi sekunniksi kuuluviin, mutta sitten alkoi kauhea kuplinta ja viuhuminen kaiuttimista, ja sydänäänet katos. Hirveä älämölö kuului pitkään, ja lopulta kun se rauhoittui, niin löysinkin sydänäänet toisesta kohtaa. :)
 
Myö saatiin eilen ystävältä dopleri lainaan ja pitihän sitä illalla kokeilla.
Aika pitkään sai ettiä mutta viho viimosella saatiin kuulumaan.
Oli pakko äänittää puhelimeen ja lähettää tulevalle mummolle kuunneltavaksi. :Heartred
 
Tänään tuli doppler :) Ostin tollasen unborn heartin ja kyllä hurjan hyvin kuului syke. Ja selvästi pienellä oli bileet menossa kun hirveesti kuului myös "loiskintaa" ja muljahteluja. Kyllä meinas tippa tulla taas linssiin :)
 
Ei vitsi ! Näitä kun lukee niin on varmaan pakko itsekkin tilata doppler ! Sydän meinaa pakahtua kun lukee toisten kommentteja saatikaan että voisi kuunnella oman asukin sykettä :Heartred Toisaalta kyllä mietityttää toi jos niitä ei löydä ja siitä alkaa kauhea stressi ja paniikki :nailbiting: Ehkä kuitenkin tuudittaudun siihen että neuvolassa äänet löytyi viime kerralla jo melkein heti joten ehkä mä itsekin onnistun kun viikkoja nyt jo 18+5 :happy:
 
Mä sain doplerin lainaan viime pe. Ja meinasin tulla jo hulluksi kun mitään ei kuulu.... Sain hyviä neuvoja ja kuulin ne silloin pe iltana. La iltana kokeilin ja löysin "kaukaa" äänet. Tänä aamuna ei mitään... Mutta kun pidin anturia paikoillaan ni kauhee pauke ja jytinä et kirppu vissiin paukutti istukkaa! :) Liikkeet tuntuu edelleen tosi heikosti silloin tällöin (nyt17+6) Nämä kaikki kyl vahvistaa epäilyjäni etuseinäistukasta.... :)
 
Mulla ei varmaan hermot kestäisi, jos en saisi sykettä kuuluviin. Siksipä en ole doppleria hommannutkaan. :D oon ajatellut, että jos alkaa kovasti huolestuttamaan, niin pääseehän sitä siten neuvolaan kuuntelemaan.
 
Olipa jännittävä dopplerointikerta tänään. :) Kun menin makuulle, huomasin et vatsani olikin ovana kumpuna tullut esiin. Kohdun rajat erottuivat vatsan höllyvästä kevyesti tunnustelemalla. Kohtu oli siis viimeinkin pullahtanut esiin sieltä jostain takepäin kallistuksestaan. :)

Tuntuma vähän oli, et masussa oli iltajumpat menossa. Tuntui sellainen pingoitus kuin joku työntäisi kaikki raajansa suoraan eteenpäin. Noh, siihen kohtaan sitten rasvat (joo, käytän ihorasvaa kostukkeena, helppoa ja lopuksi sen voi levitellä vatsalle) ja dopplerin anturi perään. Eka kuului etäisesti laukka-pauke... sitten katosi, hetken päästä pikkuinen käänsi selän suoraan anturiin ja pauke tuli niin lujaa et piti säätää ääniä pienemmälle! Ja sitten taas äänet katosivat, kun iltajumppari väänsi kuperkeikan.

Äänet löytyivät tänään ehkä jopa 5cm ylempää kuin tavallisesti. Ennen olen saanut esiin karvoituksen rajalta vain etäisiä ääniä. Nyt äänet tulivat ehkä puolesta välistä napaa ja karvarajaa. Melkoista. :)
 
Nyt 17+6, ja vasta tänään kuulin ekaa kertaa sen laukan! Vatsa on ollut aika kipeä viime päivinä, kohtu on ilmeisesti kasvanut ja liikkunut, joten sen seurauksena nyt ehkä pääsin doppleroimaan vihdoin optimaalisesta kohdasta!
 
Miulla on nyt pari viikkoa (ainakin) ollut käytössä Angel Soundsin (?) kotidoppler, kiva on toisinaan ollut kuunnella pikkukaverin laukkaa. Olen onneksi osannut olla hätääntymättä jos välillä ääntä saa etsiä pidempäänkin tai se kuuluu vaimeampana / ei ole välttämättä löytynyt "ollenkaan".

Eilen illalla kun kuuntelin ennen nukkumaan menoa, kaveri ajatteli antaa pari mojovaa potkua..varmaan kyllästynyt siihen kun mamma kyylää menoa :D
 
Takaisin
Top