BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla alkoi eilen illalla kunnon menkkajuilinnat niin arvasin siitä jo, että nyt mennään taas. 🙄 Aamulla oli sekä pimppilämpö että Oura nytkähtäneet kunnolla alaspäin luteal linen alapuolelle. Tein muodon vuoksi testinkin, joka oli tietenkin negatiivinen!

Nyt alkaakin mun inhokkiaika kierrosta eli varman negan jälkeinen menkkojen odottelu. 15 päivän luteaali on silleen kiva, mutta nämä viimeiset neljä kitupäivää PMS:n kourissa on kyllä sieltä ja syvältä.

Mut on nämä lämmöt silti hyvä työkalu! Heti tiesin mittauksen jälkeen, että posia ei ole tulossa, vaikka ei sinne alkukierron tasolle tippunutkaan vielä, mutta kyllä tuommonen reipas nykäys alaspäin kertoo jo tarpeeksi.

Jos nyt jotain haluaa vetää yhteen niin varmaan se dpo12 aamulämpö on hyvä mittari että missä mennään, kun joko dpo11 tai dpo12 tulee syvä notkahdus jos en ole raskaana.

Osaiskohan sitä ensi kierrossa oikeasti olla testaamatta vaikka sinne asti, kun eipä noista testeistä saa mitään irtikään ennen lämpöjen tippumista. Tuntuu aina että se testaaminen on sellanen kaninkolo, josta ei sitten pääsekään enää pois kun sinne on kerran hypännyt.

Ja olen kyllä ollut nyt tyytyväinen tuohon pimppilämpöjen mittaukseen verrattuna ouraan! Kun olin pelkän ouran varassa niin oli aamulla aina pelko perseessä, että onko lämpö nyt ylhäällä vai tipahtanut asteen alaspäin. Pimppilämmöt pysyy tasaisempina ja jos on kerran menty kunnolla ylös niin sieltä sitten lasketellaan pikkuhiljaa alas.

Jospa tänään pitäisi etätyöpäivän ja kävisi illalla salilla niin saisi ajatuksia vähän muualle.

View attachment 154042
Luget aloitettu, olikohan jo viides kierto niiden kanssa.
Tänään liikunnasta lepoa, lihaskipuja eilisestä treenistä alkoi jo samana päivänä.

Käyttekö muut tekee mitään kehon liikutusta ☺️

käytin overridea nyt kun ei hermo kestä kun ff tökkää ovista jo kp9 . Meitä olikin taas monta piinailee. Testaako kukaan tänään???
Liikun 3 kertaa viikossa omissa harrastuksissa (tanssi, kuntosali, jooga), lisäksi käyn lapsen kanssa vaunulenkeillä päivittäin jos sää sallii 😊

@Kumpare me mennään aika samoissa, mulla oli eilen jo kp1. Tää pari viikkoa odottelua ennen oviksen metsästystä on kyl pitkästyttävää 😅. Näiden lämpöjen seurailu on tosi mielenkiintoista ja informatiivista kyllä!

@Mamiksx5 mä käyn 2-3 krt viikossa reformerpilateksessa ja päivittäin n. 1-1,5h lenkin koiran kanssa metsässä. Tuntuu et jos ei pääse liikkumaan, niin ei oikein saa unta, ja alkaa jo paikatkin prakaamaan.

@Moosee Kiva kun on kiertokaveri! 😆❤️ Joo mä tykkään seurata lämpöjä, on jotenkin kiva fiilis kun voi edes jotain tehdä pitkin kiertoa. Minä päivänä sulla suurinpiirtein on ovis? Mulla varmaan 1.-2.4.

Mies oli muuten aika pettynyt aamulla kun kerroin negasta. Meillähän ekaa lasta ei mitenkään tekemällä tehty, mutta kyllä siinä varmaan noin vuosi meni että tärppäsi. Ehdittiin silloin jo miettiä onko jossain vikaa kun oli aktiivinen seksielämä (voi noita aikoja! 😆😆) ja ei vaan kuulunut, mutta sitten yllärinä nappasikin. Tokaa ei myöskään yritetty siinä mielessä että olisin tikutellut ja piinaillut, mutta ei siinä mennyt kyllä kuin 3-4 kiertoa että tärppäsi. Silloinkin vähän yllärinä tein testin, kun oli outo olo.

Nyt meni neljäs kierto harakoille, mutta jospa se tässä piakkoin. Ollaan ajateltu että pari vuotta yritetään ja sitten olkoot.

Mä heräsin taas reilua tuntia aiemmin kun vaikea yö takana. Illalla oli riita miehen kanssa ja en saanut nukutuksi, vaikka yritin alkaa nukkumaan jo puoli 9. Ja sitten nukahdin puoleksi tunniksi, ja sitten taas valvoin hetken ja kahden aikaan heräsin ja valvoinkin yli tunnin. Lopulta heräsin puoli 9, mutta aamulla. 😅 Kivoja noi "b" merkinnät kun laittanut silloin kun ihan paskalla päällä ollut, näemmä suurimman osan kierrosta. 😒

Liitteet

• 45.png
    45.png
    54.5 KB · Katsottu: 28
Se olisi sitten taas kp1. Lämmöt tipahti jo eilen vähän, ja romahti kunnolla tänään ja ennen puolta päivää ne menkat sitten alkoikin. Käyrät käy kyllä nätimmiksi (tasaisemmiksi) kierto kierrolta...

Liitteet

• IMG_0150.jpg
    IMG_0150.jpg
    342.8 KB · Katsottu: 11
Screenshot_20260317_142955.jpg

Vähän nousi toiveet kun lämpö lähti eilen uudelleen nousuun JA HRV olikin alle normaalin eli vain 15. Nyt dpo 12 ja eilen miehen ruoan tonnikala haisi tosi voimakkaasti nenään. Tänään lämpö onkin taas laskusuuntainen ja HRVkin taas normilukemissa. Ilmeisesti sen HRVn pitäis jäädä matalle jos on tärpännyt? Onks tääl kokemusta tuosta HRVstä? Yritin haulla etsiä, mut ei voi kun liian lyhyy hakusana 🫠

Viel pitäis 2 päivää kituuttaa ennen kuin testaan seuraavaks ja sit jos nega niin lopetan Cyclot.

@Zebra mulla ei ainakaan ole hrv laskenut. Sykkeet on kyllä noussut paljon.

Ok, kiva tietää, et se on yksilöllistä. Mun sykkeet seilaa omaa elämäänsä kun on POTS. Katoin et viimeisen vuoden aikana on välillä menty leposykkeenä 58 ja välillä 80. Ihan loivaa ylös alas vuoristorataa menee näköjään varmaan rasituksen mukaan.

@dootti jännä, että ranteesta mittaava laite antaa noin paljon tasaisemman käyrän kuin Oura-sormus. Mikä laite sulla on?

Vähän nousi toiveet kun lämpö lähti eilen uudelleen nousuun JA HRV olikin alle normaalin eli vain 15. Nyt dpo 12 ja eilen miehen ruoan tonnikala haisi tosi voimakkaasti nenään. Tänään lämpö onkin taas laskusuuntainen ja HRVkin taas normilukemissa. Ilmeisesti sen HRVn pitäis jäädä matalle jos on tärpännyt? Onks tääl kokemusta tuosta HRVstä? Yritin haulla etsiä, mut ei voi kun liian lyhyy hakusana 🫠

Viel pitäis 2 päivää kituuttaa ennen kuin testaan seuraavaks ja sit jos nega niin lopetan Cyclot.
Toivotaan parasta, että nousu olisi hyvä merkki!

Tässä mun käyrä tälle aamulle. Nousu johtuu varmaan orastavasta flunssasta. Limat vielä muuttumassa kohti eggiksiä, CB:n lila testi vilkuttanut hymyä viime viikon torstaista asti (nyt tiistai). Jotenkin meni moti kierron seuraamiseen täysin, kun ei talletuksista tule sairastelun takia mitään. Olin jotenkin kiinnittänyt kaiken toivoni ja kaikki ajatukseni tähän ja ensi kiertoon, niin kyllä syö naista, jos tää tosiaan menee nyt sit näin, ettei saada edes mahdollisuutta joulukuiselle. Alkuvuoden vauva, tammi–maaliskuu, on just itselle kaikista ei-toivotuimmat syntymäkuukaudet, vaikka kai niidenkin kanssa sit oppii elämään. Mutta jotenkin toivoisi, ettei tarvis ihan kaikista toiveistaan luopua. Surettaa jo etukäteen.

Liitteet

• IMG_9967.jpeg
    IMG_9967.jpeg
    163 KB · Katsottu: 3
@Maana Mannila Mulla on iwatch. Luulen tasaisen käyrän johtuvan enemmänkin siitä, etten ole kova pyörijä ja kädet on aina peiton alla. Vähentää muuttuvia tekijöitä. Tämä on kyllä siistein käyrä tähän asti. Voisikohan vuosien hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen heilutella hormoneja kuukausi tolkulla...

Takaisin