BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea @Wellllu ❤️

Täällä polkaistiin taas piinapäivät käyntiin, veikkaan ettei tän käyrän perusteella kyllä osaa FF lätkäistä ovista oikeaan kohtaan, niin pitää sitten override omien tuntemusten ja ovistestin tuloksen perusteella 😄

206108.jpg

Mulla ei nähtävästi lämmöt kyllä noussu hirveän paljon lugesteronien takia tai ehkä ei jopa yhtään vaikuttanu? Vähän vaikea sanoa.. 🤔 No dpo4 ja saa nähdä tuleeko mitään. Vähän jotenkin jo sellainen olo että tuskinpa heti kun käyttää lugesteroneja niin tärppäisi... 😞

Liitteet

• Screenshot_20260216_102459_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_665842854646884.jpg
    Screenshot_20260216_102459_com_tamtris_fertilityfriend_MainActivity_edit_665842854646884.jpg
    90.9 KB · Katsottu: 21
Tulenpa minäkin tänne ryhmään ihmettelemään käyriä. Oon lueskellut tätä ketjua, mutta ajatellut, et tää lämpöjen mittaus ei ehkä sovi mulle rikkonaisen yöunen ja suuresti vaihtelevan heräämisajan takia. Nyt kuitenkin tajusin, et mun Fitbit mittaa myös lämpöjä (ei mitään käryä mihin vuorokaudenaikaan), et jospa sieltä voisi jotain osviittaa saada, vaikkei tietenkään päästä kunnon mittauksen tasolle. Toki noi tuloksen epäluotettavuuteen vaikuttavat tekijät on yhä olemassa, ja ehkä näkyykin kahdessa ekassa kuvassa, mut katsotaan.

Tuossa joulu-, tammi- ja tämän kuun käppyröitä. Punainen piste on menkkojen alku ja vihreä ovulaatio (ovistesteissä plussa edellisenä päivänä) ja kyllähän tuo nyt suurin piirtein noudattelee samanmuotoista käppyrää mitä muillakin. Harmi, et tänään putos lämmöt, eilen näytti vielä +0,2'. Mut ehkä se on sellainen dippi joita voi ennen plussaa tulla vaikka aika isolta se näyttääkin.

Edit. No niin, unohtu merkata tammikuun kuvaan et 4.1. alkoi menkat.

Screenshot_20260215_231146.jpg

Screenshot_20260215_230708.jpg
Screenshot_20260216_230338.jpg

@Kali eihän sitä koskaan tiedä, kyllä hyvin saattaa tärpätä tästä kierrosta 🤞

@Syssymyssy me ollaan melkein samoissa dpoissa, meinaatko testata vai odotella?

@Zebra tervetuloa! Eikös toi näytä luteaalidipiltä? Jos siis osaan käyrää lukea. Voi olla hyväkin merkki jos lämmöt sieltä kipuaa takas ylös.

Oma yö oli nyt sleep deprived koska ei taapero suostunut enäänukkuu 3.30 jälkeen ja seitsemältä kävelin ylös hakee mittarinsa otin lämmöt, en silti merkkaa vielä jos häirisyree ff havaitsee ovista. Hyvät talletukset saatiin nyt, olen erittäin tyytyväinen niihin.
1CD9264D-BE8A-40F8-AF52-065AF50F7A81.jpeg

@Zebra Tervetuloa mukaan! Tämä mittailu on ihan hauskaa ja hyödyllistäkin, mutta ei noita käyriä kannata liian tosissaan ottaa. Ovulaation tapahtumisenhan noilla voi todentaa hyvin, mutta ei kannata liian totisesti katsoa yksittäisiä arvoja. Tuon fitbitinhän taitaa saada integroitua FF:n kanssa?

Mulla on FF ja siellä voi selata muiden käyriä, ja vähän kaikenlaisilla käyrillä on tullut plussaa ja täydellisillä käyrillä ei ole plussattu. 😅 Noiden selailu on mulla auttanut hermoiluun.

Muutenkin ehkä lähtenyt itsellä pahimmat tunnereaktiot pois tästä hommasta. Ei enää tule koko päiväksi kurja olo, jos lämmöt on laskeneet.

Nyt on monta päivää lämmöt lasketelleet alas, mutta en usko että olisi menkat tulossa vielä, koska luteaali mulla on noin 15 päivää. Katotaan lähteekö vielä nousuun.

Ensi kierrossa alan mittaamaan sillä oikealla bbt-mittarilla, koska en tykkää siitä, että ouraan vaikuttaa se onko kädet peiton alla vai päällä. Yleiskuvanhan tuosta ouraliitoksesta saa hyvin, mutta huomaan että kaipaan itse sitä että lämmöt on eksaktimpia.

IMG_7251.png

Laitan nyt uuteen viestiin tarkempaa selitystä tuosta ouran lämpötilajutusta.

Siellä on erikseen trendinäkymä ja päivittäinen näkymä, ja molemmat lasketaan jollain tapaa koko yön sormen ihon keskimääräisen lämpötilan mukaan. Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun en nyt tiedä kumpaa mun pitäisi uskoa, kun nämä on keskenään ristiriidassa.

IMG_7252.jpeg

IMG_7253.jpeg

FF nappaa tuon päivittäisen arvon omaan käppyräänsä, mutta kyllä musta tuntuu että haluan vaan sen yhden selkeän arvon että ei tarvi ihmetellä näitä.

Mulla on iwatch mittausvälineenä (ja bbt-lämpömittari). Käsittääkseni iwatch kattelee lämpöjä yön mittaan ja antaa aamulla herätessä sitten keskiarvon näistä yöllisistä arvoista. Ainoastaan siis yhden luvun. Jännä, et oura antaa jotenkin kaksi...
Itse nukun viluisena aina korvia myöten peiton alla, etten näe peiton alla/peiton päällä vaihtelun vaikuttavan juurikaan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Joskus (kun ilmeisesti auringon pilkut on huonossa asennossa) ei aamulla olekaan iwatch lämpöä... ja silloin ja välillä muutenkin, katson lämmin bbt mittarilla. Ärsyttää se puuttuva lämpö muuten liikaa. :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:

Usein heräilen yöllä monesti ja välillä olen tuntejakin hereillä keskellä yötä, mutta yleinen trendi niissä lämmöissä on kuitenkin aika "normaali" mielestäni. Ei sen suurempia vaihteluita kuin bbt-mittauksissa kuopuksen aikaan, ennen kelloa..

Ff vahvisti oviksen tuohon kp12 mihin itsekin sen laittaisin, tosin ff laittoi katkoviivalla. Johtuneeko siitä, etten ensin laittanut itse ovisplussaa tuonne? Lisäsin plussan vasta eilen, kun ff oli laittanut omat arvionsa 😊

Eilen oli syystä x kerran illasta vaaleanpunertavaa vv ja tänään aamulla hetken koski alaselkään. Alkoi jo jännittään, ettei mitään tulehdusta ole kehittymässä... Toivottavasti oli vain jotain hormonaalista. Eilen aloitin aamusta terolutit taas.
Lämmöt on tässä kierrossa paljon tasaisemmat kokonaisuutena kuin edellisessä 👍🏻

1000043173.jpg

Mulla on iwatch mittausvälineenä (ja bbt-lämpömittari). Käsittääkseni iwatch kattelee lämpöjä yön mittaan ja antaa aamulla herätessä sitten keskiarvon näistä yöllisistä arvoista. Ainoastaan siis yhden luvun. Jännä, et oura antaa jotenkin kaksi...
Itse nukun viluisena aina korvia myöten peiton alla, etten näe peiton alla/peiton päällä vaihtelun vaikuttavan juurikaan. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Joskus (kun ilmeisesti auringon pilkut on huonossa asennossa) ei aamulla olekaan iwatch lämpöä... ja silloin ja välillä muutenkin, katson lämmin bbt mittarilla. Ärsyttää se puuttuva lämpö muuten liikaa. :Face With Stuck Out Tongue And Winking Eye:

Usein heräilen yöllä monesti ja välillä olen tuntejakin hereillä keskellä yötä, mutta yleinen trendi niissä lämmöissä on kuitenkin aika "normaali" mielestäni. Ei sen suurempia vaihteluita kuin bbt-mittauksissa kuopuksen aikaan, ennen kelloa..

Mulla ei ole oikein kokemusta vielä oikeasta bbt-mittarista niin en osaa sanoa miten sen lukemat on linjassa ouran päivittäisiin lämpötiloihin. 🤔

Olen lukenut, että isot linjat pitävät paikkansa, mutta nuo ”puettavat/wearables” -laitteet on vähän epävakaampia ja lämpötilat sahailee vähän enemmän.

Mutta varmaan mulle itselle on selkeämpää käyttää kuumemittaria, koska huomaan jääväni analysoimaan hirveästi mitkä kaikki vaikuttaa noihin ouran lämpötiloihin.

@Kumpare tälle erolle löytyy ihan selitys Ouran sivuilta, eivät siis näytä samaa asiaa :smiling-eyes: "Trendinäkymässä kunkin päivämäärän kohdalla näkyy kolmen päivän painotettu keskiarvo kehosi lämpötilan muutoksista verrattuna perustasoosi. Lukemissa painotetaan nykyistä päivää lähimpänä olevia päiviä." (täältä: https://support.ouraring.com/hc/fi/articles/360055983614-Trendien-käyttäminen#h_01G8H3N1C9X0GBFG57BF1BD6Q7)

Mun mielestä toi trendinäkymä on hyvä just isojen linjojen seuraamiseen. Toki sitä kun katsoo, niin ei näytä päivälleen oikein vaikka menkkojen alkua tai ovista, vaan yleensä pari päivää myöhemmin koska laskee sitä keskiarvoa.

Mulla lämmöt tänään nousi aika korkealle, ei nyt ennätys mutta vähän enemmän. Varmaan voi vähän vaikuttaa ne lugesteronit. Katsotaan kauan niitä käytän jos ei plussaa tule siis. Jotenkin meinasin että dpo13 testaan ja varmaan kyllä aiemmin mutta jos dpo13 ei plussaa viimeistään niin lopetan sinä päivänä ne lääkkeet ja en ota enään silloin dpo13. Katsotaan nyt mitä teen, meinasin vaan alustavasti tekeväni noin. 🤔

Liitteet

• 555577777777.png
    555577777777.png
    59.8 KB · Katsottu: 11
@Zebra hei ja tervetuloa munkin puolesta tänne. Mä viime kierrossa pari Oura-kuvioo tänne jaoin, mutta nyt en tälle kiertoa ole niit viel sen intensiivisemmin tutkinut. Kp 11 tänään, ja oli vähän koholla lämpö nyt aamulla, mutta muuten ollu tasaisesti perustason alapuolella. Mulla on hyvin samantyyppinen tilanne kuin sulla, että oon herkkäuninen ja herään helposti aikaisin aamuyöstä enkä saa enää uudelleen unta. Erona, että mulla on tosi säännöllinen vuorokausirytmi niin, että meen klo 20 maissa nukkumaan ja nousen viimeistään klo 5. Kuitenkin herään usein aamuyöllä esim. klo 3–4 välillä, ja sit en tiiä, miten tuon lämmönmittaamisen kanssa pitäisi mennä. Sen takia oon nyt Ouran kanssa pelannut, ja tueksi on CB:n ovulaatiotestejä (dual hormone). Yritän selvittää, miten tarkasti Oura osaa ovulaation ennustaa/näyttää, ja ainakin tän perusteella, mitä oon mittaillut, niin ihan hyvältä näyttää.

En ole lämpökäyrien asiantuntija tai kokenut niiden tulkitsemisessa, mutta täällä tietysti ne nousut ja laskut näyttää monilla isoilta, kun asteikko on niin tarkka. Mun mielestä sun keräämä data on ihan linjassa, kuten @Kumpare taisi sanoa.

Täällä ollut tosta Ourasta vs bbt-mittarista keskustelua. Tässä miun käppyrä vuoden takaa, jonka mittasin molemmilla juuri saatuani Ouran, koska halusin just nähdä miten "luotettavaa" lämpödataa oura antaa. Tän kierron jälkeen jättäydyin vaan Ouran varaan, ja olin siihen tosi tyytyväinen kierron ja bbtn seurannassa.

Tässä siis sininen viiva on kuumemittari ja oranssi Oura.

Liitteet

• Screenshot_2025-02-14-06-22-51-98_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    Screenshot_2025-02-14-06-22-51-98_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg
    200.9 KB · Katsottu: 19
Täällä ollut tosta Ourasta vs bbt-mittarista keskustelua. Tässä miun käppyrä vuoden takaa, jonka mittasin molemmilla juuri saatuani Ouran, koska halusin just nähdä miten "luotettavaa" lämpödataa oura antaa. Tän kierron jälkeen jättäydyin vaan Ouran varaan, ja olin siihen tosi tyytyväinen kierron ja bbtn seurannassa.

Tässä siis sininen viiva on kuumemittari ja oranssi Oura.
Miten saa toista käyrää mitattua yhtäaikaa? 🤩

Miten saa toista käyrää mitattua yhtäaikaa? 🤩
Apua, nyt en kyllä tarkalleen enää muista 🫣 tuosta on tosiaan jo yli vuosi ja seurasin vaan yhden kierron tolleen "tuplana"... Oisko se ollut asetuksista chart duon kautta jotenkin? Mulla oli/on maksullinen versio FF:stä, en oo ihan satavarma onko tää ominaisuus myös ilmaisversiossa.

@Mamiksx5 testata mitä? Ovistestit tein, raskaustestin teen ensi viikon ke tai to 😄

Lähtihän se käyrä täälläkin nousuun, tosin viikonloppulämmöt on muuten niin nättiä käyrää "pilaamassa" 😂

View attachment 153050
Juu raskaustestiä tarkoitin 😆 mulla oletan dpo9 ens keskiviikko niin sit eka testi .
Poistin omasta tuon juomisen jälkeisen kohonneen lämmön 🤭

AF502FDF-A09C-4745-AAC6-99FEB9028030.jpeg

Saas nähdä minne lykkää oviksen, eilen oli vasemmalla puolella kipuja, siellä missä se johtofolli odotteli ☺️

Apua, nyt en kyllä tarkalleen enää muista 🫣 tuosta on tosiaan jo yli vuosi ja seurasin vaan yhden kierron tolleen "tuplana"... Oisko se ollut asetuksista chart duon kautta jotenkin? Mulla oli/on maksullinen versio FF:stä, en oo ihan satavarma onko tää ominaisuus myös ilmaisversiossa.
Maksullinen mullakin on, ja löysin sen asetuksen! Oli just tuolla chart duossa. 😊 Katsoin että voisin laittaa ensisijaiseksi vaginal bbt:n ja sit ourasta synkkais chart duon kautta fingerT:n, joka on siis tuo päivittäinen.

Kattokaapa mitä tapahtui! Olin jo valmiiksi eilen psyykannut itseni niin, että lämmöt ei lähde nousuun ja jos lähtee niin tulee vaan joku säälittävö pikku nykäys. Tein muka testinkin ja tosi epätoivoisesti kun tihrustaa niin jotain tosi tosi pientä ehkä näkyy, mutta todennäköisesti se on vaan joku viivanpaikan reuna, joka paistaa sopivassa valossa.

IMG_7270.png

IMG_7263.jpeg

Maksullinen mullakin on, ja löysin sen asetuksen! Oli just tuolla chart duossa. 😊 Katsoin että voisin laittaa ensisijaiseksi vaginal bbt:n ja sit ourasta synkkais chart duon kautta fingerT:n, joka on siis tuo päivittäinen.

Kattokaapa mitä tapahtui! Olin jo valmiiksi eilen psyykannut itseni niin, että lämmöt ei lähde nousuun ja jos lähtee niin tulee vaan joku säälittävö pikku nykäys. Tein muka testinkin ja tosi epätoivoisesti kun tihrustaa niin jotain tosi tosi pientä ehkä näkyy, mutta todennäköisesti se on vaan joku viivanpaikan reuna, joka paistaa sopivassa valossa.

View attachment 153052

View attachment 153053
Jotain hailua siinä on, mikä testi?

Muokattu viimeksi:
Takaisin