Mä teen paluuta tänne taas taukoilun jälkeen... Ensinnäkin, oikein paljon onnea
@lepus timidus,
@Kultahippi ja
@Nurppu! Täällähän on suorastaan plussa-aalto meneillään!

Tosi ikävää, että Nurpulla on vuota, toivottaan, että huominen verikoe näyttää oikeaan suuntaan, sillä viivat tosiaan näyttää oikein hyvältä.
@Juliet92, pahoittelut uudesta kierrosta, sulla oli niin hyvän näköiset lämmötkin

. Paljon onnea jo näin etukäteen synttäreiden johdosta
@NewMoon, ihana nähdä sinua taas linjoilla. Oletko tullut takaisin kuumeilemaan?
Sitten kuulumisia täältä päin... Mulla on nyt jo toinen kierto meneillään sen jälkeen kun menkat alkoi kp 26, 8 päivän luteaalin jälkeen (itseasiassa se saattoi kyllä olla 9 päivää, ainakin FF:n mukaan nyt kun otin sen käyttöön ja syötin parin viime kierron tiedot sinne). Viime kierrossa ovis tuli (ilmeisestikin) kp16, mutta menkat alkoi jo kp24, ja luteaali jäi siis enää viikon mittaiseksi

. Kävin kp3 tässä kierrossa verikokeissa, ja FSH oli ihan viitteissä, LH viitteiden alapuolella (2.1) ja AMH oli 25, mikä muunnettuna "normi" yksiköihin on kai 3.5 (jos oikein olen tulkinnut). LH viitearvoista näyttää olevan paria eri versiota, täkäläinen alaraja on 2.5 follivaiheessa, Suomessa näyttää olevan 1.8, eli sen rajoissa kuitenkin olisi. AMH näyttäisi olevan varsin hyvä tällaiselle 39v ikälopulle, joten se nyt ainakin lohdutti, että ei tässä nyt kai vielä ihan vaihdevuodet kuitenkaan ole iskemässä. Oma perhelääkäri epäili ton alhaisen LH:n perusteella, että mahdankohan mä ovuloida ollenkaan. En ole kyllä missään törmännyt tietoon, että lämpötila vois nousta ilman ovulaatiota, joten uskon itse, että ovulaatio kuitenkin tapahtuu.
Sain verikokeiden jälkeen lähetteen gynelle, mutta just tänään sain kuulla perhelääkärillä käydessä, että jonotusaika gynelle on n. 3-4kk

. Yritin tänään kysyä lisää verikokeita ovulaation jälkeen tehtäväksi, että vois varmistaa, että ovis oikeasti tapahtuu ja miten alhainen se LH on oviksen jälkeen. Törmäsin nimittäin ensimmäisen kerran pari päivää sitten tietoon, että LH hormoni stimuloi keltarauhasta erittämään progesteronia, ja jos LH on matala, niin se vois selittää miksi mun luteaalit on niin lyhyet. Täällä ei kuulemma ole tapana tehdä mitään muuta hormonitestejä (ainakaan normi lääkäreiden puolesta), kuin noi alkukierron testit, joten sitä ei nyt herunut. Sen sijaan sain tänään lähetteen myös hedelmöitysklinikalle. Me oltiin siellä tutkimuksissa jo kun tulin sitten kuitenkin raskaaksi esikoisesta, ja sinne saatiin aika alunperin melko nopeasti, saa nähdä millainen tilanne siellä on nyt.
Eli kauheen optimistiset fiilikset ei ole tämänkään kierron suhteen, tosin sen verran muutosta on, että jätin kilpparilääkkeet pois kp4 alkaen. Mulla on TSH normaalisti 2.5 tienoilla, mutta molemmissa raskauksissa se on lähtenyt nousuun ja tarviin siihen lääkityksen raskauden aikana. Km:n jälkeen gyne sanoi, että voisin jatkaa lääkitystä sen aikaa kun yritetään uudelleen, jos arvot pysyy hyvällä tasolla. Mun TSH on ollut 1.4 tienoilla nyt pari kuukautta, mikä siis on kai oikein hyvä arvo, mutta mietin vaan itsekseni, että jospa se on mun keholle ja hormonitasapainolle liian alhainen, ja se aiheuttaa tuota lyhyttä luteaalia. Kun mullahan oli km:n jälkeen yksi kierto, jossa luteaali oli 11 päivää, nyt vaan nää kaksi viimeistä kiertoa ovat olleet ihan pohjanoteerauksia.
Tänään siis kp13, ja lämpökäyrä näyttää myötäilevän edellisiä kiertoja aika hyvin, ja pikkasen on ovistestikin lähtenyt tummumaan, joten voi olla, että ovis tulee ihan ajallaan, se vaan hämää nyt tässä kierrossa, kun eggiksiä ei ole vielä näkynyt ollenkaan, kun yleensä ne alkaa lähes viikkoa ennen ovista
View attachment 117556