BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Nurppu Joo jotain lievää aaltoa ehkä oli tuossa kp8-9 ja itseasiassa vähän jopa ovisoireitakin silloin. Mutta niin pienet erot, ettei tuosta oikein mitään tilastollisesti merkittävää saa hakemallakaan 😅 No luotan kyllä että viim. ke alkaa tummumaan. Mies jo kyseli että miten oon tämän viikon tallettelut suunnitellut hoidettavan 😆 Ei vielä vedenpitävää pläniä mutta jotain on keksittävä. Oon pitkiä päiviä/iltoja töissä ja teini ja varhaisteini pyörii kotosalla enemmän tai vähemmän koko ajan joten yötöiksi taitaa touhuilut nyt mennä 🦉
Tuo Ourahan vaikuttaa kuitenkin varsin pätevästi sulla nuo lämmöt mittaavan, ainakin käyrät näyttää siltä miltä pitääkin. Sehän olis varmaan kaikista luotettavin arvo, jos mittaisi yön keskiarvon, eikä satunnaisella hetkellä x mitattu aamulämpöä, mihin vaikuttaa niin moni kontrolloimaton asia.
Pitääkö tässä nyt alkaa harkitsee Ourankin hankkimista taas 😅

Hitsin vitsi.. pitäisköhän mun siirtyä enemmän nyt tuonne ivf/icsi -ketjuun höpiseen näitä ifv-juttuja 🤔
Toki lämpöjuttuja käyn täällä tutkimassa ja seuraamassa, mutta tällä hetkellä oma mieli työskentelee enemmän noissa hoitokuvioissa. 🤷‍♀️

Sen verran tän päivän (kp6) ultrakäynnistä, että "laiskanpuoleisesti" on lähteny follit kasvuun, nostettiin gonal-f pistoksen määrä 175->250, keskiviikkona aloitetaan jarrupistokset ja perjantaina (kp10) uusi ultrakäynti. Ei sanottu määristä mitään, isoin folli oli alle 10mm.

Ei kyllä yllättäny "tulos", koska oloja ei oo ollu minkäänlaisia tuolla munasarjojen huudeilla 😅

Jatkossa siis nää päivitykset löytyy sieltä toisesta ketjusta 🤗

@Harmi89 ehkä mäki meen sinne kommentoimaan lääkespesifit kommenttini 😅 toivotaan että päivitetty annos nyt innostaa munasarjat rakennuspuuhiin paremmin!

@Summerwalk Ouran kanssa on se hankaluus että se siinä appissa näyttää lämmöt vaan yhen desimaalin tarkkuudella. Mut ite joskus huomasin että pilvestä kun käy hakemassa ne datat niin niissä onkin kaks desimaalia! Eli mulla on sit sellanen skripti ajossa joka hakee aina sen tarkan arvon pilvestä 😄 muuten kyllä joo hienosti näyttää ton vaihtelun! Ouran kautta mä opin edes että lämmöissä on tällästä vaihtelua 😄 ihmettelin että mitä varten mulla niin aaltoilee lämmöt ja miehellä ei, mut sit löyty netistä selitys 😄

@Harmi89 ehkä mäki meen sinne kommentoimaan lääkespesifit kommenttini 😅 toivotaan että päivitetty annos nyt innostaa munasarjat rakennuspuuhiin paremmin!

@Summerwalk Ouran kanssa on se hankaluus että se siinä appissa näyttää lämmöt vaan yhen desimaalin tarkkuudella. Mut ite joskus huomasin että pilvestä kun käy hakemassa ne datat niin niissä onkin kaks desimaalia! Eli mulla on sit sellanen skripti ajossa joka hakee aina sen tarkan arvon pilvestä 😄 muuten kyllä joo hienosti näyttää ton vaihtelun! Ouran kautta mä opin edes että lämmöissä on tällästä vaihtelua 😄 ihmettelin että mitä varten mulla niin aaltoilee lämmöt ja miehellä ei, mut sit löyty netistä selitys 😄
Mä opin kans aamulämpöi ja päivälämpöi mitattaes et vaihtelua on lämmöissä. Ja monet kerrat oon varmaa luullu olevani loppukierron aikana pienes nuhas/kipeenä ku päivälämmöt jopa 37,4 ja ollu tukkosta väsyy oloo, mut se onki varmaa ollu vaa asiaankuuluvaa hormonaalista hommaa🤣🤣 eri asia sit kunno kröhät tms.

Dpo 6 eikä mitään ihmeellistä. Aivastelua ja mahakipuiluja mut enpä niistä innostu. Noita mahakipuja ja tuntemuksia kyllå nyt eri tavoin ku viimekierrossa ja tosiaan oli luget silloinki käytös. Ja päädyin vaa siihen 1×200mg mikä oli määrätty. Se lapsettomuuspolilääkäri puhelines sano, et hän ei täs kohtaa nää hyötyä isommast annoksest.

Liitteet

• Screenshot_20221024-184559_FF App.jpg
    Screenshot_20221024-184559_FF App.jpg
    384.1 KB · Katsottu: 101
Täällähän on monta piinailijaa 🌈 Toivotaan tosiaan kunnon plussa-aaltoa tänne.
@Aloy Lämpöjen perusteella vois ajatella oviksen kyllä olleen silloin ti-ke välisenä yönä, kun ke aamuna oli kunnon oireetkin ja ti eka plussa. Mulla ainakin yleensä lämpö nousee oviksen jälkeen just noin asteittain, ensin pariksi päiväksi muutama kymmenys ja sit Dpo3-4 korkeammalle, mihin ne sit jääkin.

Täällä ei oikein tapahdu vielä mitään. Oon ovista tikuttanut kp6 alkaen, aivan hienoisesti on aaltoillut, mutta hailuraa koko ajan. Digi on näyttänyt pari päivää tyhjää ympyrää. Aloin vähän hermoilee, kun @Nurppu :lla meinas mennä ovis ohi huomaamatta kehnojen testien takia, kun itse nyt ekaa kertaa käytän Sofin testejä ja aloin miettimään voiko niihin ollenkaan luottaa. Rfsu:illa en tosiaan saanut selkeitä viivoja lainkaan yhdestä kierrosta. Mutta nyt toki Digi lisänä eikä vielä normaalikierron mukaan kuuluisikaan näyttää + ennen ke-pe. Joten jäitä hattuun 😅 Tämä viikko on vaan tallettelujen suhteen aika hankala ja vaatii luovuutta, niin siksi vähän stressaan jo etukäteen mihin ovis nyt sit istahtaa. Nyt siis kp 14.View attachment 116570
Noista aamulämmöistä oon itse huomannut että 0.5-1 ei vielä merkittävästi näy lämmöissä mikäli nukkuu ihan ok. Mutta jos se viimeinen tunti tai tunnit on semmosta torkkumista mitä itse viikonloppuna harrastan, että yrittää puoliväkisin jatkaa unia aamulla ihan vaan koska mä voin, niin lämmöt pomppaa ylemmäs jo yhdenkin tunnin tavallista myöhemmin herätessä. Mulla vkonloppuna kävi näin molempina aamuina la ja su. Teinpä myös ihmiskokeen punaviinilläkin ja sen vaikutuksilla. Keskiviikkona join kaksi lasia viiniä illalla, kun oltiin ravintolassa, mutta koska seuraava oli normaali arkiyö ja heräsin kellonsoittoon, oli lämmöt alhaalla. Sama kaksi lasia la iltana ja sunnuntaina oli lämmöt samaa tasoa kuin la jolloin en ollut viiniä (pe) juonut. Joten näyttäisi torkkuminen vaikuttavan enemmän kuin alkoholi. Toki pieniä määriähän nuo on alkoholia, mutta vaikuttaa silti mulla selvästi yön stressitasoihin ja unen laatuun jo tuokin määrä. Tätähän ei tainnut kukaan kysyä, mutta kerroinpa silti 😆
View attachment 116571

@Harmi89 Toivottavasti ultrassa on näkyy tänään hyviä tuloksia ja piikittelystä, niin epämukavaa kun se varmasti onkin, on ollut hyötyä 🌈
Joo, ihan pieniä annoksia (lasi tai kaksi) alkoholia ei pitäisi haitata lämpöjä. Isompi määrä sitten jo vaikuttaa.
Mä oon tehny viikonloppuisin usein niin, että kun havahdun ekan kerran about normiheräämisaikaan, niin mittaan lämmön ja sit käännän kylkeä. Toki esim puoliso on niin sikeä uninen että sitä ei piippaukset haittaa, kuten jotakuta muuta voi haitata.
Mun mittari tallentaa viimeisimmän lukeman, joten en edes välttämättä tarkista sitä mittauksen jälkeen, vaan vasta sitten kun herään.

Dpo7. Jouduin nousee viideltä kerää koiran oksennuksia ja menin sit takas sänkyyn ja kuudelta mittasin lämmön. Tiedä mitä olis ollu luotettavissa olosuhteissa. Onneks nyt täs kohtaa ei oo niin tarkkaa. Alan henkisesti varautumaan silti negaan ja mieli pyörii jo hoitoihin menemisessä. Olishan se ollu liian hyvää tuuria tässä kohtaa plussata. Ei oo yhtään raskautunu olo ja valkkariakaan ei oo mitenkään merkittävästi. Esikoisesta dpo6 havaitsin runsaampa valkkaria.

Mä jatkan täällä noita lämpöjen seurailuja ihan mielenkiinnosta ja osittain ehkäisymielessäkin, et uskaltaa oviksen jälkeen touhuilla sitten, kun en varmaan tässä välissä mitään ehkäisyä ota käyttöön. Tuol raskaaksi 2022 kyllä hiljennyn varmaankin, kun itsellä ei sitten enää mahdollisuuksia raskautua tälle vuodelle.

Liitteet

• Screenshot_20221025-072328_FF App.jpg
    Screenshot_20221025-072328_FF App.jpg
    380.9 KB · Katsottu: 111
@Juliet92 oon pahoillani että on epäraskautunut olo :( toki jos oon ymmärtäny oikein ni joillain ihmisillä on hyvin erilaiset oireet eri raskauksissa. Ja joskus epätodennäköset jutut tapahtuu. Eli katotaan loppuun tää vielä! Mutta ei oo mitään väärää silti siinä että mietiskelee valmiiks niitä juttuja mitä seuraa siitä jos ei oo raskaana.

Mulla palautu lämmöt eilisestä alemmaks. Jännä, mulla oli elokuussakin tollanen dpo4 piikki! Mikä lie :P

Screenshot_20221025-095529.png

@Juliet92 oon pahoillani että on epäraskautunut olo :( toki jos oon ymmärtäny oikein ni joillain ihmisillä on hyvin erilaiset oireet eri raskauksissa. Ja joskus epätodennäköset jutut tapahtuu. Eli katotaan loppuun tää vielä! Mutta ei oo mitään väärää silti siinä että mietiskelee valmiiks niitä juttuja mitä seuraa siitä jos ei oo raskaana.

Mulla palautu lämmöt eilisestä alemmaks. Jännä, mulla oli elokuussakin tollanen dpo4 piikki! Mikä lie :P

View attachment 116599
Nojuu totta on, et voi olla hyvinki erilaiset olot eri raskauksissa. Km raskauski oireili eri tavoin ku esikoisen. Mut jotenki silti vaan vahvasti olo ettei nytkään. Repäsykiputyylisiä tuntemuksia on eile ja tänää välil ollu, mut yhes kierros oli semmosiaki ilma plussaa et nekää ei innosta😁

Eiks toi dpo4 ollu se joku random estrogeenidippi?

Tulin vaan sanoo et negaa paukkuu ja ei muuta kuin mieli heittelee kamalaa vuoristorataa kuten käppyräkin, eli aika perus olo ennen menkkoja joten katseet kohti uutta kiertoa taas kerran 😆 josko huomenna kerkeis lukee teidän kaikki viestit, hirvee kiire töis ja sit vielä kotona puusavotassa 😪

Screenshot_20221025_172245.jpg

Tulin vaan sanoo et negaa paukkuu ja ei muuta kuin mieli heittelee kamalaa vuoristorataa kuten käppyräkin, eli aika perus olo ennen menkkoja joten katseet kohti uutta kiertoa taas kerran 😆 josko huomenna kerkeis lukee teidän kaikki viestit, hirvee kiire töis ja sit vielä kotona puusavotassa 😪

View attachment 116620
No mut hei eiks sul oo dpo9? Eikä viel laskuu lähteny, joten toivoa on😊👌

@lepus timidus harmi juttu nuo mielialanvaihtelut, mutta oon samaa mieltä @Juliet92 'n kanssa. Dpo9:ssä vielä kaikki on mahdollista🙏 olitko aatellut testata vai testaatko sitten jos menkat on myöhässä?

ON: Kp13 ja dippiä pukkaa. FF ennusti ovista tälle päivälle. Mä oisin sil kannal et se ois ehkä perjantaina. En löytänyt ovistestejä yhdestäkään kaupasta joissa kävin, joten pitää taas arvailla. Ja elämä heittelee myös hieman kapuloita rattaisiin tällä hetkellä. Meillä on lähipiirissä hankala ja raskas tilanne päällä, joka on selvästi vaikuttanut mieheen henkisesti ja se tietysti vaikuttaa kaikkeen. Oon koittanut hakea tässä jonkin sortin tasapainoa, että saisin miestä piristettyä, mutta en myöskään painostaisi liikaa... 😅

Liitteet

• Screenshot_20221025-213020_FF App.jpg
    Screenshot_20221025-213020_FF App.jpg
    194.8 KB · Katsottu: 103
Hyviä lupaavan näköisiä käyriähön täällä on 😃 Ja oireetkin voi tosiaan vaihdella kierrosta ja raskaudesta toiseen. Paha mennä arvailemaan mitä kroppa on tällä kertaa keksinyt synkkien syyspäivien iloksi 😆 Pahoittelut negasta ja mielialasirkuksesta @lepus timidus 😔 mutta kyllä käyrän perusteella vielä toivoa on hyvinkin 🌈 Toivottavasti siellä @Emna hankalasta tilanteesta huolimatta piristysyritykset (painostus) tuottaa tulosta 🙏🏻 Meillä näyttää olevan sun kanssa sama ovisennuste. Mulla kp16 ja tänään digiin tuli vilkkuva hymynaama. Oletan että pe olis ovis, täsmällisesti niin kuin aiemmissakin kierrossa. Eggikset vaan nyt puuttuu, tai on aivan minimaaliset tässä kierrossa ja se vähän hämää. Oviskivut alkoi kyllä jo eilen 🤔 Mulla ekaa kertaa Donaferty ja Ubikinoni käytössä tässä kierrossa. Ja greippimehu ja odotin niiden vaikuttavan positiivisesti limoihin, mutta ei. Lämmöt kyllä mukavasti alhaalla joten ehkä se ovis on sieltä tuloillaan kuitenkin 😊

Aloin taas mittailla oviksen nurkilla. Dpo 8 ja ei raportoitavaa PAITSI että oon viimeiset neljä yötä seikkaillut todella kovasti milloin missäkin :rolling: Oon aamulla väsyneempi kuin illalla nukkumaan mennessä. Tsiisus mitä unia.

Liitteet

• Screenshot_20221026_070840.jpg
    Screenshot_20221026_070840.jpg
    267.1 KB · Katsottu: 106
Aloin taas mittailla oviksen nurkilla. Dpo 8 ja ei raportoitavaa PAITSI että oon viimeiset neljä yötä seikkaillut todella kovasti milloin missäkin :rolling: Oon aamulla väsyneempi kuin illalla nukkumaan mennessä. Tsiisus mitä unia.
On se kun pitää yötä myöten painaa! 😄 toivottavasti unet tasaantuu, ei oo voittajafiilis varmaan kovin monen tommosen yön jälkeen 😴

No voi helskuta. Heräsin tänä aamusta päänsärkyyn, eli selvästikin lähestyvä ovulaatio tai ovulaatio laukasee tuon päänsäryn. Oon nyt ottanut buranaa ja panadolia, mitkä on vienee tuon pahimman kivun onneksi. Nyt vaan sitten menin lukemaan lääkeinfoa ja siellä luki näin: "
  • Ibuprofeenin käyttö voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Kerro lääkärille, jos suunnittelet raskautta tai sinulla on vaikeuksia tulla raskaaksi."
Tästäkö tää nyt on ollut kiinni? 😔 pelkällä panadolilla tuskin pääsen kohtauksesta yli, kun viimekin kierrossa piti soittaa päivystykseen apuja tuon kivun kanssa.

@lepus timidus pahoittelut negasta ja mielialan heittelyistä 😔 mut tosiaan eilen viel oli yläkulmassa sulla, odotan mielenkiinnolla miltä tänään näyttää!

@Emna :lla hyvä dippi 👌 mut joo, ibuprofeiini voi esim myöhästyttää ovulaatiota ja kasvattaa keskenmenon riskiä, siks sitä mahdollisuuksien mukaan suositellaan välttävän jos yrittää raskautua. Mut kun kysyin lapsettomuuslääkäriltä tästä niin vastasi että "sanotaanko näin, että ei se mikään ehkäisykeino ole" 🤔 suositteli kuitenkin välttelemään oviksen mailla jos voi. Miten kauan sulla oli yritystä takana, muistelen että ei kovin kauaa kuitenkaan?

@Tonninseteli hyvät lämmöt! Ja hauska että yötä myöten ahkeroit siellä 😆

@Summerwalk lupaavan kuulosta oviksen kannalta! Ehkä se greippimehu ei kaikilla tuokaan limoja, tai sit sul pärähtää limat vasta samalla ku ovisplussa 🤔

Tässä vielä mun nopee käyräpäivitys, ei mitään jännää.

Screenshot_20221026-093235.png

@Summerwalk lupaavan kuulosta oviksen kannalta! Ehkä se greippimehu ei kaikilla tuokaan limoja, tai sit sul pärähtää limat vasta samalla ku ovisplussa 🤔
Joo oon kyllä menettänyt uskoni kaikkiin vippaskonsteihin. Kaikki kierrot elää ihan omaa elämäänsä vaikka mitä tekisi, eikä mistään voi oikein mitään päätellä. Siksi tykkäänkin lämpöjen seurailusta kun se lämpökäyrä tuntuu olevan ainoa joka osaa käyttäytyä 😆 Yleensä. Tietenkin kun näin sanon niin alkaa käyrä heittää siksakkia ihan piruillessaankin 😂

@Emna Jos yhtään lohduttaa niin mun edellinen raskaus sai alkunsa aivan jäätvästä ibuprofeenin ja muidenkin lääkkeiden ja kipugeelien ”väärinkäytöstä” mukaanlukien kortisonipiikit. Mulla alkoi juuri ennen ovista ja hedelmöittymistä kaularangan välilevyvaiva ja en saanut viikkokausiin nukuttua ja en enää muistanut lopulta mitä lääkkeitä olin jo ottanut ja otin kivuissani aina vaan lisää ja vahvempia. En tiennyt olevani raskaana mutta pelkäsin saavani lääkemyrkytyksen kun söin niitä niin paljon. Kolmen viikon päästä tajusin olevani raskaana ja lopetin lääkkeet siihen. Mutta eipä näyttänyt vaikuttavan raskautumiseen sekään. En tietysti suosittele kokeilemaan ja itsekin nyt otan Buranaa vaan menkkojen aikaan, muuten panadolia kierron aikana jos pakko. Mutta ei nämä tosiaan aina ihan yks yhteen mene, vaikka ihan taitaa tutkimusnäyttöäkin olla siitä että ibuprofeiini vaikuttaa ovikseen.

Kiitos @Nurppu ja @Summerwalk rohkaisusta! Sain huomiselle lääkäriajan työterveyteen, jotta pääsen keskustelemaan tästä ongelmasta. Tää päänsärky vaikuttaa tällä hetkellä työkykyyn, joten jotain täytyisi keksiä. Ja niinkuin Nurppu muisteli, meillä on yritystä takana vasta vähän aikaa. Nyt on meneillään yk5.

Takaisin