BBT - basal body temperature

Onpas täällä hiljasta! Mutta siltä varalta että joku sattuu täällä pööpöilemään, niin laitan tähän kuvan. Mitä mieltä ootte tästä chartista? Mulla on lyhyt luteaali, eli menkat yhden päivView attachment 70009 än myöhässä.
Ootko ehtinyt jo testaamaan?
Mielenkiintoinen käyrä kyllä! Ovis voisi olla kyllä myös tuossa ovisplussa päivänä.. tai sen jälkeinen. Hmm
 
Onko sulla siis vain 8 päivän luteaali normaalisti? Mä sanoisin, että tossa vois on varmaan ovis kp 17 kohdalla, kuten ovistestistä vois päätellä. Periaatteessa eilen (dpo 7) olis voinut olla kiinnittymisdippi. Luteaalin pitäis kyllä varmaan olla vähintään 10 päivää, että raskaus voisi todennäköisesti onnistua. Jos mulla olis useampi kierto, jossa luteaali olis vain 8 päivää, kävisin gynellä pyytämässä keltarauhashormonia luteaalin pidentämiseksi.

Juurikin näin, eli laskutavasta riippuen 8-9 pv lutis. Mä luulen että imetys on pitänyt sen lyhyenä. Nyt oon tosiaan lopettanu imetyksen ja tää on eka kierto jossa en imetä, eli koitan toivoa että pitenis tarpeeksi ihan vaan siitä ilosta. Mutta jos ei, niin gynellehän sitä on mentävä.
 
Ootko ehtinyt jo testaamaan?
Mielenkiintoinen käyrä kyllä! Ovis voisi olla kyllä myös tuossa ovisplussa päivänä.. tai sen jälkeinen. Hmm

Testasin tänään vitivalkoisen negan, hätähousu ku oon. Mutta jos nyt on dpo 9 tai 10 niin ehkä mulla on vielä toivoa..? :grin
 
Äh, tulihan ne menkat sieltä. As always :/ Mutta positiivista: lutis on pidentyny 2 päivää imetyksen lopetuksesta! Eli 8 -> 10 pv! Oon jo ladannu tähän kiertoon ihan massiiviset raskautumisodotukset :)
 
ImageUploadedByVau Foorumi1529390924.826918.jpg


Voiko näistä lämmöistä vielä ennustaa mitään :D
 
F41FA778-EBAB-48F5-8AEE-4BA20D304014.jpeg

Oon ollut vähän laiska mittailemaan. Hetken jo vähän innostuin tuosta tän aamun lämpöpiikistä, mutta sitten selasin hiukan kiertoja taaksepäin ja huomasin, että ainakin maaliskuussa on ollut samanlainen piikki. Mun lämmöissä ei tunnu olevan mitään järkevää kaavaa, josta voisi ennustaa mitään. Välillä lämmöt on luteaalivaiheesaa hyvinkin tasaiset, välillä taas pomppii ylös ja alas. Lämpöjen nousut on sentään sinänsä aina selkeet, enkä ole joutunut huolehtimaan siitä, ettei ovista olisi. Keltarauhasen toiminta kuitenkin vähän mietityttää, kun luteaali on muutenkin ollut mulla vain sen 11 päivää.
 
View attachment 70156
Oon ollut vähän laiska mittailemaan. Hetken jo vähän innostuin tuosta tän aamun lämpöpiikistä, mutta sitten selasin hiukan kiertoja taaksepäin ja huomasin, että ainakin maaliskuussa on ollut samanlainen piikki. Mun lämmöissä ei tunnu olevan mitään järkevää kaavaa, josta voisi ennustaa mitään. Välillä lämmöt on luteaalivaiheesaa hyvinkin tasaiset, välillä taas pomppii ylös ja alas. Lämpöjen nousut on sentään sinänsä aina selkeet, enkä ole joutunut huolehtimaan siitä, ettei ovista olisi. Keltarauhasen toiminta kuitenkin vähän mietityttää, kun luteaali on muutenkin ollut mulla vain sen 11 päivää.

Riittääköhän se 11 pv raskautumiseen? Ehkä nippa nappa? Pitäisköhän sun hakea gyneltä keltarauhashormonia? Mulla imetys piti luteaalin 7 pv, eikä raskautumista ole tapahtunut 9 kuukauteen, vaikka ovuloin aina kierron 14. Päivä. Kun lopetin imetyksen niin piteni heti 2 päivällä.
 
Riittääköhän se 11 pv raskautumiseen? Ehkä nippa nappa? Pitäisköhän sun hakea gyneltä keltarauhashormonia? Mulla imetys piti luteaalin 7 pv, eikä raskautumista ole tapahtunut 9 kuukauteen, vaikka ovuloin aina kierron 14. Päivä. Kun lopetin imetyksen niin piteni heti 2 päivällä.
Gyne sanoi, että 11 päivää riittää. Tosin tässä kierrossa luteaali olikin vain ennätyslyhyt 10 päivää ja oranssia tuli pyyhittäessä jo dpo 9, joten tää luteaali oli kyllä kokonaisuutena ajatellen liian huono raskautumiseen. Ajattelin mennä ens viikolla gynelle kyselemään sitä keltarauhashormonia.
 
Tietääkö kukaan onko imetysaikana mitään järkeä mittailla lämpötiloja toiveena uusi raskaus? Vauva ei öisin herää enää maidolle, joten saan nukuttua aika säännöllisesti. Kierto ihan hukassa vielä..
 
Tietääkö kukaan onko imetysaikana mitään järkeä mittailla lämpötiloja toiveena uusi raskaus? Vauva ei öisin herää enää maidolle, joten saan nukuttua aika säännöllisesti. Kierto ihan hukassa vielä..

No mä mittasin imetysaikana, tavoitteena oli selvittää että ovuloinko ylipäätään, koska lämpöjen mittaus on ainoa tapa selvittää se (paitsi tietenkin gynekologilla on muitakin keinoja). Mutta esim. ovulaatiotestit mittaa LH:nousua, mutta se ei välttämättä tarkoita että hormonit saa ne munasolut irtoamaan. Eli jos mittaat lämpöjä ja huomaat että kierto on kaksivaiheinen: ennen ovista matalammat ja oviksen jälkeen korkeammat lämmöt, niin sitten todennäköisesti ovulaatio tapahtuu. Mulla oli niin, että ovulaatio tapahtui kyllä, mutta imetys piti luteaalin niin lyhyenä että munasolu ei voi kiinnittyä. Muita ongelmia mitä lämpöjen mittailuun liittyi niin oli se, että tosi harvoin sai aamulla 3 tuntia yhtäjaksoista unta ennen mittausta kun vauva heräili pitkin aamua ja nukkui levottomasti. Sittenpä ne lämmöt vähän heittelikin ja välillä mietin että onko tässä tosiaan järkeä... Plus että aina pitäis mitata samaan aikaan, mikä on mulla klo 7, ja sitä ennen ei saa nousta ylös, mutta jos vauva sattuu heräämään jo 5.30 niin minkäs teet... Mutta aina voi yrittää :)
 
Mulla on tässä kierrossa luvassa pakollista ovistestailua ja puolipakollista lämpöjen mittailua. Nyt on nimittäin ekaa kertaa luget käytössä, enkä halua vahingossa aloittaa niitä liian aikaisin. Vähän jännittää, miten niiden kanssa pärjään, ärsyttääkö niistä seuraava mahdollinen sotkeva ja tahmea vuoto ja osaanko edes tunkea ne kunnolla oikeaan paikkaano_O Ja jännä myös nähdä miten noin paikallisesti käytetty keltarauhashormoni vaikuttaa lämpöihin. Mulla on yhden kierron verran kokemusta primoluteista, jotka ainakin nosti lämpöjä, mutta ne otettiin suun kautta.
 
No mä mittasin imetysaikana, tavoitteena oli selvittää että ovuloinko ylipäätään, koska lämpöjen mittaus on ainoa tapa selvittää se (paitsi tietenkin gynekologilla on muitakin keinoja). Mutta esim. ovulaatiotestit mittaa LH:nousua, mutta se ei välttämättä tarkoita että hormonit saa ne munasolut irtoamaan. Eli jos mittaat lämpöjä ja huomaat että kierto on kaksivaiheinen: ennen ovista matalammat ja oviksen jälkeen korkeammat lämmöt, niin sitten todennäköisesti ovulaatio tapahtuu. Mulla oli niin, että ovulaatio tapahtui kyllä, mutta imetys piti luteaalin niin lyhyenä että munasolu ei voi kiinnittyä. Muita ongelmia mitä lämpöjen mittailuun liittyi niin oli se, että tosi harvoin sai aamulla 3 tuntia yhtäjaksoista unta ennen mittausta kun vauva heräili pitkin aamua ja nukkui levottomasti. Sittenpä ne lämmöt vähän heittelikin ja välillä mietin että onko tässä tosiaan järkeä... Plus että aina pitäis mitata samaan aikaan, mikä on mulla klo 7, ja sitä ennen ei saa nousta ylös, mutta jos vauva sattuu heräämään jo 5.30 niin minkäs teet... Mutta aina voi yrittää :)

Kiitos vastauksesta kotikissa!
 
Semmoinen kysymys kans, kannattaako mittaaminen aloittaa vasta kp1 vai onko väliä aloittaako keskeltä kiertoa?
Riippuu vähän kierron pituudesta ja vaiheesta. Voi hyvin aloittaa kierron keskeltä, jos tiedät varmuudella onko ovis jo mennyt vai onko se vasta tulossa. Mä olen jo mittaillut niin monta kiertoa, että en jaksa enää aloittaa ihan kp 1:stä, vaan alkukierrosta mittailen muutamia satunnaisia kertoja ja sit oviksen lähestyessä (mulla ollut yleensä vasta kp 19-21) mittailen ahkerammin. Jos et tunne nykyistä kiertoasi kovin hyvin ja/tai se on epäsäännöllinen, suosittelen aloittamaan kp 1:stä tai ainakin kierron ihan alkupäivinä.
 
Takaisin
Top