BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Rollo mennään sun kanssa yhdessä kohti seuraavaa kiertoa, tosin mä en enää ymmärrä mitä mun lämmöt oikein yrittää sanoa... tätä aamua lukuunottamatta mun käppyrä on ollut selkeä, mutta aina voi näemmä yllättyä!

@Islala oot kyllä ihailtava itsekurin suhteen! Mä en ois voinut odottaa ja kuinkas ollakaan, testasin vielä tänään, vaikka oli tarkoitus jäädä odottamaan menkkoja.

@Feronia onnea ja rauhaa odotukseen! Toivon, ettei nähdä täällä ja saat pysyä odottajien puolella. 🌈

@Malttamaton145 hyvältä näyttää käppyrä! Kerro sitten meillekin kuinka käy ☺️🌈

ON: mulla piti olla selvät senssit, laskusuuntainen lämpö ja ajatukset seuraavaan kiertoon fokusoituna. Illalla ennen nukahtamista vihloi jäätävästi vatsaa ja aamulämmöt olivat taas pompanneet ylöspäin. Toki piti tehdä negat taas. En kyllä nyt yhtään jaksaisi tätä seilausta. 🙄
IMG_8188.png

Ootteko kuinka tarkkoja sen suhteen, mihin aikaan mittaatte lämmön? Arkena herään siinä puoli kuuden ja puoli seiskan välillä, niin sillä ei niin merkitystä ole, mutta viikonloppuisin monesti nukun puolille päivin 🙈 mietin, että mitenköhän paljon sotkee mittaustuloksia

Ootteko kuinka tarkkoja sen suhteen, mihin aikaan mittaatte lämmön? Arkena herään siinä puoli kuuden ja puoli seiskan välillä, niin sillä ei niin merkitystä ole, mutta viikonloppuisin monesti nukun puolille päivin 🙈 mietin, että mitenköhän paljon sotkee mittaustuloksia
Itse mittaan kun herään, mutta musta ei kannata ottaa mallia kun en oo vielä onnistunut yhtäkään onnistunutta koko kiertoa mittaa lämpöjä… viime kierrossa aloitin ekaa kertaa ja sattumalta sain ovulaation kahden ekan aamun jälkeen. Tää kuu sit mennyt ihan harakoille kun kuumetta iskenyt hartaudella.

Monet kuulostaa mittaavan herätyksen aikaan samaan aikaan ja sit jatkavan unia. Ja toki jos kirjaat jotenkin fiksusti kellonajan kans niin sit saat kaks käyrää: viikonloppukäyrä ja arkikäyrä.

Itse kokeilisin aluksi vain aina herätessä ja sit jos yhden tai kahden kierron perusteella viikonloput näyttää aivan ihmeelliseltä suhteessa muuhun, niin alkaisin heräilee viikonloppuisin mittaa kans.

En oo laittanut itselleni herätyskelloa soimaan, mutta havahdun aamuyöstä luontaisesti aina 5-6 välissä, jolloin mittaan lämmön, ja jatkan unia jos niikseen on. Viimeiset 2 viikkoa oon mitannut lämmöt 4:50-5:15 välillä, joka on mun mielestä riittävän säntillistä menoa. Mun keho oppii rytmit tosi nopeasti 😁

Taisit kirjoittaa raskaaksi 2025 -ketjuun, että sulla on kanssa heräilyä aamuöisin? Sinuna mittaisin arkena säntillisesti herättyä ja viikonloppuna silloin, kun käyt hereillä sen sijaan, että mittaisit vasta puoliltapäivin ☺️

Mä mittasin aamulämmön aina heti kun heräsin vähintään 4 tunnin unien jälkeen. Arkipäivinä kello soi aiemmin, viikonloppuisin heräämisajankohta vaihteli, mutta en todellakaan laittanut herätystä viikonlopulle kun mä en saisi unta uudelleen.
Varmaan tärkeintä on se että mittaa mahdollisimman pian heräämisen jälkeen ennen kuin nousee sängystä tai poistuu peiton alta, mulla se näytti antavan aika tasaisia tuloksia!

En oo laittanut itselleni herätyskelloa soimaan, mutta havahdun aamuyöstä luontaisesti aina 5-6 välissä, jolloin mittaan lämmön, ja jatkan unia jos niikseen on. Viimeiset 2 viikkoa oon mitannut lämmöt 4:50-5:15 välillä, joka on mun mielestä riittävän säntillistä menoa. Mun keho oppii rytmit tosi nopeasti 😁

Taisit kirjoittaa raskaaksi 2025 -ketjuun, että sulla on kanssa heräilyä aamuöisin? Sinuna mittaisin arkena säntillisesti herättyä ja viikonloppuna silloin, kun käyt hereillä sen sijaan, että mittaisit vasta puoliltapäivin ☺️
Mulla on arkisin heräilyä aamuöisin, viikonloppuisin meen monesti aamuyöstä vasta nukkumaan 😂

IMG_9414.jpeg

Oon kohtuu varma että ovulaatio olisi ollut kuumeiden aikaan. Arvelinkin jo viime yönä että estrogeenit nousussa kun vietin kaks tuntia nukkumisen sijaan räkäposkella volisten sitä että mieheni kuolee (ei oo kuolemassa, tää on tyystin kuvittelua). Mutta aattelin katella miten tää saniaiskuvio nyt etenee ja sen pohjalta otan negatiiviset raskaustestit jotta pääsen valmistautuu ens kiertoon. Ja kaippa teen varalta kerran päivässä lh testin kun niitä on hyvä läjä ja on mahdollista että kuume siirsi ovulaation tulevaisuuteen.

@Islala halauksia 💕 Tää on toisinaan tosi pitkää ja raskasta elää vaan kierrosta toiseen ja toivoa, että vihdoin olisi oma vuoro🌈 Toivottavasti sun oireet kuitenkin olisi raskaudesta johtuvaa, eikä uusista lääkkeistä. Onko sulla siis seuraavaan kiertoon terot tiedossa jos ei nyt tärppää? En oo tainnut pysyä mukana mikä oli sun tausta tai onko jonkinlaista lapsettomuutta todettu, pahoittelut 🙏

@Malttamaton145 nyt ainakin luteaalin erottaa selvästi käyrästä!

@ohdake voi hitsit, kyllä nyt antaa odotuttaa. Onko sulla yleensä menkkojen alkupäivä kp14 kuten tuossa käyrässä ennustaa?

@Syssymyssy kunhan mittailet aamulla heti kun heräät. Ei kai se heräämisaika niin justiinsa ole, mutta kunhan ei lähde tekemään aamutoimia ym ja sit vasta mittaa. Kyllä luulisi sen trendin saavan hyvin käyrälle.. noh, kokeilemalla sekin selvinnee 😆

No nyt on inssi tehtynä! Vihdoin, hallelujaa!!! Kyllä siinä kestikin 😆 itse inssi meni hyvin, ei sattunut ollenkaan. Enemmän sattuu papakokeen ottaminen kuin tuo toimenpide. Noh, siemenneste ei valitettavasti kestänyt kovin hyvin pesua ja inssiin jäi alle miljoona kaveria. Inssiin tarvittaisiin se >2milj pesun jälkeen, jotta olisi jotain järkeä touhussa. Tällä hoitopolulla siis tuskin jatketaan. Harmitus on tietty suuri ja eniten ärsyttää ettei ennen kesää saatu tätä inssiä tehtyä - jos olisi onnistunut, niin voitais olla jo aika lähellä IVF hoitoja. Noh, jossittelu on tässä turhaa… Nyt sitten reilu 2vko venailu ennen kuin pitää tehdä raskaustesti ja seuraavat sävelet selviää… Saas nähdä tapahtuuko ennen joulua mitään 🥺

@ohdake voi hitsit, kyllä nyt antaa odotuttaa. Onko sulla yleensä menkkojen alkupäivä kp14 kuten tuossa käyrässä ennustaa?
kyllä, mun luteaali on säntillinen 14 päivää, vaikka kierrot pyörivät 26-29 välillä. Kierto lyhenee follikkelista, jos heittoa alaspäin on. Ei siis ole toivoa, että tästä enää plussakiertoa saisi, tai sitten kyseessä olisi ihme. Harmittaa, kun esikoisen aikana ei tullut pidettyä sen tarkemmin kirjaa asioista, mutta plussauspäivä oli kyllä dpo8-10 välillä. (edit. kävin tarkastamassa, ekasta plussa oli dpo kp24/28)

Toivottavasti teidän inssi tuottaisi sekin pienen ihmeen, pidän teille peukkuja, vaikkei eka hoitomuoto olisikaan teille se optimaalisin 🌈

Muokattu viimeksi:
No nyt on inssi tehtynä! Vihdoin, hallelujaa!!! Kyllä siinä kestikin 😆 itse inssi meni hyvin, ei sattunut ollenkaan. Enemmän sattuu papakokeen ottaminen kuin tuo toimenpide. Noh, siemenneste ei valitettavasti kestänyt kovin hyvin pesua ja inssiin jäi alle miljoona kaveria. Inssiin tarvittaisiin se >2milj pesun jälkeen, jotta olisi jotain järkeä touhussa. Tällä hoitopolulla siis tuskin jatketaan. Harmitus on tietty suuri ja eniten ärsyttää ettei ennen kesää saatu tätä inssiä tehtyä - jos olisi onnistunut, niin voitais olla jo aika lähellä IVF hoitoja. Noh, jossittelu on tässä turhaa… Nyt sitten reilu 2vko venailu ennen kuin pitää tehdä raskaustesti ja seuraavat sävelet selviää… Saas nähdä tapahtuuko ennen joulua mitään 🥺
Mahtavaa että nyt vihdoin onnisti!❤️ toki kurja kuulla, ettei pesun jälkeen jäänyt edes sitä miljoonaa mutta ompahan nyt sitten ainakin testattu ja pääsee etenemään eikä tarvitse tuhlata aikaa enää insseihin. Tosin eihän sitä koskaan voi tietää mitä käy, kuitenkin ne parhaimmat siittiöt on nyt sielä kohtaamassa munasolua eikä tarvitse enää edes kanavasta selvitä läpi, joten sormet ristissä kuitenkin täällä että tästä tärppäisi🤞🏼 mutta ymmärrän toki, ettei odotukset välttämättä ole kovin korkealla.

Kiitos kaikille tsempeistä 🙌🌈 Vaikeintahan tässä on tämä odotus ja asioiden hitaus, vaikka kuukausi kuukaudelta ne meidänkin todennäköisyydet kasvaa, etenkin jos hoitoja mukana.

@Kuuttituutti niinhän se on, että aina on mahdollisuus ihmeeseen ✨ Niin kauan kaikki on mahdollista kunnes todistetaan, että minä olen hedelmätön ja mieheltä löytyy tasan 0 liikkuvaa siittiötä 😆

@Ness kovasti tsemppiä kahden viikon odotteluun! Ja aivan mahtavaa, että saitte nyt inssin tehtyä. Mie olin varmaan joku harvinaisuus kohtuni ja mutkaisen kohdunkaulani kanssa, kun inssi oli niin kivulias 😖 mie pidän kyllä sormet ja varpaat ristissä, että jospa teilläkin ekassa kerrassa ois jotain taikaa ✨ ja onneksi sitten pääsette etenemään IVF jos ei nyt tärppää. Toivotaan nyt kuitenkin kaksi viikkoa parasta 🌈

@Ness Ihanaa että inssi toteutui, vaikkakin ei parhain tuloksin. Silti toivoa on! 🌈
Täältäkin tsempit odotteluun! Onko sulla jotain mielekästä tekemistä, miten voisit saada ajatuksia muualle ja ajankulua vähän hämättyä?

Dpo 7, puoli tuntia myöhäisempään nukuin ja siksi taas tuollainen pallura. Noh, joka tapauksessa lämmöt edelleen hyvät enkä usko että niin paljoa vaikuttaa tuo eri aika. Vähän sellainen olo että lähden testausrumbaan jo ennen sunnuntaita 🙈🤭 Katsotaan 😂
Eilen taas näin tammikuisen vauvauutisen, en tiedä pääseekö ja miten nopeasti voi unohtaa että meillekin se tammikuinen olisi ollut tulossa 💔 Tuntuu vain välillä niin kurjalta kun näkee/kuulee näitä uutisia. Mutta ehkä alitajunta myös huomaa vain ne "oman kuukauden" uutiset paremmin. Iloinen toki heidän puolestaan, mutta samaan aikaan katkeruus nostaa päätään. Kurjaa 🥺

Liitteet

• Screenshot_20250812_082143.jpg
    Screenshot_20250812_082143.jpg
    141.8 KB · Katsottu: 57
Kiitos tuesta @Feronia 🙏🏻 oon käyny useammassakin paikkaa juttelemassa. Ollaan tultu siihen lopputulokseen, että oon tosi herkkä, niin tää jatkuva odottelu ja itsensä kuulostelu ottaa koville. Mutta on tosi lohduttavaa kuulla, että plussatuuri osui sullekin lopulta ja kaikki on mennyt tähän mennessä hyvin raskaudessa ❣️

Maltti testaamisen suhteen on joo kehittynyt @ohdake, kun ei oo tosiaan tullut yhtään plussaa tänä vuonna 😅 toivottavasti sulla alkais uus kierto nopeesti, ärsyttävää jos lämmöt vielä seilailee.

Onpa kurjaa kuulla, että oot saanut useita uutisia tammikuisista @Malttamaton145. 🙁 Täällä samoja tuskailuja: meille olisi voinut tulla heinäkuinen 💔 oon nyt päässyt yli tän kesän vauvoista, mutta tuntuu hankalalta kohdsta seuraavat kuukaudet uutisia syksyn ja kevään vauvoista…

Halauksia sinne myös @Ness 🫶🏻 ihana kuulla, että vältyit ainakin kivuilta inssissä, vaikka tilanne muuten kuulostaa tosi harmittavalta. Toivon teidän hoitopolulle iloisia yllätyksiä, vielä ennen joulua ehtii tapahtua paljon ❤️

Tässä vielä @Ness vähän taustaa. Meillä ei ole todettu lapsettomuutta, vaan esikoinen ja toinen raskaus sai jopa alkunsa nopeasti. Mutta toinen raskaus päättyi ennen joulua tuulimunadiagnoosiin ja lääkkeelliseen keskeytykseen. Hormonikierto yms meni mulla siitä tosi sekaisin ja mulle alkoi ilmaantua PMDD-oireita.
Huhtikuusta oon käyttäny cycloja tasaamaan kiertoa, mutta nyt tosiaan vaihdettiin teroihin. Paperilla kaiken pitäis olla kunnossa (ikää alle 30, ovistesteistä tulee plussia, kierto ollut huhtikuusta eteenpäin säännöllinen, siittiöt kunnossa), mutta nyt on 10 kiertoa yritystä takana viime raskauden jälkeen ilman onnistumisia.

Päivän testi oli negatiivinen. 😔 Hyvällä tuurilla saan kuitenkin vielä uuden oviksen kiinni loppukuusta. Katsotaan miten tästä taas noustaan 🫡

1000043623.png

Tsemppiä taas kaikille jännittäviin päiviin ja myös negan testin tehneille ❤️‍🩹
Täällä lämmöt laskusuunnassa ja ajatukset jo selvästi ensi kierrossa. Alkaisi nyt vaan ne menkat 🫣
Onneksi on lyhyt kierto niin pian on jo uusi yritys menossa ☺️

@Islala aivan, kiitos kun jaoit🙏 Varmasti on ahdistavaa kun mitään ei ole tapahtunut sitten viimeisimmän päättyneen raskauden jälkeen. Varmaan tuo hormonien epätasapaino vaikuttaa asiaan. Uskaltaisin kuitenkin olla toiveikas, että teillekin vielä plussa pian ilmaantuu, etenkin jos aikaisemmin raskaudet ovat tulleet pikaisesti 💕 Toivotaan että teroista olisi apua kierron tasaamiseen ja toisivat teille pikaisen plussan ✨

@Malttamaton145 varmasti raskasta nähdä toisten vauvauutisia, etenkin jos olisi teillä ollut samassa kuussa la🥺 Halauksia ja jaksamisia 💕 Sun käyrä näyttää tosi hyvältä ja lupaavalta!

@Rollo pahoittelut menkoista 💔 toivottavasti alkukierto menee kivuttomasti

Punainen pampula ilmestyi jo käyrälle, eli lämmöt nousussa. Eilisen inssissä ei ollut vielä folli puhjennut, mutta oli suurehko 24mm molluska. Eiköhän se sieltä aika pikaisesti lähtenyt liikkeelle 😃 Mulla oli muuten tässä kierrossa ihan sairaan kovat oviskivut sunnuntaina. Koko alavatsa ihan törkee pallo ja tuikki koko illan. Itse ovispäivänä ei kuitenkaan mitään kipuja 😃 Varmaan letrot asialla.
IMG_0612.jpeg

Takaisin