Babyshowerit eli vauvakutsut

Paratiisitar

Näppärä viestien naputtelija
Marraskuunmammat 2014
Näistä oli alotettu keskusteleen tuolla kesäkuun pulinoissa, mutta koska aiheesta varmasti riittää juteltavaa, mitä jos tehtäisiin näille juhlille ihan oma ketju :)

Ite oon ollut järjestämässä kummipoikani äidille juhlat hänen pyynnöstään yhdessä hänen sisarensa kanssa. Sain ystävältäni listan, johon oli mainittu ystävät, työkaverit yms. jotka hän toivoisi kutsuttavan juhliin. Kerättiin Facebookkiin ryhmä, jossa sitten käytiin keskustelua päivämäärästä, tarjoilusta, koristelusta, lahjoista yms.

Ohjelmassa oli odottavalle äidille jalkahoito hierontoineen, tietokisailuja osallistujille, nyyttärimeinigillä järjestetty buffet, alkoholitonta skumppaa ja boolia sekä tietenkin niitä lahjoja. Ystävä sai mm. vaippakakun, leikkimaton, mobiilin, bolakorun, vaatetta ja muuta pientä tärkeää vauvaa varten. Juhlat järjestettiin yllärinä, vaikka hän olikin niitä toivonut. Kävimme sankarin ryöväämässä ruokakaupasta. :) Sankari tuntui tykkäävän juhlistaan kovasti.

Itse toivon myös juhlia, mutten tiedä järjestäisinkö ne itse, vinkkaisinko niistä toiveen jollekulle vai toivonko vaan varpaat ja sormet ristissä, että joku sellaisen minulle hoksaisi myös järjestää.. :rolleyes: Nyt kesällä voi olla, että olen mukana järjestämässä toiselle ystävälleni juhlia, jos saan muita touhuun mukaan innostumaan.
 
Tonne kesäkuun pulinoihin jo kerroinkin, että rakastan vaavijuhlia, oon ollu mukana järkkäämässä sellaisia (ollut myös "vetovastuussa") ja tiedän sellaiset saavani (kun sisko ihan suoraan pyysi multa listaa ihmisistä ketä sinne toivon). Ihanat vauvajuhlista tekee ystävien kanssa ajanviettäminen ja juhlatunnelma ilman alkoholia :D myös lasten läsnäolo ja touhuuminen on hauskaa ja tuo oman lisämausteensa. Meidän vauvajuhlia on vietetty naisporukalla. Mites muilla? Onko ollu akkalauma vai ovatko urootkin olleet mukana?

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä ajattelin nyt viimeisen lapsen kohdalla järjestää itse pienimuotoiset kutsut. Nyt kun on viimeinen mahdollisuus niin onhan se pakko käyttää :D jotenkin en osaa pyytää muita järjestämään itselleni juhlia vaan haluan olla itse touhussa mukana :) loppuvuodesta ei ole mitään muitakaan kutsuja (lasten synttäreitä tai joulua) järjestettävänä niin uskoisin jaksavani ne järjestää.

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app
 
Totta. Ei oo kaikkien juttu nää vauvajuhlat.
Mun mielestä ihana tapa muistaa odottavaa äitiä ja ennen kaikkea tehdä tuleva lapsi ja sen odotus näkyväksi, odotetuksi ja juhlien järjestämisen arvoiseksi asiaksi. Kovin voi odottava äiti jäädä yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi juomiseen keskittyvistä juhlista. Joten itse en pidä jenkkihössötyksenä vaan tulevan äidin huomioimisena ja syntyvän vauvan juhlistamisena.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Jokainen tyylillään. en koe jääväni ulkopuoliseksi juhlissa. En muutenkaan juurikaan juo ja yleensä olen ollut ennen raskautta kuski joten osaan olla yhtä äänekäs kuin muutkin :grin mutta en vain ymmärrä että pitää järjestää tälläiset jenkkihössötys bileet äidille... Blaah
 
Näinpä meitä on erilaisia. Eiköhä kuitenkin me, jotka näistä nauttii niin hössötetä sydämemme kyllyydestä jenkki-, suomi- tai vaikka arabityyliin !♡ i know, i will :wink

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Mun isosisko järjesti mulle juhlat kun odotin esikoista. Kyllä mä jotain etukäteen aavistelin ja yritin sanoa etten sellaisia tartte (en ole oikein niitä ihmisiä jotka niistä innostuu, tai niin luulin :D ) mutta sain tosi ihanat juhlat!
Nyt vuorostaan meinaan järjestää meille isosiskolle juhlat elokuussa kun sillä on LA syyskuussa! Eiköhän se jotain aavista jo :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Miusta tää olisi aivan ihana idea. Ehkä kumminkin järkkäisin itse, koska en osaa pyytää tällaista palvelusta keltään. Omista häistä ja sitä kautta myös polttareista on vasta reilu vuosi, joten koen että minulle on jo tehty niin paljon. Mutta jos järkkää itse, niin millaiset kutsut laittaa ja keitä kutsua? En halua, että kukaan ystävistäni luulee, että järkkään juhlat vaan lahjojen takia...
 
Ja joo akka porukalla mennään meilläkin! Eikä oo ihan pieniä lapsia mukana...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olen kerran ollut mukana itse järjestämilläni babyshowereilla, muuta kokemusta ei siis ole. Jotenkin itsestäkin tuntui aluksi luotaantyöntävältä ajatukselta, siis varsinkin, jos vertasi telkkarista nähtyihin "jenkkihömpötyksiin". Mutta meillä ei ollut sellaiset juhlat, vaikka toki jotain samoja elementtejä. Kukaan ei hommaan pakottanut, vaan halusin ne itse järjestää ystäväni kunniaksi.

Järjestin juhlat siis parhaalle ystävälleni ja hän tiesi juhlista, sillä hän on niin kiireinen, että oli ihan pakko varata kalenterista aika. :grin Mutta mitään en juhlien sisällöstä kertonut. Hän olisi välttämättä tahtonut "osallistua" - siis tuoda jotain tarjoiluja yms - mutta kielsin sen ehdottomasti. Kyseessä on kuitenkin sellainen ihminen, joka koko ajan stressaa joka asiasta ja on aina muille järjestämässä ja muita auttamassa, mutta häntä ei koskaan hemmotella. Siksi ajattelin, että pienet juhlat on paikallaan :)

Meillä oli itseleivottu (!!) masukakku, josta olin hyvin ylpeä, sillä en ole kovin hyvä leipuri ja lisäksi nyyttärihengessä tuotuja pikku naposteltavia: sipsiä, kasviksia, dippiä, patonkia, salaattia ja oisko ollu jotain keksejä/karkkia tms + kahvit ja limsaa. Aluksi pidin ihan pikku puheen lonkalta heittäen ja sen jälkeen annettiin lahjat. Lahjat oli täysin vapaaehtoisia ja onneksi kukaan ei tuonut mitään kovin kallista, vaan hyödyllisiä ja kauniita tarvikkeita/vaatteita vauvalle ja äidille. Sillä aikaa kun tuleva äiti sai jalkahieronnan (jonka teki tuttu kosmetologi), vieraat saivat arvata lapsen syntymäpäivän ja painon sekä pituuden. Se, joka arvasi lähimmäksi oikein, sai aikanaan suklaalevyn. :)Sen jälkeen vaan juteltiin ja nautittiin pöydän antimista. :)

Eli tosi rentoa ja intiimiä, vieraita oli alle kymmenen ja kaikki tulevalle äidille erittäin läheisiä, ei siis mitään sukulaistätejä tai työkavereita. Itselleni jäi ainakin hyvä fiilis. :) Tiesin, että ystäväni ei erityisesti nauti "huomion keskipisteenä" olosta, joten ohjelmapuoli oli erittäin rentoa ilman turhaa pönötystä tai kiusaantuneisuutta. Saman tyyliset juhlat toivoisin itselleni ja mieluiten juuri ystäväni järjestämänä, mutta jos kukaan ei niitä järkkää, niin ei sekään haittaa. Voihan sitä viettää alkoholitonta tyttöjen iltaa muuten vaan. :)
 
Aijotaan todellakin pitää jos ja vaan kun voimia. Moni ystäväki toivonu nii pääsis yhes kokoontuu :Heartred

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulle tosiaan ystävät järjesti yllätyskutsut(sama porukka järjesti mulle myös yllätyspolttarit vuosi häiden jälkeen) ja tykkäsin kovasti. Musta on ihanaa kun kokoonnutaan porukalla viettämään aikaa. Ja naisporukalla mentiin :)

Ohjelmassa oli sillon vaatekutsut(näiden "varjolla" mut saatiin paikalle, wink wink järjestäjille:wink), syömistä ja pientä perinteistä babyshower-ohjelmaa. Ihanan vauva-aiheisen kakun olivat myös tilanneet :Heartred vaippakakun ja muuta vauvatavaraa sain lahjaksi. Tykkäsin kovasti :)

*muoks* yllämainitut juhlat siis edellisessä raskaudessa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Stork: ei tarvii vetää hernettä nenään! :grin:grin Meillä on 10 vuoden ikäero ja mä aattelin asioita himpun verran eri tavalla. :p:p
 
Herranen aika. Ei mulla herne nenään ole mennyt. Mulla on vain tapana selventää omaa näkökulmaani perustellen :p sehän tekee vain maailmasta rikkaan, että mielipiteitä on monia. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Juu, jokainen tyylillään. :)

Omalle kohdalle ei ole sattunut "jenkkityylistä suuren maailman hömppää" babyshowereissa. Ihanimpia juhlia on ollut esim rantasaunalla saunoen, uiden ja herkutellen ja toisella ystävällä oli (joulun alla) ihanan tunnelmalliset showerit joissa sytytettiin kynttilät tunnelmallisessa musiikissa ja toisilleen ennestään tuntematon vierasjoukko kertoi suhteestaan tulevaan äitiin ja antoi vinkkejä tulevaan. Nessuja kului, ilmapiiri oli rakkauden ja ystävyyden täyteinen. Nyyttärit on myös ollut yleinen tapa, mielestäni myös suomalaiseen naisten iltaan passeli juttu, sillä tärkeintähän tyttöjen illassa on ettei herkut lopu kesken. Ei kulutetun rahan määrä ja hössötys.
 
Muokattu viimeksi:
Mä olin järkkäämässä viime syksynä ystävälle babyshowereita. Ei olleet ihmeelliset, eikä meidän kaveriporukkaa kuulunut itkeskely, vaan nauru ja ruoka :) Vaippakakkuun oli kerätty jotain tarpeellista pientä sekä lahjakortti. Muuten arvailtiin päivämäärää, painoo ja pituutta tulevalle vauvalle. Aika yksinkertaista ja pientä... se kuului ehkä ystäväni tyyliin... Oli aika viime metreillä muutenkin odotus niin ei alettu suuremmin "riekkuun" :wink mutta saatiin yllätettyä kuitenkin täysin ystävä :rolleyes:

Omalla kohdalla toivoisin myös yhdessäoloa, ystäviä ja syötävää :p en oikeen osaa sanoa mikä on jenkkihössötys/suomihössötys :grin kun kuitenkin jokainen tyyliin ja ystäväänsä kunnioittaen. On hyvin tunnettava ystävä oli ikää enemmän tai vähemmän :)
 
Mä tällee päälle kolmikymppisenä ja viimosta odottavana oon ihan onnessani siitä et kaverit haluavat mulle juhlat järkätä :) En tykkää olla huomion keskipisteenä, mut mä nään nuo juhlina vauvalle :D Ja vähän myös mullekin :wink Heti ku plussasin, ni kuulin et saan juhlat (tätä plussaa on varrottu liki 2,5 vuotta) :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top