Mä en tiedä onko tämä oikea paikka tälle kysymykselle, mutta yritin jotain ketjua etsiä ja tämä vaikutti sopivimmalta.
Mulla 4 keskenmennyttä raskautta, joissa viivat haaleita koko ajan. Ekassa kyllä luotin raskauteen ja olin iloinen että olen raskaana. Nyt kumminkin kun viidettä kertaa raskaana, ja viivat vahvistuu todella hyvin. Alkoikin pelottamaan ihan hirveästi.. Ei siis keskenmeneminen. Vaan se mitä jos onnistuukin, että mitä sitten? Että teinkö nyt sittenkin virheen?? Tai no me, mä ja mies.. Mitä jos en selviä tästä? Mitä jos tämä onkin liikaa? Ja mitä jos selviän miten jaksan?? Mulla jotenkin todella syyllinen ja paha olo kun edes tunnen ja ajattelen näin. Laitoin kyllä terapeutilleni viestiä että tarvitsen normaalia enemmän keskustelu apua, että toivottavasti saan.
Kysymys mikä mulla on, on siis, onko muilla ollut samanlaisia ajatuksia kun esikoista alkaneet odottaa vaikka olisitte yrittäneet pitkäänkin? Ja milloin menneet ohi?
Ihan samanlainen pelko tuli samanlaisella taustalla

Tosin minulla ensin oli valtava menettämisen pelko, ja vasta joskus rv30 paikkeilla tuli se, että
"hitto, tämä raskaus taitaakin onnistua — mutta entä jos en jaksakaan, olikohan tämä virhe?" Meillä oli 10 vuotta yhdessäoloa takana ennen kuin lasta alettiin edes yrittämään, joten iso muutos oli edessä.
Sitten, kun lapsen sai synnärillä syliin, ei olla kaduttu yhtään - eikä vielä kaksi vuotta myöhemminkään. Toki alkuun oli muutamia pahojakin parisuhdekriisejä, koska dynamiikka muuttui niin paljon, niistä setviminen oli haastavampaa kuin lapsen hoito. Mutta minusta on ihan normaalia pelätä myös tuota näkökulmaa, ja on tosi hyvä, että tunnistaa avun tarpeen.
Suosittelen puhumaan avoimesti sekä ottamaan kaiken avunkin vastaan hyvällä omallatunnolla. Itsehän olen käytännössä hoitanut lapsen 24/7 yksin, koska mies tekee reissutyötä eikä edes asuta saman katon alla tällä hetkellä, eikä lähellä ole tukiverkkojakaan

Kokonaisvaltainen väsymys tuli kuitenkin vasta, kun piti palata työelämään. Tuntuu, ettei kerkee päivän aikana rauhoittua yhtään, mutta toisaalta menen mukisematta ajoissa nukkumaan, eli yöunista en tingi, niin jaksaa paremmin.
Suhaan 120 km päivässä pelkästään töissä käymiseen. Ja tämän lisäksi pitäisi hoitaa omakotitalon työt, lemmikit ja viedä lasta kaiken maailman harrastuksiin, kekkereihin ja tutustumaan muihin lapsiperheisiin. Voin myöntää, etten kaikkia täydellisen vanhemman velvoitteita ole onnistunut täyttämään. Lapsen harrastelut saavat odottaa parempia aikoja

Ei yksinkertaisesti vaan kerkeä arkisin viedä minnekään. Siitä hyvästä sitten viikonloppuisin puistoillaan, käydään laavulla makkaranpaistossa tms. jotain arjesta poikkeavaa.
Vaikka teen vajaata työpäivää, yritän etsiä töitä päiväkodin suunnalta, jotta saisi työmatkan lyhyemmäksi. Mies muuttaa onneksi kohta myös saman katon alle, mutta hänenkin työnsä ovat eri suunnassa kuin päiväkoti, joten senkään takia työmatkoihin en saa helpotusta. Arki on kieltämättä aika selviytymistä välillä, mutta yllättävän hyvin sitä kuitenkin on jaksanut. Ja jos osaa tunnistaa sen, että milloin ei enää jaksa, niin on hyvä osata pyytää apua. Siinä on itselläkin harjoittelemista.