Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Kuulostaa hyvältä!
Yksityiskohta: olen miettinyt miten vauvan selkäranka kestää näitä pitkäaikaisia rintareppuja?? Liian varhaisesta istumisesta varoitellaan, mutta samalla kaikenlaisia selkäreppuja ja rintareppuja käytetään tunteja. 🤔
 
Kuulostaa hyvältä!
Yksityiskohta: olen miettinyt miten vauvan selkäranka kestää näitä pitkäaikaisia rintareppuja?? Liian varhaisesta istumisesta varoitellaan, mutta samalla kaikenlaisia selkäreppuja ja rintareppuja käytetään tunteja. 🤔

Selkärepussa vauvan jalat ovat sammakkoasennossa ja tukee vauvaa selkärangasta oikein. Se on vauvalle luonnollinen asento. Istuttaminen on eri asia, jolloin vauva istuu istuma-asennossa. Esimerkiksi syöttötuoli. Meillä vauva ei viihtynyt missään kantorepussa, vasta 10kk jälkeen viihtyi kantorinkassa.
 
Hei, onko jollakulla varmaa tietoa voiko viikolla 28 käydä rentoutuskellunnassa? Netistä löytyy ristiriitaista infoa ja neuvolasta pystyy kysymään vain aamulla.
Toivottavasti sait neuvolasta vastauksen! Itselleni parisen vuotta sitten suositeltiin kaikkien julkisten yhteisten uima-, pore- ja rentoustusaltaiden vesien välttämistä kohonneen tulehdusriskin johdosta. (Kohdun suu oli vähän auki)
 
Toivottavasti sait neuvolasta vastauksen! Itselleni parisen vuotta sitten suositeltiin kaikkien julkisten yhteisten uima-, pore- ja rentoustusaltaiden vesien välttämistä kohonneen tulehdusriskin johdosta. (Kohdun suu oli vähän auki)
Samoin tiedän vain tuon esteeksi; avoin kohdun suu ja jonkun limatulpan irtoaminen? Mutta normaalisti tulehdusriskiä ei taida juuri olla.
 
Samoin tiedän vain tuon esteeksi; avoin kohdun suu ja jonkun limatulpan irtoaminen? Mutta normaalisti tulehdusriskiä ei taida juuri olla.
Jep, normaalisti ei. Evoluutin aikana noita seisovien vesien rypyaltaita on ollut suht vähän aikaa vasta käytössä, niinpä myöskään ihmisen elimistö ei kai ole niihin myöskään ennättänyt sopeutua. Bakteerivakionoosi voi käynnistää synnytyksen ja limatulpan hidasta irtoamista (sulamista) ei välttämättä itse edes huomaa. Toki se limatulppa yleensä sulaa vasta synnytyksen alla...
 
Kuulostaa hyvältä!
Yksityiskohta: olen miettinyt miten vauvan selkäranka kestää näitä pitkäaikaisia rintareppuja?? Liian varhaisesta istumisesta varoitellaan, mutta samalla kaikenlaisia selkäreppuja ja rintareppuja käytetään tunteja. 🤔
Olennaista tuossa on, että kyseessä on nimenomaan ergonominen kantoreppu, jossa se asento on tosiaan sammakkomainen, niin kuin ylempänä kerrottiin. Tällaisessa voi tosiaan pienestä saakka turvallisesti pitää pitempiäkin aikoja. Käsittääkseni edelleen löytyy myös rintareppuja, joissa se asento ei ole hyvä. Eli silläkin on merkitystä onko kyse kantorepusta vai rintarepusta, joka ei siis ainakaan välttämättä ole ergonominen.
 
Suositellaan liikkumista raskauden aikana. Se sitten auttaa synnytyksessä, kun lihaksisto on kunnossa 😊

Vauvavuotena voi käydä kävelyillä ja vauvan kanssa jumpassa. Me käytiin vauvan kanssa pilateksessa, kehonhuolto/barressa ja vauvauinnissa. Nyt saadaan lastenhoitoapua, että päästään puolison kanssa kahdestaan uimaan. Syksyllä oon aloittamassa pilateksen uudelleen ja taaperon kanssa yhdessä sirkus/tanssin. Perheenä käydään monta kertaa viikossa kävelyllä, vaapero on rinkkarepussa. Se on todella kätevä ja helppo tapa käydä pidemmillä kävelyillä ja mielekästä vauvalle. Oon tässä samalla tehnyt yamk-opintoja, joten kaikki on vähän omasta jaksamisesta, tukiverkosta ja vauvan hyvinvoinnista kiinni.
Itsekin ajattelisin että tekisin yhtä kurssikokonaisuutta avoimessa kasaan äippälomalla, kun ajattelin kyllähän se jaksaminen varmaan riittää kun kuitenkin on kotosalla eikö työelämässä. Ja oon just miettinyt kantoreppuja ja rinkkoja yms, joita haluaisin pääsääntöisesti käyttää. Vaunut tuntuvat hankalilta että miten niillä oikein voi liikkua, mutta kai niihin tottuu. 🤔 Wau tuo kuulostaa upealta tollaset barretunnit ja sirkus tanssit vauvan kanssa!!! Pitää kattoo löytyiskö tollasia Helsingistä 😍
 
Itsekin ajattelisin että tekisin yhtä kurssikokonaisuutta avoimessa kasaan äippälomalla, kun ajattelin kyllähän se jaksaminen varmaan riittää kun kuitenkin on kotosalla eikö työelämässä. Ja oon just miettinyt kantoreppuja ja rinkkoja yms, joita haluaisin pääsääntöisesti käyttää. Vaunut tuntuvat hankalilta että miten niillä oikein voi liikkua, mutta kai niihin tottuu. 🤔 Wau tuo kuulostaa upealta tollaset barretunnit ja sirkus tanssit vauvan kanssa!!! Pitää kattoo löytyiskö tollasia Helsingistä 😍

Vaunuilla kyllä pääsee, kunhan hankkii omaan tarkoitukseen hyvät ja tottuu hitaaseen liikkumiseen (joutuu usein kiertämään, odottelemaan hissiä ym.) Mutta vaunuilla saa kivasti mukana tuotua kaiken tarvittavan ja kauppatavarat helposti kotii än. Plussana ilmainen liikkuminen julkisilla 😁

Työväenopistolla on paljon kursseja vauvan kanssa ja raskaana olevillekin. Sieltä kannattaa kurkata 😊 Varsinkin Oodissa on paljon ilmaistoimintaa leikkipuisto lorun kautta. Muissakin kirjastoissa on ohjattua toimintaa. Ostoskeskuksissa on usein leikkipaikkoja, joissa voi leikkiä rajatulla alueella.

Opiskelusta vielä, että heinäkuun loppuun asti voi hakea aikuiskoulutustukea opintoihin. Itse oon sillä ollut tammikuusta asti ja puoliso tehnyt osittaista vanhempainvapaata. 20op tein kevään aikana, se oli kyllä aikamoinen suoritus. Nyt onneksi "enään" oppari jäljellä 🤭
 
Huomaan että vatsalihakset ovat lähteneet jo erkaantumaan, viikot 10+6. Ainakin tuntuu että rrintalastan alapuolelle jäänyt pehmeähkö "aukko", voiko olla mahdollista että jo erkanee? Vatsat vielä viime viikolla ei mitään ongelmaa, mutta nyt ei tuntunut hyvältä tällä viikolla treeneissä joten lopetin. Pitänee nyt perusteellisesti tarkistaa mitkä on sellaisia mitä voi tehdä että pysyisi edes joku tuki.

Itellä siis paha notkoselkä ongelma johon auttanut pakaroiden ja takareisien aktiivijumppa, sekä selkä ja vatsalihastreeni, keskivartalon tuki. Nyt näistä enää selkiä ja jalkoja pystyy tekemään ja heti selkäkivut alkanut vaivaamaan, kauhistuttaa miten sitten kun hommat etenee ja pallo kasvaa 🙄 että tuleeko tosi pahoja ongelmia...

Lainaus
Tee ilmoitus •••
Minäkin suosittelen äitiysfysioterapiaa. Itse sain raskausaikana syvien vatsalihasten treeniohjelman juuri notkoselkäisyyteen ja selkäkipuihin. (Ja oli siinä muitakin liikkeitä kuin syviä vatsoja). Meillä pääsee fyssarille neuvolan kautta helposti. 👍
 
Onko se normaalia, että fyysisen työpäivän jälkeen tulee tuntemuksia kohdun seudulle? 🤔 Ei kipua eikä mitään supistuksen kaltaisia, mutta jotain tunnetta. Vai onko se syy laittaa työtehtävät syyniin? Teen lomitusta navetalla ja lähinnä paskakolan käyttö aiheuttaa tätä, kun siinä hommassa on vatsalihakset usein jännityksessä. Otan asian toki myös neuvolassa puheeksi tarvittaessa, mutta täältäkin löytynee kokemusta tähän hätään 😊
 
Takaisin
Top