Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitenkäs tarkkoja olette olleet juomien kanssa? Tarkoitan esimerkiksi alkoholittomia viinejä tai oluita tms... Jos siinä lukeekin 0,5% niin oletteko siltikin jättäneet välistä?

Mitenkäs tarkkoja olette olleet juomien kanssa? Tarkoitan esimerkiksi alkoholittomia viinejä tai oluita tms... Jos siinä lukeekin 0,5% niin oletteko siltikin jättäneet välistä?
Olen, kerran erehdyin vahingossa juomaan pari hörppyä raskaana 0,5% juomasta, mutta mulla tuli heti siitä ahdistunut ja stressaantunut olo kun tajusin sen ja livautin juoman miehelleni viimeisteltäväksi 😅

Alkoholin täydellisiä vaikutuksia ja määriä ei olla oikein voitu kunnolla tutkia, mutta itse valitsin vältellä sitä täysin. Se suosituskin taitaa olla täysin 0 linja.

Välttelin täysin kaikkia missä voi olla alkoholia, ei tarvitse sitten jälkikäteen jossitella jos jotain ilmenee.

No näin mä olen ajatellutkin. Jossain vaan näin puhuttavan että ei niin pienellä määrällä olisi mitään merkitystä ja ajatttelin että noinkohan😅 pari viikkoa sitten mulle tarjottiin yksissä juhlissa juoma alkumaljana ja oletin sen olevan jotain limpparia vaan kun samaa tavaraa meni suht nuoren näiköisille tytöillekin, ja kun otin hörpyn niin ihan ehtaa skumppaahan se olikin🙄 ahdistamaanhan se rupes mutta toivoa saattaa ettei siitä mitään haittavaikutuksia tullut🤞🏻

No näin mä olen ajatellutkin. Jossain vaan näin puhuttavan että ei niin pienellä määrällä olisi mitään merkitystä ja ajatttelin että noinkohan😅 pari viikkoa sitten mulle tarjottiin yksissä juhlissa juoma alkumaljana ja oletin sen olevan jotain limpparia vaan kun samaa tavaraa meni suht nuoren näiköisille tytöillekin, ja kun otin hörpyn niin ihan ehtaa skumppaahan se olikin🙄 ahdistamaanhan se rupes mutta toivoa saattaa ettei siitä mitään haittavaikutuksia tullut🤞🏻
Mulla oli oman alkoholitapaukseni kanssa saman tyylinen juttu... Olin juhlissa ja mulle tuotiin juoma, koska se oli "hyvää alkoholittomaksi" mutta se oli onneksi alkuperäisessä pullossaan niin tajusin lukea sen pikku präntin ja bongasin alkoholin...

Se on ikävää kun jotkut tarjoaa selkeästi raskaana olevalle juomia, missä on edes pieniä määriä alkoholia kysymättä...

Aika todennäköistä että siemaus ei aiheuttaisi vielä mitään, vaikka sitä ei kannata testatakaan.

Ruotsalaisten raskausajan ruokailuohjeissa on kerrottu näin:

"Det finns ofta små mängder alkohol i ”alkoholfria” drycker, som alkoholfri öl, cider eller vin. Det går bra att dricka måttliga mängder av sådana drycker, det vill säga drycker med max 0,5 volymprocent alkohol. Med ”måttliga mängder” menas upp till en liter per vecka (tre stycken 33 cl-flaskor). Om allt dricks under samma dag så sprid ut det över några timmar så du inte dricker allt på en gång. Om alkoholhalten inte står på flaskan så drick inte mer än något enstaka glas i veckan."

(lähde: Livsmedelsverket )

Tiivistetysti ruotsalaisen ohjeen mukaan alle 0,5% alkoholia voi juoda korkeintaan litran viikossa, ja jos juo useamman annoksen samana päivänä, niin kannattaa juoda ne useamman tunnin aikana. Itse pyrkisin siis ostamaan 0% vaihtoehtoja, mutta voisin juoda lasin 0,5 % viiniä tai olutta ravintolassa ruuan kanssa harkinnan mukaan.

Noi ruotsalaiset ohjeet on muutenkin kyllä tietyllä tapaa "rennommin" ja asiakaslähtöisemmin kirjoitettu ja siellä on mainittu esimerkiksi sushi ja alkoholi ruuanlaitossa. Luulen et se on kulttuuriero ja ylipäätään ajattelen et noi ohjeet kertoo mitä välttää. Välillä käy inhimillisiä erehdyksiä, unohduksia ja vahinkoja, mut se ei ole niin vakavaa jos juo suullisen kuohuviiniä tai pari salmiakkikarkkia. Ravitsemuksessa kuitenkin aina kokonaisuus ratkaisee ja noissa on kuitenkin aika tiukat yleensä nuo marginaalit eli varovaisuusperiaate. Ja toki hyvä niin.

Takaisin