Asiaa imetyksestä

Samat!
Ja juuri mietin, että mitenköhän muilla :)

Eli ei kuulu menkkoja, esikoisen kanssa tuli yhdet täysimetyksestä huolimatta n. 6 kk ikäisenä, nyt ei ole ollut mitään.
Ja pohdin juuri miten tätä imetystä sais pehmeästi vähennettyä siihen mennessä kun palaan töihin syksyllä...nyt olen vasta silloin tällöin alkanut nokkamukista tarjota maitoa, mut eipä hän kamalasti sitä vielä juo kerrallaan.
Nukutan lapsen aina tissillä ja Stella_ myöskin minä heikkouttani (todellakin) myös hiljennän öisin, vaikka tuskin sitä nälkäänsä imee :woot:
 
Ei kuulu menkkoja, vaikka imetyskertoja tippuu jatkuvasti. Tänää illalla huomasin, ettei oo ollu ku kaksi kertaa tissillä tänää! Täytyy kyllä alkaa antamaan varmaan jo enemmänkin maitotuotteita, kun ei parista piimäkokeilusta oo tullu mitään oireita. Ja kun en halua enää alkaa tehostamaan imetystä, loppuu kun loppuu, mulle tää on ollu taistelu oman pääni kanssa koko imetys, niin olen jo tyytyväinen, että tänne asti on päästy.

Meillä päästiin yöimetyksestä aika helpolla eroon varmaa jo kuukaus sitte. Heräili koko ajan tissille, n. tunnin välein läpi yön, niin en sitten suostunut enää nostamaan sängystä puolen yön ja aamuviiden välillä. Siitä aika nopeesti jättikin sitten kaikki yösyömiset väliin ja tasaseen tahtiin alko vähentää myös päivämaitoja.

Onneks maanantaina on neuvola, kun olen vähän huolissani, saako vauva tarpeeksi esimerkiksi kalsiumia, kun on niin vähäistä toi maidonjuonti. Nestettä kyllä menee, niin se on sentään hyvä.

Tohon pehmeästi vähentämiseen, niin mä kokeilisin ehkä jättää jonku imetyksen väliin, niin että lähtis vaikka aina kotoa ja pitäis vauvan vähän kiireisenä, ettei ehkä muistais sitä maitoa ruinata. Ja tarvittaessa täyttäis mahaa sitte ruoalla, vaikkei mikään ruoka-aika oliskaan käsillä. Mutta tää on nyt ihan mun omaa mutuilua, mulla ei oo edes aikasempia lapsia tai mitää muutakaan kokemusta asiasta :)
 
Moi, mites imettäjillä menee?
Itse olen lopettelemassa imetystä, menkatkin ilmaantuivat sitä myöten - miten siihen nyt suhtautuisi o_O :woot:

Imetän enää 2 kertaa /vrk. Nukkumaan mennessä illalla ja sit aamulla kun herätään. Vielä poikanen välillä herää yöllä itkemään, mutta olen ollut tiukka, tai siis onneksi mies ottanut siinä roolia pojan rauhoittamisessa, kun onnistuu siten helpommin multa olla antamatta tissiä suuhun :laughing002

Mut, mut... poika ei oikein tahdo juoda kovin paljoa päivällä, vaikka en enää silloin imetä. Määrät tuntuu ihan järjettömän pieniltä, kun muistelen esikoisen juomia määriä tässä vaiheessa. Eli jopa 50 ml on välillä ison työn takana saada juotettua. Käytetään sekä nokkamukia että tuttipulloa ja hörppypulloa. Esim. päiväunille mennessä saattaa imasta pari kertaa ja kiinnostus maitoon häviää nollaan, mieluiten leikkii mukilla ja valuttaa maidot pöydälle ja suuttuu jos yritän avittaa yhtään. Tarjoan sitten aika usein jugurttia, että sais siinä ees nestemäisempää tavaraa. Lähes kaikki ruokakin kun pitää herralle olla sormiruokaa niin niissäkään ei paljon nestettä tule. Onko muilla imetystä lopettelevilla ollu tämmöstä? Olen totuttanut tuohon nokkamukiin poikaa jo kuitenkin varmaan pari kuukautta, joten vähän jo huolettaa tuo nesteen vähäinen määrä. Mutta kai se pärjää vähemmällä kun ei tunnu häiritsevän pojan menoa. Ehkä oppii juomaan kunnolla vasta hoidossa, kun pian lopetan myös aamuimetyksen ja palaan töihin.
Meillä pian 1-v synttärit, eli onpas aika vilahtanut - vastahan sitä aloteltiin imetystä :)
 
Meillä imutellaan päivisin ehkä 5-155 kertaa :D Alle kymmenessä ollaan sentään useana päivää, riippuen väähn aktiviteeteista. Yöllä sit taas tissi maistuu senkin eestä, en tiedä mitä teen asian kanssa. KErran tehtiin yövieroitus, mutta tässä sitä ollaan taas.

Meillä tyttö juo vettä tosi hyvin ruuan kanssa ja janojuomanakin, etenkin kun oli lämpimämpää.

Eihän maitoa ole pakko juoda vaikka ei imettäisikään enää. Kalsiumia saa paljon muualtakin . Juoko teillä vettä kuitenkin? Kannattaa tarjota vaikka kurkkua ja vesimeloni meillä ainaki hitti, siiä on paljon nestettä :)
 
Meillä lisääntyneet imetys kerrat myös. Silloin kun alkoi ryömimään niin selkeesti innostus liikkumisesta vähensi imetyksiä.

Ajattelin että lapsentahtisesti mennään imetyksen lopetuksen kanssa. Ja jos menen töihin niin pystyn imettämään silloin ku oon kotona.

Evemoi: joo vesimeloni on ihan hitti myös täällä :)
 
TÄällä myös esillä työhönpaluu lokakuussa, uskon, että tyttö pärjää ilman tissiä, kunhan vaan ruokaa ja juomaa on tarjolla riittämiin. Mut miten äitin tissit pärjää :D Työvuoro kestää vuorokauden joten tulee reilu vrk imetystauko aina silloin. Töitä noin kerran viikkoon, mut pakko se on rintapumppu ottaa mukaan, takeita ei oo että kerkeis rauhassa pumppailla, mutta jos edes pahimmat pingotukset sais lypsettyä pois. Nyt on hyvä usko imetykseen lapsentahtisesti, jos vieroittuu töiden takia niin se on sitten niin tarkoitettu :)
 
Meillä on enää yksi imetyskerta vuorokaudessa heti aamusta, kun poika herää. Tällä yhdellä imetyksellä on menty jo kohta pari kuukautta. Torstaina alkaa työt niin on hyvin mahdollista, että jää tuo viimeinenkin imetys sitten pois. Itse voisin vielä ihan hyvin jatkaa imetystä, mutta ei tuo pikkumies ole enää kovin kiinnostunut koko tissistä. Lapsentahtisesti on menty tähän asti :)
 
Päätin tässä eilen, vai oliko se toissapäivänä, että imetys saa jäädä. Olin imettäny vika päivät vain aamulla ja kun poika alko vähän järsiä tissiä niin totesin et äitille riittää :inpain: Itseasiassa taisin joskus imetyksen alkuun sanoa, että eka purasusta saa loppua :woot:Luulisin että maidontulo on muutenkin vähentynyt, kun niin vähillä imetyksillä menty pitkään. Mut saapa nähdä miten kiukkuista poikaa täällä ollaan ja miten pitkään kun tissiä ei enää saa. Ainakin tänä aamuna oli melko raivo, mut sanoin vain että tissistä ei enää tule maitoa, pullosta saat. Tyytyi sitten pulloon kyllä lopulta. Kyllä kai se tästä, tietty ristiriitaiset fiilikset, helpompi on henkisesti jos lapsi ite lopettaa... tai no, enpä tiedä... esikoinen lopetti itse ja kai sekin henkisesti oli ristiriitaista, kun suretti että tässäkö tää nyt oli :wink Eli menköön tää nyt näin, kun olin ajatellut lopettaakin kun työt ja hoito alkaa. Sovittiin, että mies hoitaa nyt vuorostaan pojan nukutukset ja minä esikoisen niin lienee helpointa kaikille osapuolille se nukahtaminen.
Poika juo kyllä myös vettä, mutta silti minusta nestettä menee melko vähän. Meillä menee kurkkua ja jugurttia erityisesti, että niistä sitä nestettä saa kyllä. Mut on se tuon esikoisenkin kanssa päivittäin muistutettava juomisesta ja toisaalta vessassa käymisestä, tätähän tää on. Imetyksen iloa vielä sitä jatkaville!
 
Meillä ollaan vielä kovasti tissiposkia, mutta jouduin laittamaan yöimetyksille stopin kuukausi sitten, kun väsymys oli valtava, tissille herättiin tunnin välein monta kuukautta. Pidin lempeän unikoulun ja se toimi ihan hyvin, nyt imetän ekan kerran noin viiden maissa aamusta. Minullakaan ei ollut menkoista tietoakaan, kun yöimetyksen kehissä, mutta 3 viikkoa niitten lopetuksesta menkat alkoi, saa nyt nähdä sitten tulivatko pysyvästi vai hakevatko vielä säännöllisyyttä.
Päivisin kyllä syödään tai pyörähetään tissillä vielä usein, ei nyt niin paljon välttämättä malteta syödä, mutta tärkeä se on. Itse aloitan työt tässä kuussa, joten imetys vähenee sitten itsestään, mutta ei ole mitään kiirettä lopettaa.
 
Minä imetän vielä sen 6-7kertaa/vrk. öisin 1-3krt. Väsyttää jo koko touhu, mutta Ai kuinka suloista kun taapero osaa nyt itse hakeutua tisille. :) Kampeaa syliin, repii paitaa, tissssh, tissssh ja voi sitä riemua kun tissit tulee esiin. :) Tohtiiko toiselta viedä tätä onnenhetkeä...:)
 
Stella_, mä olen aivan samaa mieltä! Itsekin olisin jo valmis lopettamaan, mutta kun se rinta on lapselle niin tärkeä, etten henno lopettaa. Meillä on lisäksi tässä päivähoidon aloitus ja mun työt, niin en tohdi viedä toiselta heti tärkeää juttua pois. Meillä lisäksi yöheräily on lisääntynyt hurjasti ja jos se alkaa painaa,niin sitten pitää ppohtia yövieroitusta. Tällä hetkellä yöherätykset ei ihme kumma väsytä. Katsotaan tilannetta uudelleen sitten, kun kaamos iskee päälle :D
 
Mä voin tähän väliin vinkata että meillä ei ainakaan imetyksen loppuminen vähentänyt yöherätyksiä vaan lisäsi niitä.
 
Joo, eihän se tosiaan aina auta se yöimetysten lopetus, onneksi meillä auttoi. Nyt yleensä yksi herätys korkeintaan, millon en maitoa anna, tosin toisinaan annan jo kolmen neljän maissa jos sattuu heräämää.
 
MEillä nykyään asutaan yöt tissillä aamuyöstä aamuun. Väsyttää ja vieroitus yösyötöistä uudelleen käynyt mielessä, mutta ääh..en jaksaisi sitä itkua yhtään. Olis niin helppoa, kun lapsi jo ymmärtäisi, että tissit nukkuu yöllä, yöllä siis nukutaan. Hampaita on myös tehty joten veikkaan sen olevan osasyynä tuohon tissin jatkuvaan imutteluun yöllä. Itsekään en muuten vielä ajatele lopettmista, koska työt alkaa niin varmaan rinta on tärkeä läheisyyskeino sitten. Mutta en kiellä etteikö olis päiviä, että kyllästyttää koko imetys...Taaperon imetyksessä nautin kuitenkin siitä, että hänen ravinnon saanti ei ole pelkästä rinnasta kiinni niin kuin vauvan, sinänsä siis helpompaa tämä homma. Mieskin on positiivinen imetyksen suhteen (vielä) :)
 
Meillä imetään vielä. Hampaita tehdessä selkeesti haluaa enemmän ja nyt reissussa kun ollaan tyyliin parin kolmen tunnin välein syö. No nyt kun on vähän terveempi oon vähän itse vähentänyt imetystä. Siis niin että esim.päikkäreille voi mennä ilman tissiä jos just ollaan syöty ruoka ja jossa nestettä ja maitotuotteita. Itse voisin imettää pari kertaa päivässä. Mut toinen vaatii vielä enemmän. Yöt meillä ei onneksi syödä. Tässä vaan uusi raskaus niin vähän pohdin omaa jaksamista imetyksen ja sikiön voinnin takia.
 
Imetys raskaudessa ei oo vaarallista ellei sitten aiheuta kipeitä supistuksia. Toki tissit voi olla kipeänä ja imetys silloin tuntuu epämukavalta.

Mepä viimein päästin yösyönneistä eroon. Heräämiset ei loppuneet , mutta rauhoittuu silittelyyn kuitenkin. Aamusta sit taas maitobaari aukeaa:) ja tosiaan, vastaha sitä imetystä aloiteltiin!
 
Takaisin
Top