Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meille annettiin aikanaan neuvolassa ohjeeksi pestä hampaat aamulla pelkällä vedellä ja illalla harjaan sipaistaan tahnaa (lasten tahnaa, jossa on natriumfluoridia 1000 ppm - tämän kanssa meitä ohjeistettiin olemaan tarkkana, että on oikea määrä eikä liikaa - aikuisten tahnassa sitä on 1450 ppm). Suuta/hampaita ei tarvitse huuhtoa. Tyttö pesee ensin itse ja lopuksi aikuinen "tarkistaa". Täällä annetaan aikuisillekin hammaslääkärissä ohjeeksi, että hampaita ei tarvitse eikä kannata huuhtoa hampaidenpesun jälkeen. Toki vaahdot luonnollisesti syletään pois, mutta ei tarvitse huuhtoa. Että tuskimpa se Moona vauvoillakaan on sen "vaarallisempaa", että ne sitä tahnaa maistelee hampaidenpesun yhteydessä, kun eivät osaa sylkeä. Ja toisaalta vauvoilla tahnan määrä on melko olematon.

Tissitelläänkö teillä vielä yöllä kene hampaat pestään illalla? Meillä tyttö nukkuu vaan tissille vielä.

Jenskis, meillä on vielä niin, että hampaanpesun jälkeen pääsee makkarissa tissille. Jossain kohti täytyy tämä saada käännettyä, että ei enää syödä/juoda hampaanpesun jälkeen iltaisin. En aio hirveen pitkästi enää imettää, eli nukkumaanmenorutiineihin tulee muutoksia lähiaikoina. Tähän mennessä 2 hammasta.

Meillä oli 6kk ikäisenä jo hammastarkistus.Ohjeena tuli,et aamuin illoin tahnalla ja meillä ihan Prismasta ostettu hammastahna.Ei huuhdella pois.Illalla tissitellään vielä hampaanpesun jälkeen.Hampaita ainakin 8,kun ei oo nyt vähään aikaan antanut suuta tutkia.

Meillä hampaiden pesu kuuluu osaksi iltarutiineja (ja aamu), hampaita jo kaksi :hilarious: Hammastahnassa fluoria 500ppm ja tahnaa käytetään molemmissa pesuissa. Tahnaahan laitetaan niin minimaalinen määrä ettei ole mitää pois huuhdeltavaa, nyt noille kahdelle hampaalle laitan tahnaa siis niin vähän kun vain pystyy sitä harjalle sipaisemaan, hampaiden määrän lisääntyessä tahnan määrä myös pikkuhiljaa lisääntyy. Minä pesen lasten hampaat ensin jotta tahna levittyy joka puolelle, sitten kun on pesty kunnolla saavat itse vielä "pestä", eli pureskelevat hammasharjaa...

Niinhän se on että aikuisillakin riittäisi todella pieni määrä tahnaa, eikä suuta saisi huuhdella pesun jälkeen (itse en osaa näin pestä kun tahnan pitää vaahdota omassa käytössä :grin)

Iltatissittely pitäisi saada siirrettyä ennen hampaiden pesua mutta ei mitään toivoa siihen vielä kun nukutukset on vaikea hoitaa yksin (olen usein yksin lasten kanssa iltatoimissa) niin imetys tässä tilanteessa on paras tehdä sängyssä kun siihen rauhoittui nopeasti. Tämän vuoden puolella tämä muutosprojekti.

Lisäys: ja yöimetyksiäkin vielä muutama :dead:

Se on juurikin noin kuin tiitu sanoi: nykyinen suositus alle 3-vuotiaille on kerran päivässä sipaisu hammastahnaa, jonka fluoridipitoisuus on 1 000–1 100 ppm. Toisella harjauskerralla voi alle kolmivuotiaan hampaat harjata ilman tahnaa tai sipaisemalla harjalle fluoritonta tahnaa. (Paitsi jos käyttöveden fluoridipitoisuus on yli 0,7 mg/l (0,7 ppm) mutta alle 1,5 mg/l, alle 6-vuotiaille suositellaan tahnaa, jonka fluoridipitoisuus on enintään 500 ppm. Fluorihammastahnan käyttöä ei suositella alle 6-vuotiaille, jos juomaveden fluoridipitoisuus on yli 1,5 mg/l.)

Alle 3-vuotiaille sipaisu tahnaa vain päivän toisella harjauskerralla.

3-5-vuotiaille myös 1000-1100 ppm, mutta tahnan määrä saa olla 2 kertaa päivässä lapsen pikkusormen kynnen kokoinen nokare.

6v. ja vanhemmat: 1450 ppm 2 kertaa päivässä 0,5cm-2cm kokoinen nokare. :)

Hyvin tärkeää on myös muistaa, että kariesta aiheuttava bakteeri voi tarttua sylkikontaktista. Sitä ei ole vauvoilla valmiina suussa, vaan se tulee vain tarttumalla. Eli ei vauvan lusikkaa tai tuttia omaan suuhun ja sen jälkeen vielä vauvan suuhun (varsinkaan jos itseltä tuo bakteeri löytyy, eli on hampaita paikattu).

Äidinmaito ei yksistään aiheuta hampaiden reikiintymistä. Yhtäaikaisen sokerin käytön kanssa äidinmaito voi ylläpitää lapsen suussa happamia olosuhteita, mikä suosii reikiintymistä aiheuttavia bakteereita. Tällainen tilanne voi syntyä, jos lasta imetetään pitkään, imetyskertoja on tiheästi ja etenkin yöaikaan, jolloin syljen puolustusominaisuudet ovat huonoimmillaan, ruokavalioon kuuluu sokeripitoisia tuotteita eikä lapsen fluorinsaannista ole huolehdittu. Eli älkää missään tapauksessa syyllistäkö itseänne yöimetyksistä tai hammaspesun jälkeisestä nukutusimetyksestä, jos nuo muut jutut on teillä kohdillaan. ❤ Meilläkin minä imetän vielä illalla hampaidenpesun jälkeen ja yölläkin. Ja niin tehdään niin pitkään kuin vauvalla on tarve.

Sori näin pitkä sepustus, mutta kun T: hammashoitaja :)

Enempää en viitsi tähän kirjoitella, mutta tuolla: http://www.hammaslaakariliitto.fi/f...n-suunterveys/vauvan-suunterveys#.Wb7gN6BOTqA on kattavaa tietoa näistä asioista ja muustakin, esim. tutin vaikutuksista. :)

Voihan syömättömyys...Ei kelvannut aamulla puuro,mutta rahkaa söi vähän.Lounas ei kelpaa,mutta Talkmuruja napostelee.Illan kasvissose ainoa minkä syö kunnolla ja tietysti tissi.Jos ollaan menossa jossakin syö kaiken mitä tarjotaan..Mutta kultarakas ei äiti jaksa aina olla menossa!Jos äiti seisoisi päällään niin söisisitkö paremmin?:D Kesäkuusta painoa tullut alle puol kiloo niin oli pakko pyytää neuvolaan aika,kun kasvut mietityttää.Äitini totesi,että katso peiliin.. :D Samanlainen huono syömäri kuulemma olin kuten myös tytär pienenä.Esikoinen söi hyvällä ruokahalulla kuten nykyäänkin.Turhauttaa vaan,kun pienellä pysyy suu tiukasti kiinni.Ensi sunnuntaina täyttää 11kk.

Belle, mitäs sanoisit, jos meillä on hankittuna Oxygenol-lasten tahnaa (500 PPM F), ja käytetään oman porakaivon vettä? Tähän mennessä olen pessyt aamuin illoin pikkuhipsulla tahnaa ne kaksi hammasta.
Meidän vesi on viime syksynä tutkittu, mutta siinä voi siis olla vain luonnon mineraaleja matkassa.

Belle, kiitos ohjeista. Näin olin ajatellutkin, mutta neuvolasta varmasti huomautetaan yösyönnistä. Osaanpa ainakin perustella kantani. Meillä syödään vielä 2-3 kertaa yössä.

Nuunuäippä, taitaa olla ikään kuuluva vaihe.

Katjusha, selvisikö tutkimuksesta veden fluoridipitoisuus? Jos ei ja sinua mietityttää asia niin kannattaa selvittää se.

Tässä vähän fluoridipitoisuuksista Suomessa:

"Fluori esiintyy vesissä fluoridi-ioneina. Erityisesti Kaakkois-Suomen rapakivialueilla Kymenlaaksossa on maaperässä runsaasti fluoria ja pohjaveden fluoridipitoisuus on epätavallisen korkea. Samoin Varsinais-Suomessa ja Ahvenanmaalla kaivossa on tavallista useammin epätavallisen paljon fluoridia."

"Pohjavedessä on fluoridia tavallisesti alle 0,1 mg/l, milligrammaa litrassa. Alueella, jossa on paljon fluoridia pohjavedessä hyvälaatuisen juomaveden raja-arvo 1,5 mg/l ylittyy useissa kaivoissa. Korkeimmat pitoisuudet voivat olla useita milligrammoja litrassa."

Lainaukset sivulta https://www.thl.fi/fi/web/ymparisto...si/kaivoveden-kemialliset-epapuhtaudet/fluori
Sieltä löytyy myös kartta, josta selviää alueet, joiden pohjaveden fluoridipitoisuus on yli 1,5 mg/l.

Jos joku miettii, että mikä on vesijohtoveden laatu omalla paikkakunnalla, niin tietoa löytyy varmasti netistä. Ainakin itse pystyin googlen avulla tarkistamaan oman kaupungin tuoreet mittaustulokset. Löysin taulukon, jossa kerrotaan mm. veden fluoridipitoisuus. :)

Kaivojen vesi täytynee säännöllisin väliajoin tutkia?

Mutta oon mäkin siis pessyt keskimmäiseni hampaita 500 ppm tahnalla hänen ollessa vauva. Silloin sipaisin tahnaa 2 kertaa päivässä hammasharjaan. :) Sellainen suositus oli aiemmin. Toki oli nykyinen suositus voimassa silloinkin, mutta mä tein niin kuin "ennen vanhaan". :D Meillä siis juomaveden fluoridipitoisuus on 0,15 mg/l.

Muokattu viimeksi:
Nyt tulee olemaan rankat pari viikkoo ku kävin vatsanalueen leikkauksessa ja on otettava rauhallisesti pari viikkoo ja ei sais vielä nostella tyttöö :/ Ja neidillähä oli ollu hirvee ikävä äitii ku äiti oli yön sairaalassa ja ois kovasti halunnu sylii ja huutohan siitä tuli ku äiti ei voinu ottaa :( Sohvalla sit halailtii et tyttö oli miu vieressä mut vauhti oli nii kova et leikkaushaavat otti osumaa ja piti isi pyytää hätiin. Imetyskin luultavasti loppuu kun en voi sylissä imettää et varmaa sit pumpaten ja korvikkeilla mennää kunnes loppuu

Äidin rakas jätkänpätkä tänään jo 11kk!Kovasti treenataan,että pysyy pystyssä ilman tukea.Pari viikkoa vasta kontattu eli kehitysvauhti huima.Hyvin siis ehtii vähän myöhemminkin. :)

Täytyypäs sanoa täälläkin, että kolahti vähän tuo tilanne että meille tosiaan ensi viikolla tulee seisomateline.. tiedän että siitä on pojallemme apua ja tarvitsee sen tuekseen että jalat vahvistuu. Tiedän, että poikamme voi hyvin ja on kehittynyt paljon ja tarvitsee vain ekstratukea alkutaipaleella. Mutta..

Kyllä se vaan kolahti ja pahasti kun menin googlettamaan seisomatelineitä. Rehellisesti sanottuna itkin koko aamupäivän kun niitä selailin. Itse olen harjoittelussa ollut kehitysvamma-puolella ja mielleyhtymä siihen jysähti päähäni, vaikka tiedän ettei poikani yhtälailla ole kehitysvammainen. Mutta.. kyllä se vaan tuntuu ikävältä, että joutuu sellaista härveliä käyttämään ties kuinka pitkään.. :sad001 Toki pienenä pelkona päähän välillä tulee, että entäs jos se seisominen ja kävely ei koskaan onnistukkaan. Mutta jospa se pelko on ihan vaan omaa höperyyttä, ei kukaan oo koskaan sellaisesta ainakaan vihjaillut. Minun pieni :Heartred

Tsemppiä auringonkukka! Varmasti pienesi oppii ajallaan kävelemään ja seisoskelemaan. Nyt vain tarvitaan tosiaan vähän tukea tähän alkuun <3

Auringonkukka, varmasti huolestuttaa, mutta yritä olla liikaa murehtimatta etukäteen tulevaa. Rasitat vain itseäsi. Voihan tosiaan olla että pikkuinen tarvitsee nyt hieman apua ja se siitä. Äitien rooli toki on murehtia ja huolehtia, mutta ei sillä pysty kuitenkaan mihinkään vaikuttamaan. Siinä vain saa oman olonsä surkeaksi. Se on helpommin sanottu kuin tehty, tiedän sen. Toivotaan parasta teille!! Ja tsemppiä pikkuiselle!

Joo, onneks nämä ikävät ajatukset käy mielessä vain ihan todella harvoin, ei tässä muutoinkaan ehdi paljoa pohdiskelemaan. Mutta sillä hetkellä tai no sinä päivänä ne kyyneleet vaan virtasi ja virtasi eikä niille mitään mahtanut.

Ja tosiaan, kehitystä tapahtuu koko ajan joten ei sitä hätää sinänsä ole.. tukea vaan tarvitsee enemmän.

Tää viikko on tuntunu joteki erityisen raskaalta ku mies ollu reissussa :( Mie en saa jostai kumman syystä kunnolla öisin nukuttuu, muutaman tunnin nukun ihan sikeästi mut sit herään ja loppu yö on sellasta kevyttä unta ja pyörimistä. Ei minuu sillee väsytä fyysisesti mut henkisesti oon tosi väsyny.. Muuten menny siis hyvin tytön kanssa mut nyt hää on oppinu loukkaantumaa ja suuttumaa kunnolla jos häntä esim kieltää tekemästä jotain, esim ei anna mennä takan luo. Kun oon kymmenennen kerran hakenu pois takan luonta hirveän huudon ja kiukun saattelemana niiin itsellä pääsee itku. Muutamat itkut tullu jo väännettyä, en ees tiiä miks itken, se itku vaa alkaa yhtäkkii ja ei meinaa loppua. Ja välillä ollu sellasii huutopäiviä et neiti vaa kiukkuu ja itkee. En tiiä mistä johtuu ku itku tai kiukku saattaa alkaa ihan yhtäkkii :/
Mies tulee luultavasti la-su välisenä yönä kotiin ja ens viikolla seuraavaan paikkaan, voi olla et itku taas tulee kun lähtee :( Harmi vaan kun tällä hetkellä ei ole täällä päin töitä niin on vähän pakon sanelemaa tehdä noit reissuja :( Siskolle kun valitin et inhottaa tällä hetkellä noi reissut niin vastaus "pakkoha tei on rahaa jostai saatava ja saat omaa aikaa".. Pahensi vain oloa kun toivoin vähän jotain sympatiaa tai edes jotain lohduttavaa sanaa mut häneltä on turha ikinä odottaa mitää lohduttavaa.. Meinasin laittaa et tuuppa hoitamaa tyttöö joku kerta päiväks niin alkaa ehkä ymmärrystä löytymään.. Mut vaik hää on kummi ni häntä ei hirveästi kiinnosta hoitaa tyttöö, kyl hää käy meillä kun sattuu olemaa täälläpäin mut enemmä hää keskittyy olemaan koneella tai katsomaan telkkaria. Tyttöö pitää hetken sylissä ja sit se on siinä. Hänestä tuli kummi ehkä enemmä sen takii ku itse niin kovasti toivoi niin en kehdannu sanoo et eipäs tuukkaa.
Hävettää valittaa mut oli pakko päästä purkamaa tuntoja ihmisille jotka ehkä ymmärtävät ku ihmisille joilta tulee kommenttii "sellasta se vaa on".. Ehkä sit on taas kaikki toisin ku saan joskus yön nukuttuu hyvin mut toi unettomuus saa tunteet mylläämää ja tekemää kärpäsestä härkäsen.
Tyttö on siis normaalisti helppo tapaus ja todella rakas ja ihana yms mutta nyt vaa tuntuu nii vaikealta. Niin ja sit anoppi on sillee jos satutaa mainitsemaa et tänää ollu kiukkupäivä ni "osaaks hää muka kiukuta" no joo kyllä osaa ku alkaa sitä omaa tahtoo löytymää näköjää..

Takaisin