Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
”Lasta olisi hyvä kuljettaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään. Selkä menosuuntaan asennus ei ole kuitenkaan automaattinen tae paremmasta turvallisuudesta. Turvaistuimen valinnassa kannattaakin perehtyä tuloksiin kokonaisvaltaisesti sekä käydä esimerkiksi kokeilemassa mikä istuin sopii parhaiten siihen autoon, jossa sitä aiotaan käyttää”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Eli selkä menosuuntaan ei ole automaattinen tae paremmasta turvallisuudesta. Sillä ei voi taata parempaa turvallisuutta, niin kuin moni tuntuu luulevan. Tuossa jutussa mainitaan mm. myös se, että kaikissa etutörmäystestissä erinomaiseen arvosanaan yltäneissä 14:ssä istuimessa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Mutta että se ei kuitenkaan ole tae paremmasta turvallisuudesta. Ei ole niin mustavalkoinen tämä juttu.

https://www.autoliitto.fi/tiedote/viidelle-heikko-arvosana-turvaistuintestissa

Autoliiton julkaisema turvaistuintesti asettaa istuimet lakisääteisiä vaatimuksia kovempaan rasitukseen, joten kaikki vähintään tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat varteenotettavia vaihtoehtoja istuinta valittaessa.

Näinkin päin voi ajatella: entä jos sattuu kolari ja lapselle käy jotain sen takia, että oli selkä menosuuntaan... Kyllähän niitä on muitakin törmäyksiä kuin etutörmäyksiä.

Nojoo, kyllähän asiat voi ajatella ja kannattaakin ajatella monelta eri kannalta. Ite vaan luotan suosituksiin lähes kaikessa mikä liittyy lapsiin ja etenkin heidän turvallisuuteen. Ja varmasti niissä istuimissa on turvallisia mitkä on kasvot menosuuntaan, se ei kuitenkaan mielestäni poista sitä etteikö olisi vieläkin parempia vaihtoehtoja. Mutta jokainen on oikeutettu omiin päätöksiin ja mielipiteisiin :)

Tässä vielä kuvakaappaus Liikenneturvan sivuilta. Tässä selitetään hyvin miksi suositellaan istuinta selkä menosuuntaan.
IMG_20170830_160913.jpg

Sitten on vielä sivutörmäykset. Autoliiton testeissä on nekin otettu huomioon. Siellä on 2 kasvot menosuuntaan istuinta, jotka ovat saaneet erinomaisen arvosanan. Toisessa pieni kuormitus etutörmäyksessä ja erittäin pieni kuormitus sivutörmäyksessä. Toisessa erittäin alhainen kuormitus sekä etu- että sivutörmäyksessä. Ei yhtäkään selkä menosuuntaan istuinta erinomaisella arvosanalla siellä. Muuta kuin turvakaukaloita.

Sitten on selkä menosuuntaan istuimia, jotka ovat saaneet esim. arvosanan tyydyttävä. Sellaisia, joissa on keskinkertainen loukkaantumisriski sivutörmäyksessä tai sekä etu- että sivutörmäyksessä.

Joillekin on varmasti myös tärkeää, että istuimessa ei ole pientäkään haitallista kemikaalikuormitusta.

Joissain testivoittajissa on varmaan kaikki seikat aikalailla kohdillaan, mutta kaikilla ei ole varaa ostaa sellaisia. Sekin täytyy ottaa huomioon, että minkälainen istuin autoon sopii. Ei kaikilla ole varaa autoa vaihtaa. Ja joillakin on mahduttava takapenkille 3 istuinta, että sen mukaan sitten. Ei tämä ole mielestäni yhtään niin mustavalkoinen juttu.

Olen kyllä Bellen kanssa itse samoilla linjoilla että ei ole nii mustavalkoinen tuo juttu ja just sen takia että selkä menosuuntaan istuimia korostetaan hyviksi viitaten tuohon nokkakolariasiaan. Mutta on niin paljon muitakin törmäyksiä kuin edestä tuleva. Kaupunkialueilla ja taajaman ulkopuolellakin kyllä on sivutörmäykset ihan iso riski myös (risteysalueet jne).

Mutta toki kaikki valitsee oman perheen tarpeita vastaamaan ja eipä sitä tietenkään sitäkään voi aivan yksoikoon vetää.

No joo, pääasia et kaikilla tarvitsevilla on istuin. Meille selkä menosuuntaan on parhain ja uskon ja luotan tuon istuimen olevan turvallinen. Saahan sen eteenkin päin jo nyt jos haluaisi, mut ei haluta.
Ja joissain kolareissa sit oli istuin mikä tahansa, sattuu pahasti ja on merkityksetöntä kuinka päin se istuin on loppupeleissä edes ollut, vai onko ollut 800 euron testivoittaja vai 250 euron perusistuin. Kaikki tehköön oman valintansa just sen perusteella mitä kokee tarvitsevansa istuimelta

Muokattu viimeksi:
Onko muiden vauvat mustasukkaisia? Meillä tytön mielestä esikoinen ei saisi tulla mun syliin eikä mies mua halaamaan. Molemmissa tilanteissa nykyään tyttö kiukkuaa ja yrittää tulla väliin, rauhoittuu vasta kun tilanne on ohi. Onhan se ihan söpöä ja hassua mutta ikävää varsinkin esikoisen takia, tarvii hänkin läheisyyttä.

On mustasukkainen koirista :grin yhtään jos ees juttelen koirille (kyllä, puhun yksin koirilleni xD) saati rapsuttelen tai muuten paijaan, tyttö pyrkii syliin. Oli missä vaan, mitä vaan tekemässä.

Jep. Marraskuiselle on joka kerta hirveän hämmentävää, että olen myös kolmen isoveljen äiti :D Saatikka kun otin serkkutytön syliin. Kyllä vääryyttä tein. Tai jos isi mua halaa ja pussaa ni jo on vauvalla suu mutrulla. Ihana pikku höpsykkä.
Ihana pikku höpsykkä se keksi tällä viikolla miten avataan laatikot lipastoista. Minun mielestä ei niin kiva taito......

Ainiin, minun piti kysyä että miten teidän parisuhteet voi?
Vauva aika laittaa suhteen koetukselle. Kyllä. Ei se tarvi kun vähän unettomia öitä, ei hetken kahvin juomis rauhaa tms niin.... no, täällä on sanat sinkoillu ja itkut itketty, mutta rakkaus ei mihinkään oo hävinny :)

Meillä parisuhde voi melkeinpä paremmin kun ennen lasta. Hyvin menee siis :)
Totta kai väsyneenä tulee kiukuttelua puolin ja toisin, tänään viimeksi, mut pyydetään jo kohta anteeksi ja annetaan anteeksi, se on sit siinä :P

En oo huomannu et ois mustasukkaisuutta, isin kanssa jos pussaillaan ni tyttö katsoo ekan ihmeissää ja sit naureskelee :) Meilläkin parisuhde tuntuu voivan paremmin ku ennen lasta. Välillä tulee sanomista ja mökötyksiä mut niistä selvitään :)

No nyt komppaan edellisiä parisuhdeasiassa. Voi hyvin ja voi välillä paremmin ku ennen lasta ja raskauttakin. Tyttö ei tajua olla pahoillaan tai mustis jos isi pussaa äitiä tai toisin päin :wacky:

Täällä ei ole mustasukkaisuutta ilmassa. Parisuhteelle on liian vähän aikaa, mutta vaihehan tämä vain on ja joskus taas sitä tulee olemaan enemmän. Me ei olla piiitkään aikaan viety tyttöjä hoitoon, jotta saatais miehen kanssa tehdä jotakin kahdestaan. Viimeksi toukokuun alussa. :O Mun on nyt jotenkin vaikea viedäkin, kun vauvalla on tämä vaihe kun liikkuu, avaa laatikoita ja laittaa kaikkea suuhun, niin mietin vain onko liikaa vaivaa hoitajalle nämä tytöt nyt tällä hetkellä. Vaikka eikö nyt pari tuntia olisi ok jollekin, suunnitelmissa olisi mennä leffaan miehen kanssa joku päivä. Haaveilen myös kalastusreissusta kaksin. Välillä tulee kinoja, mutta pääosin meillä ihan seesteistä. :)

Parisuhde voi hyvin, jopa paremmin kuin ennen lasta. Tai ei meillä silloinkaan huonosti mennyt mutta nyt menee vielä paremmin. Olin varautunut siihen että voisi olla tosi vaikeaa, niin paljon sai joka suunnasta kuulla että "vauvavuosi on parisuhteelle todella raskasta aikaa".

Meillä parisuhde kyllä jäänyt ihan taka-alalle :sad001. Kesäisin miehellä tosi paljon töitä + harrastukset, niin yhteistä aikaa ei vaan ole. Iltaisin toki lapset menee nukkumaan suht hyvissä ajoin, mutta yleensä tulee katsottua omia sarjoja (Emmerdalea!) ja löhöiltyä. Kahdestaan ei olla vuosikausiin käyty missään, ellei viime vuoden keskola-reissua lähikaupunkiin lasketa :D

Tiedän kyllä, että pitäisi sitä yhteistä aikaa järjestää, mutta kun on neljä lasta niin ei sitä viitsi esim. työssäkäyviä isovanhempia eikä muitakaan "vaivata". Ajoittain meillä isommat muksut ovat kyllä mummulassa olleet päiviä ja öitä, mutta nuorimmaisen olen hoitanut pääsääntöisesti itse. Siskoni on sen verran joskus katsonut kaikkia neljää, jotta olemme kaupassa piipahtaneet.

Tänä vuonna meille tulee 10 vuotta yhteistä taivalta täyteen, toiveena ois silloin lähtä ees kaksistaan syömään :Heartred

Ei ole mustis poika meillä. Ainakaan vielä.

Parisuhde voi kyllä hyvin, ehkä joo jopa paremmin kuin ennen lasta. Selvät työnjaot, rutiinit ja kommunikointi. Oltiin just viime la hääpäivää viettämässä kahdestaan, poika oli mun porukoilla sen 4 tuntia hoidossa. Käytiin leffassa ja syömässä. Oli oikein mukavaa. Mutta ai että, kun oli ihanaa nähdä poika, kaamia ikävä tuli :)

Meilä on ruvennu parisuhde kukoistamaa iha kunnolla. Eipä oo ollu tämmöstä meilä vielä koko 5,5v aikana :D mut on tässä kyllä ollu hankaluuksiakin..

Takaisin