Mä mietin just ihan samaa,
Sadetuuli. Kiinnostaisi tietää, onko kaikilla mennyt kuitenkin loppuraskaus/synnytys/vauva-aika hyvin, kun paljonhan meitä silloin oli.
Jotenkin tuntuu, että synnytyksestä on NIIIIIN pitkä aika ja silti se jaksaa vielä hämmästyttää: joka päivän katson tuota mun pientä tyttöä ja ihmettelen, miten ollaankaan voitu saada aikaan jotain noin kaunista ja täydellistä. Itken vieläkin, jos luen vaikka lehdestä synnytystarinoita tai jos mieleen hiipii jostain ajatus, mitä kaikkea pienelle vauvalle voikaan sattua - niin hyvässä kuin pahassa. (Ennen saman reaktion aiheutti eläimet.)
Just eilen yöllä, kun heräilin (kiitti ihan v*tusti taas, naapurit..), mietin miten sitä vasta nyt äidiksi tultuaan voikaan tuntua yhtäaikaa näin avuttomalta ja vahvalta ja varmaan ekaa kertaa koko elämäni aikana sisäisten oman kuolevaisuuteni ja tajuan myös sen, miten kaltoin mua on lapsena (ei siis iällisesti vaan lähinnä äiti-lapsi asetelmana) kohdeltu enkä halua koskaan, että oma lapsi joutuu omien vanhempiensa laiminlyömäksi. Mä aion tehdä kaiken mahdollisen tarjotukseni lapselle parhaan mahdollisen elämän ja vaikken nyt suoranaisesti meinaa pumpuliin tyttöä lykätäkkään, niin tahdon kyllä mahdollisuuksien mukaan siloitella "kuopat tiestä" - enkä tarkoita hemmottelua (enpä vissiin..
), vaan sitä, että haluan opettaa esim. ruoanlaittoa ja muita tärkeitä taitoja, tarjota tulevaisuudessa mahdollisuuden nähdä maailmaa ja tutustua erilaisiin kulttuureihin sekä kasvaa omanlaisena yksilönä, joka osaa arvostaa työntekoa (vrt. kun tekee töitä, on varaa matkustella, ostaa asioita yms.) ja luontoa ja jolla ei mene sormi suuhun, jos pitää laittaa hylly seinään tai kytkeä kattolamppu.
Taitaisi olla taas aika kirjoittaa tytölle kirje vauvakirjan väliin, oon sinne muutaman jo kirjoittanut - saa sitten vanhempana lukea niitä ja toivon, että niistä heijastuu se rakkaus, jota tyttöä kohtaan tunnen ja se, että kaiken olen tehnyt rakkaudella ja hänen parhaakseen. Vaikka sitten keskellä kovimpia murrosiän kuohuja.