Arki vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varpahat voisiko olla vauvarokko? Kuume kestää siinä kolme päivää, sitten laskee ja tulee näpyt. Esikoisella oli se joku vuosi sitten, ne kolme päivää oli kyllä kamalia kun ei tiennyt mistä kuume johtui.

Sitä mä toivoisinkin tämän olevan, on ihan kamalaa kun lääkkeetkään ei paljoa kuumetta laske :(

Tuosta töihin paluusta/kotiin jäämisestä. Jos olisi taloudellisesti mahdollista, jäisin ehdottomasti typyn kanssa kokonaan kotiin ainakin vuoden loppuun, ehkä jopa ensi kesään. Haluaisin viettää vielä aikaa tyttäreni kanssa kotona. Mutta valitettavasti tilanteemme on nyt sellainen, ettei se ole tässä hetkessä mahdollista. Siispä palaan lokakuussa osittaisena töihin. Tyttöä ei kuitenkaan vielä hoitoon laiteta, vaan pyöritetään työt niin, että aina jompi kumpi hoitaa tyttöä!

Ite ehdin olla 3kk liiton rahoilla ennen seuraavaa äitiyslomaa.
Ja olen niitä äitejä jotka kaipaavat päiväänsä jotain työ- tai koulupaikkaa saadakseen kontaktia muihin ihmisiin. Joten muksut ovat melko aikaisin siirtyneet päivähoitoon aina.
Toivon nytkin löytäväni jotain töitä tms. seuraavan äitiysloman loppuessa. Kun yleensä olen todella yksin kotona lasten kanssa, koska ystäviä ei täällä ole ja isännällä on aina puuhaa maatalouden, koneiden sun muiden parissa. Saisin edes jotain aikuisseuraa sitten osan päivästä ettei aivan pää hajoa.

Oliskohan tää hyvä ketju kysellä ihan mielenkiinnosta että pidättekö paljon vauvoja alasti/ilman vaippaa? Meillä ei ihan hirveenä oo ollu mutta viihtyisi vaikka kokoajan alasti kyllä :-D varmaan äitiinsä tullut kun katselee omia vauva/lapsuuskuvia ni oon aina ollu alasti :-D:-D:-D

Täällä kans pieni nudistin alku! Oikein suuttuu välillä, kun pitää laittaa vaatteet päälle.

Nakupelleillään aina aamupäivällä ja illalla ennen yökkärin laittoa, tytsy pötköttelee äp:n makuupussin päällä ja sen sit saakin pestä vähintään pari kertaa viikossa, kun pissivahingoilta ei vaan voi välttyä. Kertaalleen oon kakkaakin siivonnut matolta..

Mutta kyllä mä koitan aina vaipanvaihdon yhteydessä antaa ainakin pari minuuttia ilmaa pepulle - varsinkin, jos on kuuma päivä.

Mäkin haluaisin pitää enemmän mut se pissa tulee aina jos on ilman vaippaa. Ja pojilla se pissu lentelee sinne tänne ja itsensä päällekin... Joten en oo jaksanu ilmakylvyttää. Hyvää se tekis.

Meillä nakuillaan ehkä kerran päivässä, saa jonkun 5-15 min olla lattialla ilman vaippaa, juurikin se pissa täällä kans syynä ettei useemmin...

Meillä yks nakupelle.Aika paljo tuuletellaan ja pyyhe on vieressä,et jos tulee suihku.Aina ei kyl äidin refleksit oo nopeat.. .. :D Miun mimimies tänään 9kk ja hammas nro.8 näki päivänvalon.Istuminen sujuu hienosti,mut liikkuu vaan joskus vähän selältään.

On kyllä niin jännä miten eri aikaan vauvat kehittyy. Meillä huomenna 9kk ja kaks hammasta. Liikkuu ryömien hirveetä kyytiä ja nousee tukeavasten (ihan joka paikkassa) seisomaan (huoh!) Ei siis pysty sekunniksikaan jättämään yksin. Se seisominen on niin holtitonta että saattaa ihan yhtäkkiä päästää irti ja kaatua. Siinä on oltava koko ajan vieressä. Istua ei kauaa jaksa paikallaan. Toiminnan mies, hahhah! Meillä viikko sitten aloitettiin unikoulu ja nyt nukkuu täydet yöt omassa sängyssä!! Aivan uskomatonta. Lähtökohta siis oli se että oli mun vieressä yöt, heräili 1-2h välein tissille ja välillä valvoi yöllä kuk ei saanut nukahdettua. Oon niin tyytyväinen tästä tilanteesta. Mä oon nukkunu kunnon unia ekaa kertaa sitten pojun syntymän. Eli jos muilla univaikeuksia vauvan kanssa, niin unikoululle suositus täältä!

Ellipsi, millaisen unikoulun piditte? Lopetitko yösyötön kertalaakista vai vesipullon kautta? Herääkö nyt ollenkaan ennen aamua?
En tiedä, missä välissä pääsen mitään kouluttamaan, vaikka aamuöissä on kyllä tekemistä. En saa miehen tukea tähän, koska on raskas remontti meneillään ja työmiehen on saatava nukkua joka yö (siis varastossa) ja viikon päästä palattava palkkatöihin.

Katjusha, meillä kävi neuvolan perheohjaaja neuvomassa miten toimitaan. Mä olin ekat yöt pois makkarista kokonaan. Iltarutiinit tehtiin kuten ennen (puuro, yökkäri, iltamaito, hampaiden pesu) sit mies vei pojan sänkyyn. Ohjeistus oli että saa itkeä jonkin verran ja syliin otetaan jos ei rauhoitu. Ja lasketaan melko nopeasti sit takas sänkyyn. Miehen on oltava huoneessa koko ajan. Poju itki sellasta väsynyttä itkua ekana yönä 40min ja sit nukahti. Kaks kertaa heräs yöllä, mutta nukahti lähes samantien. Seuraavana yönä ei enää itkenyt ja uni tuli 20min sisään. Heräs kerran. Sit minä laitoin nukkumaan. Itki taas n. 30min mutta sit nukkui koko yön heräämättä. Siitä eteenpäkn mennyt ilman itkua nukkumaan. Jos herää yöllä, niin riittää että nostaa syliin ja laskee samantien takas. Nukahtaa heti. Oon tosi tyytyväinen.

Niin ja yöimetykset loppui kertalaakista ilman vesihörppyjä.

Muoks. Ohjeistus oli että makkarista ei poistuta vauvan kanssa. Ja vauvan tulisi ymmärtää, että öisin ei ole mitään "palveluita" tarjolla :) Eli ei anneta juomista/ syömistä, ei kanniskella paikasta toiseen, ei jutella jne.

Muokattu viimeksi:
Joo täällä ilmakylpyjä hyvin vaihtelevasti 5-15 min per päivä. Ei oo unikoulua kai sen kummemmin ollu tai siis voi kai se olla ollukki. Aikanaan siis nukutettiin ekoja kertoja omaa sänkyy nii tosiaan aika vähä nosteltiin pois. Hyssyteltiin rauhoitukseksi ku aluks itki ja välillä vieläki. Mää oon huoneessa muuten iha hiljaa siihen asti et nukahtaa. Yleensä 5-10 min.

Meillä menee nukkumaan ihan ok, se ei oo haasteena meillä, vaan aamuöinen heräily. Mun pitää torstaina kysellä neuvolasta, mitä tehdä heidän mielestään. Muista yösyötöistä pääsin eroon silittämällä ja sylittämällä. Aamuyöt on ihan mahdottomia välillä, eikä aina suostu jäämään pinnasänkyyn, hirveä huuto kun yrittää laskea takaisin, vaikka oli jo rauhoittunut. Nyt mun on käytännön syistä nukuttava tytön huoneessa ja olen päätynyt ottamaan viereen, jos ei muuten rauhoitu. Välillä siinä nukkuu, välillä heräilee. Klo 3-6 välillä ajaudun syöttämään kerran, jos on vieressä ja tarttuu liiveihin kiinni huudon kera. Joo-o, eihän se haittaisi jos olis rauhallisempia yöt :)
Tämä on nyt vähän "Unet"-ketjun asiaa, mutta menkööt :)
Muutaman päivän kuluttua pääsen pois tytön huoneesta, katsotaan miten käy, kun "maito" muuttaa yöksi kauemmaksi.

Täällä tuuletellaan/ ollaan ilman vaippaa muutamia kertoja päivässä. Laitan välillä bodyn kiinni ja housutkin joskus ni ei ihan vallattomasti lennä pissa pojalta. Eilen käytiin rannalla polviin asti polskimassa ja koska oli lämmin, laitoin pyyhkeen rattaisiin ja ilman vaipppaa, body päällä kotiinpäin. Poitsu olis nakuka koko ajan ja joka ikinen vaipan laitto on kiemurtelua ja karkuun menoa.

Unikoulu kuulosti vähän meidän touhulta mitä on tehty syntymästä asti. Sillä erolla et yösyöttö on kyllä ollut. Mutta opeteltiin heti että kun on ilta, mennään makkariin ja sänkyyn ja siellä pysytään.
Meillä herätään öisin vaihtelevasti. Välillä tutti riittää. Välillä tilkka maitoa, välillä koko pullo. Kuhan rauhottuu. En nosta pois pinnasängystä.
Oon kokeillut "tassuttelua" siis silittelyä, mutta pikkutyyppi vaan villiintyy tai ärsyyntyy siitä. Parempi antaa melskata, asettaa makuulle, tutti ja rätti ja olla lähes huomaamaton omalla sängyllä. Mutta, kylläpä olisi ihanaa nukkua yksi kokonainen yö heräämättä....... mut eikai tää vaiheilu enää kovin montaa kuukautta tai vuotta kestä :D

Juu pitääpä itekki lisätä että k 03-06 on meilläki heräilyn ja monesti tissittelyn aikaa. Mut mua ei se haittaa ollenkaa koska se on ainoo aika enää oikeestaa ku likka malttaa tissiä syyä.

Mä olen kyllä ihan surutta antanut tytön syödä öisin niin paljon/usein kuin on halunnut. Monesti riittää, että saa vaan olla lähellä ja kädellä silitellä tissiä, niin nukahtaa uudelleen - joskus sitten ihan selkeästi on nälkäinen/janoinen ja syö oikein antaumuksella.

Ei mua ainakaan haittaa, vaikka joitain kertoja yössä heräilen - silloinkin, kun olin töissä sen viikon, niin hyvin jaksoin nousta aamulla, vaikka seiskan herätykset tuntuikin kauhean aikaisilta. :rolleyes:

Mä ostin kokeeksi tänään muumin housuvaippoja. Kauhean isoilts tuntuivat ja näyttivät, vaikka kilot oli samat kuin nyt käytössä olevissa muumin nelosissa. Ajattelin, että niissä on mukavampi temmeltää eikä ainakaan tänään sattunut mitään vahinkoja niiden kanssa. Alkoi niistä neloskoon vaipoista jäämään reisiin punaiset painaumat, kun meno on nykyään niin villiä ja vauhdikasta. :happy:

Meilä ei juuri olla nakuna,pitäis ja ku tyttöki tykkäis. Mut ku se ei pysy enää minkää pyyhkeen tms.päällä ja sit se pissa tulee laminaatille joka tunnetusti ei pidä kosteudesta. Ja sit ku se pissa tulee ni koko neiti on märkä..

Tänään me oltiin pihalla ja likka varjossa ilikosen alasti. Tykkäs siihen asti kunnes tuli totaalisen hiki ku oli niin kuuma
Vielä on lapsella opittavaa ettei saa lämmöstä valittaa :hilarious:

Takaisin