Joulukuisista täällä katselen. Onpas kiva kuulla, että näin on! Tässä kovasti odottelen, että josko pian alkaisi jotain tapahtumaan ja päästäisiin lähtemään. Tänään 40+2 ja tosiaan K-SKS oon menossa :) Ei siis vielä mitään merkkejä synnytyksestä..
Musta oli ihan super hyvä paikka synnyttää esikoinen - kätilöt ja lääkärit tosi kivoja (tuntui oikein, että synnärille oli laitettu ne jämäkät ja "vanhanliiton" kätilöt, jotka ei turhia kursailleet ja osasivat ohjeistaa määrätietoisesti, mutta kuitenkin lempeästi synnytyksessä ja joiden ammattitaito oli oikeasti ihan huikea - esim. epiduraalia mun ei tarvinnut edes erikseen pyytää vaan kätilö katsoi olotilasta, että sellainen tarvitaan HETI ja sitten osastolla oli ne ymmärtäväiset, lempeät ja ystävälliset kätilöt - toki myös ammattitaitoiset) ja apua sai sitä tarvittaessa, kovasti huolehtivat äidin voinnista (särkylääkkeet, jääsiteet yms. ja mua odotti synnytyksen jälkeen yötä varten kannullinen mehua yöpöydällä - kätilö myös lupasi tulla ennen yövuorosta pääsyään eli klo kuusi tarkistamaan, että olen hereillä ja että imetys lähtee hyvin käyntiin aamulla kuuden tunnin ikäisen neidin kanssa) ja tosiaan huomioivat myös isän.
Kukaan ei mun mielestä panikoinut tai tuputtanut tai huolehtinut turhia - meillä lähti kaikki tosi hyvin sujumaan heti synnäriltä asti, mutta silti muistivat aina kysyä, että tarvitsenko jeesiä ja muistuttivat kysymään, jos on jotain kysyttävää. Musta oli kans tosi kiva tapa, että aina vuoron alkaessa kukin kätilö+lääkäri tuli esittäytymään ja kertomaan vähän seuraavien tuntien kulusta/ohjelmasta.
Ainoa "valituksen" aihe, jonka keksin, oli ruokailu: ruoat sai toki syödä käytävällä, mutta mä söin huoneessa eikä tarjotinta saanyt kannettua, jos otti vauvan kärryssään mukaan ruoanhakuun - vauva piti siis jättää huoneeseen. Ruoka oli tarjolla myös vaan puoli tuntia, että välillä piti vähän sumplia, että sen ehti hakemaan - toisaalta keittön tädit tulivat kyllä huoneeseen asti kysymään ruokailusta, jos et muistanut merkitä rastia lomakkeeseen, jolla seurattiin ruoan hakua tai jos et viisi minuuttia ennen ruoka-ajan loppumista ollut hakenut ruokaa. Ja vaikka joka paikassa toitotettiin, että astiat pitää palauttaa välittömästi ruokailun jälkeen, niin ei kukaan ainakaan mulle sanonut mitään, vaikka palauttelin tarjottimia vähän miten sattuu - välillä vauvan syöminen "häiritsi" aikatauluja niinkin paljon, että vein astiat vasta pari tuntia myöhemmin takaisin. Varsinainen kapinallinen..
Mutta tosiaan, mä olin tosi tyytyväinen kaikkeen - paitsi huonetoveriin, mutta se kait kuuluu asiaan.