Alkuraskauden oireet ja mieliteot

Mulla vähentyi kanssa Meppi oireet jokunen aika sitten. (La on muutaman päivän sun jälkeen.) Säikähdin tosissaan, koska edellinen keskenmeno paljastui juuri sillä tavoin, että oireet katos tyystin. Vappuaattona pääsin ultraan ja tällä kertaa siellä sykki elävä sydän oireiden vähyydestä huolimatta. Olin ihan äimänä, koska olin aivan varma, ettei siellä enää elämää pihise.

Eli ei kannata liikaa tuijottaa oireisiin. Ne voi kertoa keskenmenosta, mutta yhtä hyvin voi olla ettei kerrokaan... 

Rauhaa toivottelen meille kaikille jännittäjille. Iloitaan joka hetkestä, jonka raskaudesta saamme nauttia.

Raskaana kunnes toisin todistetaan! emoticon
 

Mulla vaihtelee olotila melkeinpä päivittäin. Viikonloppu meni lähes kokonaan sohvalla, kun jatkuvasti oli kuvottava olo. En kuitenkaan oksentanut. Aamuisin olen syönyt paussi keksin sängyssä ennen nousua ja jos herään yöllä vessaan niin silloin myös, että verensokeri ei laskisi liikaa. Töissä pitää myös mutustella välipala keksejä sekä hedelmiä ja työpäivän päätteeksi on niin järkyttävä nälkä, että kotiin päästessä on pakko saada heti ruokaa. Illalla tein mustikka-jogurtti smoothien johon laitoin leseitä sekaan ja se oli kyllä tosi namia iltapalana.

Pelkään lihomista, mutta on vaan pakko syödä niin ettei tule nälän tunnetta, koska sitä kuvottavaa oloa yritän vältellä niin paljon kuin mahdollista.  Väsymys on kans ihan älytön. Nukkua voisi  vaikka kuinka paljon... voi kun töissäkin saisi ottaa pienet päiväunet 

 
Yöks, aamupäivä-äklötyksesä täälä taas oon, ja tätähän varmaan jatkuu taas tuonne iltapäivän puolelle...Nenuli on kuin tryffelipossulla ja kaikki hajut ottaa nokkaan. Äklötyksen kourisa oon turvautunu jugurtteihin ja banskuihin, ne mennee helposti alas, aattelin kyllä hankkia vauvan hedelmäsoseitaki:D Eilinen meni mannapuurolla ja ruokasella kanasalaatilla +patongilla. Oon myös syöny jo tovin semmosta raskaana oleville tarkotettua monivitamiini/rautalisää, ettei vaan veret menis ihan aneemikkotasolle. Ens tiistaina on eka neuvola-aika, ja sitäpä oottelen jo kuin kuuta nousevaa, sitte vielä muutama viikko ja ois eka ultran aika
 
Ei näy helpotusta täällä! Illalla piti tyhjentää vatsan sisältö ja sama homma aamulla ennen töihin lähtöä. On tämä lasten teko rankkaa hommaa sanon minä!

Oon kanssa yrittänyt syödä säännöllisesti, ja viime päiviin tämä on onnistunutkin. Nyt tahtoo olla niin paha olo, ettei tee mitään mieli ja koko ajan pelottaa, että tavara tulee ylös. Töissä sinnittelen, pari kertaa tällä päivää jo käynyt katselemassa työterveyshuollon nettisivuilta aikaa...

Mulla ainakin oli viikossa tipahtanut hemoglobiini 137:stä 127:ään. Mäkin olen syönyt raskaana oleville tarkoitettua vitamiinia, itse asiassa söin sitä jo ennen raskautumista.

Jospa tämä tästä! Voimia muillekin pahoinvoiville! :)
 
täällä mennään viikolla 8+6 ja oireet on aika vähäiset, sen verta kuitenki on niitä oireita et ei pahemmin huolestuta turvotus on pahin! aivan järkyttävä oikeestaan, illalla varsinki näyttää niinku oisin jo viikolla 20! (vertaan siis esikoisen aikaiseen mahaan) mites teillä muilla, onko turvotus ihan silmiin pistävä?? ruoka sulaa TODELLA hitaasti ja se kai tuon turvotuksen saa aikaan..
 
Mulla ainakin turvottaa. Aamulla menee normifarkut hyvin jalkaan, mutta lounaan jälkeen ne alkaa puristamaan ja illalla ei puhettakaan että laittaisi farkut jalkaan! Kotona mulla onkin lökäpöksyt mistä napsasin kuminauhan poikki, eipähän purista
Illalla maha näyttää siis siltä kuin olisin nielaissu jalkapallon ja yön aikana se jalkapallo tyhjelee ja täyttyy siinä päivän mittaan taas uusiksi..

Pahoinvointia ei ole ollu nyt kahteen päivään, vähän väsyttää mutta ei niin paljoa. Eli olo on muuten parantunut, mutta turvotus pahenee.. ja nyt siis rv 9+0.
 
Mulla esikoisesta oksetti jatkuvasti tosi pitkälle ja väsytti niin että olisin voinut vain nukkua koko ajan. Tässä raskaudessa ei ole ollut kuin ihan pikkuruisen väsymystä, ei pahoinvointia laisinkaan eikä etomista tms. hillitön jäätelönhimo on iskenyt :D Turvottaa eikä vatsa tahdo toimia kuin ehkä joka 3.pvä!!! :((  vatsaa nipistelee hieman välillä, etenkin äkkinäisissä liikkeissä. Öisin olen joutunut vähintään kerran juosta vessaan (tätä ei ole ollut esikoisen aikana missään vaiheessa, loppuun asti sain nukuttua kuin tukki ilman mitään häiriötekijöitä!) Ja aamulla heti tajuihin tullessa täytyy pinkoa vessaan...Tissit sekä nännit on kasvaneet hirvittävien kipujen ohessa, jotka onneksi ovat olleet jo parisen viikkoa tiessään.. nyt mennään viikolla 9+4  ja la 8.12 :) Sen verran vähäiset ja mitättömät oireet edelliseen verrattuna on ollut että hieman huolestuttanut että onko siellä edes mitään mutta  edellisviikolla neuvolassa ultrailtiin pikkuruinen hurjasti pamppaileva sydän <3
 
Neuvolakäynnin mukaan viikkoja on nyt 9+1. Edelleen oksennan käytännössä joka aamu jossain vaiheessa eikä ole väliä olenko ehtinyt syömään vai en. Väsyttää kovasti koko ajan ja maha on iso. Ei tarvinnut lapsillekaan kertoa kun ne jo itse kyseli että onko mahassa vauva :D ja tissitkin on kuulemma niin isot... Lasten suusta kuuluu totuus!
 
en oo vieläkään joutunut oksentamaan, niinkuin kävi myös esikoisen kohdalla.
toissapäivänä tuli nenästä ja ikenistä verta pitkästä aikaa, olo on koko ajan tukkoinen
ja tänään alkoi särkemään iskiasta ja häntäluuta! välillä tulee yökötys, nälkä on koko ajan ihan kamala, väsyttää ja päätä särkee. välillä myös huimaa. paino ei onneks oo noussut.

taisin eilen saada dopplerilla sydänäänet kuuluviin, ne ei kuuluneet kauaan kun 
kuului rasahdus (ilmeisesti) potku ja doppleria lähdettiin karkuun.
 
Täällä ollut jumalaton väsymys joka nyt hieman alkanut helpottaa, mutta viime yön oltuani töissä niin tänään on saanu kärsiä huonosta olosta :( Tissit on joka yö niin kipeät että itkeä melkein saa.. En voi käsittää että noin arat on... Kerran oon joutunut yökkimään pöntöllä.. Alamaha vihlaisut oli alkuun todella kovia, nyt välillä vihlasee kun aivastaa tai tekee äkkiliikkeen... Ensimmäin neuvola vasta 22 pvä ei millään jaksais oottaa, ei varsinkaan ultraa että näkisi pienellä olevan kaikki hyvin ja että on pysynyt matkassa.. :)
 
Täällä aamu aloitetaan samantien Elovena-välipalakeksillä, mitkä tosin ovat alkaneet hieman jo tökkimään, kun joka aamu on tullut sellaista haukattua. Mut jos en samantien syö jotain, alkaa heti ällö olo vaivaamaan. Myös sitruunasta puristettu mehu, kylmä vesi ja pari jääpalaa maistuu joka välissä, on niin ihanan raikas. :)

Vatsa ei kyl tuntuis toimivan tällä hetkellä kunnolla ilman luumuja, joten niitä tulee myös päivittäin syötyä. Suuri himo tällä hetkellä on banaaneihin, mehujäähän ja piltteihin, sillä ne menee niin helposti alas. Oksentaa ei ole vielä tarvinnut, muuta kuin kyökkiä tyhjää esim. hampaita pestäessä. Kuitenkin aika valikoivalla ruokavaliolla mennään.

Yks päivä teki mieli suolakurkkuja, kun joku niistä täällä puhuikin. Kovaa niitä sitten piti saada, mutta seuraavana päivänä ne ei sit enää maistunutkaan :D Huoh, on tämä ihmeellistä aikaa.

Suurin vihollinen täällä päin tällä hetkellä on jääkaapin haju, tiskirätti ja tupakka. Yksi päivä bussissa piti painaa melkein nappia, kun eteeni istui niin pahanhajuinen mies, hyi....
 
Joo hajut äklöttää kovasti paljon muakin.

Dzelli, mä löysin ohjeen, jossa hajujen poistamiseksi jääkaapista ehdotettiin laittamaan ruokasoodaa ja merisuolaa kuppiin. Avoin kuppi sitten jääkaappiin. En tiedä kuvittelnko, mutta mun mielestä se on tepsinyt. Jääkaappi on raikas kuin kukkanen. :)
 
Täälä alkoi sitten tänään pahoinvointi.... aamulla oksensin ja nyt oksensin.... hui..... ihan hirveetä koko ajan etoo ja tekee pahaa.... nyt vkoja 8... tai sitä tää on joku mahatauti saas nähä... :/
 
Itsellä on välistä helpompaa, en ymmärrä sitä uskon lahkoa jossa naiset jaksavat tämän joka vuosi, aina vaan paukuttaa, tässä kun itse on kamalissa oksennuksen oireissa ja just just sietää itseään,välillä saa antaa miehellekin kyytiä että häipyy talosta että saa olla rauhassa, niin en ymmärrä niitä jotka on valmiita uhraaman tämän joka ikinen vuosi,
ja vain sen takia että uskonto kieltää nämä asiat. Miehet on jossain töissä ja äiti sitten jonain vauvantekokoneena, ihan järjetöntä. Ei mulla mies kyllä jaksais sellaista.
Tulee väkisin mieleen tämä asia kun sitä asuu sillä seudulla josssa sitä ei voi olla näkemättä vuodesta toiseen. Oli jotenki tänään olon kanssa erityisen helpompaa kun mies lähti mammalle, ihmeellistä mutta pahoinvointiin helpottaa myös oma rauha :)
Nyt on itselläni auttanut elovena kuitu juomat suklaa ja persikka on ehdoton ja fruity juoma,herännyt lyhyiden unien jälkeen aina hiukan juomaan ja jatkanut unia :)Ja fruity junior juomat on kyllä ollut apu, myös yöllä.. :)
 
Oikein meinaa huolestuttaa kun kovin paljoa oireita ei ole ollut. Toki vatsa jo pömpöttää kovastikin ja farkut on saanut jättää kaappiin turvotuksen vuoksi. Ja uni maistuisi yötä päivää. Minä joka viimeseen asti oon välttänyt päiväunia ettei yöunet menisi niin tälläkin viikolla kahtena päivänä otin parin tunnin päikkärit ja tunnin / kahden valveillaolon jälkeen takaisin maate.

Huonoa oloa olen tuntenut vain yhtenä aamuna (liekö sitten kaikki kauheus vielä edessäpäin???) ja siitä huolestuneena kävin varhaisultrassa kun ajattelin heti että kaikki ei ole kunnossa kun ei okseta eikä yökötä. No varhaisultrassa kaikki näytti olevan viikkoihin nähden ihan kunnossa, vaikka itse lääkäri olikin harvinaisen tökerö..
 
Ensimmäistä odottaessa toisesta kolmanneksesta lähtien oksensin aina kun piti jonnekin lähteä ja tapahtui jotain normaalista poikkeavaa. Pönttö tuli siis liian tutuksi sinä aikana. Alussa taisin oksentaa vain päivän ensimmäiset ruoat.
Tämän toisen kohdalla etoo käytännössä koko aika. Jos on liian pitkään syömättä niin johan tulee niin ällöttävä olo että ei mitään rajaa. Meinaa oksu lentää jos ei syö jotain, vielä ei ole onneksi tullut. Jotain on syötävä vähintään 1,5 tunnin välein ja mitkään suolakeksit ei auta. Sain muuten yllättävää apua pahoinvointirannekkeista vaikka ei nekään sitä nälästä johtuvaa pahaa olo vie pois mutta etomiseen ovat auttaneet.
Nenä on ollut tukkoinen plussauksesta asti. Väsyttää normaalia enemmän. Pakko ottaa lapsen kanssa samaan aikaan päiväunet, varsinkin niinä päivinä kun vietän illan töissä. Ja iltaisin töissä huomaan että työhousuja ei voi enää pitää kiinni kun ne ahdistaa niin pahasti, ilmaa on vaikka toisille jakaa.
 
Tänään sitten iltavuorossa alkoi semmonen vatsakramppi että ei voinut seistä ei istua.. Kesken työpäivän pois ja täysiä mies lähti viemään päivystykseen ja kivut loppui ja kaikki arvot oli ok.. Eivät ultranneet mutta lääkäri sanoi että ei pidä olla yhtään huolissaan että kaikki tuntui olevan ok, ja kivut oli kohdun seudulla ja johtui vain kohdun venymisestä :) Ehkä se on uskottava lääkäriä kun ei minulla kuitenkaan mitn vuotoa ollut.
 
Pajupilli : Kiitos vinkistä! Täytyypi kokeilla tuota heti huomenna :) on meinaan yhtä taistelua käydä jääkaapilla...

Suurin himo tällä hetkellä: tuoreet luumut <3
 
Oonkohan mä ainoa, jonka tissit EI ole kasvaneet?! Tosin eipä ne kasvaneet ekassakaan raskaudessa yhtään, kunnes yhtäkkiä joskus viikolla 30 turposivat viikossa kaksi kuppikokoa...

Pahoinvointi on ehkä vähän helpottanut, ei enää jatkuvaa etomista vaan hetkittäisiä yökötyksiä pitkin päivää. :)

Uutena vaivana on ihon kuivuminen. Pakko rasvata aamuin illoin koko kroppa tai tuun hulluksi kutinasta. Täytynee käydä pyytämässä lääkäriltä reseptillä perusrasvaa, niin saa vähän halvemmalla.. Sama oli ekassakin raskaudessa, tosin silloin tämä alkoi vasta puolessa välissä.
 
Pupsu: et ole kyllä ainoa, jolla ei ole rinnat kasvanu vielä. Nämä minun pikkutissit ei oo kasvanut sitten yhtään, vaikka saisivat puolestani vähän kasvaakin, heh! Mieskin on jo kysellyt, että milloin niillä olis tarkoitus kasvaa :D Eiköhän ne siitä jossain kohtaa turpoa, viimeistään silloin, jos/kun maito nousee ;)
 
Takaisin
Top