Alkuraskauden oireet ja mieliteot

Tänne ilmaantui nyt viikonloppuna etova olo. Vielä ei ole tarvinnut oksentaa, mutta etoo kuitenkin aika huolella. Melkein pelottaa kauppaan lähteä, kun en tiedä selviääkö reissusta oksentamatta... emoticon Tarvii varmaan ostaa laukkuun jotain pientä naposteltavaa, että saa syödä jotain, jos paha olo iskee.
 
Täällä rv 8+1 ja oireita riittää:

-kamala pahoinvointi, aamusta iltaan
-ylläolevasta johtuen lähes kaikki syötävä etoo, eikä syöminen ole enää helppoa/mukavaa
-rinnat on erittäin arat ja turvonneet
-finnejä finnejä
-väsyttää
-nipistelyjä ja vihlaisuja mahassa sillointällöin
-vaikka syöminen on jäänyt vähäiseksi, maha on paisunut kuin pullataikina!

Tosiaan, maha on kuin jalkapallo. Suuuri, kova ja pinkeä. Johtuu tietysti turvotuksesta, mutta että NÄIN paljon? emoticon
 
Kirjoitit Tiitiäinen92:
"Tosiaan, maha on kuin jalkapallo. Suuuri, kova ja pinkeä. Johtuu tietysti turvotuksesta, mutta että NÄIN paljon? emoticon"

Mulla ihan sama juttu. Masu on turvahtanut yhtäkkiä ihan käsittämättömän kokoiseksi jalkapalloksi. Ja pallo alkaa jo kylkikaaren alta. Näytän siltä kuin raskaus olis jo vähintään puolivälissä, vaikka viikkoja on vasta 7. Painoakin on jo tullut 1,5 kg lisää, vaikken mä mielestäni oo syönytkään niin paljon, että olisin sen takia lihonnut. Kääk. Ehkä se on tosiaan vaan turvotusta ja laskeutuu tästä vielä.
 
Mulla vasta viides viikko käynnissä. Haamuviivailun aikoihin ilmestyi hiivatulehdus, joka mulla on ollu vaan kerran aiemmin. Raskaushan altistaa hiivalle. Se oli siis oikeestaan eka "oire". Tosin menkkamaista kipua oli jo ennen haamun tekemistä, ja jotenki vaan tiesin olevani raskaana.

Nyt sit välillä iskeny kamala väsymys päälle. :/ Ihan pelottaa, että miten jaksan ton taaperon kanssa, jos/kun tää tästä vielä pahenee. Ja sit vielä pahoinvointia odotellessa, viimeks alko muistaakseni joskus rv 7, ja sain ihan kiitettävästi juosta vessassa. :( Toivottavasti tällä kertaa ei tulis niin pahana! :)

Rinnat ei oo oirehtinu millään tavalla nyt, eikä esikoista odottaessa. Silleen jännä, koska se tuntuu olevan oireena melkein kaikilla muilla. :)
 
Unohdin kokonaan mainita sen yhden tärkeimmistä oireista; väsymyksen! Koko ajan nuutunut olo ja mikään uni ei riitä ja aamulla laittaa herätyskelloon torkkua toisen perään. Ei kivaa. Lisäksi iskias temppuilee vähän väliä. Onneksi on olemassa henkilökohtainen hieroja. Nyt menossa rv 6+2 ja tämän viikon uutuuksiin tullut kova nälkä. Harmi vaan kun valtaosa ruoista etoo jo ajatuksenakin, varsinkin aamun ja aamupäivän aikana...
 
Se että kerkes sanoo äänee "Onneks ei oo pahaa oloo" ni kukas kiva kaveri on vieraillu viimisen pari päivää meillä.? No paha olo itse, perhana. :D Toivottavasti ei kestä koko raskautta :P
 
Heh! Täällä aivan samat!

On se mukava kun ei tartte yksin kärsiä... :P
Ei kyllä tunnu mukavalta nuo turvotukset kun alkaa ihan ahdistaa ja housut ei mene kiinni. Mä jo kerkesin miettiä aiemmin et syönkö nykyään liikaa vai mikä tässä on. Kukaan raskaana olevista kavereista "ei tunnusta" kärsineensä turvotuksesta..
 
Mulla rv 6 menossa ja oireina rintojen arkuus, ajoittaiset alavatsakivut, itkuherkkyys ja viimeisen viikon on vaivannut myös ripuli. Tuosta viimeisimmästä en tiedä johtuuko raskaudesta, asun eällä hetkellä Etelä-Amerikassa ja ajattelin aluksi että olin saanut jonkun vatsabakteerin. Mutta tää ripuli vaivaa yleisesti vain aamuisin, vatsa on melkoisen "vedellä" + on vähän etova olo. Sitten saattaa olla päivä ettei mitään ripulivaivaa mutta seuraavana aamuna jatkuu taas. Meinaan kuitenkin mielenrauhan vuoksi mennä tänään käymään lääkärissä.
 
Jos mamkiia81 sulla ilmenee se raskauspahoinvointi noin päin että suusta ei tule mitään vaan toisesta päästä. Kannattaa kuitenki käydä siel lääkärissä niin selviää ainaki mistä sitte johtuu. :)
 
Täällä kans paljolti juuri samoja oireita kuin teillä muilla, pahimmat ehdottomasti tällä hetkellä (rv 6+6) etova olo (en kuitenkaan ole vielä oksentanut kertaakaan), hirmunen väsy ja palelu, sit meinaa välillä huimata, ja kamala nälkä!! huh, jospa nämäki oireet tästä laantus :)
Ja noista mieliteoista..öhöm..niitähän riittää joka päivälle vähä erilaisia! tänään teki hirmusesti mieli valkosipulia, ja oli pakko tehä valkosipuli-lasagne! sit appelsiinit, nam! ja ananas nam! ruisleipä ja tee (siis nimenomaan yhdessä nuo) suklaata kuluu myös ja rahkaa! ja lakritsi maistuu myös.. kauhistuttaa ihan et paljo on jo nyt noussu paino?!
 
Täällä kans näytetään siltä kuin oltais jo ties monennellako kuulla raskaana vaikka viikkoja on vasta 7+2! Vatsa älyttömästi turvoksissa eikä mitään tavallisia housuja pysty pitämään. Ruoansulatus tuntuu hidastuneen ihan minimiin, nälkä on vähänväliä mutta vatsa tuntuu silti olevan täynnä ja ihan sellainen "uuh, tulipas syötyä koko seisova pöytä tyhjäksi" olo vatsassa vaikka ei olisi syönyt kuin yhden leivän.. Tosi ristiriitaista, kun samaan aikaan tuntuu olevan ihan täynnä ja kamala nälkä!

Pahoinvointi vaivaa vuorokauden ympäri, samoin huimaus, väsymys ja älytön palelu. Eipä tätä pysty töissä salaamaan keneltäkään, kyllähän nuo työtoverit tämän näistä oireista on jo arvanneetkin. :)

Keksejä ja pillimehuja kulkee laukussa mukana koko ajan pahoinvoinnin takia, kotona myös jugurtit maistuu. Mitään ihmeempiä mielitekoja ei ole ollut, paitsi pitsa! Nyt yritän kuitenkin selvitä vähän vähemmillä raskauskiloilla (ekasta tuli 18kg, jotka kyllä sitten suht helposti lähti poiskin), eli pikkasen pitää miettiä mitä tässä viittii syödä ja mitä ei. :)
 
Mun tekee mieli kaikkea suolaista ja paljon. Olikos se viite tytöstä vai pojasta??? Vähän vaikeaa, kun yritän pitää painonnousun kohtalaisena ja välttää lihomista ja sit tekee mieli vaan syödä.
 
LauraT, taidat olla oikeassa. Kävin lääkärissä ja otettiin veri- ja ulostenäytteet mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Eli meikäläisellä raskausoireena ajoittainen vesiripuli, jeejee! Niin ja jatkuva nälkä myös.
 
Nyt hermostuttaa! Jo kaksipäivää että paha olo ja alavatsan pakotus loppuneet. Rinnat vielä hieman kosketus arat. Kävin yksityisellä viikko sitten ja sain keltarauhashormonia alavatsakipuihin, eli se auttoi.
Mutta nyt paniikki että onko alkio vielä elossa kun minä en ole kipeä! 4viikkoa putkeen kipeä ja nyt ei mitään!
Viikko 7+2 menossa. Neuvola käynti maanantaina eli siihen pitäis jaksaa odottaa.
Voiko alkio kuolla noin vain vai pitäiskö siihen olla kipuja ja tuntua joltain?
Onko joku muukin saanut keltarauhashormonia kipuihin?
 
Jaan hermostuksentunteen kanssasi jouluvauva ja kaikkien muidenkin hermoilevien kanssa. Mulla on samat raskausviikot kuin sulla ja oireet selkeästi vähentyneet. Pelko on seuralaisenani, koska mulla on kolme keskenmenoa taustalla. Yhdessä niistä kävi juuri tähän aikaan, että oireet loppuivat kuin seinään. Tuli vain tunne, ettei siellä masussa enää asustele ketään. Kävin seuraavalla viikolla uä:ssä ja alkion kasvu oli pystähtynyt. 

Nyt mulla on kolmen päivän päästä (eli Vappuaattona emoticon ) ultra neuvolassa. Tosin laitteet on kuulemma vanhat... Toivon vain, että kaiku löytyisi ja kuvassa näkyisi elävä sykkivä vauvan alku. Onhan viikkoja sit jo lähes 8. 

Voisiko jouluvauva sulla ne keltarauhashormoonit todellakin auttaa kipuihin ja oireisiin? Toivotaan parasta.

Jotenkin tässä raskaudessani olen ekaa kertaa rauhallinen kaikesta huolimatta. Muhun kolahti tieto, että jos kehityksessä on ongelmia, niin alkio tulee itsestään pois. En tiedä miksi se juuri nyt meni tajuntaani. Olenhan tiennyt saman asian ennenkin. Jostain syystä se nyt vain rauhoittaa. Olen hyväksynyt tosiasian, ettei lapsia todellakaan tehdä omasta päätöksestä (vaikka niin nuorena luulin saatuani kaksi lasta eka yrittämällä). Koitan nauttia tästä hetkestä juuri tällaisena kuin se nyt on. Voimia kaiklle pelon kanssa eläville. 
 
Mulla ei ole ollut mitään hirveitä oireita koko aikana. Kaikkea vähän eli vähän etovaa oloa, rinnat vähän arat, väsyttää, alavatsan nipistystä, kuvottavat tupakille tai hajuvedellehaisevat ihmiset jne. Silti ultrassa oli kaikki hyvin ja oli pakko kysyä serkulta joka juuri sai lapsen niin ei hänelläkään ole ollut isoja oireita.

Eli ei se nyt välttämättä tarkoita ettei kaikki olisi hyvin jos ei koko ajan ole pahaa oloa ym.

Kukaa ei varmasti ole minun käytöksestä huomannut mitään, ihan normaalisti pystyn olemaan töissä ja harrastuksissa. Paha olo valtaa joskus jos sen antaa vallata ja jää sohvan nurkkaan viltin alle. Mutta kun pistää ulkoiluvaatteet päälle ja lähtee lenkille niin paha olokin häviää :)

Saunassa en pysty enää olemaan kovin kauaa kun tulee heikko olo, se ärsyttää!
 
Jouluvauva ja Pajupilli, täällä myös yksi hiljaisesti hermoileva. Olen kuullut monelta oireettomasta raskaudesta ja omatkin kaksi olivat suhteellisen oireettomia. Toisaalta kuitenkin olen kokenyt kaksi keskenmenoa, joista ensimmäisessä oireet hävisivät yhtäkkiä. Ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen alkoivat selkäpoltot ja tuli keskenmeno. Tämä oli viikolla 9 + ja viikolla 6 + oli nähty ja todettu sikiön sydämensyke. Eli valitettavasti kaikki on mahdollista, mutta luottakaa silti siihen että kaikki on kunnossa. Murehtiminen ei auta, vaikka se onkin helpommin sanottu kuin tehty...

Toinen keskenmenoni alkoi suoraan poltoilla ja verentulolla, siihen ei liittynyt oireiden häviäminen. Itse olen nyt rv 5+6 ja ravaan koko ajan vessassa katsomassa alkaako menkat. Jotenkin on ihan sellainen olo. Ihan hirveetä, en kestä jos tämä taas menisi kesken. Keskiviikkona pääsen ultraan, vaikkei se mitään takaakaan raskauden jatkumisen suhteen. Koitetaan nyt vaan kuitenkin pysyä positiivisina ja uskoa siihen, että nämä vauvat on tarkoitettu syntyviksi!!
 
Mulla on menossa 4+4 ja mulle ilmaantu jo viikko-kaks ennen kuukautisten oletettua alkamispäivää kaikenlaisia oireita; verenpaine laski normaalista 125-130/70-80:sta 110/70:een ja alkoi huimata.

Sitten tuli jonain päivinä kauheita äklötyksen tunteita, nyt ei mitään kovin kummallista pahoinvointia ole ollut. Mitä nyt välillä jos verensokerit ehtii liikaa laskea. Mutta valtava ruokahalu kyllä pitää huolen, että niin ei pääse tapahtumaan, heheh :D

Oli vuorostaan kylmä ja kuuma. (Nyt on enemmän koko ajan kuuma, töissäkin istun päivät läpeensä ikkuna auki kun niin hikoiluttaa.. :D)

Koko päivän väsytti ja saatoin nukahtaa sohvalle jo 8 aikoihin ja muutenkin jo kello 9 olin aivan valmista kauraa nukkumatin maille.

Sitten tuli tietty vessassa ravaaminen. Normaalisti ennen raskautta saatoin herätä korkeintaan yhden kerran yössä vessaan harvakseltaan (ehkä kerran viikossa) ja nyt herään vähintään kerran yössä vessaan JOKA YÖ ja usein käyn 2-3 kertaa vessassa yöllä. Päivälläkin vessassa pitää juosta melkein joka toinen tunti.

Ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä suht kovat aaltoilevat vatsakivut. Varsinkin sinä päivänä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa oli lieviä menkkamaisia tuntemuksia ja outoja nippailuja munasarjojen kohdilla. Sittemmin on ollut parina yönä sellaisia menkkamaisia kipuja, jotka ovat ihan herättäneet. Nyt taas parina päivänä ei ihmeellisiä kipuja ole ollut, mutta niitä aina silloin tällöin tulee, esim. kun aivastaa.

Mulla on ollu aina kellontarkat kuukautiset ja mulla nappas pillereiden lopettamisen jälkeen ekasta kierrosta. Että täällä sitä nyt sitten 20-vuotiaana esikoista odotellaan välillä kauhun sekaisin ja useammin innostunein fiiliksin!

*muoks* Meinasin ihan unohtaa, että aivan ensimmäinen oirehan oli kauhean kipeät ja arat nänni. Ei tarvinnut kuin hipaista ja jo huudatti. Nyt rinnat vähän turvonneet ja hitusen arat vieläkin..
 
Oottelen ensimmäistä vauvaa (kypsässä 34-vuoden iässä) ja oon vasta vkolla 5+6. Selvimpinä merkkeinä ovat olleet alamassun ja -selän menkkamainen juilinta aina välistä ja rinnat ovat jo nyt suurentuneet ja nännipiha laajentunut (mihinkähän kuppikokoon tämän a-kuppilaisen tissit vielä mahtavatkaan paisua). :) Lievä hiivatulehdus vaivasi myös ennen plussausta, jonka tein nyt alkuviikosta. Iho ei oo ainakaan vielä alkanut oireilla, päinvastoin vois sanoa että ihon kunto on menny parempaan päin. Ai niin, ja väsymyshän se on vaivannut: päiväunet oon vedelly useampana päivänä makosten yöunten lisäksi:)

Ruokahalu ei oo ainakaan vielä muuttunut eikä mielitekoja oo ilmaantunu. Voisinpa päinvastoin sanoa, että lievä ruokahaluttomuus tuntuu vaivaamaan, oon kuitenki pakottanu itteni syömään ku oon muutenki hoikanpuoleinen. Lisäoireita ootellesa....
 
Takaisin
Top