Alkuraskauden oireet ja mieliteot

Olen rv 8+4 ja noin rv 6 lähtien on vaivannut pitkin päivää ilmenevää huonovointisuutta. Se ei kuitenkaan ole ollut sitä luokkaa, että olisi haitannut normaalia elämää ja työntekoa. Lähinnä on ollut välillä vaikea saada syötyä, mutta olen kuitenkin pakottanut itseni syömään jotakin, koska se selkeästi parantaa oloa. Ennen raskautta saatoin usein jättää aamupalan väliin, mutta nyt ei tulisi kuuloonkaan. On pakko tankata energiaa aamulla, että jaksaa töissä ja pahoinvointi pysyy kurissa. Myös hetkittäistä vatsakipuilua on ollut paljon, vaikuttaisi tosin pikkuhiljaa olevan vähenemään päin. Muita oireita ovat ajoittainen kova väsymys, rintojen aristus ja vessassa ramppaaminen päivin ja öin. Mitään mielitekoja en ole huomannut, mikä on pieni pettymys. Olen kovasti odotellut milloinkohan minua rupeaa himoittamaan esim. asfaltti tai muu outous mistä olen lukenut :D
 
Huh, lisää oireita, nyt rv 7+0. Tiistaina alkoi järjetön huimaus. Siihen iski päälle ällö olo ja hajut kävi nenään. Huimaus kesti kovana keskiviikon. Torstaina helpotti ja tänään huimannut satunnaisesti. Pahoinvointi iskee välillä, mutta menee nopeesti ohi. Väsymys on työpäivän jälkeen kova, nälkä on ihan koko ajan ja palelen. Kahvia ei enää tee mieli...
 
Rv 8+3

-Rinnat aristaa
- Päänsärkyä ja huimausta
- Järskyttävä väsymys, nukkuisin mieluiten aina 5-6h välein päikkärit/yöunet
- Tuntuu et pitäis syödä kokoajan, varsinkin töissä kun liikkuu paljon
- Töissä (lähihoitajana) varsinkin hajut on voimakkaampia
- Niin ja yöllä on pakko käydä pisulla (joka on todella inhottavaa kesken unien)

Tämmösiä täällä :)
 
Täällä meneillään toinen raskaus ja rv 5+4. Oireita on ensimmäistä raskautta enemmän (ainakin jos muistelen oikein..). On ympärivuorokautista etovaa ja kuvottavaa oloa, jonka takia ruoka ei meinaa maistua. Kahvi maistuu oudolta, samoin vesi. Mahaan sattuu kovastikin välillä ja kipu on aaltomaista, mutta onneksi pysyy kurissa ihan käsikauppasärkylääkkeellä. Huimaa, heikottaa, turvottaa. Maha näyttää samalta kuin viimeksi rv 16... :D

Täälläkin pelätään kaikessa hiljaisuudessa. Mutta ei se pelkääminen tai panikoiminen asiaa auta, joten koitan olla vaan. Ja olla muka laskematta päiviä. Vaikka vaikeaa se on.
 
Mulla ei oo vielä tullu mielitekoha mut eiköhän nekin kohta taas tuu niinkun Enninkin aikaan.. pahoinvointi on sellasta et pitkin päivää huomaan välillä et on vähän öklö olo sama tuokin kun eiskoista odotellessa ja tuo väsymys on jotakin iiiihan hirveetä tänäänkin kun pistin ennin päikkäreille ja menin ite kattoon telkkua sammuin saman tein sohvalle ei passaa mennä makuu asentoon jos meinaa kotona jotakin tehdäkkin päivällä
 
Ja uutena juttuna on tullu: itkeminen! Wuhuu, ei tarvii ku joku asia mennä vähänki mönkään niin pillahdan itkuun. Tai jos oon mieheni luota poissa muutamanki tunnin niin meinaan "kuolla" ikävään. Eilenkin katoin jotain tv ohjelmaa mis kerrottiin tytöstä jolla oli syöpä niin itkin vaan. No eiköhän tämä tästä :)
 
Täysin uusi juttu on mulle nyt se että maha ei toimi. Paha olo on, syön ja juon mut mistää päästä ei tuu mitää. Täytyy vissii luumua kokeilla jos sitä sit sais ton mahan toimimaa...
 
Täällä kans toista odotetaan. Sain kaikki samat kuvottavat oireet, myös tähänkin raskauteen, mahtava luontoäiti. Viikko 10+3. Huomenna koittais eka neuvola :)
Mieliteot on ollut mitä ihmeellisempiä, huomannaut välillä kassalla vasta että miten tuota karkkia tulikin neljä pussia. Onneksi miehenikin on herkku suu niin kaikki ei ole minun suuhun täysin menny. Yksi päivä lähdin vain mieheni seuraksi abc:lle eikä minulla ollut todella mitä ostaa vain seuraksi,kun katsoin siellä näky mama nuudeli, kunnes kassallalla hoksasin että minun piti yhtäkkiä saada niitä 4 pussia plus vapun seiska :)
Pahimmat on kyllä nuo hormoonit, tuntuu kuin olisi nuo koiran halut, kun lukee kaverilta viestä teinpäs sämpylöitä, vähän ajan päästä jo itsellä kuolaa, ja täytyy saada se sämpylä. Saatikka kaveri mies toi hänelle suklaata marabou. Seuraavana päivänä kuinkas ollakkaan olin suklaa hyllyllä. Ja sitten jos todella jokin asia ällöttää tuntuu epämiellyttävältä ti jopa jokin asia järkyttää, tulee sekin yrjön kautta ulos :)
Tälläistä täällä :)Aamupahoinvoinnit kun alkoi, mies hoiti lapsen neuvolan ja mie lainasin neuvolan vessaa ja vietin tuntini siellä :)Ei auttanut kuin lähteä ottaa voima unet vanhempien luo kun asuvat sillain lähistöllä, kun kotia emme olisi selvinnyt.
Pahoinvonti pillerit sai kans hankkia :) Mutta toista odottaessa on itseni pakko myöntää että on tämä ehdottomasti erinlaista, pahoinvointeihin ehkä jollain tavalla myös sopeutunut, ja hapekas ilma auttaa :) Mieheni sanoi tänään että et voi enään kovin kauaa salailla, että sulla pömpöttää jo hyvästi. :) Kaipa se kohtu erilainen nyt kun toista odottaa :) Mutta en ole aikaisempia raskauskiloja saanu ja aina ollut vähän pyöreyttä niin vielä voi vähän laittaa lihomisen piikkiin :)Tällä kertaa ajattelin sanoa vasta sitten kun ihmiset todella hoksaa että helkkari tämähän on raskaana ei se lihonutkaan :)Voimia kaikille äideille :)Täytyy toivoa että pahoinvoinnitkin alkais helpottaa :)
 
Pääasiassa olen täysin oireeton, mikä tekee tästä raskaudesta niin ihmeellisen. Kahden edellisen kanssa olen kyllä päässyt pönttöä halaamaan; erityisesti edellinen raskaus tainnutti mut WC:n lattialle kolmeksi viikoksi, joten oli pakko kertoa töihin jo viikolla 6 että olen raskaana.

Oireet, jotka nyt tunnen voivat kyllä johtua muustakin kuin raskaudesta, joten en ole ihan varma. Nälkä on enemmän ja erityisesti on huolehdittava tasaisista välipaloista. Iltaisin mulla on paha olo ja kaadun sänkyyn, kun isommat on saatu nukkumaan. Aamulla on sitten kamala nälkä joka pakottaa nousemaan. Silmäluomet painaa koko päivän kilon kappale ja vaikea keskittyä opiskeluun. Aivan kuin mulle olisi annettu pääntyhjennysruiske, sillä en kykene muistamaan mitään ennen raskautta opiskelemaani.Painoni on pudonnut, vaikka pahoinvointi ei ole sitä siis voinut aiheuttaa.

Olen aina perso makealle, mutta nyt tuntuu että sitä ei voi olla tarpeeksi. Haluaisin juoda vain kylmää limua ja syödä suklaata. Toki pyrin välttämään niitä parhaani mukaan. Joudun varmasti taas sokerirasitustestiin, joten aion tarkkailla makean syöntiäni parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Onko teillä kenelläkään illasta vatsa turvonneempi kuin normaalisti?
Mulla vatsa "pullahtaa", kuin siellä olisi jalkapallo ja jotenkin on sellainen outo raskas olo. Ei ole ilmaa ja suolikin tuntuu vielä toimivan ihan normaalisti. Ei kyllä kehtaa missään liikkua, kun mahan on kuin olisi jo 20 vikkoa täynnä. Aamulla taas ihan normaali. Jotenkin oon tuosta oireesti huolissani, viidettä odotan, enkä ennen ole tällaista kokenut. No tässä raskaudessa on myös huimausta, väsymystä ja pahimpana päivänä oksentanut kahdeksan kertaa, näitäkään oireita en ole ennen kokenut. Jotenkin tuntuu, että tässä raskaudessa kaikki oireet tulee nyt potenssiin 10 :( Eka neuvola on vasta toukokuun lopussa...
 
Viestinumeroosi 52 haluan vastata, että tähän Marile että raskaudessa on se yksi viikko kun oikeesti vain turvottaa..Itselläni on menossa sellainen viikko, ja tuntuu että kun syö ruokaa varmasti pullahtaa maha ja ruoka ei laskeudu niin nopeasti, luin tuosta raskaus viikosta että kuuluu viikon 9+6 viikon kuvaan :)Itselläni on helpottanut kun on lukenut tuota vihkosta aina tarkkaa että mitä kullakin viikolla tapahtuu niin itselle kuin lapsellekin :)Ja se että nyt turvottaa johtuupi että ruoka jotenkin kulkee hitaammin :)
Itselläkin illalla turvottaa,mutta lenkkeily auttaa siihen ehdottomasti sellaiset pienet lenkit ja mehupullo mukaan :) Mua jotenki huvittaa että ainoastaan mieheni on huomannut pullahtaneen mahana eikä tukiverkostoni, itse en ole siihen sitten reagoinut kovasti :)Toisinaan mitä näihin pahoinvointeihin kuuluu on lohdullista lukea että puolet kuuluu tähän ryhmään. On se kumminkin sen merkki että todella tietää että kehossa kasvaa, ja elimistöä totutellaan taas uuteen kasvuun. Ehkä synnytykseenkin valmistautuminen on erilaisempaa kun on sitä kivun sietoa totutellu monella tavalla, ainakin itsellä.
Ja onhan se kumminkin loppupeleissä turvallisuuden merkki itselle että ei kasva tyhjä tuhkamuna vaan ilmi elävä alkiosta sikiö :)Näin mulla aina mamma lohduttaa :) Vaikka ei se siinä olossa aivan järjettömiä auta :)Mutta hiukan..Itselläni oli nyt eka varsinainen neuvola, kilo paketilla tavaraa :)Pääsin viikkoihin käsiksi eli se onkin itsellä että 10 viikolle päästy ja 9+4 :) Hei haluisin kysyä miten teillä isän tila hoidetaan raskauden alussa,onko isän terveys tutkittu, kun täällä missä asun mieheni terveys tutkittiin vallan perusteellisesti, kaikki arvot otettiin ja eräällä ystävänilläni ei sitten tehtykään koko tarkastusta :)OIs kiva kuulla onko eroja paljon :)?
Nyt kyllä koiran kans lenkille :)
 
Kuvottaa miltei kaiken aikaa. Ei tarvitse oksentaa ja pystyn ihan normaaliin elämään, mut silti vaan on huono olo aamusta iltaan. 

Mieliteot on kaikki suolaisia. Voisin syödä äärettömästi suolakurkkuja, nakkeja, juustoa yms. kaikkea suolaista. Samoin tekee mieli lihaa, pihviä, leikkelettä, kananmunaa jne....

Mä yritän välttää kovasti suolan syöntiä, ettei verenpaineet nousisi. Samoin yritän katsoa tarkkaan mitä syön, koska olen jo ennestään ylipainoinen. Vaikeaa on taistella mielitekoja vastaan. Kaikki makea ällöttää! 

Kumpaa tämä suolaisenhimo ennustaa, tyttöä vai poikaa?
 
väsymys oli ihan hirveä alussa, ja olin sen lisäksi tosi kiukkuinen (en siis tiennyt vielä silloin olevani raskaana). Nyttemmin on välillä vähä sellainen huono olo, ja makkara kuvottaa todella paljon! mielitekoja tuntuu olevan viilikset ja omenat! vatsa on ollu alusta asti tosi turvoksissa, pierettää ihan hirveesti (ja haju on kamala...) paineentunnetta alavatsassa ja öisin herään hirvittävään vihlontaan (lähes joka yö). Tissit on kasvanu jonkin verran, mitä aluksi ihmettelin kyllä, mutta kaiketi on ihan normaalia!

mutta siis pääsääntöisesti on menny ihan hyvin, ja töissä olen ollut ihan normaalisti! ja viikkoja nyt siis 9+4!
 
Alkuraskaudessa verenpaine kyllä voi laskea ja sekin aiheuttaa heikotusta; ehkä elimistösi yrittää kertoa sinulle jotain. Toisen kanssa mulle maistui alun pahoinvoinnin aikaan salmiakki, mikä myös siis nostaa verenpainetta. Mutta ei laisinkaan suositella syötäväksi.

Suolaisesta en tiedä. Kummankin edellisen raskauden aikaan mulla himotti hapan; greipit, tuorepuristettu appelsiinimehu, sitruuna, vihreät omenat.. Ja tytöt tuli.
 
Jee, mä taidan sittenkin olla raskaana! Olen ollut liian oireeton tähän asti ja tunnen olevani raskaana vain kun kirjoitan tänne. Heti kun painaa "kirjaudu ulos" niin en olekaan enää raskaana. Tarkistin jopa vanhat raskauspäiväkirjani ja kyllä; olen molemmista tytöistä ollut jo tässä vaiheessa saikulla pahoinvoinnin takia ja rinnat on kasvaneet aikaisemmin jo yhden koon ja maha on mielestäni pömpöttänyt. Mutta nyt ei mitään näistä.

Ja juuri kun olin jo aivan mieli maassa, että en mä varmaan ole kuin valeraskaana, niin tänään bussissa haistoin ihmisten pahat hengitykset ja kaupassa oli sellainen hajujen kirjo, että piti ostaa nopeasti ne välipalaomenat ja pinkoa takaisin ulos raittiiseen. Muuten olisi ykä käynyt kylässä.

Ihanaa!!
 
Nenä on kokoajan tukossa, ei räkää eikä mitään sellasta, vaan tukossa.... Mulla huimaus on onneksi loppunut, se oli kyllä pelottavaa, kun kaksi kertaa ehdin jo ottaan lattiasta kädellä tukea, kunnes havaihduin...
 
IhanUus:  Ne kauheudet unohtuu, tai ainaki aika kultaa muistot. :D Nyt kun pahoinvointi on alkanu hiipiä kaveriksi, niin alkaa muistaa, miten karmeeta se oli halailla sitä pönttöä jatkuvasti ja muu aika kulkea yrjö kurkussa. Pitää vaan lohduttautua sillä, että suurimmalla osalla odottajista ne pahoinvoinnit loppuu muutamien viikkojen/kuukausien kuluessa (Joo, tosi lohduttavaa. :D ) Mä viimeks muistaakseni joskus rv 14 tai 15 en enää oksennellu.
 
Viikkoja takana kohtapuolin 7 ja viime viikolla alko semmonen aamupäivän (ja vähän pitempäänkin) kestävä äklöinen olotila, esim. hampaita pestesä tuppaa oksennuttamaan, mutta oksennuspuuhiin en oo onneksi joutunu. Muutenkin on semmonen olo ettei oikein tee mitään mieli ja ruoka alkaa kunnolla maittamaan vasta reilusti iltapäivän puolella. Toki oon pakottanut itseni syömään myös aamulla. Eilenkin tein pinaattikeittoa ja munia itelleni päiväruuaksi ku ei oikein mitään tehnyt mieli, sitten illalla iskikin hirviä suolasen himo ja piti väsätä kasvishamppari suolakurkulla ja fetalla.

Pahin väsymys tuntuu olevan jo takana, mutta yöunet kyllä maittavat erittäin hyvin. Päivätirsoja en enää joudu ottamaan. Tissit senku turpoaa (kuppikoko kasvanu yhellä a--> b, mistä oon vaan tyytyväinen!). Neuvolakäyntiin ei ennää malttais millään ootella, aika on 15.5...
 
Aloitin aamuoksentamisen hampaita pestessä jo ennen plussausta. Todella varhaisessa vaiheessa siis! Kuvittelin refluksivaivani pahentuneen ja yökkimisen johtuvan siitä mutta toisin oli. :) Tällä hetkellä viikkoja on 8+1 ja hampaidenpesu on edelleenkin ehkä kamalinta, mitä tiedän! Hammastahna on vaihtunut normi pepsodentista lasten mansikanmakuiseen tahnaan. :)

Muutenkin oireita on ollut sitä rataa, ettei ole jäänyt epäselväksi, mistä hommassa on kyse. Aamupahoinvointi on muuttunut aamuisesta kakomisesta koko päivän kestäväksi oksentamiseksi. Pahoinvoinnista huolimatta olen urheasti syönyt vaikkei mieli olisikaan tehnyt. Nälän tunne on kammottavinta, mitä tiedän! Aamuisin ukkokulta kiikuttaa sänkyyn juotavaa jogurttia, jonka nakkaan naamaan (ja myöhemmin pönttöön! ;). Yhden päivän olen ollut töistä pois pahoinvoinnin takia, muuten olen taistellut vaikka mieli olisi tehnyt mönkiä kotiin peiton alle!

Lisäksi on nämä normi rintojen kasvut (mies kutsuu turbotissiksi, jee jee! :D), mahan nipistelyt + järjetön turvotus. Viikko takaperin marssin kauppaan, ja ostin äippäfarkut. Johan helpotti elämä, kun ei tartte enää iltapäivällä istua töissä housut auki! ;D Väsymys on ollut sitä rataa, että viimeistään yhdeksältä oon mönkinyt sänkyyn ja taju on lähtenyt samantien. Tuntuu, että voisin vaan nukkua ja nukkua. Entisestä toimeliaasta ihmisestä on tullut pyjamahousuissa venyvä sohvaperuna! ;D

Kaiken kaikkiaan oireet ovat olleet melko kammottavat. Olen niin kateellinen mammoille, jotka eivät tiedä pahastaolosta mitään ja jotka voivat nauttia raskaudesta hehkuen - ehkä mäkin vielä! :)
 
Onko kellään alkanu oireet helpottaa? Mun oireet katosi kun pieru saharaan! Ensin oli koko setti 24/7 huonoa oloa mut eräs aamu niitä ei enää ollutkaan! Apua! Meneekö tämä kesken? Tuleeko ne olot takaisin et tietäis/tuntis olevansa vielä raskaana?
 
Takaisin
Top