Ajatuksia elokuusta syntymäkuukautena

Itse olen myös syntynyt elokuussa :) kyllä paras syntymäpäivälahja! Ei vaan millään malttaisi odottaa. Toisaalta, koska olen aina ollut kiinnostunut pukeutumisesta, niin olen huomennut että kesälle saa mukavampia äitiysvaatteita. Toppatakkien valikoima on aika kehno. Tärkeintä kuitenkin että vauva syntyy ja olisi terve.
 
Itsellä ennestään tammikuinen ja toukokuinen. Joten kyllähän tää kesän loppuraskaus on ihan uus juttu ja vähän hirvittäväkin. Toivon kyllä silti hellettä koska se vaan on kesässä parasta! Toisaalta jää kyllä sitten kesän/syksyn marjastelut välistä. Ellei sitten ole ihan super kunnossa ja saa jonku hullun mukaan jänkälle juokseen.
 
nannanna, joo, myös täällä oli tukisukat käytössä, tosin ihan tavalliset vaan ja tosiaan esikoinen syntyi elokuun lopussa, niin maximekot toimi parhaiten. Töissä nyt tietysti joutu käyttää housuja niin oli ihan sama, olihan ne ne nyt vähän kuumemmat, mutta kyllä ne silti toi helpotusta jaloille, et sen kesti ihan hyvin :happy:
 
Takana joulukuisen raskaus ilman edes ongelmia vaatteista, samoja käytin ku ennen raskautta myös toppatakkia. Alkuraskaus osui toukokuun helteille ja oli yhtä helvettiä, onneksi oli ilmalämpöpumppu.

Ukko täyttää elokuun alus 40 ja esikoisella on nimipäivä puolen välin jälkeen. Laskettu on 24.8. saa nähä kuinka käy.
 
Mua pelottaa kesän kuumuus ylipäänsä! Siihen ei ekassa raskaudessa kyllä hellettä tarvittu että mulla oli 6kk eteenpäin koko ajan kuuma.. Ja esikoinen syntyi siis marraskuussa. Ja turvotustakin oli 10kg synnärille mennessä, että ei toi elokuu oman voinnin puolesta kauheesti innosta!

Mutta vauvan kannalta elokuu on varmasti mukava. Ei kauheeta pukemista vauvalle, eikä itselle vaunulenkeillä. Mukavan valoisaakin sillon vielä. Miehellä vaan alkaa siinä kivasti syksyn maatalouskiireet, jotka kestääki marraskuulle asti, että tarvii varmaan palkata oma äiti avuksi :D
 
Itse olen myös syntynyt elokuussa ja ainakin minulle lapsena elokuu on ollut mitä parhain kuukausi viettää syntymäpäiviä. Kaverit ovat yleensä lähes kaikki päässeet syntymäpäiville ja usein vielä on päässyt uimaan. Ja voisin kuvitella, että alkusyksy on varmasti ihanaa aikaa aloitella rauhallisia vaunulenkkejä pikkukäärön kanssa, jonka ei tarvitse hikoilla helteessä eikä hirmuisissa toppapuvuissa.
Tokikaan loppuraskaus kesähelteillä ei ole varmastikaan nannaa, mutta toisaalta se on vain muutama kuukausi. En tietenkään tiedä ensiodottajana asiasta mitään, mutta olettaisin että mieluummin olen helteessä tukalana ison mahan kanssa, kuin tämän alkuraskauden ellotuksen ja oksentelun.
 
Tyttö on syntynyt heinäkuun lopulla ja poika kesäkuussa, omasta mielestä kesäkuu oli kivempi kun vauvan synnyttyä kesää oli vielä jäljellä ei tarvinnut ison mahan kanssa kärvistellä heinäkuun helteissä. Ja heinäkuussa kun synnytti niin tuntu tuskalle se loppuraskaus heinäkuun keleissä (sillon oli kuuma). Nyt elokuun alku sopii hyvin ajatellen mun töitä, kausi loppuu toukokuuhun (päiväkodissa töissä) pääsee alottamaan kesäloman jo kesäkuun puolella ja äitiyslomalle heinäkuussa.

Meillä siis kummankin lapset synttärit osuu vähän hankalaan ajankohtaan juhlien järjestämisen kannalta, pojalla juhannuksen tienoilla ja tytöllä kesälomalla. Ollaan tytön synttärit järkätty aina vasta koulujen alettua niin on porukat palanneet lomilta. Tämän kolmannen kanssa tulee olemaan siis sama juttu.
 
Meillä esikoinen syntyi elokuussa 2014. Rakastin sitä kesän lämpöä! Kaikki muut oli ihan kauhuissaan, että miten kestän sitä kuumuutta, mutta mulle se oli ihan paras juttu koko raskaudessa. Mulla oli vaikea raskaus erinnäisten syiden takia, mutta se aurinko ja lämpö piti mut vireessä. Ei tarvinnut ostaa odotusajalle mitään ulkovaatteita, kun viimeiset hetket kuljin takki auki ja muutenkin pienen mahan kanssa pystyin käyttämään normivaatteita loppuun saakka. Oli kiva, kun vauvan synnyttä ei ollut enää tukalan kuuma mutta ei vielä liian kylmäkään, että pääsi heti ulkoilemaan eikä tarvinnut etsiä mini kokoisia toppavaatteita sille pikkuiselle, jolle 50 koon vaatteetkin oli valtavia :Heartred
 
Minuakin mietityttää nuo helteet. Esikoinen on syntynyt huhtikuun lopulla ja tykkäsin kyllä kun kesä oli vielä edessä. Ja ensimmäisenä kesänä sai opetella kävelemään hyvin kevyissä kengissä. Meillä on laskettu aika elokuun lopulla niin nopeasti tulee syksy ja kylmyys.
 
Elokuu on ihana syntymäkuukausi mutta kesä viimeisillään on mulle ollut tosi paha. Vaikee turvotuksineen ja oloineen kuumalla.
Kevätvauva ihanteellisin.
 
Eilen illalla tajusin, eihän sitä saa mennä sitten edes uimaan! Eihän sitä ole kielletty, mikäli limatulppa on paikallaan. Mutta kaikki rannat eivät ole siistejä ja "vaarana" on virtsatietulehdus jne.
Kuinka kestää se kuumuus? Olipas helpompi synnyttää joulukuussa.
 
Olen todella onnellinen kun saa viettää kriittiset alkuraskauden viikot joulun pyhinä. Ajatuskin siitä että olisi tällainen olo kesähelteillä... ou nou nou.

Mulla la elokuun ihan alussa joten on toivottavasti kuukausi kaunista säätä jäljellä. Ja alkusyksy on varmasti ihanaa aikaa vaunulenkkeilylle :)

Pohditaan että mieheni ottaisi elokuun lomakuukautena ja ensimmäiset isyysvapaat sit syyskuussa. Näin olisi mahdollisimman leppoisa alku vanhemmutteen :)

Ovatko muut jo pohtineet miehen kesälomia 2017?
 
Eloinen17: Meillä miehen piti ensin pitää loma kesäheinäkuussa, kun mun piti palata töihin, mutta enhän mä töihin mee, jos kaikki vaan menee raskauden suhteen hyvin. Mutta nyt tilanne on vähän auki, ehkä heinäkuussa hän pitää sen loman sitten, niin voidaan lomailla koko perheen kanssa. :)
 
Eilen vasta tajusin että olen jo yli puolen välin ku saa hakee moottoripyörän tallista liikenteeseen. Esikoisesta ajoin rv30 asti kunnes oli säiden takia pakko viedä pärrä säilöön. Nyt saa ajellakin melkein loppuun asti ku on kesä :) tai ainakin siihen asti ku mahtuu maha ajovarusteisiin. Saa nähä tuleeko toinen joka potkii kunnes mittarissa on satanen vauhtia :D
 
Olen todella onnellinen kun saa viettää kriittiset alkuraskauden viikot joulun pyhinä. Ajatuskin siitä että olisi tällainen olo kesähelteillä... ou nou nou.

Mulla la elokuun ihan alussa joten on toivottavasti kuukausi kaunista säätä jäljellä. Ja alkusyksy on varmasti ihanaa aikaa vaunulenkkeilylle :)

Pohditaan että mieheni ottaisi elokuun lomakuukautena ja ensimmäiset isyysvapaat sit syyskuussa. Näin olisi mahdollisimman leppoisa alku vanhemmutteen :)

Ovatko muut jo pohtineet miehen kesälomia 2017?

Meil mies on lomalla (jos itse saa päättää) heinäkuun lopusta elokuun loppuun ja käy ainakin viikon töis että saa lomaltapaluurahat tai sitten kuukauden päästä että lähdetään vauvaa näyttämään isovanhemmille 650km päähän. Onneksi on vielä aikaa miettiä ja miehen työpaikan kiinniolostakaan ei tiedä vielä, tänä vuonna oli heinäkuun 2 ekaa vkoa kiinni.
 
Meil mies on lomalla (jos itse saa päättää) heinäkuun lopusta elokuun loppuun ja käy ainakin viikon töis että saa lomaltapaluurahat tai sitten kuukauden päästä että lähdetään vauvaa näyttämään isovanhemmille 650km päähän. Onneksi on vielä aikaa miettiä ja miehen työpaikan kiinniolostakaan ei tiedä vielä, tänä vuonna oli heinäkuun 2 ekaa vkoa kiinni.

Onko toi työpaikkakohtaista vai eikö lomaltapaluurahaa saa jos jää vaikks kesälomilta isyyslomille suoraan?:confused: En ole ikinä kuullutkaan tuollaista! En ees tienny että lomaltapaluurahoja on olemassa luulin että on nykyään vaan lomarahat niiden tilalla...
 
Onko toi työpaikkakohtaista vai eikö lomaltapaluurahaa saa jos jää vaikks kesälomilta isyyslomille suoraan?:confused: En ole ikinä kuullutkaan tuollaista! En ees tienny että lomaltapaluurahoja on olemassa luulin että on nykyään vaan lomarahat niiden tilalla...

Ainakin ku jäi isyyslomalle kesäloman jälkeen niin piti käydä töis viikko. Ainakin metalli- ja paperiteollisuudessa on lomaltapaluurahat. Kannattaa tarkistaa omalta työnantajalta.
 
Mullakin on haaveissa kesä kunnon vauvamasun kanssa, kevyissä mekoissa. Sinänsä olen kyllä kiitollinen jos vauvan ylipäätään syliin saan ihan mihin aikaan vuodesta tahansa, niin monta keskenmenoa on takana, mutta tuota kesämasuhaavetta oon jostain syystä kantanut pitkään. Esikon kanssa aikanaan maha-aika meni pitkälti takkien alla, vasta viimeisille viikoille iski kunnon helle ja sen myötä turvotus. Eihän se mukavaa ollut, mutta koska helle jatkui synnytyksen jälkeenkin, hikinen vauva jatkuvasti iholla ja imetyksessä ja itsellä kunnon synnytyksenjälkeiset lämpöaaltoilut päällä tuntui kyllä vieläkin tuskallisemmalta. Elokuun vauvan kanssa juuri ne raikkaat alkusyksyn vaunulenkitkin kuulostaisi ihanalta. Ja kestäisi kantaa ehkä liinassakin alusta asti kun ei olisi niin kuuma. :)
 
Kesä voi olla raskas..onneks ei pitäis enää pahoinvointia olla silloin..
Muutoin elokuu on hyvä kuu.. 3 meidän lapsista on syntynyt elokuussa ja minä itse :grin
 
Jos kaikki menee hyvin niin tää on ensimmäinen lapsi niin en osaa vielä ajatella miten tukalaa tulee kesällä. Meillä on koko perhe syntynyt keväällä ja miehen perhe taas syksyllä niin ei oikeen oo siitäkään kokemusta että joku viettäis synttäreitä loppukesästä. Voisin kuvitella että on ihan kiva aika kun koulut juuri alkaa silloin ja on vielä kesäistä. Seuraavan talven voikin sitten helposti viettää enemmän tai vähemmän neljän seinän sisällä ja seuraavana kesänä on jo varmaan kiva käydä ulkoilemassa vajaa 1-vuotiaan kanssa. :)
 
Takaisin
Top