Mulla meni imettäminen mönkään ekan kanssa. Kaikki meni pieleen. Toisen odotusaikana luin kaiken mahdollisen imetyksestä jo etukäteen. Imetystukilistan nettisivut on hyvät!
Toka kun syntyi, päätin etten lähde synnäriltä kotiin ennen kuin imetys sujuu. Tiesin etten saa sitä yksin kotona onnistumaan. Kyllä se sitte sujuikin, vaikkakin mutkia oli matkassa ja monesti olinheittämässä hanskat tiskiin. Itkin miehelle niiiiiin minta kertaa, että miten tää voi olla niin vaikeeta??!!
Otin aina viikon tavoitteita. "Tämän viikon vielä jaksan, jos vielä sattuu, niin sitten lopetan." Kun tyttö oli 2kk niin sitten alkoi oikeasti sujua :)
Kolmosen kohdalla alku takkusi etuaikaisen rääpäleen kanssa toden teolla. Hän ei jaksanut imeä. Taas päätin etten sairaalasta lähde, ennen kuin poika oppii syömään! Onneksi sattui matkalle yhtä päättäväisiä kätilöitä, ja saatiin kuin saatiinkin opetettua poika rinnalle. Ensin ei jaksanut syödä, ja pullosta oli pakko antaa, kun alkoi sokerit laskea niin pahasti. Nimenomaan olin toivonut, että ei pulloa, mutta ei auttanut kun painoa oli 2500g. Kun pääsi pullon makuun, niin ei enää suostunut edes kokeilemaan rinnasta. Voi sitä epäonnistumisen tuskaa ja itkun määrää

mutta yhden kätilön kanssa illalla päätettiin, että tänä yönä poika oppii tissille. Ja niin hän oppi, 8 vrk olin synnärillä imetystä (taas) opettelemassa, mutta kyllä kannatti!! Hirveätä raivoahan se oli joka kerta ennen kuin malttoi käydä syömään, mutta kuukaudessa alkoi sujua!
Kiitollinen olen ettei kakkoselle ja kolmoselle tarvinnut koskaan korviketta antaa, sain alusta asti lypsettyä niin paljon, että vaikka ei tissi alussa maistunut, niin omaa maitoa silti sai. Kolmonen kun pääsi sitten itkujen ja stressaamisen jälkeen tissin makuun, niin eipä pulloa koskaan sen jälkeen enää huolinut. Suoraan lasista 1-vuotiaana :)
Ei ole helppo ollut mun imetyksen tie, mutta tuskan arvoinen.
Ymmärrän kyllä ihan täysin jos joku imetyksen kanssa luovuttaa. Niin tein esikon kanssa itsekin. Niin paljon vaikuttaa myös synnyksestä toipuminen. Jos on 35 tikkiä alapäässä, eikä pysty istumaan, saati kävelemään, niin hankala on imetysasentoja kokeilla, kun pelkkä seisominen sattuu, niin että taju lähtee.. Lisäksi minulla ei ollut tukea, tietoa, eikä tarpeeksi jaksamista etsiä imetysapua. Jos haluaisi imettää, niin ei auta yhtään, että joku jankuttaa vieressä, että: "Kaupasta saa maitoa. Ihan terveet on munkin korvikkeella kasvaneet lapset ja hyvin ovat kasvaneet."
Vaikka tuo totta onkin, niin sitä kaipaisi enemmän rohkaisua ja tukea.
Etukäteen ei kannata miettiä, että kauan aikoo imettää. Kannattaa päättää että "minähän imetän!" Ja katsoa sitten päivä kerrallaan. Jokainen äidinmaito pisara on vauvalle kullan arvoinen, sai sitä sitten viikon tai vuoden.
Sent from my iPhone using Vau Foorumi