----45+++++ kuumeiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tähti ★
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei puhuta päikkäreistä vaan torkuista ja niillä varsinkin mies käy vaikka kuudelta illalla. Mä aika harvoin käyn torkuilla, koska sitten en saa yöllä unta. Mut oon vuosia nukkunut liian vähän ja se on vaikuttanut terveyteen kyllä. Mulla on fiksu mies, kun on huolehtinut unen määrästä ja pysyny hyvässä kunnossa.

Helena80 :) Kyllä uni on tärkeää. Siitä ei voi kukaan kiistellä. Meilläkin kyllä mies nukkuu reilusti enemmän, kuin itse nukun.

No nytkään en vielä nuku, vaikka ehdin jo öitä tänne toivottaa! Kyllä pitäisi jo, koska kello on kohta 01 ja aamulla herätys oli klo 06....vain kolmen tunnin yöunien jälkeen:banghead:

Ensi yönä nukun viikonlopun kunniaksi ainakin sen 7-8tuntia :) Aika herkkua. Olen vähäuninen ja pärjään varsin hyvin 4-6tunnin unilla/vrk.

Helena80, vähät unet ei vaikuta terveyteen yhtä dramaattisesti, kuin saa lukea lehtien lööpeistä.

Harva tietää, että todellisuudessa pärjää vallan loistavasti vähemmällä nukkumisella. Nyt hyvää yötä:smiley-angelic002 (vielä yksi tv ohjelma, ennen sänkyä:laughing002)

Helena80 :) Kyllä uni on tärkeää. Siitä ei voi kukaan kiistellä. Meilläkin kyllä mies nukkuu reilusti enemmän, kuin itse nukun.

No nytkään en vielä nuku, vaikka ehdin jo öitä tänne toivottaa! Kyllä pitäisi jo, koska kello on kohta 01 ja aamulla herätys oli klo 06....vain kolmen tunnin yöunien jälkeen:banghead:

Ensi yönä nukun viikonlopun kunniaksi ainakin sen 7-8tuntia :) Aika herkkua. Olen vähäuninen ja pärjään varsin hyvin 4-6tunnin unilla/vrk.

Helena80, vähät unet ei vaikuta terveyteen yhtä dramaattisesti, kuin saa lukea lehtien lööpeistä.

Harva tietää, että todellisuudessa pärjää vallan loistavasti vähemmällä nukkumisella. Nyt hyvää yötä:smiley-angelic002 (vielä yksi tv ohjelma, ennen sänkyä:laughing002)
Kuuluisia viimeisiä sanoja.

Minä kävin muutama viikko sitten siellä gynellä, ja hän kyseli sitten meidän yrityksen kestosta ja että kuinka usein seksiä. Sanoin että no joo tiedän että riittää joka toinen päivä mut meillä nyt on ollut lähinnä 2-3 kertaa päivässä sitä... hän hymyili vienosti ja sanoi: ”hmmm, tuore parisuhde” :)
Me oltiin oltu yhdessä pari vuotta kun yritys alkoi, ja hoitoihin hakeutuessa tahti oli vielä 5-6 kertaa viikossa. Väestöliiton lääkäri oli sellainen lakonisen asiallinen, kyseli kysymyksiä ja naputteli taustatietoja järjestelmään.

"- Milloin jätitte ehkäisyn pois?" "- Puolisen vuotta sitten."
"- Mhmm. Ja tulitte tutkimuksiin alhaisen AMH:n vuoksi?" " "-Joo."
"-Okei. Kuinka monta kertaa viikossa rakastelette?" "- Melkein joka päivä."
"-Jaahas, eli tavaraa olisi tarjolla oikeaan aikaan. Ei siitä sitten enempää. Katsotaanpas teille lisätutkimuksia." :grin

Hyi, kolme tuntia unta tekee ihmisen sekopäiseksi:wacky:!
Mulla syntyi alkuviikosta ne viimeiset lambineloset yötöinä tottakai. Siinä jäi unet pariin tuntiin ja kyllähän oli sekopäinen olo päikkäreihin asti. Nukkuminen on ihanaa!
Me oltiin oltu yhdessä pari vuotta kun yritys alkoi, ja hoitoihin hakeutuessa tahti oli vielä 5-6 kertaa viikossa. Väestöliiton lääkäri oli sellainen lakonisen asiallinen, kyseli kysymyksiä ja naputteli taustatietoja järjestelmään.

"- Milloin jätitte ehkäisyn pois?" "- Puolisen vuotta sitten."
"- Mhmm. Ja tulitte tutkimuksiin alhaisen AMH:n vuoksi?" " "-Joo."
"-Okei. Kuinka monta kertaa viikossa rakastelette?" "- Melkein joka päivä."
"-Jaahas, eli tavaraa olisi tarjolla oikeaan aikaan. Ei siitä sitten enempää. Katsotaanpas teille lisätutkimuksia." :grin
Mulla mennyt ohi teidän historiaa, miten pitkään on tyyppiä yritetty saada syliin asti?
On kyllä varmasti vaikea uskoa onnistuneeseen lopputulemaan kun epäonnistumishistoria on se koko historia:sad001.
Pidämme kaikki toivomme nyt tässä tyypissä! :smiley-angelic001

Unesta sen verran, että sen tarve on todella yksilöllistä. Harva tosin tulee toimeen yhtä vähillä tunneilla kuin Tähti. :)

"Suomessa yli kymmenen prosenttia aikuisista tulee toimeen jatkuvasti alle kuuden tunnin vuorokautisella unella ja toisaalta yli kymmenen prosenttia tarvitsee unta yli yhdeksän ja puoli tuntia. Unen pituus on oikea, jos nukkuu vaikkapa vain viisi tuntia – mutta herää virkeänä eikä iltapäivällä ole kovin väsynyt"

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00112

7 h olisi mulle hyvä määrä, mutta se toteutuu suht harvoin koska mulla on taipumus heräillä aamuyöstä kun aivot käynnistyy prosessoimaan asioita. Kuudella tunnilla pärjään, mutta alan väsyä päivisin. Viisi on jo ihan liian vähän. Yhden täyden työpäivän pystyn vetämään täysillä mikäli unet jää alle neljään tuntiin, toisen vastaavan jälkeen vaje alkaa jo näkyä ulkopuolisillekin.

Torkkua en osaa, ellen sitten ole valvonut monta yötä putkeen. Jos joskus talossa on vauva, voi olla että siihenkin oppii pysyvän univajeen myötä. :p

Unesta sen verran, että sen tarve on todella yksilöllistä. Harva tosin tulee toimeen yhtä vähillä tunneilla kuin Tähti. :)

"Suomessa yli kymmenen prosenttia aikuisista tulee toimeen jatkuvasti alle kuuden tunnin vuorokautisella unella ja toisaalta yli kymmenen prosenttia tarvitsee unta yli yhdeksän ja puoli tuntia. Unen pituus on oikea, jos nukkuu vaikkapa vain viisi tuntia – mutta herää virkeänä eikä iltapäivällä ole kovin väsynyt"
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00112

7 h olisi mulle hyvä määrä, mutta se toteutuu suht harvoin koska mulla on taipumus heräillä aamuyöstä kun aivot käynnistyy prosessoimaan asioita. Kuudella tunnilla pärjään, mutta alan väsyä päivisin. Viisi on jo ihan liian vähän. Yhden täyden työpäivän pystyn vetämään täysillä mikäli unet jää alle neljään tuntiin, toisen vastaavan jälkeen vaje alkaa jo näkyä ulkopuolisillekin.

Torkkua en osaa, ellen sitten ole valvonut monta yötä putkeen. Jos joskus talossa on vauva, voi olla että siihenkin oppii pysyvän univajeen myötä. :p
Voi myös uskotella itselleen, että lyhyet unet riittävät. Päivisin väsymyksen voi hukuttaa tehokkuuteen ja jos ei pysähdy kuuntelemaan tuntojaan, väsymys ikäänkuin häviää iltaa kohti ja ei silti tee mieli nukkua. Moni tekee tätä sydänkohtaukseen tai muuhun vakavaan sairastumiseen asti.

En siis lähtisi julistamaan edes Tähden kohdalla, että alle kuuden tunnin unet riittävät. Veikkaisin, että unenpuute vaikuttaa myös hormonitoimintaan ja sitä kautta raskautumiseen.

Plussaa kaikille!

Hyi, kolme tuntia unta tekee ihmisen sekopäiseksi:wacky:!
Mulla syntyi alkuviikosta ne viimeiset lambineloset yötöinä tottakai. Siinä jäi unet pariin tuntiin ja kyllähän oli sekopäinen olo päikkäreihin asti. Nukkuminen on ihanaa!

Mulla mennyt ohi teidän historiaa, miten pitkään on tyyppiä yritetty saada syliin asti?
On kyllä varmasti vaikea uskoa onnistuneeseen lopputulemaan kun epäonnistumishistoria on se koko historia:sad001.
Pidämme kaikki toivomme nyt tässä tyypissä! :smiley-angelic001
Onnea uusista lambeista!!! Kuvia, kiitos! :Heartred:Heartred

Meillä yritys alkoi "vasta" vajaa kolme vuotta sitten, eli kokonaisyritysaika on suht lyhyt. Kävin nopeassa tahdissa mittauttamassa AMH:n, koska tiesin että tän ikäisenä ei kannata turhaan odotella ennen lisätutkimuksiin ja mahdollisiin tukitoimenpiteisiin hakeutumista mikäli se on alhaalla.

Ihminen onneksi pystyy pakon edessä muuntamaan unirytmejään. Mulla on nyt 15 vuotta ollut katkonaisia öitä takana, mutta hyvin on sopeutunut. Nukahdan hetkessä ja kaiketi vaivun syvään uneen nopeaa. On taas valmiina juoksemaan oksennusämpärin tms kanssa kun räsähdys käy.. Tämä toki vaatii sen päikkärioption ja riittävän pitkän kokonaislepoajan. Päikkärit täälläkin taas itsellä ohjelmassa.

Onnea uusista lambeista!!! Kuvia, kiitos! :Heartred:Heartred

Meillä yritys alkoi "vasta" vajaa kolme vuotta sitten, eli kokonaisyritysaika on suht lyhyt. Kävin nopeassa tahdissa mittauttamassa AMH:n, koska tiesin että tän ikäisenä ei kannata turhaan odotella ennen lisätutkimuksiin ja mahdollisiin tukitoimenpiteisiin hakeutumista mikäli se on alhaalla.
No on siinä jo ihan riittävän pitkä yritys aika yhdelle pariskunnalle! Toivotaan että saisit alkaa nyt perehtyä ihan muihin asioihin.. Niinkun vaikka vaippamerkkeihin:shy:..

Täytyy koittaa fotografeerata noita megasöpöjä villamasiinoja taas, ne on niin pienen hetken vaan pikkuruisia.

Seksikeskusteluun: ihmisillä on erilaiset tarpeet, tärkeintä on, että pariskunnalla on keskenään samanlaiset tarpeet.

Jos toinen haluaa usein ja toinen harvoin, tulee äkkiä suorituspaineita, ja se harvoin haluava haluaa entistäkin harvemmin. Olen tällaisessakin suhteessa joskus ollut, että itse olen ollut se, joka haluaa useammin kuin mies, ja kyllä se niin oli, että aika nopeasti tajusi, että mies ei tykännyt siitä, että itse olin hänen mittapuullaan "aina valmis". Mutta katson tämän johtuneen siitä, että emme olleet siinä asiassa yhteensopivia, eikä siitä, että jokin tietty määrä seksiä olisi kaikille absoluuttisesti oikea määrä. Ja mitä tulee seksiin itseensä, jotkut tykkäävät hellemmästä, jotkut kovemmasta, jotkut tykkäävät molemmista ja joillain on sitten vähän erikoisemmat halut. Tässäkin tärkeintä on, että pariskunnan halut kohtaavat, ei ole oikeaa tai väärää (toki lain sallimissa rajoissa).

Ja unentarpeesta. Jotkut tarvitsevat enemmän unta, toiset vähemmän, ja tilapäisesti voi pärjätä vähemmällä unella kuin se henkilökohtainen unentarve on.

Minä tarvitsen paljon unta, samoin lapseni on koko elämänsä nukkunut paljon. Nytkin 3-vuotiaana nukkuu täysien yöunien lisäksi 2-3 tuntia päiväunia, eikä todellakaan pärjää ilman. Ja sitten toisaalta hänen serkkunsa on aina ollut vähäuninen, ja hänellä päiväunien tarve loppui jo yksivuotiaana. Ja siis todellakin oli näin, kyse ei ollut mitenkään siitä, ettei häntä olisi laitettu päiväunille tai että rutiineissa olisi ollut vikaa, hän vain ei ollut väsynyt.

Minulla liian vähäinen unimäärä näkyy töissä heti. Se ei näy normaalissa elämässä mitenkään, mutta ohjelmoidessa on pakko ottaa välillä kynä ja paperi käyttöön, ja kirjoittaa monimutkaisemmat ehdot totuustaulukoiksi jotta saa koodin kirjoitettua, kun taas hyvin nukkuneena ne saa kirjoitettua heti oikein ja ilman kynää ja paperiakin. On todella noloa joutua toteamaan itselleen, että näin se vain on, tänään en pysty monimutkaiseen päättelyyn ihan vain siksi, etten huolehtinut riittävästä nukkumisesta, ja töissä pitää sitten sinä päivänä tehdä yksinkertaisempia hommia, jotta työaika tulee kuitenkin tehokkaasti käytettyä. Yleensä unenpuute vaikuttaa siten, ettei sitä itse huomaa, esim. hidastuneina reaktioaikoina ja suppeampana havaintokykynä. Näitä vaikutuksia ei normaalielämässä itse pysty havaitsemaan, koska näitä ei yleensä tule määrällisesti mitattua, mutta sitten jos harrastaa jotain sellaista (vaikkapa eräitä tietokonepelejä tai urheilulajeja), jossa nämä ovat tärkeitä, näkyy vaikutus välittömästi.

Tosiasiassa siis unistaan pihistelevä ihminen on tyhmempi ja hitaampi kuin hän yleensä on, eikä hän monesti edes tajua sitä itse. Onneksi tämä on korjattavissa riittävällä nukkumisella.

Meillä siitä seksistä kyllä nautitaan ihan molemminpuolin. Kukaan ei ole ”liian tyrkky” eikä makaa jalat harallaan koko ajan :bored: Se toiminta on aina yhteisestä halusta ja hyvästä kemiasta lähtöisin, ja siinä on (ainakin meillä) molemminpuolinen kunnioitus ja rakkaus mukana. Se on rakkauden ilmentämistä parhaimmillaan. Nautinnon antamista toiselle, sitä se on. Kunnioittamista ja rakkautta. En käsitä minkälaisilla traumoilla varustettu ihminen voi edes ajatella asiasta niin, että joku ”makaa haarat levällään koko ajan” tai ”on liian tyrkky”...? Surullinen näkökulma, todella surullinen. Siinä on kadoksissa kaikki se hieno mikä rakastelussa parhaimmillaan toteutuu: toisen kunnioittaminen, nautinnon antaminen ja saaminen, läheisyys, rakkaus, syvä henkinen yhteys, pyhyys. Mulle se on monesti enemmän henkistä kuin fyysistä toimintaa. Se syventää rakkautta ja yhteyttä toisiaan rakastavien välillä.

No, eipä tästäkään asiasta tarvi kaikkien ajatella samalla tavalla. Mutta olis hienoo että täälläkin puhuttais asioista kunnioittavaan sävyyn, vaikka itsellä olisikin erilainen kokemusperäinen käsitys jostain asiasta. Ne omat traumat esim. seksuaalisuuteen liittyen voi ehkä käsitellä jossain muualla.

Hentohaave :) En tarkoittanut, eträ sinä olisit tyrkky. Tarkoitin sitä ajatusta 50-luvun naisista, jonka Motto78 otti esille!:p

En siis lähtisi julistamaan edes Tähden kohdalla, että alle kuuden tunnin unet riittävät. Veikkaisin, että unenpuute vaikuttaa myös hormonitoimintaan ja sitä kautta raskautumiseen.

Plussaa kaikille!

Yölento :) En nipistä unista, olen ollut lapsesta saakka vähäuninen....se on minulle luontaista, geeneissä.

Toki 3tuntia yössä on huono ja liian vähän, mutta tämä nyt oli poikkeus yö, kun taapero valvotti. Näitä meille tulee kaikille ja silloin ei ole kiva raahautua töihin, eikä ajatus juokse ehkä parhaiten...

Last edited by a moderator:
En kyllä nyt oikein pysy kärryillä sun ajatuksenjuoksussa. Se mielikuva oli naisesta, joka ei nauti seksistä ja jolla ei ole mitään mielenkiintoa seksiin, saati edes olla miehensä lähellä. Miten siitä saa tyrkyn? Ja toisaalta, en usko että yhtäkään miestä viehättää saati kiihottaa se papiljottipäinen omassa makkarissaan sukkaa neulova epäseksuaalinen nainen.

Hentohaave :) Eilen olikin kova työpäivä ja päällä väsymys....

Välillä ajatus seilaa ulapalla:smiley-angelic006Tätä se teettää, kun kovasti yrittää ja töissäkin vaaditaan. En silti vaihtais uraai pois...

Takaisin