40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Laskujen mukaan oviksen olis just ollut, mutta voi tosiaan olla et ibuprofeiinin vuoksi sitten en voi olla varma. Olo on kyllä sellainen et ovis on just tässä! (kp15) Alavatsa kipeä vesi-ilmapallo, rintamus hyvin arka, viime yönä oli hyvin aistilliset unet... Ovista ei ole tikutettu joten arvailulla ja kalenterilla vaan mennään. Ma oli meilläkin viimeksi tallettelut, pitäisi koittaa motivoida nuhanenä-mies hommiin vielä uudelleen,... kuten kuukausi sitten kans. :rolleyes: Vaikka luulen et nyt ollaan jo myöhässä.

@Nepeta Cataria muistan kun kerroit viime kierrossa että mies oli flunssasta huolimatta todennut että parempi hoitaa silti homma 😅💜 toivottavasti ehtisitte vielä nytkin!

@Pantis Huh olipa hurjat pelottelut tällä lääkärillä! En oo koskaan kuullu neuvolasta tai muualtakaan että minkä takia niitä sokerirasituksia edes tehdään, mutta varmaan siis liittyy just noihin riskeihin. Ja kun ei oo itellä mikään raja sokerirasituksessa ylittynyt niin senkään puolesta ei sit varmaan oo kerrottu. Jotenkin kyl luulis et jos jopa epämuodostumia voi tulla korkeista verensokereista niin siitä ”peloteltais” enemmän. Vai onkohan toi sit kuitenkin sen verran marginaalista että noin voi jollekin pienelle osalle käydä mutta ei kaikille vaikka ne sokeriarvot olis koholla. Ja toisaalta ehkä se on parempi ettei raskaana olevia tiedoteta ihan kaikista mahdollisista riskeistä kun jos osa stressailee silti. 🤷‍♀️ Ja @Pantis tervetuloa vaan mukaan jo tänne 40+! Onks sulla vielä nelikymppisiin pitkäkin aika? 😊🌞

@Nepeta Cataria muistan kun kerroit viime kierrossa että mies oli flunssasta huolimatta todennut että parempi hoitaa silti homma 😅💜 toivottavasti ehtisitte vielä nytkin!

@Pantis Huh olipa hurjat pelottelut tällä lääkärillä! En oo koskaan kuullu neuvolasta tai muualtakaan että minkä takia niitä sokerirasituksia edes tehdään, mutta varmaan siis liittyy just noihin riskeihin. Ja kun ei oo itellä mikään raja sokerirasituksessa ylittynyt niin senkään puolesta ei sit varmaan oo kerrottu. Jotenkin kyl luulis et jos jopa epämuodostumia voi tulla korkeista verensokereista niin siitä ”peloteltais” enemmän. Vai onkohan toi sit kuitenkin sen verran marginaalista että noin voi jollekin pienelle osalle käydä mutta ei kaikille vaikka ne sokeriarvot olis koholla. Ja toisaalta ehkä se on parempi ettei raskaana olevia tiedoteta ihan kaikista mahdollisista riskeistä kun jos osa stressailee silti. 🤷‍♀️ Ja @Pantis tervetuloa vaan mukaan jo tänne 40+! Onks sulla vielä nelikymppisiin pitkäkin aika? 😊🌞
Mä luulen, että ne epämuodostumat liittyy enemmän noihin jo diagnosoituihin tyypin 1 ja 2 diabeteksiin, jotka on esimerkiksi huonolla hoitotasapainolla. Ymmärtääkseni olisi hyvä, että jos olisi diagnoosi, niin raskaustoiveista keskusteltaisiin hyvissä ajoin, jotta voisi juuri niitä hoitotasapainoja tsekkailla. Siinä oot toki oikeassa, että ehkä ihan hyväkin, että ihan kaikkia riskejä ei kaikille kerrota, mutta toisaalta ehkä välillä voisi jotain kertoakin, että ihmiset sitten ottaisi nämä tosissaan. Vaikea tasapainoilu!

Ja täällä ollaan vielä 38:n puolella, mutta POI tulee varmaan tammikuussa diagnoosiksi, eli munasarjojen mielestä olen huomattavasti jo iäkkäämpi... :disappointed-face:

Mun.mielestä riskeistä puhuttaessa olisi hyvä kertoa mikä se suhteellinen riski on. Varsinkin näin iäkkäänä raskautta miettivänä tulee usein sellainen olo, että kaikilla lapsilla tulee suurinpiirtein olemaan joku ongelma. Vaikka riskit kohoaa iän myötä, niin suurin osa raskauksista menee kuitenkin hyvin. Eli on mun mielestä tärkeää kuinka niistä puhutaan.

Pre-eklampsia ja kohonnut verenpaine raskauden aikana voi kertoa jo ennen raskautta olevasta sydän- ja verisuonitautien riskistä, joka näyttäytyy sen kautta raskauden aikana ja riski sydän- ja verisuonitaudeille on kohonnut synnytyksen jälkeen myös. Eli raskausaika on sellanen ikkuna, missä piilossa olevat riskit voi tulla esille.

Heippa taas pitkästä aikaa. En oo jaksanut kirjoitella tänne hetkeen. Oon toipunut ivf-pettymyksestä, kun tosiaan sen ainokaisen alkion kehitys pysähtyi kolmantena päivänä. Ja nyt on luomukierto ja kovasti oli yritystä, mutta epävarmailen oliko ovista kun lämmöt Ourassa nousseet vain 0,1-0,2 kolmen päivän ajan. Seuraavat päivät ratkaisee 🙏. 2. Ivf alkanee joululomalla, paitsi jos menkat alkaa ennen 21.12., niin sit menee kierto ohi. Aina myös pieni toivon kipinä käy mielessä, mitä jos nyt olisikin tärpännyt luomuna 🙏.

Pääsin myös omissa pohdinnoissa eteenpäin suhteessa lahjasoluhoitoihin. Voisin olla avoin niille, rahat vaan pitäisi jostain taikoa. En halua mennä kyllä vielä töihin, kun olen päättänyt hoitaa lasta kolmivuotiaaksi kotona.

Syön nyt kuurin DHEAta, se aiheuttanee mielialanvaihtelua ja itkuherkkyyttä, olen purskahtanut lohduttomaan itkuun myös keskellä vilkasta katua 😢.

Toivon meille kaikille plussatuulia, että toiveet vihdoin toteutuisivat 🙏🤗🌸❤️😍.

@Nepeta Cataria Toivotaan et mies innostuu! ❤️

@Pantis Hui kamala, just noita juttuja luin silloin alkusyksystä kun mietittiin tätä ja alkoi pelottaa niin paljon et olin sitä mieltä että ei uskalla. Gynellä kun kävin asiaa läpi niin hän oli vaan et joku suhteellinen riski on mutta että ainahan niitä on. En kuitenkaan uskaltanut eilen sitten enää talletella sen verran hurja lista oli🙈 Muutenkin herättää kysymyksen uskaltaako tosiaan mitään yrittää.

@Pikkutytöt Joo, onhan se juuri noinkin. Et jokin riski varmaan on mut sille on joku prosentuaalinen osuus kelle se sit todentuu. Mut tälleen herkkänä ihmisenä sitä just aina pelkää et kaikki pahimmat jutut osuu itselle.

@Kevät2025 Toi on niin totta! Sitä just ajattelee et varmasti on joku diagnoosi tai ainakin tosi iso riski sille. Enemmän tarvittaisiin sellaista rauhoittelu-mentaliteettia, vaikka toki riskeiltä ei saa ummistaa silmiään. Mut toki tässä iässä alkaa olla jo niin peloteltu kaikista riskeistä.

@Vapaalaskija Tsemppiä ❤️

@Pantis voi ei, osanottoni kun noin huonoja uutisia olet saanut 💔❤️ Ovatko lahjasoluhoidot vielä mahdollisia tai ovatko ne teille ylipäätään vaihtoehto?

Voimia myös sinne @Vapaalaskija 💜 Iso pohdinta ollut varmasti tuo lahjasoluasia. Hienoa että olet saanut ikään kuin päätöksen omille ajatuksille, tuo rahapuoli tosiaan onkin ikävämpi homma kun siihen äkkiä kymppitonneja menee.. Toivotaan että tärppäisikin nyt luomusti!

@Adelia ehkä kannustaisin kuitenkin painottamaan just tuota mitä gynekin sulle sanonut että riskit ovat kuitenkin laskennallisia ja kenenkään kohdalla pelkkä ikä ei tuo varmaa tietoa siitä että joku raskaudessa menisi huonosti, kuten @Kevät2025 tuossa aiemmin myös kirjoitti eli että suurin osa nelikymppisten raskauksista sujuu kuitenkin täysin ongelmitta. Mutta jos oma mieli on kovin altis ahdistumaan niin ymmärrän että noista riskeistä lukiessa on vaikea malttaa uskoa että kaikki voi mennä hyvin.

Täällä vihdoin aamulla niin selvä ovisplussa ettei kahta kysymystä. Premomin mukaan liuskatesti 1,7 kun edellisenä päivänä oli vielä 0,5 (tää on siis sovellus johon voi laittaa ovistestien kuvia ja tekoäly arvioi miten vahva testiviiva on verrattuna kontrolliviivaan). Ja digissä toki myös pysyvä hymy. Mutta siis, jee 🥳 ja myös hyödynnettiin ovis eilen ja oon jotenkin hyvillä mielin nyt oottelemassa miten tässä käy 🌞

Liitteet

• IMG_6225.jpeg
    IMG_6225.jpeg
    240.4 KB · Katsottu: 16
Muokattu viimeksi:
Mun mies on tunnollinen suorittaja mitä näihin juttuihin tulee, eli ehkäpä ollaan mukana jännittämässä myös tällä kierroksella et jos vaikka mukaan jotain tarttuisi. :smiling-eyes:

Ainahan tuo vähän hirvittää kun miettii miten riski vaikka trisomioihin kasvaa naisen ikääntyessä, tai vaikkapa nuo raskaus- ja synnytyskomplikaatiot. Täällä OYS:n alueella saa niptin jos äiti on +40v ja luotan kyllä rakenneultriinkin, kyllä niissä näkyy jos jotain on pielessä pahasti. Raskaus taas,... no omalla kohdalla ei niin jännitä. Verenpaine on ollut minulla seuralaisena jo jonkin aikaa, ensin loppuraskauden riesana ja nyttemmin se on jäänyt pysyvästi koholleen huolimatta terveellisistä elämäntavoista ja raskauskilojen tiputuksesta. Pidän hyvänä saavutuksena jos vp-lääkkeet voi jättää keskiraskaudessa pois. Edellisen synnytyksen päätteeksi onnistuin saamaan harvinaisen komplikaation, joka ei kyllä liittynyt ikään mitenkään... mutta sai kyllä miettimään kuinka onnekas sitä on aikaisemmin ollutkaan. Verenpainekin vähän nousi loppuraskaudesta, mikä on taas ikäjuttuja, vaikka periaatteessa tuo et mieheni kanssa meillä on monta yhteistä lasta, pitäisi suojata raskausmyrkytysoireilta. Eri asia jos olisi uusi mies uuden geneettisen materiaalinsa kanssa, johon oma kroppa ei ole vielä tottunut.

Mutta onhan noita juttuja mitä vanhemmalla iällä tulee helpommin eteen, just helpommin radi, raskausmyrkytysoireet, ... ja synnytykset kai helpommin päättyvät sektioon, varsinkin jos on hyvin iäkäs ensisynnyttäjä. Uudelleensynnyttäjällä voi olla paremmat mahdollisuudet vielä alatiesynnytykseen.

Mutta,... en jättäisi lasta yrittämättä sen vuoksi että raskaus ja synnytys jännittävät. Meillä on laadukasta raskaudenajan hoitoa, hyviä tutkimuksia ja hoitoja. Kaikesta selviää! Tosin kaikki ei välttämättä mene käsikirjoituksen mukaan, mutta milloinpa se menisi? Oma vauveli on kyllä yrittämisen arvoinen palkinto. :smiling face with heart-eyes:

Täällä on ollut niin aktiivista keskustelua taas, että kun ei ole ehtinyt keskittyä kirjoittamiseen, putoaa helposti kärryiltä. Mutta hyvä niin päin, että on keskustelua! 🤗 Vastailen nyt vaan pintapuolisesti.

@Sandra84 Ei sulla muualla tunnu kramppeja kuin vatsalihaksissa? Magnesiumia käytätkö?

@Yrittäjä83 Oon ymmärtänyt, että ovuloinattomuutta voisi lääkkeillä avustaa, onko siitä ollut puhetta gynen kanssa?

@Adelia Hyvä, että on osunut kuitenkin yksi yrityskerta kohdilleen ja tosiaan se väkisin suorittaminen ei ole hyvä juttu. 🙏

@Kevät2025 Hyviä pointteja. 👍

@Vapaalaskija Mukava kuulla sinusta. Ikävä tilanne takana, olen siitä pahoillani. 🫂 On kyllä omanlaisensa pohtiminen noissa hoidoissa, kun kaikki maksaa niin paljon. Ja tosiaan, jos haluaa kotona vielä olla lasten kanssa, niin rahatulokin on pientä. Toivottavasti löydätte hyvältä tuntuvan ajatuksen ja suunnitelman. Ja sitä odotellessa, ainahan voi tapahtua pieni ihme. 💖💝

@Pikkutytöt Hienoa, että ovis tuli ja pääsitte hyödyntämään sen. 😍 Plussatuulia sinne! 😘

@Nepeta Cataria On siellä kyllä tosiaan tunnollinen suorittaja. 😍 Hienoa! Ja hyvä positiivinen asia sinulla siihen, että kaikki järjestyy. Näin sitä pitää yrittää uskoa, vaikka toki on aina epäonnisia sattumuksia, mutta todennäköisimmin kaikki menee hyvin, jos vain raskaus pääsee kunnolla alkuun. 🙏♥️

@Kesäheinä85 Mitä piinapäiville kuuluu? ☺️

Mä oon odottanut ja odottanut ovista. Nyt se vissiin on ovella. Mutta. Meillä oli torstaina Ovumialle neuvontapuhelu, suositeltiin jättämään tämä yrityskierto välistä. Tammikuun lopulle varattiin lääkäriaika. Että ehkäpä nyt priorisoin sen, jos tästä kierrosta tuleva mahdollinen tärppi menisi sekin herkästi kesken.. Mieskin on "sopivasti" kipeänä just. Jotenkin helpottaa, että tämä yritys ei ole enää pelkästään meidän varassa, jos hoitojen avulla saisi vielä lisämahdollisuuden.. 🙏 En haluaisi, että ikäero esikoiseen venyisi aivan hurjan pitkäksi, siksi ajansäästön mahdollisuus on tässä myös taustalla.

Muokattu viimeksi:
Kiitos kysymästä @Puolikuu 🧡 ihan hyvin menee.. enemmän pitäis saada ajatukset vielä johonkin muuhun... Nyt alkoi dpo9 🤔 vähän on ollut eilen ja toissapäivänä vihlasuja ja menkkatuntemusten kaltaisia hetkiä.. ei mitään erikoista, jospa sekin olisi tässä vaiheessa hyvä 🙏🏻
Jos keskiviikko aamuna dpo13 testaisi, jos ei ala menkat... 🤔
Muussa elämässä tapahtuu paljon ja töissä on kiirettä, niin ei nyt ihan koko aikaa ehdi miettiä ja piinailla..
Mut aina jos tulee vihlaisu tai muuta niin kyllähän sitä heti miettii, että olisiko.. ja kun nyt dpo7-8 ne sopisi ajallisestikin... Ja sit on ollut huono tai etova olo välillä.. se nyt voi johtua vaikka mistä, vaikka metforemista..🙈
Noh ei auta kuin jatkaa piinailuun.. 😅

Ja tsemppiä Puolikuu tulevaan Ovumian käyntiin 👍🏻

@Sandra84 onko krampit helpottaneet?

@Yrittäjä83 ootko miettinyt letrozolien kokeilemista? Voisi kysellä gynekologilta?

Tsemppiä eri tilanteisiin kaikille!

Vitsi mä oon jo pitkään haaveillu et millon pääsis ostaa tän liitteenä näkyvän Pipsa Possu -kirjan, jossa Pipsan perheeseen tulee vauva 😄 Ois niin ihana päästä selittää lapsille (joita meilläkin on just kaks) että kattokaas teillekin tulee pikkusisarus! Meinasin jo tilata ton jostain alesta mut sit päätin et en salli itselleni vielä sen tilaamista jossei tää vaikka onnistukaan. Jos nyt toimis Murphyn laki ja nyt ku en ostanu tota vielä ni nyt sitte raskaudunkin piakkoin 😅

Hei kiva kuulla @Puolikuu n kuulumiset! Ymmärrän hyvin että välikierto tuntuu nyt järkevältä kun haluatte panostaa sit tohon seuraavaan hoitokiertoon. Teillä on varmaan sit suoraan ivf? Tai jotenki ite ainaki käsittäny ettei 40+ ikäisillä inseminaatioita enää käytetä ku jo nuoremmillakin niitten onnistumisprosentti on varsin pieni.

@Kesäheinä85 toi on kyl tavallaan tervetullutta että muu elämä pitää kiireisenä ettei liikaa ajatukset pyöri tässä hommassa. Mäkin palaan kohta töihin niin ainaki arkipäivät muuttuu ja tietty vaikuttaa iltoihinkin ja elämänrytmiin.

Ja @Nepeta Cataria oot kyl niin oikeassa tossa että onneksi on niin hyvät seurannat ja hoitomahdollisuudet jos raskaudessa jotain pulmaa tulis. Ja tosiaan varmasti teillä kyllä hyvät mahdollisuudet edelleen onnistuneeseen raskauteen kun noin monta mennyt jo hyvin!

Liitteet

• IMG_6238.jpeg
    IMG_6238.jpeg
    170.6 KB · Katsottu: 0
Takaisin