40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me päätettiin mennä nyt johonki hedelmällisyystutkimuksiin, mutta jos menee eka käynnille ni onko sillon yleensä mieskin mukana?🤔
Hienoa, että olette yhteistuumin päättäneet. Mies mukaan vain, jos vain suinkin onnistuu! Kyllähän sitä monenlaista apua vielä voi olla tarvittaessa saatavana, ei kannata kirvestä heittää kaivoon. ♥️

Olen kanssa myös omassa päässä työstänyt ajatusta, että jos tässä kierrossa ei tärppää, niin pitäisi hakeutua jonkinlaisiin tutkimuksiin, ainakin omalta osalta. Vuosia sitten ainakin miehellä oli negatiivinen asennoituminen hoitoja kohtaan, tyyliin tulee jos on tullakseen ja ei lähtisi hoitoihin. En tiedä, onko edelleen yhtä jyrkkä mielipide.. Toki tutkimukset ei automaattisesti tarkoita hoitoja, lääketukikin voi riittää.. En ole vielä asialla itseäni stressannut, ollut kanssa tjottailu-meiningillä mutta tosissaan.. Mutta tosiaan nyt alkanut vähän mieli muuttua, kun aika menee.

Meillä käynnistyi juuri toinen hoitokierros, nyt pidemmällä kaavalla. Oon päättänyt, ettei muita enää tule, ekasta tuloksena oli 2 alkion siirtoa, joista toisesta raskaus ja kkm. Lääkäri kannusti vielä yrittämään kun tätä ennen oli yksi spontaani raskaus ja siitä myös kkm, eli ainakin raskaaksi tulo onnistuu mutta munasolujen laatu tässä iässä huono. Hoidossa tätä ainakin pystytään vähän seulomaan ja prosessia sitä myöten nopeuttamaan ☺️

Meillä käynnistyi juuri toinen hoitokierros, nyt pidemmällä kaavalla. Oon päättänyt, ettei muita enää tule, ekasta tuloksena oli 2 alkion siirtoa, joista toisesta raskaus ja kkm. Lääkäri kannusti vielä yrittämään kun tätä ennen oli yksi spontaani raskaus ja siitä myös kkm, eli ainakin raskaaksi tulo onnistuu mutta munasolujen laatu tässä iässä huono. Hoidossa tätä ainakin pystytään vähän seulomaan ja prosessia sitä myöten nopeuttamaan ☺️
Toivotaan kovasti, että onnistuu tällä kerralla! 💖 Millaiset vaiheet hoitoihin nyt sisältyy?

Mulla oli taas 20 päivän kierto. Edellinen 30 ja sitä edellinen 19 jota ennen useampi 25-27-päiväinen ja tammikuussa yks 19pv, sitä edelliset oli vähän pidempiä ku vasta alko menkat edellisen synnytyksen jälkeen. Ei voi kuin veikkailla mitä oikeen on menossa. Nyt ois lopulta meidänkin tarkoitus aloitella tästä kierrosta. Jos heti tärppäis ni ens kevään matka ois vähän turhan myöhäisillä viikoilla joskin silloin kyllä vielä saa lentää, mutta en haluaisi nyt jättää ”turhaan” enää yhtään kiertoa väliin kun jo niin pitkään odotellut tätä aloitusta. Ja kun aika lottovoitto ois jos ekasta raskautuisi niin eiköhän sitä voi hyvillä mielin aloitella. Oon jo kattonu valmiiks mikä päivä voisin aikaisintaan testata ekaa kertaa DPO 10 (olis 17.-19.8. riippuen ovulaatiosta) 😆

Noniin tsemppiä @Pikkutytöt aloitukseen! Toivon teille pikaista plussaa, tulevasta matkasta huolimatta 😁
Kiitoksia myös positiivisista viboista kaikille, soittelin klinikalle ja mies siis todellakin on tulossa mukaan 😄 torstaina on aika. En tiiä millaisiin hoitoihin tai testeihin lähdetään, mutta ehkä se selviää tässä sitten!
Tsemppiä myös @Evli n hoitoihin! Jospa nyt sit saatte vauvan syliin asti 💕

Heippa täältä taustalta! 👋
Tulin vielä moikkaa ennenkuin poistun täältä. Saatiin huonoja uutisia tänään 💔, sikiö ei vastannut viikkoja eikä sykettä näkynyt. Viimeisten menkkojen mukaan olisi pitänyt olla 9+6, mutta 2vkoa sitten totes että ois vasta 6+3 jolloin piti olla 7+6, silloin näkyi hento virtaus ja suositteli viikon päähän uudelleen ultraa. Oltiin reissussa+mökillä joten tänään vasta päästiin ultraan.

Meidän yritykset päättyi tähän, täytyy hyväksyä iän tuomat riskit. Kolme keskenmenoa vuoden sisään joista maaliskuinen kohdunulkoinen. Ei kestä pää enää tätä. Kiitollinen kolmesta terveestä lapsesta. Toivon todella kaikille ihan tosi paljon tsemppiä yrityksiin!

Heippa täältä taustalta! 👋
Tulin vielä moikkaa ennenkuin poistun täältä. Saatiin huonoja uutisia tänään 💔, sikiö ei vastannut viikkoja eikä sykettä näkynyt. Viimeisten menkkojen mukaan olisi pitänyt olla 9+6, mutta 2vkoa sitten totes että ois vasta 6+3 jolloin piti olla 7+6, silloin näkyi hento virtaus ja suositteli viikon päähän uudelleen ultraa. Oltiin reissussa+mökillä joten tänään vasta päästiin ultraan.

Meidän yritykset päättyi tähän, täytyy hyväksyä iän tuomat riskit. Kolme keskenmenoa vuoden sisään joista maaliskuinen kohdunulkoinen. Ei kestä pää enää tätä. Kiitollinen kolmesta terveestä lapsesta. Toivon todella kaikille ihan tosi paljon tsemppiä yrityksiin!
Voi ei... 💔 Niin kovasti toivoin teille positiivisia uutisia. 😭 Voimia ja kaikkea hyvää sinulle ja teille jatkossa. ❤️‍🩹

Toivotaan kovasti, että onnistuu tällä kerralla! 💖 Millaiset vaiheet hoitoihin nyt sisältyy?
Nyt hoidot aloitettiin oman hormonitoiminnan alasajolla nenäsuihkeilla (kuulostaa pahalta mutta ei ole ainakaan mulla tuntunut miltään), tämä kestää muutaman viikon ja sit alkaa munasolujen stimulointi pistoksilla kuukautisten yhteydessä. Viimeksi siis vaan suoraan aloitettiin omaan kiertoon munasolujen stimulointi, mistä tuli 2 hedelmöittynyttä alkioita ja nyt yritetään useampaa.

Moi kaikille 🫶🌼

Olen jonkun aikaa seuraillut keskusteluita 35+ ketjussa ja täällä :)

Meillä n. puoli vuotta yritystä takana, ikää molemmilta löytyy 40-vuotta. Ensimmäinen lapsukainen kyseessä 💕

Sain ilokseni tästä kierrosta plussan, vielä en kuitenkaan ole uskaltanut hirveästi tästä iloita 🫣 Jännityksellä seuraillaan pysyykö kyydissä.

Onko täällä kellään kokemusta siitä luokitellaanko 40v suoraan riskiraskaudeksi ja onko tällöin saanut myös julkiselta puolelta varhaisultran?

Moi kaikille 🫶🌼

Meillä n. puoli vuotta yritystä takana, ikää molemmilta löytyy 40-vuotta. Ensimmäinen lapsukainen kyseessä 💕

Sain ilokseni tästä kierrosta plussan, vielä en kuitenkaan ole uskaltanut hirveästi tästä iloita 🫣 Jännityksellä seuraillaan pysyykö kyydissä.

Onko täällä kellään kokemusta siitä luokitellaanko 40v suoraan riskiraskaudeksi ja onko tällöin saanut myös julkiselta puolelta varhaisultran?
Riippuu paikasta ja taustoista mutta automaattisesti ei läheskään joka paikassa saa.

@Tuulian ainakaan täällä Pohjois-Savossa ei saa mitään ”etuja” pelkästään iän puolesta eli ei varhaisultraa tms ellei ole jotain muuta perustetta. Samoin nipt testiin pääsee vain jos nt-seula hälyttää. Osassa hyvinvointialueista yli 40v odottajille tehdään nipt iän puolesta automaattisesti eli kannattaa tarkistaa oman alueen neuvolasta

Moi kaikille 🫶🌼

Onnea plussasta! Samaa tietoa mulla kuin edellisillä kommentoijilla eli missään ei luokitella riskiraskaudeksi pelkästään iän (40v->) perusteella. Joillain hyvinvointialueilla yli 40v odottajat saa aina niptin, joillain alueilla kaikki odottajat ikään katsomatta saa niptin ja lopuissa ilmeisesti niptin saa jos nt-ultrassa hälyttävä tulos.

Jos asut pk-seudulla Perhearte ja Kaunis odotus -nimisissä yksityisissä neuvoloissa voi käydä todella edullisessa (varhais)ultrassa. Sen tekee kätilö joten hinta on ihan eri kuin lääkäriasemilla gynen tekemä ultra. Oisko ollu alle 100€ kun lääkärillä äkkiä 250€. Noilla saattaa olla myös toimipisteitä Tampereella tms kandee tarkistaa 👌

Onnea plussasta! Samaa tietoa mulla kuin edellisillä kommentoijilla eli missään ei luokitella riskiraskaudeksi pelkästään iän (40v->) perusteella. Joillain hyvinvointialueilla yli 40v odottajat saa aina niptin, joillain alueilla kaikki odottajat ikään katsomatta saa niptin ja lopuissa ilmeisesti niptin saa jos nt-ultrassa hälyttävä tulos.

Jos asut pk-seudulla Perhearte ja Kaunis odotus -nimisissä yksityisissä neuvoloissa voi käydä todella edullisessa (varhais)ultrassa. Sen tekee kätilö joten hinta on ihan eri kuin lääkäriasemilla gynen tekemä ultra. Oisko ollu alle 100€ kun lääkärillä äkkiä 250€. Noilla saattaa olla myös toimipisteitä Tampereella tms kandee tarkistaa 👌
Kiitos, tätä on toivottu hartaasti 🩷

Tuollaista paikasta en ollut kuulutkaan, kiitos. Tsekkaan!

Kiitos myös muille vastauksista :)

Teinpä sitte tommosen Onestepin hedelmällisyystestin, joka mittaa FSH-arvoa. Se on kaikilla ilmeisesti koholla kierron alussa, mutta joka tapauksessa kohonnut arvo voi viitata vaihdevuosien lähestymiseen. Ja tietty sit tuli positiivinen tulos nyt kp4, kun se pitää tehdä kp3-5. Testi pitää uusia viikon kuluttua jos sai positiivisen tuloksen ekalla testillä, joten ei auta kuin odottaa. No joka paikassa kyllä lukee, ettei tuollainen yksittäinen kotitesti vielä kerro mitään, mutta kyllä se nyt vähän alkoi tässä vaivaamaan. Ääääh. Mies ei halua mihinkään hoitoihin niin en haluaisi edes gynellä käyntiä nyt ehdottaa. Kävin kyllä viime syksynä gynellä ja silloin sattumalta näkyi just tulossa oleva ovulaatio ja kaikki oli muutenkin kunnossa, mutta tuskinpa siitä yhestä ultrasta voi päätellä mitään.

Tässä netistä löytämäni arvot, niiden mukaan ei kyllä pitäisi tulla positiivista testiin follikulaarivaiheessakaan eli heti kierron alussa. Siinä itse testissä ei siis ole mitään arvoja mainittu, vain tuo positiivinen/negatiivinen. Toisaalta Chatgpt sanoi, että jo ikä voi nostaa tuota arvoa. Eli ilmeisesti vaikka ei vielä vaihdevuodet olisivatkaan tulossa vielä. Ja tosissaan ollaan vasta nyt tällä viikolla aloittamassa yritys, että ei voi vielä tietää. Ehkä ei olisi pitänyt tehdä tuota testiä, jos se nyt vaan aiheuttaa turhaa huolta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

FSH:n normaalit arvot kuukautiskierron eri vaiheissa:
  • Follikulaarinen vaihe (kierron alussa): 3,0-8,1 IU/l
  • Ovulaatiohuippu: 2,6-17 IU/l
  • Luteaalivaihe: 1,4-5,5 IU/l
  • Menopaussi: 26,7-133,4 IU/l SYNLAB Suomi
Onko kellään muulla kokemuksia hedelmällisyys/FSH-testeistä?

@Pikkutytöt minä oon miettiny tuota, mutta en ole uksaltanu tehä🙈 kyllähän tässä varmaan jotkut esivaihdevuodet on alkanu mutta en halua nähdä sitä missään testissä 😂

Musta tuntuu huominen lääkäriaika vähän kun ois tuomiolle menossa😬 jotenkin oletan että siellä sanotaan vaan että oot liian vanha ja lihava, ei tuu onnistuu. En tiiä kauhea ahdistus siitä käynnistä, mies on jotenki ihan eri linjoilla ja paljon toiveikkaampi 🤔

Täällä Helsingissä saa kaikki niptin halutessaan mutta ilmeisesti kyseesdä on se versio missä ei selviä sukupuoli. Mä ainakin haluan sen vaikkei sukupuoli selviäkään. Ihan sama kunhan sais tietää kromosomit.

Takaisin