40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kesäheinä85 Raskaita koettelemuksia sielläkin takana.. Onneksi pääosin takana. 🙏 Elämän mittainen prosessi se varmaan on, armollisuuden ja hyväksymisen opettelu. ♥️ Toivon, että teille vielä se oma pikkuinen suodaan. 💖

@Puolikuu kiitos 🧡 ja tsemppiä teillekin. Mulla vähän sama 🤭 menkkojen jälkeen on melkein heti libido korkealla ja kun testien mukaan ovis tulee niin sit ei enää olekaan... 🙈
Ja miehellä on taas kaikkea mahdollista pyörimässä päässä, niin sinne ei muuta enää mahdu.. ja töissä on ollut niin kiirettä, että väsyy.. jotkut työpäivät ovat hänellä myös tosi fyysisiä.... hienosti kuitenkin aina oviksen aikaan saa tsempattua ja hänkin haluaa, että testaan oviksen, että pystytään aloittamaan oikein eikä tartte arpoa... Parastaan se olisi jos ovis sattuisi vkl aikaan, olisi kummallakin enemmän energiaa 🤭

@Sandra84 voihan kökkö... Tsemppiä odottamiseen! Toivottavasti pääset soittamaan kp1 pian, eikä tarvitse kahta viikkoa odottaa.

Raha-asiat oli minun miehen päässä pitkään esteenä, ei halunnut rahastressiä lasten kanssa... Puhuin hänelle kyllä paljon siitä, ettei mikään ole elämässä varmaa jne. Ja että hyvin oltaisiin aina pärjätty... Meillä on aina ollut parempi rahatilanne mitä meidän kummankaan vanhemmilla lasten teon aikaan, vaikka mies on ollut välillä työttömänä ja minä alkuun opiskelin...

Oisko kuitenkin 90-luvun laman perintöä vielä tämä varovaisuus toisilla? Toiset koki sen vain kurjempana ja esim. minun vanhemmat kyllä puhui rahasta ja muistan että välillä oli tilanteita, että piti selvitä viikko sillä mitä oli ruokakaapissa, seuraavaan tiliin... Mutta ei minulla ollut koskaan sellaista oloa, että jotain olisi puuttunut tai olisin jäänyt ilman.. ehkä siksikin että kavereilla ei ollut sen kummempi tilanne pienessä maalaiskylässä... 🤔 Puolisolla oli taas kaupungissa kavereita, joilla oli kaikki muotivillitykset ja uusimmat lelut yms ja itsellä ei.. 🤔

Joten tavallaan ymmärrän rahasta murehtimisen kyllä.
Mutta toisaalta en, koska lapsia ei mielestäni tehdä vaan saadaan... Jos olisi vain tekemisestä kiinni, niin meillä olisi jo 5, 1kpl jokaiselle yritysvuodelle.. 🙈
Ja jos jää hyvää taloustilannetta odottamaan, niin voi käydä kuten meillä... 😑

Ja taas, jos ei ole töitä, pitää pärjätä tuilla, maksaa vuokraa, ruuan hinta on noussut paljon... Niin ei siinä uskalla ajatella perheen perustamista, kun pitää tehdä erilaisia hankintoja, vaikka paljon saa kirpparilta yms. käytettynä, niin kyllähän sitä rahaa menee... Ja jos talous on syystä tai toisesta niin tiukilla ettei särkymävaraa ole.. niin pelottaahan se 🤔

Muokattu viimeksi:
Kyllä sitä aina jotenkin on pärjätty. Mun äiti pärjäs kahden lapsen kans yksinkin, porukat eros kun olin 7. Ei joo ollu lama-aikaan paljon rahaa, mutta sillon tyytyi vähään. Ja ei lapsen kuulukkaan saada kaikkee mitä haluaa 😀

Mut joo… Hyviä uutisia! (Tavallaan…) kp1! Ja ultraan varasin ajan 1.8. kp10. Sit näkee mitä tapahtuu! Jes🥰 Kyllä tää tästä! (Asuntolainan korko tippui, niin saa lainojakin äkkiä pois maksettua enemmän) 🤞🏻🤞🏻

@Pikkutytöt Täällä kans vaikeista vuosista aikaa jo melkein 8v.. ☺️ Kannattaa jatkaa oviksen tikutusta, jos olisikin vähän myöhässä!

@Sandra84 On se vähän kummallinen tuo Suomen tilanne syntyvyydessä, kun kuitenkin aika paljon paremmat olosuhteet kuin monessa muussa maassa... Onpas siellä nyt ärsyttävän pitkä odotus.. 😔 Ei voi muuta sanoa, kuin edelleen toivoa että pian alkaisi!

Täällä ovisplussa. Eilen yritin patistella miestä, mutta ei onnistunut tallettelut. Liikaa asioita mielen päällä.. Toivotaan, et tänään vielä onnistuis, muuten on vähän kaukainen edellinen, joka oli jo lauantaina. 😕 Mulla tulee jotenkin ihan liian aikaisin kunnollinen nousu libidossa, sitten oviksen aikaan ei enää niin nappaisi. 🙈 Siihen päälle miehen murheet ja suorituspaineet, avot! 😬

Suomessa on kyllä ihan omaa luokkaansa perhepolitiikka… Tuntuu, että lapsista ei pidetä. Se on erikoista. Nyt onneks alkaa näkyyn jo isiä lasten kans ulkona, mutta ei 10 v. sitten niin paljoa. Vertaan siihen kun asuin Saksassa silloin ja oli niin ihanaa kun iskät oli ulkona rattaiden kans lenkillä ja iskä-miittejä ja oli jotenkin iloinen asia, että on perhe. Miks Suomessa se on taakka? Ja porukka miettii liikaa.
Toki minäkin mietin sen verran kenen kanssa sitä lasta hankin, että tässä ollaan. Nyt vasta (yli 6v sitten) löytyi kunnon mies.

Mulla muuten sama ton libidon kans! Jännä. Ehkä normaalia? 🤗

@Sandra84 Jep jos pelkkää rahatilannetta kaikki miettis niin kyllä ois paljon vähemmän lapsia Suomessa. Toisaalta kaveri sai lapset noin 10v aiemmin ku minä eli 26v-> ja hänellä oli todella hankala puoliso ja sit kun erosi niin ei saa edelleenkään mitään elareita koska se ihminen on jotenkin niin hankala että ei oo saatu sovittua ja pitäis viedä oikeuteen että sais valtiolta tms maksut niistä niin on kyllä todella vaikeassa tilanteessa nyt useamman lapsen kanssa ja en tosiaan kadehdi hänen tilannettaan kun joka pennistä on pulaa. Mutta totta myös että kyllähän vähemmälläkin rahalla voi pärjätä mutta ei se helppoa ole niin jotenkin voin kyllä ymmärtää ettei halua just huonoon rahatilanteeseen aloittaa lasta yrittämään.

Mulla oli kans vähän sama että vasta 30v löysin sellaisen miehen jonka kanssa lapsia teki mieli edes harkita, ja siis aivan helmi onkin puolisona mun mies ja lasten isä. <3
Sen sijaan olen paljon enemmän kuin tyytyväinen etten hankkinut lapsia eksäni kanssa josta erosin ennen nykyistä suhdetta, saati sitten sen ekan pidempiaikaisen poikaystävän. Olisin aivan hakkaamassa päätä seinään kummankaan niiden kanssa jos joutuisin olee tekemisissä tai varsinkin jos oisin lapsia niitten kanssa hankkinut. Oon vahvasti sitä mieltä että parempi oli odottaa että löytyy sellainen jonka kanssa homma toimii vaikka riskinä olikin etten enää 36v-> olisi tullut raskaaksi. Mun ois ehdottomasti ollut parempi olla vapaaehtoisesti lapseton kuin kärsiä noista eksistä.

No, menipä nyt avautumiseksi omasta tilanteesta kun vauhtiin pääsin 🤭😂 eikä niinkään liittynyt tohon alkuperäiseen rahateemaan. Tosin täytyy sekin todeta että tässä parisuhteessa mies ihan eri lailla huomioi sen että mä oon kotona ja vaik oisin töissäkin niin mulla on joku yli 40% pienemmät tulot niin hän maksaa palkan tai nyt tällä hetkellä kotihoidontukeen suhteutettuna paljon enemmän yhteisiä kuluja kuin mä. Kun eksän aikaan maksettiin puoliks kaikki vaik sillä oli paljon isompi palkka eikä varmasti ois suostunu sopeuttaa tuloja ku lapsia tulee.

Samankaltainen suhdetausta meillä siis @Sandra84 ja @Pikkutytöt , piti odottaa sitä oikeaa miestä. Mä en aikaisemmin edes tiennyt haluavani lapsia, mut nyt tiedän et se johtui siitä turvattomuudesta suhteessa.

Hienoa Sandra, että pääsit uuteen kiertoon ja sitä myöten asiat etenee! 🙏 Ehkä se voi olla normaalia tuon libidon kanssa.. Tuntuu vaan vähän hassulta, että miksi silloin kun olisi se otollisin aika, niin ei enää ole niin paljon haluja kuin alkukierrosta. 😅

@Kesäheinä85 Kuulostaa samankaltaisilta haasteita sielläkin. Kiva, että siellä mies on jaksanut tsempata. ☺️

Tänään pitäis vielä jaksaa yrittää, on vietetty hikinen päivä mökkihommissa ja kotia päin ajellaan. 🥵😅 No, laatuaikaa sekin miehen kanssa tavallaan, ainakin muutama asia saatu mielen päältä pois. 🤪

Muokattu viimeksi:
Mistäs sitä tietää että tuleeko tarpeeks estrogeenia ja progesteronia ja vaikuttaako ne jotenkin menkkoihin? Mul on nyt ollu etenkin viime aikoina tosi niukat menkat ja sellasta paksua verta et siteeseen ei niinku meinaa tulla paljoo mut sit pönttöön aina valuu hirveitä klönttejä. Ja oon gynelleki valitellu mut ei ne oo niinku sanonu mitään. Huhtikuussa olin gynellä ennen ovista ja se sano että näytti kyllä ihan oikeen paksuselta se limakalvo siellä, et en tiiä onko mulla nyt vaan jotenkin muuttunu se koostumus ja niukentunut se vuodon kestoki on vaan pari päivää. Vai onks mul vaan jotenkin liian runsasta se vuoto ja mun keho sit pyrkii tekemään klönttejä sen takia. Mä ovuloin kyllä joka kierto (ainaki lämpöjen ja olojen mukaan) ja kierrot on säännöllisiä, 4 päivän heitolla voi siirtyy mut aina ne on oviksesta sama luteaalivaihe. Ovistuntemuksetkin on ollu kyl tänä vuonna hukassa, aikasemmin tunsin aina todella selkeesti ne. Stressaa tietty että onko nyt joku vika kun ne menkat ei oo sellaset ku joskus ennen ja kehossa jotain epänormaalia. Toisaalta oon mä täs raskaaks tullu et ehkä ei. Mut ehkä sit ku stressaan ni teen siitä ite ongelman itelleni. Hirveen kiva! Et pitäskö sitä sit vetää jotain estrogeeniä tukevia lisäravinteita vai ei. Mä oon kokeillu kans jo ihan kaikkea. Nyt viime kierrossa otin mini-asaa kans mutta se ei kyl oo tehny yhtään mitään. Tänään alko taas kp1.

Oon nyt kärsiny taas unettomuudesta ja nähny painajaisia ja oon ihan ylikierroksilla ja välillä mä en tiedä että mitä sitä tekee itsensä kanssa. Toisaalta oon kyllä aikasemminkin tullu raskaaks tilanteissa missä oon ollu tosi stressaantunut, että ehkä se ei suoraan sitä estä. Mut kun aina sanotaan että pitää olla rentona ja ei stressata koska muuten ei onnistu. Ja fyysisesti musta ei oo löytyny mitään vikaa, kilpparit on kunnossa, raudat on kunnossa ja muutkin asiat vaikka oon myös ykköstyypin diabeetikko. Myönnän kyllä että oon luulosairas koska aina jotain omituista on, mut mitään todistettavaa vikaa ei koskaan löydy.

Me ollaan mun miehen kaa taas oltu yhdessä kohta 21 vuotta. Eli oon viettäny sen kanssa puolet mun elämästäni. Ja jotenkin täs viime aikoina meiän suhde on vielä parantunut ja ollaan tehty paljon asioita yhdessä mitkä on tukenu sitä. Paljon paremmin meillä menee nykyään ku sillon kakskymppisinä.

@little L hormonien määriä voi tutkia verikokeilla jos epäilyttää. Puhdin kautta saa ostettua erilaisia paketteja ja niistä saa helposti tutkittavat tulokset, joista voi ja kannattaakin kysyä tarkemmin lääkäriltä.

Toki jos gyne ei ole huolissaan, niin ei kait mitään ihmeitä ole viallakaan. 👍🏻

Kyllä kait vuoto voi olla erilaista ja muuttua iän myötäkin. Toisilla kuukautisvuodossakin veri hyytyy nopeammin kuin toisilla... 🤷🏻‍♀️
Minulla on yleensä hyytymiä ja koko vaihtelee kierrosta toiseen, mutta on ihan kirkasta vertakin ja välillä tosi paljon, luulen että minulla on huonot rautavarastot, käyn huomenna verikokeissa tarkistamassa, onko ferritiini yms noussut yhtään...

Yhdellä ystävällä vuoti niin, että piti kolme päivää putkeen yösidettä ja sekin piti vaihtaa parin tunnin välein... Minulla runsaan vuodon päiviä tai vuorokausia on 1-2 ja silloin yöside pitää vaihtaa 2-3 tunnin välein... Ja viimeksikin ei meinannut yöside riittää edes 6 tunnin yö uniksi ilmam ohi vuotoja... Mutta se nyt johtui siitä, että kierto venyi... Jos kierto on normaalin Maks 30 päivää niin yöside riittää yöksi 🙈

@little L Sillon kun alkaa nukkumiseen jo vaikuttaa kierrokset, pitää vähän pysähtyä. Suosittelen sulle kaikella lämmöllä nyt kävelyä metsässä, rentoutumista - hierontaa ja akupunktioo suosittelen myös! Pitää olla ammattilainen, joka tekee. Mä meinasin mukaisella moneen kertaan akupunktiossa ja yleensä taistelen sitä nukahtamista vastaan. 😀 Mutta toi kiihtynyt olotila kuulostaa tutulta. Yritä olla kuulostelematta joka asiaa. Mun menkat muuttui kans kun tulin vanhemmaksi. Ehkä se on jotakin sellaista?
Vähän stressaamisen on ihan ok, kukaan ei voi olla tässä 100% zen.
Pitääkin varata itselle vielä hieronta, kun mun piikittelyt alkaakin ehkä vasta 9.8.

@Puolikuu @Sandra84 Joo mä oon käyny akupunktiossa tän koko kevään. Alotin helmikuussa ja oon käyny säännöllisesti. Asutaan metsän vieressä niin käyn säännöllisesti joka viikko myös kävelyllä tuolla metsässä. Mä oon karsinu mun elämästä aivan kaiken mikä vähänkään pystyis aiheuttamaan stressiä.

Mul tasan 7 vuotta sitten kesällä heinäkuussa alko aivan kamala lamaannuttava unettomuus ja kesti kauan palautua siitä, nyt oon siitä lähtien tehnyt elämässä valintoja ja asioita että en enää koskaan joutuis sitä kokemaan. Mut silti edelleen mulla on uniongelmia tosi usein ja etenkin tää vuosi on ollu tosi hankala. Mut myös irtisanottiin tammikuussa aikasemmasta työstä yt:issä ja se oli ihan super stressaavaa (oli vielä kolmas kerta kun mut on irtisanottu, niin ei uus kokemus). Mul on nyt uus työ mut selkeesti mun järjestelmä ei oo ymmärtäny että kaikki on nyt ihan hyvin ja tietysti tuol uudessa työssä pitää nyt pystyy osottaa että on hyvä työntekijä kun on koeajalla.

Täällä kans tarkoitus aktivoitua ja alkaa käymään säännöllisesti akupunktiossa. Reissusta tultu kotiin. Menkat oli oudot: Aaltoileva niukka vuoto, joka yöllä ei vuotanut ollenkaan ja päivällä vuoti yhtenä päivänä kunnolla ja sit tosi niukkaa. Päätin jättää Royal geleen tauolle kun tuntuu että se nostaa lämpöjä menkkojen aikaankin. Q10 syöntiä jatkan. Kovasti miettinyt että henkisellä puolella pitää saada muutoksia aikaan, liian kova yrittäminen ja siitä stressaaminen ei tee hyväksi. Ystävä puhui että joku kiva intohimotekeminen voisi viedä ajatukset muualle.

@Vapaalaskija sinäpä sen sanoit, tollanen joku tekeminen, jossa on sata lasissa kiinni olis varmasti tosi hyvä! Varsinkin jos alkaa liikaa pyöriä raskautumisjutut mielessä. Mä ratsastin aiemmin ja se koko aika kun oli tallilla hevosta tai tallia hoitamassa ja se varsinainen ratsastus tietty piti kyllä mielen ihan tasan niissä kiinni. Nykyään en enää käy tallilla ku harvoin mutta oon alottanu soittamisen ja soittotreeneissä käy kyllä sama että keskittyminen on siinä 100%. Toki soitan vaan ehkä puol tuntia kerrallaan ku tallireissussa meni monta tuntia.

Onko sulla jo nyt jotain joka veis huomion kokonaan sen tekemisen ajaksi? 😊

@little L Mulla oli kans unettomuutta tässä pari vuotta sitten (ehkä siitä on enemmän en muista) ja sit tajusin että pitää vähän alkaa hoitaa itteensä. Ja nyt löysin kunnon akupunktiotyypin. Edellinen ei kyllä ollu näin hyvä tai sit se vaan hoiti erilaisia juttuja. Nyt pystyy nukkuun jo, toki koira pitää huolta, ettei saa liikaa nukkua… Voisin nukkua enemmänkin. Ehkä sit kun toi karvalapsi vielä kasvaa (8,5kk). Tommoset erottamiset varmasti stressaa, mutta ei niille mitään mahda. Eteenpäin vaan on mentävä. Hyvä, että nyt sulla uus paikka.

Mulla alkoi nyt kahden viikon loma ja meen kaverin kanssa vähän reissuun pohjoseen ja tiistaina hoidan biologin puhelun mökissä (joku ihan mini) ja pe aamulla oltava sitten jo ultrauksessa. Siitä se sitten lähtee (ivf-asiat). Biologin kans jutellaan siis, koska halutaan testata mahdolliset alkiot.

@Sandra84 Kiva juttu, että hommat etenee! Ja tosiaan kuulostaa superkivalta lomareissu! 😍

Joku itselle mielenkiintoinen harrastus on kyllä hyvä juttu! Mulla on intohimoharrastuksena puutarhanhoito. Oon nyt lomalla tehnyt siellä jonkin verran ja vielä enemmän suunnitellut tulevia tehtäviä, kun näillä helteillä ei hirveästi viitsi tai pysty muokata. 😅 On syyskuukausiksikin vielä hommaa. 🤭 Nyt on dpo2 ja saatiin onneksi vielä talleteltua ovisplussailtana. 🙏 Olikin tällä kertaa pidempi positiivinen testitulos ja ekaa kertaa sain kiinni ihan selkeän plussan, missä testiviiva vahvempi kuin kontrolliviiva! 🥳 Vähän meinasi alkaa jo stressaamaan se, et ens viikko on viimeinen lomaviikko, mut oon nyt saanut ajatuksia käännettyä niin päin, et onneksi on vielä ens viikko lomaa. ☺️

Me päätettiin mennä nyt johonki hedelmällisyystutkimuksiin, mutta jos menee eka käynnille ni onko sillon yleensä mieskin mukana?🤔

Me päätettiin mennä nyt johonki hedelmällisyystutkimuksiin, mutta jos menee eka käynnille ni onko sillon yleensä mieskin mukana?🤔
En tiedä yleisistä käytännöistä tai no tuskin sellaisia edes on mutta mä ottaisin aivan ehdottomasti miehen mukaan alusta saakka! Varsinkin kun siinä ekalla kerralla kaikki on uutta ja tulee uutta tietoa niin sit joutuis kuitenkin samat asiat selittää miehelle kotona enkä mä ainakaan muistais varmastikaan kaikkea yhtä täsmällisesti ku lääkäri kertoo.

Millaisiin kartoituksiin olette nyt alkuun menossa?

Tsemppiä ☺️

Silloin kun olen soittanut neuvolaan tai yksityiselle, niin ovat toivoneet että ensimmäisellekin käynnille mentäisiin puolison kanssa yhdessä.

Muokattu viimeksi:
En tiedä yleisistä käytännöistä tai no tuskin sellaisia edes on mutta mä ottaisin aivan ehdottomasti miehen mukaan alusta saakka! Varsinkin kun siinä ekalla kerralla kaikki on uutta ja tulee uutta tietoa niin sit joutuis kuitenkin samat asiat selittää miehelle kotona enkä mä ainakaan muistais varmastikaan kaikkea yhtä täsmällisesti ku lääkäri kertoo.

Millaisiin kartoituksiin olette nyt alkuun menossa?

Tsemppiä ☺️
No itse haluaisin ainakin jotain mielipidettä onko tämä jo ihan toivotonta tässä iässä juuri meille ja mies varmaan toivoo jotain apuja millä saataisiin vauva🤔 minä taidan jo enemmän työstää ajatusta tässä tämän unelman hautaamisesta😅
Tuo akupunktio kiinnostaa kyllä minuakin ja yleensä ottaen kaikenlainen oman kropan kuunteleminen on tullut tärkeämmäksi kuin ennen.

Takaisin