40+ kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miimali
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea @Tähtiin tuijottelija plussasta 🥳

Ja voimia tän lapsettomuuden ja välillä epätoivoiseltakin tuntuvan yrttämisen kanssa painaville 🧡

Omaa napaa.. töissä kiirettä ja hillitön hormoniturvotus ollut menkoista lähtien + letrozolien vaikutuksesta.. nyt toinen päivä letrozolien oton jälkeen ja turvotusta lähtenyt melkein 2kg, enää toinen mokoma jäljellä 🙏🏻 se varmaankin häipyy tän ja huomisen aikana, sit on kevyt olo taas pari viikkoa ellei tule plussaa, sit ehkä vältyn turvotuksesta, ainakin samasta syystä🤭

Eilen osui silmiin OYSin uutinen että PCOS muuttuu nyt PMOS diagnoosiksi, joka viittaa paremmin aineenvaihdunnan häiriöön ja kuvaa koko eliniän haastetta... Saapa huomata muuttuuko hoitosuositukset ja lääkkeiden korvattavuudet, lihavuusleikkaukseen pääsy tai hedelmöitys hoitoihin pääsy julkisella mitenkään 🤔

Nyt sitten alkaa taas oviksen tikuttelu, taas erilainen olo kuin viime kierrossa, eikä ainakaan eilen pärähtänyt tummia viivoja kuten viimeksi.. silloin taisi olla melkein plussa 3 päivää.. nyt oli minulle tutumpi haaleaa viivaa tuo eilisen kp9 aloitus tikku. 👌🏻

Mites piinailijat täällä? Joko on testiä tehty? @Puolikuu onko jo dpo9? Mites muut?

@Sandra84 miten painonlaskuprojekti etenee?
Mainiota kuulla, että kehitys kehittyy ton PCOS/PMOS -suhteen!

Erityiskiitos @Sandra84 - kirjoitit aiemmin jotenkin tosi hyvällä tavalla napakasti, että kantsii tämän ikäisenä kyllä käyttää kaikki kortit. Tää toimeennutti mut gynelle eilen. Terveiset sieltä oli varovaisen positiiviset (ei mitään huippunäkymiä, mutta munasarjat todistettavasti tuuttaa edelleen kamaa liikkeelle, keltarauhasarvoja pitää vielä mitata). En tajunnutkaan miten jännitti, tuli ihan reilusti kyyneleet silmiin siinä tutkimuspedillä kun munasarjoista löytyi edelleen jotain toimintaa.

Siltä varalta, että jotain kiinnostaa, tää hedelmällisyysasioihin erikoistunut gynekologi painotti mulle seuraavia asioita: d-vitamiini on tärkee, samoin folaatti, ubikinol hän mielestä ihan sama (taidan silti jatkaa tätä lähemmäs sadan euron arvoista annosta); ferritiini puolestansa hänen mielestä tosi tärkee, mulla on matala, käski tupalata rauta-annoksen (eli 2 sideralia päivässä), kalaa, kasviksia, maitotuotteita ja täysjyväviljaa. Nää nyt voi lukee ihan mistä vaan, mutta itselleni taitaa toimia kun kuulee samat läpät moneen kertaan. (Mulla ei oo perussairauksia ja ferritiiniä lukuunottamatta oon viitearvojen sisällä öbaut kaikessa.) Ja sitten en ollut tajunnut, että kela-korvaukset on mahdollisia vielä siihen asti kun täyttää 43 (luulin että on katkolla 42 synttäreistä) - tääkin on varmaan monelle selkee.

Tsemppiä kaikille just siihen kamppailuun, mikä on tässä hetkessä käsillä!

@Parsakaali Hienoa, että tuli positiivista palautetta. 🤗 On joo Kela-korvaukset mahdollisia alle 43v, mutta tiedoksi kaikille, että niitä syynätään tarkemmin kuin ennen ja Kela pyytää lausuntoja sellaistakin asioista, mitkä ennen olisi vain menneet suorakorvauksena ilman kyselyitä. Että kannattaa heti lähtiessä lääkäriltä tiedustella tätä puolta, että on korvauksille varmasti perustetta. ☺️

Mukavia uutisia! Hienoa @Parsakaali 👍🏻
Mun pitäisi kans varmaankin mittauttaa progesteronin toimintaa.. ajattelin tässä kierrossa kun olen Suomessa 🙈 nyt vain odottelen oviksen ja sit käyn sen jälkeen verikokeessa ja sitten vielä luteaalin loppupuolella... Jossain oli ohje, olikohan puhdin sivuille että kolme vai kaksi mittausta tms. niin ajattelin sen mukaan edetä... 🤔

@Puolikuu toivottavasti menkat ei ala, vaan tulee plussa🙏🏻

Plussahan nyt voi tulla on oireita tai ei, joten kp1 päivään asti toivotaan!

@Täti-ihminen oliko teroissa millainen ohje? Eikö niitä käytetä oviksen jälkeen se pari viikkoa yleensä? Ei kait sitä kannata 9 päivään jättää? 🤔

@Täti-ihminen Toivotaan, että hormonia on tarpeeksi tukemaan kiinnittymistä 🙏🏻

Täällä oli mielenkiintoinen juttu progesteronista ylipäätään https://kuntoplus.fi/terveys/rauhattomuudesta-parempaan-jaksamiseen-progesteronitasot-tasapainoon
Mielenkiintoinen juttu @Kesäheinä85 progesteronista, kiitos vinkkauksesta! 👍 Teetkö hei töitä ulkomailla, osui silmiin että olet käymässä Suomessa?

Täällä vielä heilutaan taustalla mukana. Ostin ubikinonin nyt tähän kiertoon, ubikinoli kai imeytyisi paremmin mut oli niin kallista etten raaskinut sitä ostaa 😅

Paljon porukkaa siirtynyt plussanneiden puolelle, toivottavasti me loppuporukkakin päädytään sinne. 😊 Ihanaa loppuviikkoa kaikille!

Joo. Ubikinoli on todella kallista. Olen muutenkin reilun kuukauden aikana käyttänyt lisäravinteisiin joitain satoja euroja. 😶‍🌫️ Kaikkea en ole vielä syönyt pois, mutta kuitenkin. Epäilen, että omiin lisäravinteisiin menee n. 100 € tai vähän päälle kuussa. Tuon päälle olen ostanut noita myös miehelle (ja lapsille jotain perusvitskuja siinä samassa). 🙄 Koitan näillä jokusen kuukauden, ja jos en huomaa positiivisia vaikutuksia, niin tiputan ehkä osan pois, ja palaan lääkärin pakeille.

Eikä muuten helpota yhtään taloudellisesti se, että google kertoo että yli 35-vuotiaiden naisten tulisi syödä ubikinolia 400-600 mg vuorokaudessa parantaakseen hedelmällisyyttään. 😶
(Alle 35-vuotiaille riittää 200-300 mg.)
Mun lisäravinne hinta just nousi. 😅🙈

Mietin, josko olisin korvannut osan ubikinolista ubikinonilla, mutten sittenkään, koska...
Vanhetessa kehon kyky muuntaa ubikinoni aktiiviseksi ubikinoliksi heikentyy, eikä suuresta osasta otetusta ubikinonista saakaan tällöin hyötyä. Ihan siis tietty vinkiksi muillekin. 🫤

Ubikinoli on kallista.. ostin vaihteeksi yhden purkin syötän nyt miehellekin.. tai no ottaa sen kyllä ihan itse 🙈

Niin @Adelia asun Suomessa, olin vain viime kierron luteaalivaiheen lopun ulkomailla työmatkalla, niin en silloin voinut käydä verikokeissa.. siksi ajattelin tässä kierrossa testata, jos vain saan aikataulut sopimaan ja nyt ensinnä sen oviksen tikutettua kiinni 🤔

Mulla ei ole työmatkoja ulkomaille tai koti/työpaikkakunnan ulkopuolelle kuin 1-3 krt vuodessa.. mut sattui just viime kierrossa testiaikaan 😅

Eikä muuten helpota yhtään taloudellisesti se, että google kertoo että yli 35-vuotiaiden naisten tulisi syödä ubikinolia 400-600 mg vuorokaudessa parantaakseen hedelmällisyyttään. 😶
(Alle 35-vuotiaille riittää 200-300 mg.)
Mun lisäravinne hinta just nousi. 😅🙈
Mä oon lukenu tosta kans ja nostin ubikinolit 600mg päivässä. Mulla menee varmasti vöhintään toi sama summa rahaa kuukaudessa. 🙈 Lääkäri määräsi juuri DHEA:n eikä sekään mikään halpa ollut 😁.

Onneksi puoliso selvisi firman yt:eistä. Saadaan sopivasti laskettua vähän stressitasoja ja parin viikon päästä aloitetaan eka ivf jos ei tää kierto natsaa.

Joo, mä tilasin kans iherbistä. Noin 80€ ja 120tablettia 200mg. Huomioitavaa vaan et toimitus kestää noin 2viikkoa.
Joo. Multa jäi tilaamatta sieltä mm. just ton toimituksen hitauden takia. Havahduin nimittäin itse vähän liian myöhään, että tabut oli lopussa, enkä voinut odotella. Lisäksi, en uskalla pistää suuria summia heti kättelyssä johonkin uuteen firmaan, jos en tiedä saanko rahoille vastinetta. Teen yleensä ensin jonkun halvemman koetilauksen. 🙃

Kiva, täällähän on ollut säpinää!!

@Kesäheinä85 nuo useemmat progesteronimittaukset lie joo informatiivisemmat, mä sain lääkäriltä ohjeen yhteen verikokeeseen 6-8 kp positiivisen ovulaatiotestin jälkeen.

…ja hitto siinä onkin savotta. Tähän kiertoon pinkit cb -digitestit ei ehtinyt tulla postista ja nyt tuijottelen noita rfsu:n liuskoja, argh!! :D

@Vaaveilija oon tilannut tota samaa ubikinolia 💸💸

Yksi testi olisi kyllä halvempi 🤔🙈 yksityisen puhdin kautta ajattelin käydä.. niin voisi oikeastaan kans käydä dpo6-8 paikkeilla sitten... Tänään minunkin pitää ostaa lisää ovistestejä.. ne rfsun ei oikein toimi mulla ja apteekista ostetut onestepit vai liekö preg checkejä loppuivat eilen...
Kuinkahan paljon rahaa muihinkin on kuuden vuoden aikana mennyt... Äkkiä nyt ainakin se reilu 100€ vuodessa 🤔🙈

Täällä kans yksi lisää, joka epätoivoisesti koittaa entrata kivikautisten munasolujen energia-aineenvaihduntaa lisäravintein 🙈
Ubikinolia tilasin myös iHerbiltä kokeiluun, ajattelin mennä annoksella 300mg päivä ja otin paketin 200mg ja 100mg molempia, joista pitäisi riittää pariksi kuukaudeksi. Pitää tilata sitten vielä lisää ennen ku loppuu.

Koitin selvitellä tekoälyltä lähdeviitteineen riittääkö 300mg ubikinolia per päivä, niin tämän mukaan riittäisi vallan mainiosti, kun taas ubikinonia (CoQ10) tarvitaan huonomman imeytymisen vuoksi suurempia annoksia. Mennään sitten tällä.

Takaisin