20-24v äidit, otettiinko ikääsi koskaan puheeksi sairaalassa tai neuvolassa?

  • Ketjun aloittaja utelias
  • Aloituspäivämäärä
20-vuotiaana plussasin ja soitin neuvolaan, eivät mitään maininneet. Myöhemmin äitipolilla oli eräs vanha hoitaja joka antoi ymmärtää että olen liian nuori. Samoin neuvolassa toinen täti oli sitä vähän sitä mieltä ettei minusta äidiksi ole. Muuten kaikki lääkärit yms ovat olleet aivan neutraaleja onneksi. Lasta kuitenkin ehdittiin yrittää aika kauan :)
 
Olin 20 kun esikoinen syntyi. Nyt kolmas tulossa kun olen 23. Kunnan lääkäreiltä eikä terveydenhoitajilta ole tullut yhtään mitään kommenttia nuoreen ikään. Yksityis lääkäriltä kyllä sain ihmettelyä nuoresta iästä, hän oli kauhuissaan ja piti minuakin vielä lapsena. Laitto kyllä nauramaan, varsinkin kun käynti siellä maksoi sen 120e...
 
Esikoiseni sain kun olin 19. Iästä ei sen kummemmin kukaan maininnut, muuta kuin että sillon ei tehty sokerirasitusta alle 25-vuotiaille. Nykyään ilmeisesti käytäntö muuttunut ja tehdään kaikille ainakin täällä päin. Kuopuksen aikaan olin sitten 21 eikä sillonkaan ikä noussut esiin mitenkään. Jälkeen päin on kyllä moni sanonut että miten sinulla voi olla jo niin vanhoja lapsia kun itsekkin olet vielä niin nuori. Mutta tämä johtunee siitä, että näytän nuoremmalta mitä olen :D
 
Olin juuri täyttänyt 20v ku esikoinen syntyi. Kukaa ei koskaan ottanut mun ikää esille tai ajatellut ääneen että olisin liian nuori äidiksi.
Jälkitarkastuksesa lääkäri vaan totesi että paikat on taas tiukat ja nuoret on tehty synnyttämään! :grin
 
Esikkoa odotin 17v eikä siillonkaan mitään erikoista mainintaa iästäni missään paikassa, ei raskauden aikana eikä synnytyksessä. Ja nyt kun toista/toisia odotan ja 23v olen niin pidän itseäni jo vanhana :confused1
 
Olin 24 kun tulin raskaaksi ja 25 kun lapsi syntyi.
Iästäni ei sanottu muuta kuin, että "sun pitää käydä klamydiatestissä kun olet niin nuori". Olin aika äimänä :D Eikös vanhemmalla iällä kukaan juokse miehissä? :P Olen myös naimisissa :D.
Täällä myös kaikki odottavat laitetaan sokerirasitukseen.
 
Ei mun mielestä mullekkaan iästä mainittu mitään.. olin 21v kun tulin raskaaksi ja 22v (vieläkin) kun vauva syntyi.
Itse kävin sokerirasituksessa koska epäiltiin radi:a, mutta muistaakseni olisi muutenkin pitänyt mennä... :grin
 
Oon saanu 3 ekaani tuossa ikähaarukassa. Epikriiseissä luki aina "nuoti odottaja" tai jotain, ja ekan kohdalla tentattiin ihan kauhean tarkkaan alkoholin ja huumeiden käyttö, ei mun mielestä mitenkään muuten huomioitu.
 
Mun ikäni ei yllä edes 20-24-v. haarukkaan, näiltä näkymin tulen nimittäin olemaan 17-vuotias ensisynnyttäjä, nykyisin vielä tosin 16-v. :-) Mulla on takana vasta yksi neuvolakäynti, ja kyllähän se ikä otettiin esille muutamaan otteeseen, muttei välttämättä negatiivisessa merkityksessä. Tätä osasinkin odottaa, alaikäisen pitäessä lapsen tulee eteen ihan juridisiakin asioita käytäntöä unohtamatta mitkä tulee huomioida. Mulle kävi hyvä tuuri, ja neuvolatäti oli ihana ja ymmärtäväinen. :-) Painottikin juuri sitä, miten äitejä on niin mahdottoman erilaisia – yksin odottavia, melkein viittäkymppiä käyviä, lapsettomuushoidoissa onnistuneita, muutaman viikon tapailun jälkeen raskautuneita, jne. Yhteiskunnalliset ideaalit ovat rakentuneet ehkä syystä, mutta me olemme kuitenkin kaikki lähtökohtaisesti vapaalla tahdolla varustettuja yksilöitä, emmekä vain osa koneistoa.

Eli siis vaikken nyt vielä edes parikymppinen olekaan, niin muhun ainakin ollaan suhtauduttu pääosin ammattitaitoisesti. Täysin päihteetöntä elämäntapaani ei kyseenalaistettu vain koska olen nuori, elämäntilannettani kartoitettiin siinä missä muidenkin, eikä tökeröitä kommentteja kuten "tais olla vahinko" ole terveydenhuollon ammattilaisten toimesta heitetty ilmoille (ainakaan vielä tähän mennessä). Vielä alaikäisen vuosikertani huomioiden saattaisin moisen ymmärtääkin, mutta päälle parikymppisen tilanteessa en. Saa kyllä olla aikamoiset ennakkoasenteet, jos työssään kaikenlaisia vanhempia kohtaavat ihmiset kokevat tarpeelliseksi tuoda esille henkilökohtaisia, ennen kaikkea negatiivisia näkemyksiään.
 
Mä oon nyt 19v ja odotan toista lastani, enkä ole koskaan kuullut kummankaan odotusajalla mitään negatiivista neuvolasta tai muualtakaan. Esikoinen nyt vähän päälle 6kk ja olen saanut terkaltani vain paljon tsemppiä ja kannustusta tämän raskauden kanssa. Kuulemma hyvin riittää energia kahden näin pienen kanssa, kun olen näin nuori! :)

Oikeastaan, muistan esikoisen ensimmäisen neuvolan, kun olin vielä 17-vuotias ja mua pelotti ihan mielettömän paljon terkan reaktio. Jossain vaiheessa terkka sanoi, että piti monta kertaa tarkistaa minun ja miehen ikä, kun niin näytettiin ja vaikutettiin yli kakskymppisiltä! :D
 
Olin 22 kun tulin raskaaksi ja juuri täyttänyt 23 kun vauva syntyi. Iästä ei juuri ole puhuttu muuta kuin positiivisessa mielessä, pari kertaa on tullut "hyvä kun aloitatte noin nuorena, palautuu paremmin" tai vastaavaa. Synnärillä kätilö kysyi sokerirasituksesta ja kun vastasin ettei tarvinnut käydä siinä, tuli kommentiksi "no niin kai kun olet noin nuori ja hoikka" :grin Myös vähän ennen vauvan syntymää neuvolassa täti oli laittamassa isyydentunnustukseen kun muistutin että olen naimisissa vauvan isän kanssa, niin vastaukseksi tuli jotain siitä että harvoin näin nuoret ovat niin hän ei muistanut ajatella. :rolleyes: Mutta positiivisissa merkeissä!
 
Takaisin
Top