Mun ikäni ei yllä edes 20-24-v. haarukkaan, näiltä näkymin tulen nimittäin olemaan 17-vuotias ensisynnyttäjä, nykyisin vielä tosin 16-v. :-) Mulla on takana vasta yksi neuvolakäynti, ja kyllähän se ikä otettiin esille muutamaan otteeseen, muttei välttämättä negatiivisessa merkityksessä. Tätä osasinkin odottaa, alaikäisen pitäessä lapsen tulee eteen ihan juridisiakin asioita käytäntöä unohtamatta mitkä tulee huomioida. Mulle kävi hyvä tuuri, ja neuvolatäti oli ihana ja ymmärtäväinen. :-) Painottikin juuri sitä, miten äitejä on niin mahdottoman erilaisia – yksin odottavia, melkein viittäkymppiä käyviä, lapsettomuushoidoissa onnistuneita, muutaman viikon tapailun jälkeen raskautuneita, jne. Yhteiskunnalliset ideaalit ovat rakentuneet ehkä syystä, mutta me olemme kuitenkin kaikki lähtökohtaisesti vapaalla tahdolla varustettuja yksilöitä, emmekä vain osa koneistoa.
Eli siis vaikken nyt vielä edes parikymppinen olekaan, niin muhun ainakin ollaan suhtauduttu pääosin ammattitaitoisesti. Täysin päihteetöntä elämäntapaani ei kyseenalaistettu vain koska olen nuori, elämäntilannettani kartoitettiin siinä missä muidenkin, eikä tökeröitä kommentteja kuten "tais olla vahinko" ole terveydenhuollon ammattilaisten toimesta heitetty ilmoille (ainakaan vielä tähän mennessä). Vielä alaikäisen vuosikertani huomioiden saattaisin moisen ymmärtääkin, mutta päälle parikymppisen tilanteessa en. Saa kyllä olla aikamoiset ennakkoasenteet, jos työssään kaikenlaisia vanhempia kohtaavat ihmiset kokevat tarpeelliseksi tuoda esille henkilökohtaisia, ennen kaikkea negatiivisia näkemyksiään.