20-24v äidit, otettiinko ikääsi koskaan puheeksi sairaalassa tai neuvolassa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja utelias
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoista aloin odottamaan 17-vuotiaana, silloinkaan en kuullut juurikaan mitään negatiivista iästäni. Ainoastaan yksi lääkäri oli alkuun epäileväinen. Poikaa aloin odottamaan 21-vuotiaana eikä silloinkaan iästä mainittu.

Mulle sanottiin 20-vuotiaana ekassa neuvolassa että oon hyvässä iässä lähtenyt tälle tielle (:D), lantio kuulemma parikymppisenä oikein hyvä koko raskautta ja synnytystä ajatellen. Ja palautuminenkin voi olla nopeempaa sun muuta!

Olin 18, kun tulin raskaaksi. Silloin minulta kysyttiin lääkärissä että oliko raskaus tahallinen vai vahinko. Sen otin kyllä hieman itseeni sillä mielestäni kaikki sen ikäiset eivät ole rällääviä nuoruudenhulluja niinkuin lääkäri kysymyksellään antoi olettaa. Hänen ilmeensä oli kysymyksen aikana juuri sellainen `ei tainnut ihan putkeen nyt mennä tämä juttu` Itse koen aina välillä olevani aivan eri sarjassa oma ikäisteni kanssa sillä rakastan äitinä oloa! :) Nautin paljon enemmän oman lapsen kanssa touhuilusta, kuin ulkona viilettämisestä, heh. Toisen kerran ikäni tuli esille ekassa neuvolassa RV9. Tuntui että rouva siellä yritti hieman lohdutella minua raskaaksi tulemisesta. Kutakuinkin hän kertoi tulleensa itse aikoinaan saman ikäisenä raskaaksi ja että nyt on silti unelma ammatissan ja kahden muksun onnellinen äiti. Tuntui hassulta että kaikki olettivat raskauden automaattisesti olevan vanhinko, vaikkei se todellisuudessa ollut! Ystävät taisivat olla loppupeleissä ne pahimmat komentoijat (liian nuori äidiksi ym.) mutta kyllä sain muutaman kerran lääkärissä ja neuvolassa hieman sääliviä katseita osakseni. Harmi kyllä että heti nuorien äitien kohdalla ajatellaan raskauksien olevan vahinkoja...onhan niitä poikkeuksiakin ja moni 18 vuotias äiti voi olla paljon kypsempi äiti kuin 30 vuotias.
Terv 20v :)

Esikoiseni syntyi kun olin 23v. Mainittiin vain että hyvä ikä saada lapsi. Raskaus, synnytys ja jopa palautuminen sujui todella hyvin niin terkkari kommentoi että iällänikin varmasti positiivinen vaikutus että kaikki sujui todella hienosti.

Olen 19-vuotias, eikä neuvolassa tai lääkärissä ole iästäni mainittu mitään. Mutta sen sijaan, kun olen opiskelija niin kävin alkuraskaudessa koulun terveydenhoitajan kanssa juttelemassa. Terveydenhoitaja kysyi minulta heti, että "Noh ootkos sun vanhemmille kertonu" vastasin, että soitin innoissaan heti kun sain tietää. Seuraava kysymys olikin sitten että "No mites he sitte suhtautu tähän?". No he oli innoissaan ja onnellisia mun puolesta tietenkin. Vähän hämmennyin näistä kysymyksistä.. Miten mun vanhemmat nyt tähän liittyy? Kyllä, olen nuori. Mutta olen 2 vuotta asunut omillaan ja avopuolisoni kanssa. Raskaus ei ollut vahinko, vaan yrittämällä yritetty. Vanhempani tiesivät, että yritämme. Ja sekä minun, että 3-vuotta vanhemman puolisoni vanhemmat olivat erittäin innoissaan! Nuo terveydenhoitajan kommentit olivat mielestäni aika tökeröitä ja selkeästi ikääni liittyviä..

Itsellä ikää 20v, esikoisen laskettu aika ensi kuussa. Iästä ei ole ollut puhetta, ensimmäisellä neuvolakäynnillä terveydenhoitaja vain hymyili mulle ja miehelleni ja sanoi, että lapsi on iloinen kun vanhemmat ovat suht nuoria. Pelkkää positiivista vain kuullut :)

Ensimmäistä odottaessa olin 21 vuotta ja neuvolan täti lähinnä kauhisteli omaa ikäänsä, kun on saattanut maailmaan samana vuonna syntyneitä, kuin nyt tulevat synnyttämään. Muita kommentteja ei ole tullut, nyt 25 ja kolmatta pukkaa.

Täytän kohta 23 ja esikoinen 7vkon ikäinen. En ole saanut kauhisteluja, ennemminkin ihmisten kommentit on positiivisia. Moni on sanonut kuinka nuorena jaksaa ja kannattaa lapset tehdä. Mun oma äitini on ollut samanikäinen kun minut sai ja oon kyllä tykännyt kun on ollut moniin muihin verrattuna nuori äiti.

Oon 23, sanottu neuvolassa ym. lähinnä vain että ihan "oikeaan" aikaan tulin raskaaksi, että ei ole mitään hätää. Kun aluksi vähän itse panikoin asian suhteen mutta osasivat onneksi rauhotella! :grin

Olin 23 kun aloin odottamaan esikoista. Ei kyllä ikinä ottaneet ikää puheeksi neuvolassa eikä sairaalassa :)

Toinen lapsi syntyy tammikuussa, eka neuvolakäynnillä tentattiin syönkö lämmintä ruokaa, monestiko päivässä, kumpi sen tekee... Ja muuta vastaavaajoka sai tuntemaan että pidetään ihan tyhmänä. Kyllä loukkaannuin eikä asioita uskottu yhdellä kertaa vaan kysyttiin seuraavalla uudestaan. Eivät kaikki nuorey ole vastuuttomia! Inhottaa yleistys.

23-vuotiaana aloin odottaa ja 24-vuotta täytin ennen vauvan syntymää ja ei mitään puhetta terveydestä :>

Neuvolassa sanoi, että hyvään aikaan aloitte lapsia tekemään. Uskalsi sanoa jopa, että 30v on käytännössä jo liian vanha lapsentekoon. Ikää mulla 22.

Kahtovat papereista mitkä piti täyttää netissä ennen kun meni neuvolaan ekaa kertaa :) Kehu aika paljon että ollaan oikeessa iässä (22v ja mies 23v) tekemässä lapsia :Heartred Huhtikuussa jos saatas maailmaan pienokainen :cat:

Esikoista odottaessa olin 19-vuotias. Muuta ei sanottu, kuin että kroppa palautuu synnytyksestä paremmin kun on nuori ja nuorena ensimmäinen synnytys on paljon helpompi, kuin esim 30-vuotiaan ensisynnytys. Nyt odotan toista lasta 23-vuotiaana, eikä iästä ole ollut mitään puhetta :)

Ei otettu puheeksi mitenkään negatiivisessa sävyssä,aikalailla vaan sitä että nuorena palautuu nopeammin jne :)perhetyötä tuputtivat myös nuoren iän takia mutta siihen se jäi.

Sain 18vuotiaana esikoiseni ja olin 17 ekalla neuvolakäynnillä. Ikinä en törmännyt kysymyksiin tai ihmettelyihin iästä. Enemmän jännittää nyt liki 40v että kuin tähän raskauteen suhtaudutaan...:)

Takaisin