2.+ lasta odottavat

Meidän esikoistyttö on lokakuussa noin 3 v. 2 kk jos/kun "pikkukakkonen" syntyy ajallaan. Nyt hän on täysipäiväisesti perhepäivähoitajalla, joka on ollut mahtava paikka ja tyttö viihtyy ihan kivasti.

Onko jo muilla mielessä miten esikoisen/vanhemman muksun päivähoito kun lapsi syntyy? Riski on varmaan aika iso, jos haluaa vähentää hoitopäiviä esim. 3 pv/vko tai 5 h/pv, että joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa mikäli phh:n "tunnit ei tule täyteen"? En ole vielä päätöksiä tehnyt, mutta olisi kiva selvittää kaikki vaihtoehdot ennen kuin päättää ottaa isommankin kotihoitoon, varsinkin kun tytöllä on jo kavereita päivähoidossa ja siellä on kaikkea kivaa ohjelmaa päivisin...

En ole vielä perhepäivähoidosta kysellyt, mutta tänä aamuna pälkähti mieleen tällainenkin "ongelma"...
 
Jotain ehkä jo ennemmin puhuttiin.Mutta siis meillä syksyllä eskarilainen ja 4,5v ja molemmat otan kotihoitoon paitsi esikoinen tietenkin käy eskarissa.Pienemmälle meinaa vieläkin olla vaikea jäädä hoitoon saattaa siis jäädä itkemään niin en mä millään raaskisi sitä hoitoon viedä.Ja pitää karsia ylimääräiset menot myos minimiin niin mielummin kotona pidän kun maksan hoitomaksuja.Seurakunnan kerho pyörii luultavimmin 2krt viikossa tuon ikäisille ja sinne oon tytön ilmoittanut :)
 
Esikoinen jatkaa kotihoidossa, vaikka aluksi mietin et olisin hakenut puolipäivä paikkaa tosta läheisestä päikystä. Mut eipä siinä oo tässä tilanteessa järkeä kun neidillä on kova eroahdistus ja toisaalta hän on vielä niin pieni hoitoon, ja kun siitäkin paikasta joutuis maksamaan joten säästetään sillä et jatketaan kotona. Esikoisen voi sit laittaa tarvittaessa isomummulle hoitoon jos meinaa olla liian raskasta hänen ja vauvan kanssa päivisin. Ja esikoinen siis olis tän toisen syntyessä noin 1,5v
 
Meillä esikoinen ollut nyt hoidossa tarhassa 15 pv / kk ja muuten molempien puolien isovanhemmilla. Lokakuussa ikää 3v 5kk ja sovittiin jo tarhan kanssa, että syyskuusta muutetaan 10 pv / kk. Hänellä kuitenkin paljon kavereita siellä ja tykkää olla. Ja myös tarhan täti oli sitä mieltä, että lapsi hyötyy siitä, että jatketaan tarhassa olemista. Ja jos oma jaksaminen on yhtään hilkulla, niin sitten palataan tuohon 15 pv / kk sopimukseen. Syksyllä kun esikoinen ei varmasti enää nuku päiväunia, niin omalle levolle ei todellakaan jäisi yhtään aikaa ja jos pieni valvottaa öisin ja isompi päivisin...
 
Meillä esikoinen ollut tähän asti kotona tai isovanhemmilla hoidossa ja kotona tulee jatkamaan kun seuraava syntyy. Saattaa olla, että on myös kerran tai pari viikossa isovanhempien kanssa muutaman tunnin. Jos hurjalta näyttää, niin saa olla isovanhemmilla alkuun enemmänkin. Onneksi kuitenlin nauttii olla siellä ja usein kyseleekin, koska saa mennä sinne. Esikoinen siis lähemmäs kolme vuotta kun toinen syntyy. :)
 
Kiitti vastauksista.
Pitänee selvitellä onko mahdollista säilyttää nykyinen hoitopaikka (/phh) jos vähentää hoitopäiviä, sillä en mä nyt ainakaan täyttä päivää halua tyttöä hoidattaa kun jään itse äitiyslomalle. Hoitopaikan vaihtaminen tuntuisi ehkä kaikkein pöllöimmältä vaihtoehdolta...
 
Meillä esikoinen jatkaa ainakin aluksi päiväkodissaan sen kolme päivää viikossa. Hänellä on jalkapallo kerhot ja tanssitunnit siellä ja kavereita ja puuhaamista ja vaikka se nyt ei mikään esikoulu olekaan, niin he oppivat siellä jo kirjaimia sun muuta. Toisekseen täälläpäin saa odotella jopa puolivuotta avointa paikkaa päiväkoteihin, joten en mielelläni hyvää paikkaa luovuttaisi :)
 
Mä hain myös esikoiselle osa-aikaista päiväkotipaikkaa (2pvää/vko), tyttö syksyllä 2v. Saa nähdä miten päiväkotiin sopeutuu, mutta uskoisin että tykkää kun on aktiviteetteja sitten erilailla kun kotona vauvan kanssa. Ja meillä ei arjessa ole isovanhempia auttamassa, joten ajattelin myös omaa jaksamista.
 
Meillä tosiaan kyl se etu et isovanhemmat asuu samalla paikkakunnalla.Ovat kyllä töissä mutta muuten heiltä saa apuja.Ja tytöllä on serkkujakin sitten kaverina samalla paikkakunnalla et mä luotan et sillä pärjätään.Toki joskus pitää sitä aktiviteettia olla mut en mä viitsi sen vuoksi hoitoon Viedä.Ja mies tekee aina viikon iltaa ja viikon aamua niin ei oo koskaan koko päivää töissä et pystyn levätä kun hän on kotona.Toki kulkee metsällä ja kalassa mut usein vloppuisin vaan eikä joka vloppu.
 
Meillä tosiaan toiset isovanhemmat asuu melkein naapurissa ja toiset alle 30km päässä ja molemmat isovanhemmat eläkkeellä, joten saadaan apua kyllä aina kun tarvitaan! Välillä vähän liiaksikin! :grin Mies on opettaja ja harvoin töissä kahdeksaa tuntia päivässä. Toki tekee kyllä vastaavasti kotona aika paljon iltaisin töitä. Jos apuja ei saisi mistään, niin harkitsisin kyllä itsekkin esikoisen laittamista osittain hoitoon. Nyt olen miettinyt jos lapsen veisi muutaman kerran viikossa puistotädille. Harmi kun seurakunnan kerhot ovat vasta yli kolmevuotiaille ja esikoinen täyttää kolme vasta tammikuussa ja täällä ilmeisesti on nyt hakuajat kerhoihin koko "lukuvuodeksi".
 
Meillä ainakin esikoinen jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena. Tarvii ikäistään seuraa (joulukuussa 5v.), ja sitä ei ikävä kyllä kotona tai puistossa ole tarjolla. On vaan pieniä, eikä niiden kanssa saa leikittyä samalla tavalla. Mitään tuntimääriä en ole miettinyt, mut ehkä 3pvä/vko tjtn.
 
Takaisin
Top