2+ lasta odottavat

Miten tuon esikoisen kans sit menee kun jään äitiyslomalle ja tyttö jää kotiin? Pitääkö mun hakea siitä hoitovapaata? Kai nyt saan jotain rahaa kuitenkin? o_O Oon ihan pihalla näistä asioista enkä kelan sivuilta löydä ymmärrettävää vastausta :oops:
 
Millier, ainakin toi rahapuoli menee tälleen:

http://www.kela.fi/aidin-vapaat
Jos saat uuden lapsen niin, että lapsesi laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta (katso lisää kohdasta Määrä).

http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_kotihoidon-tuki
Kela voi maksaa kotihoidon tukea
  • alle 3-vuotiaasta lapsesta, jolle ei ole varattu kunnallista päivähoitopaikkaa
  • yli 3-vuotiaasta lapsesta, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, joka saa kotihoidon tukea
Mä oon ymmärtäny, ettei mitään erillistä hoitovapaata tarvii siitä esikoisesta hakee, nyt lasketaan kaikki vapaat sit sen seuraavan lapsen mukaan. Jos taas haluu esikoiselle hoitopaikan siinä tulee jotain kikkailuja kun eikös nyt lakkautettu se subjektiivinen päivähoito-oikeus, että nyt on sit vaan osittainen oikeus siihen?
 
Tohon hoitovapaalta äitiyslomalle jäämisasiaan:

2014 eu-tuomioistuin teki päätöksen, että hoitovapaalta uudelleen äitiyslomalle jäävälle kuuluu 3kk täyspalkka vaikka ei olisi käyny töissä siinä välissä takasin. Liitoille on annettu yhtenäinen linjaus, jotta noin. Jotenki siinä oli vielä että voi anoa takautuvastikin jokunen vuosi takaperin palkan ja kela rahan erotusta duunista jos työnantaja ei ole palkkaa maksanu :)
 
Onkos teillä kellään ollut raskauden aikana kamalia liitoskipuja? Ite kärsin esikoista odottaessa, alkoi jo tosi aikaisin (ennen puolta väliä :eek:) ja supparit siihen kaveriksi, niin mietiskelin voiko ne nyt toisessa raskaudessa tulla aikaisemmin tai pahempina? :/
 
Mulla tuli liitoskivut vasta vikalla kolmanneksella, toivottavasti ei sitä ennen ala o_O
 
Mulla reipas tyttö 3v aloitti juuri päiväkodin ❤️ ei ole mitään tavaroita tallessa.
 
En ollutkaan seurannut keskusteluanne, joten kiva yllätys tuo että hoitovapaalta äitiyslomalle siirtyessä saa kuitenkin sen 3kk:n liksan! En todellakaan aio tässä välissä palata töihin, eli hoitovapaata (ja taloudellista ahdinkoa..) ehtii tulla reilut 6kk. Tällä hetkellä hoitovapaata on vuoden loppuun joten pitää muistaa hakea sitä lisää tuossa syssymmällä.

Minä en oikein edes tiedä mitä liitoskivut on ja missä ne tuntuu :oops: Viime raskaudessa olin puolivälin tienoilla muutaman viikon saikulla kipuilun vuoksi joka paheni aina rasituksessa, ilmeisesti kyseessä oli kohdun kiinnikkeiden venyminen. Se helpotti rv23-24 muistaakseni. Tosi huolissani olin silloin kun kipu oli välillä tosi kovaakin ja kävin jopa yksityisellä ultrassa jotta nähtäisi että pikkukaverilla on kaikki kunnossa. Loppuraskaus oli fyysisesti aika helppo, vielä synnytystä edeltävänä päivänä tein pihahommiakin ihan reippaaseen tahtiin :) Toivottavasti pysyisin nytkin yhtä toimintakykyisenä loppuun saakka.
 
Mitenkähän mun tilanteessa kun olen työttömänä ja työttömyyskassalla? Mä saan varmaan taas sen minimin??
 
Oon kans miettiny että miten nuo menee. Oon nyt kotihoidontuella mutta työ josta jäin äitiyslomalle oli määräaikainen ja työsopimus päättyi heinäkuun -14 loppuun. En oo ollu tässä välissä missään töissä.
 
Jannski, todennäköstä mut ei välttämättä. Mulla menee aina uudessa raskaudessa oireet/kivut pahemmaks mitä edellisessä :/
 
Uuh kattja kauhulla odotellessa :sad001
Meinaatteko rahoja vai? Saman äitiysrahan saa jos edellisestä alle 3v aikaa. :) Paitti jos palkka noussut 20% niin voi hakea suurempaa rahaa.
 
Tässä mietiskellyt pikkukakkosen syntymän jälkeistä aikaa. Noin 9-10kk kestää mammaloma ja hoitovapaalle aion mennä, nyt kun näitä hallituksen ihme leikkauksia yms niin ei edes huvita palata töihin. :eek: Varmaan aion suoraan laittaa hoitovapaa hakemuksen siihen asti että toinen täyttää sen 3 vuotta. Tai sitten lähen opiskelee tai muuten vaan vaihan alaa. Jotenkin nyt kun lapsia niin ei huonolla palkalla huonoilla työajoilla innosta yhtään. :sad001 Lähihoitaja siis olen. Mites muut, Ootteko mietiskellyt jo tämmöisiä? :)
 
Tarkoitus olisi olla kotona ansiosidonnaisella siihen asti, että toinen syntyy ja mammaloman jälkeen katsoa mikä maailman meno on... Ei ole siis vakituista työpaikkaa tällä hetkellä ja siihen on niiiin pitkä aika kun seuraava äitiysloma on ohi, että ei tiedä onko edes mitään töitä yleensäkään enään tarjolla... tai koko Suomea :nailbiting: Toisaalta aika menee nopeasti ja kohta saa taas miettiä, että mitäs seuraavaksi.:rolleyes:
 
Tänään juuri mietin näitä juttuja. Esikoinen syntyi kesällä 2014, ja nyt olen kht. Ajattelin olla kakkosen kohdalla kotona äitiysloman ja mahdollisesti vuoden ikäiseksi. Ei ole työpaikkaa, mutta ammatti (merkonomi, kassaneiti) löytyy. En vain tiedä mikä haluaisin isona olla (nyt ikää 20v). Saa nähä miten rahat riittää, kun nyt on todella tiukkaa ja vuokrakin nousi...
 
Itse kans ansiosidonnaisella olen, jos se nyt lähtis kohta toimimaan.. Juhannuksesta ollut työttömänä. Töitä koittanut hakea, mutta ei tahdo löytyä.. Kotona siisvarmaan oo sinne asti, mut paljon miettinyt että mitekä nuo raha-asiat menee sit äippäloman alettua ku en muista minkä mukaa sitä haetaan..
 
Babuu eiks se mee viimeisimmän verotuksen mukaan tai myöhemmän jos tulot noussu 20%. Itellä menee esikoisen maksujen mukaan kun alle 3v aikaa. Kyllä tässä jo odottelee mammalomaa ja niitä rahoja :D Kuntalisäkin loppuu vuoden vaihteessa :eek:
 
Meiän typylle ja tosikolle tulee ikäeroa kuukautta vaille 2 vuotta Työkaverit uhannu kahden vuoden uhmaa jo! Saa nähdä
 
No saapa nähdä miten menevät.. Joulun jälkeen kuitenkin vasta haetaan niin ehtii hyvin ottaa selvää. :)
 
Takaisin
Top