2/3 neuvolakäynnit :-)

Kävin tänään neuvolassa ja lääkärillä viikoilla 23+6. Mulla on koko raskauden aikana tullut painoa lisää 2,5 kiloa ja nyt jo rupesivat siitä nalkuttamaan. Miten teillä muilla joille on tullut enemmänkin painoa lisää, onko neuvolan täti naputtanut siitä jotain?

Muuten kaikki ok, pissat ja verenpaine ja kohdunsuu. Vauvan syke 148. Ainoa mitä se lääkäri kommentoi oli että vauva/kohtu on aika ylhäällä, yläreuna mun navan yläpuolella. Mutta ei se siitäkään sitten sen enempää sanonut.

varmaan ajatuksena raskauden toinen kolmannes, ja kyllä joo loppuvaiheilla siellä saa ravata kyllästymiseen asti. siis nalkutettiinko sulle että on tullut liikaa vai liian vähän?

Jep, ite kävin viimesillä viikoilla parhaimmillaan 2xviikossa :-s

Joillekin terveydenhoitajille mikään ei vaan ole hyvä. Suositusten mukaan jos on ylipainoa jo ennen raskautta niin tuo 2,5kg tuossa ajassa on tosi hyvin. Ei ole noussut hirmuista vauhtia mutta jos on todella hoikka niin huolehtivat sitten siitä ettet liikaa hoikistu. Vauva, istukka ja lapsivesikin painaa jo tässä vaiheessa jonkun verran.

Eilen oli neuvola, rv. 22+6 :) Kaikki oli kunnossa:

Paino: +800/vko (nyt lopetan herkuttelun, en kestä jos joka viikko tulee tälläsii määrii     niinku esikoisesta!!) :)
Turvotus: + -
RR: 122/77
Hb: 137 (jes, ei tarvi alkaa rautaa viel syömää)
Sf:20,5
Sydämensyke: 140
Liikkeet: ++

No jo on. Aika naurettavaa 2,5kg nalkuttaa. Ehkä oot onnistunu saamaan jonkun yli-innokkaan päälle päsmärin. Kyllähän se riippuu äidin painosta mikä on parempi ja mikä huonompi mutta ei mun mielestä 2,5kg oo paha näillä viikoilla.

Tosiaan, eilen oli neuvola.

Paino: +81g
Verenpaine: 108/62
Pissanäyte: - -
Sf: 23cm
Sydämensyke: 140-154
Liike ja syke vauvelilla oli: + +

Seuraava neuvola on 9.8 ja silloin otetaan ne verikokeet sitä vasta-ainetta varten uudestaan ja katotaan onko vasta-aineet vieläkin plussalla.

Juttelin juuri kaverini kanssa neuvolakäyntien määrästä, ja jäin ihmettelemään sitä kuinka vähän olen itse siellä päässyt käymään. Kaverilla on ollut neuvolakäyntejä kerran kuukaudessa, ja hän on myös 7. kuulla raskaana, kuten minäkin. Mulla on siis tullut se 24 viikkoa täyteen, ja olen ollut neuvolassa vain 3 kertaa. Jokaisen kerran välissä on ollut kaksi kuukautta odottelua seuraavaan kertaan. Lisäksi hänellä on ollut jo kaksi aikaa neuvolan lääkärille, kun itsellä ensimmäinen lääkärikäynti on edessä vasta kuukauden päästä raskausviikolla 29.

Alku ja keskiraskaudessa sitä vaan on niin huolissaan vauvasta, että haluaisi käydä esim. kuuntelemassa sydänääniä. Nämä olen kuullut nyt kaksi kertaa, mutta ollut kumpanakin kertana ihanan huojentava kokemus. Tietää sitten varmuudella että kaikki on hyvin.

Olen toki ihmetellyt näitä vähäisiä käyntejä, mutta olen kuvitellut, että näin on muillakin odottavilla. Täytyy ottaa puheeksi nämä käynnit seuraavan kerran kun menen neuvolaan, mikä on syyskuussa rv30+ aikoihin, sen lääkärikäynnin jälkeen. Onko jollain muullakin ollut neuvolakäyntejä yhtä harvakseltaan? Itse asun Helsingissä, mikä toki voi vaikuttaa asiaan. Tiedän että viimeisen parin kuukauden aikana saa sitten käydä vähän useammin, mutta nyt ihmetyttää lähinnä tämä 2/3 raskauden vaihe.

En nyt tarkkaa määrää muista ekasta raskaudesta, mutta oli niitä enemmän kun nyt ja nuo sinun käynnit kuulostaa uudelleen synnyttäjän neuvolakäynti määrältä. Asun Vantaalla ja ensimmäistä odottaessa olisi kyllä ollut lääkäriaika alkuraskaudessa jo.

liipor: Jotenkin mä ainakin olisin ajatellu, että Helsingissä niitä käyntejä olis useampi. Kun lääkäreitä ja neuvoloitakin on täällä enemmän, et jossain pikkukunnassa olis pienemmät resurssit ja siis käyntejäkin vähemmän.

Itse olen 25. viikon aikana käynyt neuvolassa kolme kertaa ja sen lisäksi kaksi kertaa neuvolalääkärillä. Seuraava neuvola on elokuun puolessa välissä.

Täällä neuvolakäyntejä ollut kolme, toisella kerralla oli lääkäri ja nyt neljännellä kerralla mikä on vko26 on lääkäri. Näin neuvolan seinällä sellasen taulukon missä oli ensikertalaisten ja "toista" odottavan neuvolakäynnit. Siinä oli ihan vkot jaettu terkkarille ja lääkärille ja ainakin itsellä käynnit ollut sen mukaan. Eilinen neuvola meni hyvin:

RV: 22+5

Paino: +250g/vko (sanoi että tosi hyvä, vaikkakin siis itsellä jo painoa paljon ennen raskautta ja yritän TODELLA pitää nousun minimissä, eli pienikin nousu hirvittää. Sain ennen raskautta pudotettua painoa 14kg mitä kaikkea en halua takaisin)
Verenpaine: 125/84
Turvotus -
Hb 133, edellisellä kerralla 100
Sf: 22cm
Sydämensyke: 135-160 ( sanoi sykkeestä että paras syke on sillon kun se on vaihteleva, mikä oli itelle ihan uutta!) :)
Liike ja syke + +

pikkasen myöhässä aloin kirjothaan...mulla oli 12.7 neuvola rv 22+1.  Paino ei ole noussu vielä lähtöpainosta yhtään, johtuen varmaan juhannuksen jälkeisestä oksennustauista,joka oli kyllä elämäni pahin... se sf mitta oli 18 josta kans neuvolatäti sano et on pieni, onneksi maanantaina on tuo rakenne ultra nii näkkee onko kaikki hyvin. eilen illalla niin kipiästi supisteli, päivän kun olin äitini kanssa pitämässä kahvilaa eli seisoin koko päivän. tästä lähin pittää muistaa ettei touhota... sitteppä näin untaki että synty jo vauva, se oli poika ja paino 4170 g ja oli kuitenki vain 35cm pitkä...

Neuvolakäynneistä. Mulla oli tänään neljäs neuvola (22+5) ja ensi kerralla kuukauden päästä on ensimmäinen lääkäriaika. Sitä ennen pitäisi käydä sokerirasituksessa... Yök!

Neuvolakuulumisia
Paino: +338g (ja oma paino vasta 100g yli lähtöpainon, aluksi kun putosi paino kolmisen kiloa!)
Verenpaine: 126/71
Sf: 23cm
Sydämensyke: 150
Liike ja syke vauvalla: + +

Eli kaikki kunnossa :)

Hyvänen aika kun olette saaneet painonne pysymään hyvin aisoissa. Itse kävin juuri tänään vaa'alla viimeksi ja taas oli pompsahtannut vähän lisää. Kaiken kaikkiaan lähtöpainosta n. +8kg ja kuvittelin että sekin on vielä aika vähän. Neuvolassa ei ole sanottu mitään painosta. Mielestäni kaikki "ylimääräinen" mitä on tullut on kyllä tuossa masun kohdalla, missä saa ollakin. :) Muutoin ei turvota tms.

Neljäs neuvolakäynti tuli tehtyä tiistaina. Viikkoja 26+0 silloin.

Tähän saakka olleet arvot hyvät.

Neuvolakuulumisia
Paino: koko aikana tullut tähän mennessä n.8-9 kg (huih!)
Verenpaine: 89/69 (edellinen 106/73)
Pissanäyte: ok
Sydämensyke: 140
Sf: 26 cm (edellinen 20 cm)
Liike ja syke vauvalla: + +
Hemoglobiini: 115 (edellinen 130)

Nyt alan syömään lisä rautaa sekä sain luvan herkutella lakulla ja salmiakilla. Ensimmäisessä neuvolakäynnissä verenpaine oli sama kuin nyt, sitten se nousi ja oli tosi hyvä usean kuukauden. Nyt on taas laskenut.
Sanoivat, että nyt on selkeesti lähtenyt vaavi kasvamaan :D

Juuri tuota raskauden toista kolmannesta tarkoitin otsikossa... :-) Tosin mullahan alkaa jo ens viikolla viimeinen kolmannes!! Hui, alkaa jo vähän jännittää... :-D

Tuli taas käytyä keskiviikkona neuvolassa viikolla 26+4.

Paino: +607 g/vko
Turvotus: + -
RR: 106/64
Hb: 120 (nyt oli onneks noussut)
Sf: 22,5 cm
Sydämensyke: + 150

Meidän vaavi on tosiaan niin kova liikkumaan, että ei meinaa sen vertaa pysyä paikoillaan, että saadaan sydänäänet kuunneltua. :-) Terkkaakin nauratti, kun totes että aikamoinen myllääjä täällä masussa on... ;-)

Mulla olikin nyt sitten lääkäriaika, vaikka aiemmin neuvolassa sanottiin että jos ei mitään kummempaa tule niin niitä ei ole ehkä ollenkaan. Mutta hyvä että tää nyt oli. 

Tällasia tuloksia sieltä tuli:

Rv 25+5
Painonmuutos/vko: 434g (yht. tullu 7.5kg lisää raskauden aikana)
Turvotus: -
Verenpaine: 117/73
Pissanäytteet: -
Hemoglobiini: 120 (noussut, onneksi)
Kohdunpuhjan korkeus: 26cm
Sydämensyke: 146
Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja 3cm, joten sain huokaista helpotuksesta.

Supistuksista: Tosiaan kyselin siellä noista (ilmeisesti harjoitus)supistuksista, kun niitä on ollu jo jotain pari kk sillon tällöin ja nyt enenevissä määrin (päivittäin). Ja yleensä rasituksessa. Kun imuroi niin alkaa supistella lähes välittömästi, samoin uidessa ja uimisen oon sen takia jättänytkin pois. Ja kun normaalivauhtia kävelee, siis semmosta aika reipasta kävelyä mihin oon tottunu, niin parin minuutin päästä menee maha ihan kovaksi. Samoin sillon kun reippaasti pyöräilee tai varsinkin kun polkee ylämäkeä. Mun yllätykseksi lääkäri sanoi, että nyt jätät sen imuroinnin samantien miehen tehtäväksi ja uida ei nyt kannata. Kävelyä ja pyöräilyä saa harrastaa mutta ihan rauhalliseen tahtiin, ja sitten levähdettävä heti kun alkaa supistella. Ja jos ne jatkuu niin pitää sit omasta neuvolasta varata lääkäriaikaa, ja jos menevät kivuliaiksi niin ottaa yhteyttä äitiyspolille. Näytteenottoaika pitää varata sairaalalta, että vien sinne pissanäytteen ja ottavat siellä kuulemma valkovuodosta näytteen tulehduksien varalta (koska tulehdukset voi aiheuttaa supistelua). Tuumasin sit jälkeenpäin miehelle, että olipa hyvä kun mainitsin tuosta asiasta lääkärille, kun mietin vähän että sanonko ees mitään kun harjotussupistukset on kuitenkin ihan yleisiä ja oon käsittäny että ne ois vaarattomiakin. Mutta paras se on näköjään varmistaa asiat aina ite suoraan ammatti-ihmiseltä.

laskujeni mukaan viiden neuvola käynti takana ja kaksi niistä oli lääkäri aikoja 

Tänään oli toinen lääkäri neuvola aika ja tällästä tällä kertaa

Rv 26+1

painossa ei muutoksia eli 83

turvotus -

verenpaine: 127/69 sama kun aina ennenkin 

pissanäyte: + -

Hb: 93 (voihan sanonko mikä syön nyt nestemäistä rautalääkettä ja se oli vaan tippunut entisestään eipä tuo lääkäri siihen sit mitään kun mulla on anemia niin voi olla hyyyyyvin normaalia mulla näin raskaus aikana tuo hb. voi olla et tämä mamma tarttee synnytyksen jälkeen vähän lisää verta)

kohdunpihjan korkeus: 25

Kohdunsuu: kiinteä, kiinni ja 3cm eli hyvät

sydämen syke + (ei oo kerrottu ekan lääkäri neuvolan jälkeen paljon on ollut syke pikkusella mut kaippa normaalii)

liikkeet: ++

Nii ja sokerirasitustestin tuloksetkin sain ei ole mitään hälyyttävää
Sokerirasitus: paasto 4,9 paasto arvo erittäin hyvä
1h 7,0 tässä jos ois ollut kahdeksan niin pitäis tarkkailla
2h 6,0

Kysyin sitten lääkäriltä miten vielä saan juosta kun harrastan koiran kanssa agilityä niin sanoi että niinkun kauan kun ei supistuksia tule ja en ole ainakaan itse vielä huomannut mitään, eli vielä tässä kuussa yhet kisat olisi tiedossa sitten kisailu jääköön tauolle ja mennään pienillä treeneillä vaan :D 

Takaisin